En nätverksspelartest.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-21 20:46

It's a dirty work, but someone's gotta do it.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-22 15:17

Harryup skrev:Kanske också nya cidersorter?

Mvh/Harryup
:)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-22 15:42

steveo1234 skrev:Nej då. Vinyl är nämnligen inte begränsad till 44khz eftersom formatet har oändlig upplösning!

:D

Oändlig upplösning, är det verkligen sant? Då skulle skivan och pickupen klara 170 dB dynamik och frekvensgång från 0 Hz till Megahertzklassen!
Eller, vinyl kanske inte har oändlig upplösning?

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-09-22 22:31

Man brukar väl räkna med 12-13 bitars upplösning vilket skulle klaras med 32kHz samplingsfrekvens. Utan större funderingar på filtrering. :D

Nu gillar jag iof vinyl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-22 22:39

paa skrev:
steveo1234 skrev:Nej då. Vinyl är nämnligen inte begränsad till 44khz eftersom formatet har oändlig upplösning!

:D

Oändlig upplösning, är det verkligen sant? Då skulle skivan och pickupen klara 170 dB dynamik och frekvensgång från 0 Hz till Megahertzklassen!
Eller, vinyl kanske inte har oändlig upplösning?

Ursäkta en mindre vetande, men upplösning är väl i hur många beståndsdelar som ljudet delas upp i? I den digitala världen delar man ju upp signalen, tar "samples". Men det gör man ju inte i den analoga, den är väl oändlig såtillvida att den inte är upphackad i bitar/samples. Vad man hör är en annan sak, likaså vad en vinylskiva klarar av, men ett analogt ljud är till sin natur "oändligt". Dessutom är gränserna lite annorlunda mellan analogt och digitalt. Om digitalt klarar 20 kHz så är det precis det som återges, allt därutöver är 0/zero/intet. En analog utrustning som klarar 20 kHz har därefter en fallande kurva och kan mycket väl nå det dubbla även om detta är vid en låg nivå och i praktiken ohörbart.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-22 22:48

Ja, här har vi det där klassiska, nämligen kontinuerligt analogt förlopp kontra diskret förlopp som dessutom är digitalt :) Frågan är hur det diskreta och digitala ser ut efter dess D/A-omvandling. Då är ju signalen kontinuerlig och analog igen. Hur är det med upplösningen då? Kärt gammalt ämne :)

Jo, en liten sak till i ämnet. Hur är signalen i Homo Sapiens centrala nervsystem. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-23 02:38

petersteindl skrev: Hur är signalen i Homo Sapiens centrala nervsystem. :)

MvH
Peter

Måndagar hygglig
Tisdagar bättre
Onsdagar sämre igen
Torsdagar ok
Fredagar inge vidare
Lördagar försumbar
Söndagar mätbar med lite tur

mvh/Harryup

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-09-23 08:28

Harryup skrev:
petersteindl skrev: Hur är signalen i Homo Sapiens centrala nervsystem. :)

MvH
Peter

Måndagar hygglig
Tisdagar bättre
Onsdagar sämre igen
Torsdagar ok
Fredagar inge vidare
Lördagar försumbar
Söndagar mätbar med lite tur

mvh/Harryup

Mycket intressanta fynd!

Spännande.

Dessa slutsatser går ju emot två tidigare studier, en brittiskt och en australiensisk.

Utdrag ur den brittiska:

"I don't care if Monday's blue
Tuesday's gray and Wednesday too
Thursday I don't care about you
It's Friday, I'm in love

Monday you can fall apart
Tuesday, Wednesday break my heart
Oh, Thursday doesn't even start
It's Friday I'm in love

Saturday, wait
And Sunday always comes too late
But Friday, never hesitate...

I don't care if Mondays black
Tuesday, Wednesday - heart attack
Thursday, never looking back
It's Friday, I'm in love

Monday, you can hold your head
Tuesday, Wednesday stay in bed
Or Thursday - watch the walls instead
It's Friday, I'm in love

Saturday, wait
And Sunday always comes too late
But Friday, never hesitate..."

I sin helhet:
http://www.youtube.com/watch?v=mGgMZpGYiy8&ob=av2n

Utdrag ur den australiensiska:

"Monday morning feels so bad,
Ev'rybody seems to nag me
Coming tuesday I feel better,
Even my old man looks good,
Wednesday just don't go,
Thursday goes too slow,
I've got Friday on my mind"

I sin helhet:
http://www.youtube.com/watch?v=NSowZcvoqr4
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2011-09-23 15:45

Bill50x skrev:Ursäkta en mindre vetande, men upplösning är väl i hur många beståndsdelar som ljudet delas upp i?

Nja, det blir konstigt att kalla det för "upplösning" eftersom (om du följer reglerna för Nyquists theorem) enbart bandbredden (alltså hur höga frekvenser signalen kan innehålla) påverkas av antalet samplingar.

Det enda som egentligen kan kallas "upplösning" är den statistiska upplösningen i amplitudled. Alltså hur många kvantiseringssteg som finns tillgängliga och resulterande mängd kvantiseringsfel.
"Upplösningen" är alltså direkt relaterad till brusgolvet, och analoga system har givetvis också brusgolv som begränsar dynamikomfånget.

Jag gillar dock inte att använda ordet "upplösning" eftersom det ofta ger felaktiga associationer till skillnader i ljudkvalitet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-24 13:33

Harryup skrev:För framtiden är allt som inte kan spela 24/192 ointressant. Men för nutiden är en Touch intressant. En MegaTouch för 5-8000 skulle kunna vara intressant om den spelade som sagt 24/192. Touchen har ju lite fördelar med inbyggd server, USB, eSATA osv också.

mvh/Harryup

Du måste strema i flac för att kunna lyssna på 24/96, eller för att lyssna på 24/192 som omvandlas till 24/96.

Citat soundcheck's Squeezebox Touch Toolbox 2.0:

"Note:
There might be a downside in case of Hires material. Decoding the flacs on the server causes much higher network load (more data to send) thus higher load on the Touch ethernet receiver. That's even worse if you go the WLAN route, since you're facing much more wpa decryption load etc. . This high load might have a bigger impact than the local flac decoding. (Remember: We always need to find the best compromise!)
I strongly recommend to compare above recommendations with the default settings, if playback of HiRes material is of very high importance to you.

Advise:
While ripping your CDs have the flacs compressed at lowest compression factor 0.
Beware: You won't be able to figure out the compression level later on!

Comment: The streaming bitrate/s for 24/96 will not be shown correctly under extended songinfo. (see here http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=80563&page=1) . You'll also see 1411kb/s for 24/96. "
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-24 14:43

Hur menar du nu?
Med Touch på kabel Cat-6 så går det utmärkt att spela 24/96 PCM.
Men 24/192 tar den ju inte så en framtida spelare vill jag absolut tar det oavsett om det är en hörbar förbättring eller inte. För möjligen är det en hörbar försämring att spela av 24/192 som 24/96.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-09-24 16:30

FalloutBoy skrev:
Bill50x skrev:Ursäkta en mindre vetande, men upplösning är väl i hur många beståndsdelar som ljudet delas upp i?

Nja, det blir konstigt att kalla det för "upplösning" eftersom (om du följer reglerna för Nyquists theorem) enbart bandbredden (alltså hur höga frekvenser signalen kan innehålla) påverkas av antalet samplingar.

Det enda som egentligen kan kallas "upplösning" är den statistiska upplösningen i amplitudled. Alltså hur många kvantiseringssteg som finns tillgängliga och resulterande mängd kvantiseringsfel.
"Upplösningen" är alltså direkt relaterad till brusgolvet, och analoga system har givetvis också brusgolv som begränsar dynamikomfånget.

Precis. Både analoga och digitala system har oändlig "upplösning" ned till brusgolvet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-24 21:22

Harryup skrev:Hur menar du nu?
Men 24/192 tar den ju inte så en framtida spelare vill jag absolut tar det oavsett om det är en hörbar förbättring eller inte. För möjligen är det en hörbar försämring att spela av 24/192 som 24/96.

Mvh/Harryup

Är du säker på att det är det som spelas? Kolla här:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=80563&page=1)

Som jag fattar det måste du streama flac för att få full bitrate på HD-material. Men jag kan ha fel.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-24 22:16

sprudel skrev:
Harryup skrev:Hur menar du nu?

Mvh/Harryup

Är du säker på att det är det som spelas? Kolla här:

http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=80563&page=1)

Som jag fattar det måste du streama flac för att få full bitrate på HD-material. Men jag kan ha fel.

Ja, jag är säker, till alldeles nyss. Får kolla.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-25 17:35

Hoppas alla kan närvara nu när vi kör nästa sväng :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 17:47

Alla? Är du helt galen?
Det finns nästan 7000 medlemmar på Faktiskt om alla skulle få 50 cl Cider så pratar vi fortfarande om 3,5 kubikmeter. Det kommer inte funka.

Nä det är nog bäst om vi håller det inom lilla gruppen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-25 20:36

Harryup skrev:Alla? Är du helt galen?
Det finns nästan 7000 medlemmar på Faktiskt om alla skulle få 50 cl Cider så pratar vi fortfarande om 3,5 kubikmeter. Det kommer inte funka.

Nä det är nog bäst om vi håller det inom lilla gruppen.

mvh/Harryup

Och tänk på toaletten, med 3.5 kbm cider! :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-27 14:19

Testade som sprudel sa med olika uppackningar och;

File Format: FLAC
Duration: 26:15
Bitrate: 2488kbps VBR (Converted to 1411kbps PCM)
Sample Rate: 96.0 kHz
Sample Size: 24Bits

File Format: FLAC
Duration: 26:15
Bitrate: 2488kbps VBR
Sample Rate: 96.0 kHz
Sample Size: 24Bits

Strömåtgången steg ifrån pendlande ungefär på 0,34-0,35v till 0,37-0,42v så lite jobbigare blev det för Touchen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-27 15:22

sprudel skrev:Och tänk på toaletten, med 3.5 kbm cider! :D

Har ni torrdass i Göteborg numera?? 8O :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-28 20:41

MagnusÖstberg skrev:
sprudel skrev:Och tänk på toaletten, med 3.5 kbm cider! :D

Har ni torrdass i Göteborg numera?? 8O :D

Går att ordna om så önskas. :)

Finns på spray pinkt se. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-10-03 02:09

Väldigt intressant tråd. Tycker att den platsar på Best of Faktiskt.
Jo jag har en Touch som jag kör digitalt ut till en Cambridge Dacmagic.
Jag har lite linnpryttlar i övrigt och kan intyga att Touch funkar utmärkt ihop med Linngrejor. Touchen låter rent och klart. Är väldigt bra på transienter och attack.
Det den tappar mot bättre grejor framförallt cd och vinyl är känslan av att inspelningen har ett rum som sträcker sig bakåt och utanför högtalarna.

Men en ny nätdel som inte behöver vara typ överdimensionerad Naim-klass skulle kanske göra mycket åt det tredimensionella.
Väggbulan är bara deprimerande.

Musical Fidelity har en nätverkspelare kallad M1 Clic med fetare nätdel än Touch och lägre pris än Majik DS som börjar bli lite "lång i tanden".

Jag har inte prövat hi-res. Då får man handla på nätet eller så kan jag göra en vinylrip med Firewire 800 standarden och en RME 192khz AD/DA interface som kan göra lite allt möjligt. Nästa steg uppåt för AD-omvandlare är Benchmark ADC, vinylripparnas Nirvana. Fast då kanske det krävs en Thorens Reference för själva rippningen.

Jag tror att en sak för er att testa i en inte alltför avlägsen framtid är hi-res lagrad på dator, gärna SSD och så kan ni låna hem den senaste så omtalade Weiss Dac 202.
Eller en Apogee Rosetta. Apogee har även en snik-variant kallad Duet som säljs inom Mac-välden.
FW på allt annat än Mac är en mardröm.

