nytt dämpmaterial i högtalarlåda

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

nytt dämpmaterial i högtalarlåda

Inläggav celef » 2011-09-21 20:19

okej, jag får numera tuppjuck av att hålla på med mineralull, hanteringen är rena rama döden, letar nu efter ett lämpligt skivmaterial i typen skummgummi som skall vara lättillgänglig, att beställa små kvantiteter från andra sidan jorden är inte en option, vad rekommenderar ni? vad använder ni?

sladdrig vadd eller ull från får eller syntet vill jag heller inte mecka med
Bikinitider

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-09-21 20:47

Intressant fråga! Kanske IÖ kan vara behjälplig med detta?

Annars finns ju http://www.special-plast.se/material/

Lite läsning också: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9886

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2011-09-21 22:41

Träfiber isolering ex Vital. Kliar inte o nästan skönt och ta på. Nackdelen är att man måste köpa en hel bal och ganska svårt att skära till i rätt form.

Vet inte om det var något liknade du var på jakt efter men hoppas det är till hjälp.

Henrik

edit, felsta"b"ning
Senast redigerad av nuffe 2011-09-24 12:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-21 23:59

nuffe skrev:Träfiber isolering ex Vital. Kliar inte o nästan skönt och ta på. Nackdelen är att man måste köpa en hel bal och ganska svårt att skära till i rätt form.

Vet inte om det va var något liknade du var på jakt efter men hoppas det är till hjälp.

Henrik

Är det nån sorts pappersfibrer, modell cellstoff?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-22 06:12

Det är super till absorbenter, men kag avråder någont som funderar på saken, att ha dom i högtalarlådor!
Materialet tar väääligt mycket ytrymme i lådan, man kan i stort sätt räkna bort hela det utrymme där isoleringen sitter.
Det är jätte tätt!

Absorberar otroligt bra, bättre vid lägre frekvenser än gullfiber och lika bra i övrigt
60mmVital + Aco = Super absorbenter ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Egerwood

Re: nytt dämpmaterial i högtalarlåda

Inläggav Egerwood » 2011-09-22 06:48

celef skrev:okej, jag får numera tuppjuck av att hålla på med mineralull, hanteringen är rena rama döden, letar nu efter ett lämpligt skivmaterial i typen skummgummi som skall vara lättillgänglig, att beställa små kvantiteter från andra sidan jorden är inte en option, vad rekommenderar ni? vad använder ni?

det finns ju en tråd eller många om detta. i en tråd så mätte man i ett rör med olika isoleringar i och utvärderade lite fram och tillbaka.
minnet säger mig att en skummadras från ikea presterade väldigt bra.

tipset blir således en barnmadrass från ikea eller ett loppis fynd på en skummadras ~100-120 tjock.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-22 12:34

Kolla in den här länken http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/producenter-och-djs/624815/1.aspx

Lite längre ner står följande

change P27 skrev:snyggt konstruktion..

jag skulle dock ha använt Isolering från Vital istället för stenull..

dels för att stenull är tung och beter sig precis som glasull (kliar och skit) och för att Vital isoleringen är miljövänlig, inte är farlig att andas in (den kliar inte och skit) och har på pappret bättre isoleringskapacitet...

sen är beijer i regel dyrare än bauhaus som har vital :P

men skitfet basfälla faktiskt! :) jag kanske snor konstruktionen rakt upp och ner när vi bygger om åttan till hösten...

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-22 19:41

Aerob skrev:Intressant fråga! Kanske IÖ kan vara behjälplig med detta?

Annars finns ju http://www.special-plast.se/material/

Lite läsning också: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9886

jag har en materialprovkarta från specialplast, de med lämpligast luftgenomsläpplighet (jag applicerar vanlig mun-mot-material-och-sedan blås-test) och då tycker jag att vanlig polyester i ganska låg densitet verkar lämpligast, jag skulle vilja att någon kunde peka med hela handen på lämplig produkt :)
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-22 19:42

nuffe skrev:Träfiber isolering ex Vital. Kliar inte o nästan skönt och ta på. Nackdelen är att man måste köpa en hel bal och ganska svårt att skära till i rätt form.

Vet inte om det va var något liknade du var på jakt efter men hoppas det är till hjälp.

Henrik

det får jag kolla upp, tack för förslag
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-22 19:43

DVD-ai skrev:Det är super till absorbenter, men kag avråder någont som funderar på saken, att ha dom i högtalarlådor!
Materialet tar väääligt mycket ytrymme i lådan, man kan i stort sätt räkna bort hela det utrymme där isoleringen sitter.
Det är jätte tätt!

