Moderator: Redaktörer
markusA skrev:Det har slumpat sig så att mina högtalare nästan är som byggda för att lyssna på stråkar, helt oavsiktligt. Det är först i efterhand jag reflekterat över det hela.
Nattlorden skrev:Carmina Burana på konsertnivå kräver sin anläggning... många andra stycken likaså.
PerStromgren skrev:Håll emot litet, Strömmis! Föreslå några bra låar för vår vän Nattis!
markusA skrev:Inga märkvärdiga högtalare, 1-vägare.
Jag slipper delningsfilter på bekostnad av den lägsta oktaven och något avrullad topp.
Strmbrg skrev: Satt nyss och spisade Beethovens fiolkonsert med Grumiaux inne i panelrummet.
Då slog det mig en sak:
Panelerna får musiken att låta stort. I alla led faktiskt.
Om det låter stort så skapar det en god realism i sig.
Låter det litet, så frestas jag att kompensera detta med att höja volymen. Men då låter det fortfarande litet men väldigt högt.
Det är oftast detta som jag upplever med de flesta högtalare av mer konventionell konstruktion.
PS
Det jag syftar på med "låter stort" skall inte blandas ihop med utsmetat eller brist på riktningsprecision. Det handlar mer om att jag får en illusion av en orkester uppemot skala 1:1 rent måttsmässigt.
Strmbrg skrev:Vad kan man vinna?![]()
Satt nyss och spisade Beethovens fiolkonsert med Grumiaux inne i panelrummet.
Då slog det mig en sak:
Låter det litet, så frestas jag att kompensera detta med att höja volymen. Men då låter det fortfarande litet men väldigt högt.
Det är oftast detta som jag upplever med de flesta högtalare av mer konventionell konstruktion.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Vad kan man vinna?![]()
5-cl miniflaska god whisky.
Fast varför är stort ett mått på realism? Och vad är stort? Hur stort fönster till händelsen behöver du? Behöver du få händelsen i knäet, eller kan du "betrakta" den från lite avstånd?
Strmbrg skrev:Äh, ni lyssnar ju bara på såndär dunka-dunkamusik juh.
Jag får väl leta rätt på nåt forum där man lyssnar på musik med lite finess.
![]()
Spela sönder diskanter, bränna slutsteg å smälta delningsfilter...
Va?
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Håll emot litet, Strömmis! Föreslå några bra låar för vår vän Nattis!
Jag vet inte om det är värt (besväret) att argumentera med just Lord Night i detta ämne.
Vad kan man vinna?![]()
Satt nyss och spisade Beethovens fiolkonsert med Grumiaux inne i panelrummet.
Då slog det mig en sak:
Det jag skriver kanske avfärdas som flum av en duktig ingenjör, men mina formuleringsförsök syftar till att beskriva en upplevelse snarare än ett fysikaliskt fenomen.
PS
Det jag syftar på med "låter stort" skall inte blandas ihop med utsmetat eller brist på riktningsprecision. Det handlar mer om att jag får en illusion av en orkester uppemot skala 1:1 rent måttsmässigt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster