Är stråkorkester extra svårt att återge?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter stråkorkester hos dej?

Grötigt!
1
2%
Sketabra!
30
63%
Lyssnar inte på sånt.
13
27%
Det fnisslar!
2
4%
Hårt!
0
Inga röster
Illa på annat sätt.
2
4%

Antal röster : 48

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-20 18:57

Jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig hört en stråkgrej hemma.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-09-20 19:14

Det har slumpat sig så att mina högtalare nästan är som byggda för att lyssna på stråkar, helt oavsiktligt. Det är först i efterhand jag reflekterat över det hela.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 19:21

markusA skrev:Det har slumpat sig så att mina högtalare nästan är som byggda för att lyssna på stråkar, helt oavsiktligt. Det är först i efterhand jag reflekterat över det hela.

Vad rör det sig om för högtalare 'ra?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-20 20:20

Det stora problemet är väl snarast att en levande orkester inte är tillräckligt välupplösande? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 20:27

Äh, ni lyssnar ju bara på såndär dunka-dunkamusik juh.

Jag får väl leta rätt på nåt forum där man lyssnar på musik med lite finess.

:(

Spela sönder diskanter, bränna slutsteg å smälta delningsfilter...

Va?

:cry:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-20 20:31

Carmina Burana på konsertnivå kräver sin anläggning... många andra stycken likaså. :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 20:34

Nattlorden skrev:Carmina Burana på konsertnivå kräver sin anläggning... många andra stycken likaså. :wink:

Det finns ju massor av fin musik som kan avnjutas med stor behållning utan att man måste bröla på så infernaliskt.

Tex Carmina Burana faktiskt.
:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-20 20:38

Det går väl inte att "fisspela" något med symfoniska bastrummor?

Vore som att lyssna på "Also sprach Zarathustra" över telefon...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-20 20:42

Håll emot litet, Strömmis! Föreslå några bra låar för vår vän Nattis!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-20 20:44

Om han berättar hur många dB öronpropparna dämpar när han lyssnar live, så får han ok för mig att lyssna lika tyst hemma. :mrgreen:

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-09-20 20:54

Inga märkvärdiga högtalare, 1-vägare.
Jag slipper delningsfilter på bekostnad av den lägsta oktaven och något avrullad topp.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 21:30

PerStromgren skrev:Håll emot litet, Strömmis! Föreslå några bra låar för vår vän Nattis!

Jag vet inte om det är värt (besväret) att argumentera med just Lord Night i detta ämne.
Vad kan man vinna?
8O

Satt nyss och spisade Beethovens fiolkonsert med Grumiaux inne i panelrummet.
Då slog det mig en sak:
Panelerna får musiken att låta stort. I alla led faktiskt.
Om det låter stort så skapar det en god realism i sig.
Låter det litet, så frestas jag att kompensera detta med att höja volymen. Men då låter det fortfarande litet men väldigt högt.
Det är oftast detta som jag upplever med de flesta högtalare av mer konventionell konstruktion.

Det jag skriver kanske avfärdas som flum av en duktig ingenjör, men mina formuleringsförsök syftar till att beskriva en upplevelse snarare än ett fysikaliskt fenomen.

PS
Det jag syftar på med "låter stort" skall inte blandas ihop med utsmetat eller brist på riktningsprecision. Det handlar mer om att jag får en illusion av en orkester uppemot skala 1:1 rent måttsmässigt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 21:35

markusA skrev:Inga märkvärdiga högtalare, 1-vägare.
Jag slipper delningsfilter på bekostnad av den lägsta oktaven och något avrullad topp.

Finns det någon bild du kan langa upp?

Körde själv med sk Sigma-torn för ett antal år sedan. Fostex 103 i en smal pipa.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-20 21:51

Strmbrg skrev: Satt nyss och spisade Beethovens fiolkonsert med Grumiaux inne i panelrummet.
Då slog det mig en sak:
Låter det litet, så frestas jag att kompensera detta med att höja volymen. Men då låter det fortfarande litet men väldigt högt.
Det är oftast detta som jag upplever med de flesta högtalare av mer konventionell konstruktion.

PS
Det jag syftar på med "låter stort" skall inte blandas ihop med utsmetat eller brist på riktningsprecision. Det handlar mer om att jag får en illusion av en orkester uppemot skala 1:1 rent måttsmässigt.

Det stora, luftiga ljudet är något som även jag uppskattar hos paneler. Har sett att det ibland anmärks på att större paneler kan låta alltför stort på sådant material som kanske inte skall låta stort, exempelvis en akustisk gitarr, men det är något jag i sådana fall hellre står ut med än att allt låter förkrympt (vilket det naturligtvis inte gör i alla lådor......bara nästan :D ).
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-20 22:04

Strmbrg skrev:Vad kan man vinna?
8O

5-cl miniflaska god whisky.

Då slog det mig en sak:

Fast varför är stort ett mått på realism? Och vad är stort? Hur stort fönster till händelsen behöver du? Behöver du få händelsen i knäet, eller kan du "betrakta" den från lite avstånd?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-20 22:18

Nattlorden skrev:
Strmbrg skrev:Vad kan man vinna?
8O

5-cl miniflaska god whisky.