Absorberar otroligt bra, bättre vid lägre frekvenser än gullfiber och lika bra i övrigt
60mmVital + Aco = Super absorbenter ;)

alright, det lät ju vara en bra produkt men inte alls något som jag är ute efter
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Re: nytt dämpmaterial i högtalarlåda

Inläggav celef » 2011-09-22 20:13

Egerwood skrev:
celef skrev:okej, jag får numera tuppjuck av att hålla på med mineralull, hanteringen är rena rama döden, letar nu efter ett lämpligt skivmaterial i typen skummgummi som skall vara lättillgänglig, att beställa små kvantiteter från andra sidan jorden är inte en option, vad rekommenderar ni? vad använder ni?

det finns ju en tråd eller många om detta. i en tråd så mätte man i ett rör med olika isoleringar i och utvärderade lite fram och tillbaka.
minnet säger mig att en skummadras från ikea presterade väldigt bra.

tipset blir således en barnmadrass från ikea eller ett loppis fynd på en skummadras ~100-120 tjock.

jag tror jag har läst de flesta trådar men ingen som rekommenderar skummgummi, alla trådar vurmar för mineralull och fårull, jag hatar att mecka med mineralull och fårull är bara knöligt, högtalartillverkare använder dock oftast skummgummi av någon sort, vilken?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-22 20:15

petersteindl skrev:Kolla in den här länken http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/producenter-och-djs/624815/1.aspx

Lite längre ner står följande

change P27 skrev:snyggt konstruktion..

jag skulle dock ha använt Isolering från Vital istället för stenull..

dels för att stenull är tung och beter sig precis som glasull (kliar och skit) och för att Vital isoleringen är miljövänlig, inte är farlig att andas in (den kliar inte och skit) och har på pappret bättre isoleringskapacitet...

sen är beijer i regel dyrare än bauhaus som har vital :P

men skitfet basfälla faktiskt! :) jag kanske snor konstruktionen rakt upp och ner när vi bygger om åttan till hösten...

MvH
Peter

jag får leta upp lite vital och blåsa genom
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-22 21:07

Det är väldigt mycket motstånd, testade nu :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-09-22 21:37

Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.

Har också funderat på det i högtalare, men inte hunnit prova ännu.
Men det är väldigt kompakt och tätt. Är det bra?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-22 21:59

men varför inte polyester? vad vill du förresten uppnå med dämpmaterialet? jag vet inte om det finns ett som är "bäst" för alla ändamål.
Tillräcklig dämpning kan man väl få med de flesta "vettiga" material. Isotermiseringen kanske är lurigare att få optimal utan att dämpningen påverkas för mycket?
Jag spånar bara. Men polyester av rätt densitet borde kanske uppfylla alla önskemål?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2011-09-22 22:28

Här är tråden om IKEA madrass som lådfyllnad:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Kacken fresser?

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2011-09-22 22:50

80-talet skrev:Här är tråden om IKEA madrass som lådfyllnad:

hm minnet svek 70 tjock skulle den visst vara.

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-23 00:54

Bild

Inner kudde från IKEA 19spänn

Jag testkör dessa nu i mina nya baslådor (slutna). So far so good... billigt pris för så mycket dämp..350g 8)

Det dämpar åtminstone bra vid ett rent ovetenskapligt test när man brölar i lådan iaf. Sedan om det är isotermiserande eller ej..

Såg nu att denna också fanns..12kr.. s*** också att jag inte såg det när jag var på ikea.
Vet iofs inte om det är samma uppbyggnad på de två.
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 07:55

DVD-ai skrev:Det är väldigt mycket motstånd, testade nu :)

då går vital tyvär fetbort, men stort tack för infot
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 08:01

rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.

Har också funderat på det i högtalare, men inte hunnit prova ännu.
Men det är väldigt kompakt och tätt. Är det bra?

nej det är inte bra, det brukar betyda att ljudet reflekteras istället för absorberas
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 08:10

Kraniet skrev:men varför inte polyester? vad vill du förresten uppnå med dämpmaterialet? jag vet inte om det finns ett som är "bäst" för alla ändamål.
Tillräcklig dämpning kan man väl få med de flesta "vettiga" material. Isotermiseringen kanske är lurigare att få optimal utan att dämpningen påverkas för mycket?
Jag spånar bara. Men polyester av rätt densitet borde kanske uppfylla alla önskemål?

jag använder polyeter idag, det vill säga sängmadrass, men det borde finnas skumblock av audiokvalitet att köpa, vad använder högtalartillverkare för material?
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 08:15

skummaterial såsom madrassmaterial brukar har en riktning i materialet, om man blåser igenom materialet från olika sidor så upplever man olika trögheter, att vända materialet rätt betyder ofta skillnader
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 08:18

Egerwood skrev:

hm minnet svek 70 tjock skulle den visst vara.

tjocklen ska ju anpassas till lådans mått, så det vore smutt om man kunde köpa stora block att skära ner
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 08:21

Syntesis skrev:Bild

Jag testkör dessa nu i mina nya baslådor (slutna). So far so good... billigt pris för så mycket dämp..350g 8)

Det dämpar åtminstone bra vid ett rent ovetenskapligt test när man brölar i lådan iaf. Sedan om det är isotermiserande eller ej..

Såg nu att denna också fanns..12kr.. s*** också att jag inte såg det när jag var på ikea.

kuddar kanske är bra för slutna baslådor men för basrelxlådor och bas/mellan registret är jag tveksam
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-23 08:29

vad skiljer egentligen polyeter och polyester åt?
ser man på madrassen på ikea så har den densitet på 25g/m3 vilket verkar vara bland det minsta som specialplast säljer. Kan vara så att ikea madrassen har för låg densitet för att fungera effektivt.

men hur är det att handla från dom? säljer dom små kvantiteter till privatpersoner?

edit:
för hög dämpning är det väl hög densitet som gäller. för god isotermisering är det bra med lägre densitet. det verkar åtminstone gälla då man pratar om samma material. däremot så verkar olika material ha olika förutsättning för dämpning vid samma densitet..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2011-09-23 09:12

celef skrev:
Syntesis skrev:

kuddar kanske är bra för slutna baslådor men för basrelxlådor och bas/mellan registret är jag tveksam

Har en extra "Inner" kudde hemma liggandes för att agera dämp i just en basreflexlåda. Kommer nämligen att färdigställa en ny center såsmåningom.

Kan återkomma med ännu en ovetenskaplig rapport när den blir klar (=när jag får tag i ett element till lådan och byggt klart). 8)
Snarkoman AB - Mit der neue basmodulers

Användarvisningsbild
wicke

Inläggav wicke » 2011-09-23 09:14

Kraniet skrev:vad skiljer egentligen polyeter och polyester åt?
ser man på madrassen på ikea så har den densitet på 25g/m3 vilket verkar vara bland det minsta som specialplast säljer. Kan vara så att ikea madrassen har för låg densitet för att fungera effektivt.

men hur är det att handla från dom? säljer dom små kvantiteter till privatpersoner?

edit:
för hög dämpning är det väl hög densitet som gäller. för god isotermisering är det bra med lägre densitet. det verkar åtminstone gälla då man pratar om samma material. däremot så verkar olika material ha olika förutsättning för dämpning vid samma densitet..

Man kan handla som privatperson på Specialplast. Bra på tillskärning av önskad storlek också. Dock inte billigt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 13:20

Kraniet skrev:vad skiljer egentligen polyeter och polyester åt?

edit:

här finns några för och nackdelar materialen emellan uppstaplade

http://www.b-akesson.se/42_Polyester_polyeter

angående densiteten så kan man nog inte säga att högre densitet ger högre dämpning, för det är ju långt ifrån sant då densiteten kan ju bli så hög att ljudabsorbtion helt avtar, allt beror ju på den akustiska impedansen

man bör alltså ta hänsyn till detta när man väljer material och kvalitet på materialet
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-23 13:27

Syntesis skrev:
celef skrev:
Syntesis skrev:

Har en extra "Inner" kudde hemma liggandes för att agera dämp i just en basreflexlåda. Kommer nämligen att färdigställa en ny center såsmåningom.

Kan återkomma med ännu en ovetenskaplig rapport när den blir klar (=när jag får tag i ett element till lådan och byggt klart). 8)

jag ser fram emot din rapport. nackdelen med kudden och andra fladdriga material är svårigheten att dimensionera och få fast materialet på ett lämpligt sätt, ett skiv- eller blockmaterial så som skummgummi är ju mycket lättare att dimensionera och applicera, och slutresultatet blir nog mer linjärt än vad som är möjligt med material som kanske svänger med
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-23 13:38

celef skrev:
här finns några för och nackdelar materialen emellan uppstaplade

http://www.b-akesson.se/42_Polyester_polyeter

angående densiteten så kan man nog inte säga att högre densitet ger högre dämpning, för det är ju långt ifrån sant då densiteten kan ju bli så hög att ljudabsorbtion helt avtar, allt beror ju på den akustiska impedansen

man bör alltså ta hänsyn till detta när man väljer material och kvalitet på materialet

enligt det där så verkar ju polyester vara att föredra.

visst har du rätt i att för hög densitet kan ge sämre dämpning. Framför allt tar det ju mer av lådans utrymme ju högre densitet det har.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till DIY-forum