Moderator: Redaktörer
nuffe skrev:Träfiber isolering ex Vital. Kliar inte o nästan skönt och ta på. Nackdelen är att man måste köpa en hel bal och ganska svårt att skära till i rätt form.
Vet inte om det va var något liknade du var på jakt efter men hoppas det är till hjälp.
Henrik
celef skrev:okej, jag får numera tuppjuck av att hålla på med mineralull, hanteringen är rena rama döden, letar nu efter ett lämpligt skivmaterial i typen skummgummi som skall vara lättillgänglig, att beställa små kvantiteter från andra sidan jorden är inte en option, vad rekommenderar ni? vad använder ni?
sladdrig vadd eller ull från får eller syntet vill jag heller inte mecka med
change P27 skrev:snyggt konstruktion..
jag skulle dock ha använt Isolering från Vital istället för stenull..
dels för att stenull är tung och beter sig precis som glasull (kliar och skit) och för att Vital isoleringen är miljövänlig, inte är farlig att andas in (den kliar inte och skit) och har på pappret bättre isoleringskapacitet...
sen är beijer i regel dyrare än bauhaus som har vital
men skitfet basfälla faktiskt!jag kanske snor konstruktionen rakt upp och ner när vi bygger om åttan till hösten...
Aerob skrev:Intressant fråga! Kanske IÖ kan vara behjälplig med detta?
Annars finns ju http://www.special-plast.se/material/
Lite läsning också: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=9886
nuffe skrev:Träfiber isolering ex Vital. Kliar inte o nästan skönt och ta på. Nackdelen är att man måste köpa en hel bal och ganska svårt att skära till i rätt form.
Vet inte om det va var något liknade du var på jakt efter men hoppas det är till hjälp.
Henrik
DVD-ai skrev:Det är super till absorbenter, men kag avråder någont som funderar på saken, att ha dom i högtalarlådor!
Materialet tar väääligt mycket ytrymme i lådan, man kan i stort sätt räkna bort hela det utrymme där isoleringen sitter.
Det är jätte tätt!
Absorberar otroligt bra, bättre vid lägre frekvenser än gullfiber och lika bra i övrigt
60mmVital + Aco = Super absorbenter
Egerwood skrev:celef skrev:okej, jag får numera tuppjuck av att hålla på med mineralull, hanteringen är rena rama döden, letar nu efter ett lämpligt skivmaterial i typen skummgummi som skall vara lättillgänglig, att beställa små kvantiteter från andra sidan jorden är inte en option, vad rekommenderar ni? vad använder ni?
sladdrig vadd eller ull från får eller syntet vill jag heller inte mecka med
det finns ju en tråd eller många om detta. i en tråd så mätte man i ett rör med olika isoleringar i och utvärderade lite fram och tillbaka.
minnet säger mig att en skummadras från ikea presterade väldigt bra.
tipset blir således en barnmadrass från ikea eller ett loppis fynd på en skummadras ~100-120 tjock.
petersteindl skrev:Kolla in den här länken http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/producenter-och-djs/624815/1.aspx
Lite längre ner står följandechange P27 skrev:snyggt konstruktion..
jag skulle dock ha använt Isolering från Vital istället för stenull..
dels för att stenull är tung och beter sig precis som glasull (kliar och skit) och för att Vital isoleringen är miljövänlig, inte är farlig att andas in (den kliar inte och skit) och har på pappret bättre isoleringskapacitet...
sen är beijer i regel dyrare än bauhaus som har vital
men skitfet basfälla faktiskt!jag kanske snor konstruktionen rakt upp och ner när vi bygger om åttan till hösten...
MvH
Peter
80-talet skrev:Här är tråden om IKEA madrass som lådfyllnad:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
rylandes skrev:Vital är ett mycket trevligt material. Har använt Ekofiber och Vital omväxlande i huset nu.
Har också funderat på det i högtalare, men inte hunnit prova ännu.
Men det är väldigt kompakt och tätt. Är det bra?
Kraniet skrev:men varför inte polyester? vad vill du förresten uppnå med dämpmaterialet? jag vet inte om det finns ett som är "bäst" för alla ändamål.
Tillräcklig dämpning kan man väl få med de flesta "vettiga" material. Isotermiseringen kanske är lurigare att få optimal utan att dämpningen påverkas för mycket?
Jag spånar bara. Men polyester av rätt densitet borde kanske uppfylla alla önskemål?
80-talet skrev:Här är tråden om IKEA madrass som lådfyllnad:
Egerwood skrev:80-talet skrev:Här är tråden om IKEA madrass som lådfyllnad:
hm minnet svek 70 tjock skulle den visst vara.
Syntesis skrev:
Inner kudde från IKEA 19spänn
Jag testkör dessa nu i mina nya baslådor (slutna). So far so good... billigt pris för så mycket dämp..350g![]()
Det dämpar åtminstone bra vid ett rent ovetenskapligt test när man brölar i lådan iaf. Sedan om det är isotermiserande eller ej..
Såg nu att denna också fanns..12kr.. s*** också att jag inte såg det när jag var på ikea.
Vet iofs inte om det är samma uppbyggnad på de två.
celef skrev:Syntesis skrev:
Jag testkör dessa nu i mina nya baslådor (slutna). So far so good... billigt pris för så mycket dämp..350g![]()
Det dämpar åtminstone bra vid ett rent ovetenskapligt test när man brölar i lådan iaf. Sedan om det är isotermiserande eller ej..
Såg nu att denna också fanns..12kr.. s*** också att jag inte såg det när jag var på ikea.
kuddar kanske är bra för slutna baslådor men för basrelxlådor och bas/mellan registret är jag tveksam
Kraniet skrev:vad skiljer egentligen polyeter och polyester åt?
ser man på madrassen på ikea så har den densitet på 25g/m3 vilket verkar vara bland det minsta som specialplast säljer. Kan vara så att ikea madrassen har för låg densitet för att fungera effektivt.
men hur är det att handla från dom? säljer dom små kvantiteter till privatpersoner?
edit:
för hög dämpning är det väl hög densitet som gäller. för god isotermisering är det bra med lägre densitet. det verkar åtminstone gälla då man pratar om samma material. däremot så verkar olika material ha olika förutsättning för dämpning vid samma densitet..
Kraniet skrev:vad skiljer egentligen polyeter och polyester åt?
ser man på madrassen på ikea så har den densitet på 25g/m3 vilket verkar vara bland det minsta som specialplast säljer. Kan vara så att ikea madrassen har för låg densitet för att fungera effektivt.
men hur är det att handla från dom? säljer dom små kvantiteter till privatpersoner?
edit:
för hög dämpning är det väl hög densitet som gäller. för god isotermisering är det bra med lägre densitet. det verkar åtminstone gälla då man pratar om samma material. däremot så verkar olika material ha olika förutsättning för dämpning vid samma densitet..
Syntesis skrev:celef skrev:Syntesis skrev:
kuddar kanske är bra för slutna baslådor men för basrelxlådor och bas/mellan registret är jag tveksam
Har en extra "Inner" kudde hemma liggandes för att agera dämp i just en basreflexlåda. Kommer nämligen att färdigställa en ny center såsmåningom.
Kan återkomma med ännu en ovetenskaplig rapport när den blir klar (=när jag får tag i ett element till lådan och byggt klart).
celef skrev:
här finns några för och nackdelar materialen emellan uppstaplade
http://www.b-akesson.se/42_Polyester_polyeter
angående densiteten så kan man nog inte säga att högre densitet ger högre dämpning, för det är ju långt ifrån sant då densiteten kan ju bli så hög att ljudabsorbtion helt avtar, allt beror ju på den akustiska impedansen
man bör alltså ta hänsyn till detta när man väljer material och kvalitet på materialet