Fast varför är stort ett mått på realism? Och vad är stort? Hur stort fönster till händelsen behöver du? Behöver du få händelsen i knäet, eller kan du "betrakta" den från lite avstånd?

Jag vet inte varför stort är ett mått på realism. Jag bara upplever orkestern som stor och samtidigt med det som realistisk.

Ingenting hamnar någonsin i knäet, det blir snarare nånting liknade en loge som öppnar sig med panelerna som undandragna scenridåer.
Typ.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-09-20 23:17

Strmbrg skrev:Äh, ni lyssnar ju bara på såndär dunka-dunkamusik juh.

Jag får väl leta rätt på nåt forum där man lyssnar på musik med lite finess.

:(

Spela sönder diskanter, bränna slutsteg å smälta delningsfilter...

Va?

:cry:

Fantasktiska Dunka-dunka stråkar:

http://open.spotify.com/track/4MRDWHeebrdrGZ49pL1QDT

(Kleerup o robyn) :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-21 06:53

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:Håll emot litet, Strömmis! Föreslå några bra låar för vår vän Nattis!

Jag vet inte om det är värt (besväret) att argumentera med just Lord Night i detta ämne.
Vad kan man vinna?
8O

Då slog det mig en sak:

Det jag skriver kanske avfärdas som flum av en duktig ingenjör, men mina formuleringsförsök syftar till att beskriva en upplevelse snarare än ett fysikaliskt fenomen.

PS

Jag håller med dig !

Men själv föredrar jag när det låter "litet", Eller nej inte "litet", annat än i jämförelse med när det låter "stort" ;)
Utan jag föredrar när det låter som att instrumenten har "rätt" proportioner.
Och inte "förstorade"... :)
Även om jag absolut föredrar att lyssna när det låter stort och pampigt framför litet. Men helst ska det bara vara "rätt" och variera med olika inspelningars information gällande just rum och storlek.
Hemma så låter vissa inspelningar som om dom vora gjorda i en ölburl och andra i en kyrka :)
Jag skulle inte vilja att allt lät som i kyrkan, även om jag fattar att andra gillar det :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-21 08:10

Akustisk musik tycker jag låter stort. Inte stort i betydelsen att instrumenten är stora utan stort som i att ljudbilden är stor. Nästan alla högtalare tycker jag brister på denna punkten. De kan återge ljudet väl från instrumentet,men, de klarar inte att återge hela ljudscenen. Det blir bara en liten pytteljudbild mellan högtalarna vilket inte alls är hur det låter på riktigt. På riktigt låter det stort och i alla tre dimensionerna obegränsat i storlek.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-21 09:32

Det låter "stort" hemma hos mig ur den bemärkelse tat "rymden" och rummet finns med och man uppfatar det verkligen som at dtet är en gura som spelas på där framför en :)
det är allt annat än en liten trist centrerad punkt i mitten... finns ignet värre... :?

Guran kan vara ocentrerad och liksom börja från mitten och sömlöst höras hela vägen ut till utanför höger högtalare.
En bra upptagning medger verkligen sjukligt realism ! 8O

DET är vad jag gillar, inte en centrerad punkt... Och helst inte "stor ljud" som luddar till detaljerna. Optimalt är helt enkelt bara "perfekt" ljud... 8)
Det som JAG anser vara perfekt då alltså, det är ju som tur är inte samma sak för alla :D

Edit: om jag lyssnar på en välupptagen inspelning av en hel orkester så kan jag peka ut vart alla musikerna sitter, alltså peka på vart fiolisterna står, tuborna, triangeln, trumpeten... Ja allt !
det är liksom en hel ljudvägg so0m målas upp med jätte mycket djupinformation och bredd/ höjd.
Men med precisionen som gör att det verkligen uppfattas som att man skulle sitta framför en orkester. Det är en otrolig upplevelse på realistiska ljudnivåer :P

All som inte gjort det måste testa att spela skivan med ljudspåren till filmen Inception, där finns det en del guld !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-09-21 09:39

Stråkar låter nästan alltid bra, gör de inte det så är det nog inspelningen det är fel på. Min anläggning har hög upplösning i de flesta stråkinstruments register. Ibland kan det bli problem med cellor och kontrabasar i de lägsta registren, men oftast låter det bra där med. I riktigt starka passager hänger högtalarna (eller elektroniken?) inte med utan pressar ihop och grumlar ljudet lite grann.

När man lyssnar på en stråkorkester (läs symfoniorkester) live låter det väldigt olika beroende på var man sitter. Från min egen favvoplats på konserthuset (abbonnerad i torsdagsserien sedan många år), på första radens högra sida, hörs violinerna väldigt fint, nästan så att man kan separera de enskilda musikerna. Kontrabasarna finns under mig och låter däremot ganska grumligt.

Jag har provat andra platser i salen och det låter olika överallt. I Berwaldhallen tycker jag det låter vasst och pressat på plats. Men fint via radio!

Så det är inte bara anläggningar som påverkar musdiklyssnandet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi