Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag kanske upplever fel, men märker inte direkt att dessa skärmar behöver mer effekt för att ge mig en god upplevelse än andra, med högre angiven känslighet. Snarare tvärt om.
RogerGustavsson skrev:Har du någon akustikreglering eller kör du som jag "välmöblerat", dvs. en del stoppmöbler och tjock matta på en bit av golvet m.m.
RogerGustavsson skrev:Jag försöker inte uppnå verklighetens ljudnivå hemma, tycker det ofta blir för påträngande.
Strmbrg skrev:Kollade just på Magnepans hemsida:
3.6 och 1.6 var åtminstone angivna till samma värde på känsligheten. (86 dB) Men det kanske skiljer i andra avseenden?
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Kollade just på Magnepans hemsida:
3.6 och 1.6 var åtminstone angivna till samma värde på känsligheten. (86 dB) Men det kanske skiljer i andra avseenden?
Ja, större paneler gör dem nog svårare, än värre med 20.1..."
RogerGustavsson skrev:Det tror inte jag. Förväntan på stora högtalare är om inte annat större.... Däremot händer det lite när dipoler blir stora, de blir mera effektiva, inte minst "skyms" mycket av bakåtutstrålningen.
RogerGustavsson skrev:Nja, det är ju mer än plastfilmen med talspolen som sitter i vägen.* Den perforerade plåten är inte speciellt öppen, inte baffeln heller. Basmembranen är ganska tunga och stoppar en del också. Framförallt högre frekvenser förlorar energi. De bredare modellerna som Tympani blockerar en hel del, inte minst blir omvägen för det bakåtstrålade mera betydande och så ger baffelbredden en förskjutning av "kortslutningsfrekvensen".
*Blir inte som att hålla elektrostat framför sig. Där går nästan allt igenom.
Panelguy skrev:Den perforerade plåten satt framför membranet på 3.5 men bakom på 3.6. Vet en del som spelar sina 3.5 med baksidan framåt
RogerGustavsson skrev:Ja, egentligen borde det inte bli så bra!
Experimentera bör man göra. Inte bara med olika placeringar utan prova gärna att dämpa eller diffusera bskom, bredvid eller mellan dem. På 3.6 är det delvis tejpremsor baktill över mellanregistren. Kan vara bättre att ha dämpningen lite längre ifrån membranet.

Strmbrg skrev:Jag TYCKER inte att man behöver göra så mycket med bakåtstrålningen alls.
Den finns ju där just pga att det ÄR en dipol.
Försöker man manövrera bort den, så manövrerar man ju bort dipolverkan, och då är det ju egentligen ingen dipol längre, med vad det innebär...
petersteindl skrev:Peta in lite effekt så blir det nog bra![]()
Då jag lyssnat på maggisar så har det låtit bäst med lite högre utimpedans från slutstegen d v s med kraftiga rörförstärkare.
MvH
Peter
Då jag lyssnat på maggisar så har det låtit bäst med lite högre utimpedans från slutstegen d v s med kraftiga rörförstärkare.
MvH
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Peta in lite effekt så blir det nog bra![]()
MvH
Peter
Vad tror du att det beror på?
Att försöka förklara (säkerställda) upplevelser är en av mina favoritövningar.
Kronkan skrev: . . . .
Till Peter:
Detta säger inget om maggisar. Men jag kör med 4 ohm till elektrostaterna. Detta ändrade jag efter lång tid med 8 ohm. Då när jag ändrade tyckte jag att det blev bättre men minns inte nu i vilket avseende. Man testar ju sig fram hela tiden. Borde föra loggbok men det gör jag ju inte.
Strmbrg skrev:Jag TYCKER inte att man behöver göra så mycket med bakåtstrålningen alls.
Försöker man manövrera bort den, så manövrerar man ju bort dipolverkan, och då är det ju egentligen ingen dipol längre, med vad det innebär...
Laila skrev:Kronkan skrev: . . . .
Till Peter:
Detta säger inget om maggisar. Men jag kör med 4 ohm till elektrostaterna. Detta ändrade jag efter lång tid med 8 ohm. Då när jag ändrade tyckte jag att det blev bättre men minns inte nu i vilket avseende. Man testar ju sig fram hela tiden. Borde föra loggbok men det gör jag ju inte.
Till Kronkan:
Nu är ju inte jag Peter, men jag gissar att han(Peter) pratar
om att få ett transistorsteg(med rel. hög dämpfaktor) att mer
likna ett rörsteg med avseende på utimpedansen(lägre
dämpfaktor). Detta har, såvitt jag vet, inte så jättemycket
med vilken "utgångstapp"(4 eller 8 Ohm) man använder . . .
i ditt fall så har du ju redan en rörförstärkare . . . . ?
Det enda man behöver se till är väl egentligen att inte skärmarna står parallellt med bortom-väggen.
Eller, snarare: Tillse att inte reflexljudet studsar direkt mot lyssnaren.
Man bör ju för övrigt ha i åtanke att även en låda låter bakåt.
Fast inte alls med samma tonkurva som den låter framåt, normalt sett.
Men, visst, det går ju att eliminera all bakåtstrålning eller absorbera all reflexion från bortom-väggen. Men då får man ju snarast en utstrålning som liknar lådans.
Man kan ju tex skära upp hål i väggen till ett bakomvarande rum, i vilka man fäller in panelerna. Alltså, om man vill åtnjuta det stora, membranets egenskaper, men inte vill åtnjuta själva dipolverkan.
Men då missar man ju tex dipolens egenskap att INTE excitera stående vågor i alla riktningar, med vad det innebär för upplösning och tydlighet i ljudet.
Strmbrg skrev: Visst, den vore ju förstås intressant att testa.
Strmbrg skrev:En riktigt effektiv dämpning är ju som att ha oändlig luftvolym bortom dipolen...
Det borde ju faktiskt inte rendera i att 8-strålningen åsidosätts.
Panelguy skrev:Nu är ju inte jag Peter, men jag gissar att han(Peter) pratar om att få ett transistorsteg(med rel. hög dämpfaktor) att mer likna ett rörsteg med avseende på utimpedansen(lägre dämpfaktor). Detta har, såvitt jag vet, inte så jättemycket med vilken "utgångstapp"(4 eller 8 Ohm) man använder . . . i ditt fall så har du ju redan en rörförstärkare . . . . ?
MvH
Peter
RogerGustavsson skrev:Vet inte om det är just dämpfaktorn som ger de här effekterna. Den är min erfarenhet att förstärkare med återhållen, alltför tight bas fungerar sämre med Magneplanar.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 16 gäster