Varför jag yrar om FW. Jo FW kan vara ett sätt att komma runt begränsningarna i USB om vi snackar hi-res. Även om det händer saker med asynkron dataöverföring på USB.
HRT har kommit med en ny Streamer II och MF har en ny V-Dac i snygg metall-design. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-10-06 09:32

Är det någon som lyssnat med Denons nya DNP-720AE?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-13 21:02

Ett litet test där en moddad Touch höjs ganska högt upp i skyarna.
http://www.audiostream.com/category/players-streamer-reviews

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-13 22:49

Harryup skrev:Ett litet test där en moddad Touch höjs ganska högt upp i skyarna.
http://www.audiostream.com/category/players-streamer-reviews

mvh/Harryup

Jag förstår inte varför han körde högupplöst ut via USB till Ayrespelaren, det finns ju optisk utgång. Eller har jag missat något?

Aha! Den har bara USB-ingång. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-13 22:51

Nästa vecka kör vi igen. Då jävlar. :D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-13 23:43

Gött!
Jag saknar dig.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-10-14 13:29

Topp!
:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-21 08:54

Vi testade lite olika grunkor och grejor igår igen. Steindeln, Kungen, jag och Jansson lyssnade och smaskade i oss näring i olika former.
Som en första lilla sammanfattning kunde vi konstatera att en del självklarheter som vi redan innest inne visste stämde och en del överraskningar blev det.
Att t.ex. En gammal hederlig Transporter fortfarande låter bäst, att olika serveroperativ låter olika visste vi redan men att Stowford Press cider skulle vara så god överraskade flera av oss. Att Pc servrar är konsulters bästa vänner fick vi också bekräftat. Så det finns mer att testa. Mera intryck kommer.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 13:30

Harryup skrev:Vi testade lite olika grunkor och grejor igår igen. Steindeln, Kungen, jag och Jansson lyssnade och smaskade i oss näring i olika former.
Som en första lilla sammanfattning kunde vi konstatera att en del självklarheter som vi redan innest inne visste stämde och en del överraskningar blev det.
Att t.ex. En gammal hederlig Transporter fortfarande låter bäst, att olika serveroperativ låter olika visste vi redan men att Stowford Press cider skulle vara så god överraskade flera av oss. Att Pc servrar är konsulters bästa vänner fick vi också bekräftat. Så det finns mer att testa. Mera intryck kommer.

Mvh/Harryup

Den där cidern var tipptopp faktiskt. Kan varit bäst hittills och möjligen ny referens.

Vi hade ju lite otur med tekniskt strul igår men det var ju samtidigt ganska lärorikt. Det var inga problem att spela från SQservern på NASen, en enstaka diskret brusknäpp då och då iofs, och både Touch och Transporter spelade glatt upp musiken.

Men när vi bytte till SQservern på Mac Mini lyfte ljudet sanslöst.
Inte för att jag tror att det är MACens förtjänst, men det var en tydlig påminnelse att man inte ska vara säker på att det är "as good as can be" bara för att det är digitalt, och att det funkar.

Apropå jämförelsen Touch - Transporter. Nu jämförde vi ju bara ljudet via den "ruttna" servern så det skulle vara spännande att höra vad som händer när även Touch får en bra access. Jag tyckte aldrig att det lyfte som det brukar när vi spelade på den igår.

Samma sak gäller även jämförelsen med Pio 668. Den spelade ju i princip lika bra som Touch, lite mer luddig och avrundad iofs, men som sagt - Touch hade handikapp av den dålig servern i detta fall också.
Detta bör vi också göra om.

Panacottan Peter kom med var helt underbar. Den och insikten i den digitala ljudvärldens brister var kvällens höjdare. :)

Kul att Jansson var med också. Få se om han tar med King George nästa gång...:D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-21 13:52

Gårdagens lyssningsjämförelser tar jag med en nypa salt förrutom att Mac Mini visade vart skåpet skall stå och skåpet är inte Mac Mini i det här fallet, utan skåpet är Harryups sammanlagda anläggning. Då jämförelser görs där något är knas med någonting så faller samtliga resultat i det runda arkivet för min del. Men till slut lät det riktigt trevligt och såsom jag normalt sett är van att höra musiken på skivorna. Nu gäller det att ta nästa steg från denna plattform.

Jag tackar för en jättetrevlig träff hos Harryup. Mitt råd, fortsätt kör via Mac Mini. Det skulle i alla fall jag göra efter gårdagens lyssning. Det är något som inte stämmer med det andra alternativet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi