Flac vs wav

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-09-24 23:44

Cloudberry skrev:Helsikke, jag glömde ett "inte". Min test visar att t o m i bilen är skillnaden avgörande. mp3 duger inte till musik, någonstans. Sorry, det skulle ha stått "Jag har hittils inte träffat på en vuxen männsika som INTE direkt konstaterar att mp3 inte duger...." man kan säga att det blev tok-fel!

Jag tror att du skulle ändra uppfattning om du gjorde testet blint och nivåanpassat.

Eller om du träffade mig. Jag har gjort en hel del blinda F/E-lyssningar på mp3 snålkodat i olika grad. Och jag konstaterar då att mp3 för det mesta duger. Men att det blir mer och mer onödigt eftersom diskutrymme är så billigt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 00:01

Välkommen tillbaka Svante.

Mvh / Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-25 09:57

Svante skrev:Jag funderar.

Om man skulle hitta en skillnad mellan hur flac och wav låter på en viss mediaspelare så har det absolut ingenting med filformatet att göra om det är lossless. Det har med mediaspelaren att göra. Mediaspelaren borde därför stå i fokus och inte filformaten.

Kul att se dig igen. :)

Om man nöjer sig med att konstatera, (vilket jag inte gjort ännu i tillräcklig grad för att stå för det), att något av formaten låter bättre i en spelare så är det ju kombinationen av format och spelare det handlar om.
Man har ju den mediaspelare man har för tillfället.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 12:43

Jag tror inte heller att det är formaten som är problemet utan hanteringen av dom. Man får inte ibland felstavade word-dokument för att man zippar dom. Men man kan heller inte se till siffror och säga här finns ingen skillnad eller kan inte finnas skillnader enbart utifrån t.ex. 16/44 kontra 24/96.
Man får helt enkelt undersöka om det finns ytterligare variabler med i bilden som kanske påverkar ljudåtergivningen med hörbara fel som följd.
Man kan heller inte förutsätta att om allt är bra så finns ingen påverkan och allt annat är uppenbart feldesignat. Det finns alltid kombinationseffekter som man inte märker av då man mäter på en enskild apparat.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-09-25 13:12

Harryup skrev:Jag tror inte heller att det är formaten som är problemet utan hanteringen av dom. Man får inte ibland felstavade word-dokument för att man zippar dom. Men man kan heller inte se till siffror och säga här finns ingen skillnad eller kan inte finnas skillnader enbart utifrån t.ex. 16/44 kontra 24/96.
Man får helt enkelt undersöka om det finns ytterligare variabler med i bilden som kanske påverkar ljudåtergivningen med hörbara fel som följd.
Man kan heller inte förutsätta att om allt är bra så finns ingen påverkan och allt annat är uppenbart feldesignat. Det finns alltid kombinationseffekter som man inte märker av då man mäter på en enskild apparat.

Mvh/Harryup

Du kan inte använda trasiga datorer som argument i debatten. Jag har aldrig varit med om att zip felat så den dator som zippade ihop worddokumentet som blev felstavat är trasig, troligtvis fel i RAM.

Det kan vara fel i programvara, mest på grund av att det är tråkigt att sitta och testa sina program. Dock i internetvärlden vi har nu dröjer det inte länge innan programvarufel blir kända.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 13:25

Ja och det är ganska många programvaror som snurrar då man använder en nätverksspelare och dåliga switchade nätdelar etc. Så var felet finns, om det finns, och finns det jämt är ju inte lätt att svara på. Personligen använder jag flac och tänker fortsätta med det. Dubbel hd-volym och missad taggning är nog för mig för att avstå i stort. Men kanske en liten mapp med favoriter i wav skulle nog funka om det nu är en skillnad.

Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-09-25 15:09

sprudel skrev:
Svante skrev:Jag funderar.

Om man skulle hitta en skillnad mellan hur flac och wav låter på en viss mediaspelare så har det absolut ingenting med filformatet att göra om det är lossless. Det har med mediaspelaren att göra. Mediaspelaren borde därför stå i fokus och inte filformaten.

Kul att se dig igen. :)

Om man nöjer sig med att konstatera, (vilket jag inte gjort ännu i tillräcklig grad för att stå för det), att något av formaten låter bättre i en spelare så är det ju kombinationen av format och spelare det handlar om.
Man har ju den mediaspelare man har för tillfället.

Ja, fast om man postar ett inlägg på ett forum om det så skulle debatten bli mer fruktsam om den fick handla om mediaspelaren i stället för filformatet.

Det är ju den som gör fel. En annan spelare kan mycket väl göra fel "åt andra hållet". En diskussion om spelaren sätter fokus på den dåliga implementationen i spelaren. En diskussion om filformaten sätter fokus på icke-frågan om vilket filformat som är bäst.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-09-25 15:43

Nu tycker jag det blandas bort kort här. Kanske är dags att återigen definiera vad (jag har trott) diskussionen gäller:

# Kan man höra skillnad på en WAV fil och en FLAC fil som skickas till en nätverksspelare, tex SB3 som inte har problem med FLAC uppspelning.

Förutsättning:
En 16/44 fil komprimeras från WAV med FLAC där ReplayGain är avstängd och med verify ON. Båda filerna läggs in i en spellista på repitition.

Mitt svar är solklart NEJ. Ser det som helt omöjligt.

1. Att skicka filer via ethernet är trivialt och säkert. Båda filerna skickas med CRC checksumma. Blir det fel skickas paketet igen ända tills dess att allt är över. FLAC innehåller dessutom MD5 checksumma för extra säkerhet.
2. Filerna kommer fram hela, rena, utan brus brum jitter och annan påstådd påverkan (soundcheck). Det är inte ljud som skickas utan en digital beskrivning hur man ska återskapa ljudet.
3. SB är galvaniskt åtskild från datorn via trafo i ethernet ingången.
4. Packningsgraden på FLAC spelar ingen roll vid uppackningen. Är bara heltalsoperationer. Det tar bara extra tid att packa filen om man vill snåla med utrymmet.

Skulle fortfarande vara intressant med en teknisk förklaring hur fenomenet skulle kunna uppstå. Har läst soundcheck och där finns den inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 18:03

Är det bra att göra så många antagande om att ideala tillstånd råder då man inte vet vad man letar efter?
Kan man verkligen anta att signalen kommer fram utan brum, brus, störningar och jitter?
Om man inte hör någon skillnad så kanske det ideala råder men nu påstår ju ganska många att det är skillnad i högst olika anläggningar så jag tror på att man får leta där det möjligen finns problem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-25 18:08

Jamen Harryup, det vet ju alla att om du tar en perfekt konstruerar rörhäck som är fulländad, fullkomlig med oändlig bandbredd och noll distorsion och jämför den med en trisseburk som är fulländad, fullkomlig med oändlig bandbredd och noll distorsion så låter de lika :) Därmed är rörhäckar och trisseburkar fullkomligt lika. VSB :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 18:13

Sant och allt som färgar är medvetet felkonstruerat av elaka uppfinnare typ Emil Örn.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-25 18:46

Jag har hört att Emil Örn diggar fotboll 8) :P
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-09-25 19:35

Jag är naturligtvis korkad som fortsätter den här diskussionen eftersom den tappar all verklighetsanknytning. Att envisas med detta infantila misstänkliggörande utan grundläggande förståelse av tekniken är ju inte fruktbart.

Så ett sista försök:

Harryup skrev:
Är det bra att göra så många antagande om att ideala tillstånd råder då man inte vet vad man letar efter?
Kan man verkligen anta att signalen kommer fram utan brum, brus, störningar och jitter?

Det är inga "ideala" tillstånd. Det är det normala. Det är digitalt. Antingen kommer det fram helt eller inte, då sänds det igen. Om det inte var så, skulle din PC inte fungera.
Jitter är möjligt när man börjar synkronisera mot en klocka. Inte tidigare. Alltså när båda filerna är konverterade till ren PCM.
Brus är analogt (förutom dither men det är en annan historia).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-25 20:24

rylandes skrev:Jag är naturligtvis korkad som fortsätter den här diskussionen eftersom den tappar all verklighetsanknytning. Att envisas med detta infantila misstänkliggörande utan grundläggande förståelse av tekniken är ju inte fruktbart.

Så ett sista försök:

Harryup skrev:

Det är inga "ideala" tillstånd. Det är det normala. Det är digitalt. Antingen kommer det fram helt eller inte, då sänds det igen. Om det inte var så, skulle din PC inte fungera.
Jitter är möjligt när man börjar synkronisera mot en klocka. Inte tidigare. Alltså när båda filerna är konverterade till ren PCM.

Anser du att man kan höra skillnad på 2 olika Toslink fiberledare?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-25 21:48

Harryup skrev:
rylandes skrev:Jag är naturligtvis korkad som fortsätter den här diskussionen eftersom den tappar all verklighetsanknytning. Att envisas med detta infantila misstänkliggörande utan grundläggande förståelse av tekniken är ju inte fruktbart.

Så ett sista försök:

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Tror rylandes pratade om överföringen från servern till spelarn, den kommunikationen går då via ethernet protokoll & då kan man glömma allt vad spdif heter i det steget, det hör helt enkelt inte dit, den digitala kommunikationen som sker över ethernet kan ej på något sätt jämföras med spdif. Med ethernet protokoll så har du en konstant CRC check på varje enskild frame med buffrar i bägge ändar (det är inga små buffrar heller, sedan så får den mottagande parten ta hand om informationen & den skickar ut den som analogt eller digitalt ljud i form av pcm efter omvandling av datan, när detta sker kommer det kunna hända saker med signalen men under ethernet sändningen så kan det inte introduceras fel utan att det blir jävligt märkbart. Antingen har varje frame kommit fram eller inte, de som inte kommit fram hela blir omedelbart återsända, detta är vad som händer när du får latency spikes (mer eller mindre/grovt förenklat).

Vad som sedan händer i uppspelaren med den data som den fått blir ganska ovidkommande om man pratar om ethernet delen. Men i det steget så kommer kommunikationen som jag skrev tidigare ske via spdif eller analogt och där kommer "felen" introduceras, spelarn får med all sannolikhet jobba hårdare med en FLAC fil än med en WAV fil pga upp packnings stadiet som tillkommer, den kanske använder sig av helt olika algoritmer för konvertering till pcm för de olika formaten etc etc etc.

PS. ber om ursäkt för långt utlägg men jag tycker inte om när man börjar blanda ihop saker & ting på detta sätt, som sagts tidigare, formaten är om konvertering skett på rätt sätt identiska vad det gäller slut data. Om man upplever skillnad i kvalite mellan dom beror det uteslutande på uppspelarens brister.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-25 22:14

Tellus skrev:
Harryup skrev:

Så ett sista försök:

Harryup skrev:

mvh/Harryup

Tror rylandes pratade om överföringen från servern till spelarn, den kommunikationen går då via ethernet protokoll & då kan man glömma allt vad spdif heter i det steget, det hör helt enkelt inte dit, den digitala kommunikationen som sker över ethernet kan ej på något sätt jämföras med spdif. Med ethernet protokoll så har du en konstant CRC check på varje enskild frame med buffrar i bägge ändar (det är inga små buffrar heller, sedan så får den mottagande parten ta hand om informationen & den skickar ut den som analogt eller digitalt ljud i form av pcm efter omvandling av datan, när detta sker kommer det kunna hända saker med signalen men under ethernet sändningen så kan det inte introduceras fel utan att det blir jävligt märkbart. Antingen har varje frame kommit fram eller inte, de som inte kommit fram hela blir omedelbart återsända, detta är vad som händer när du får latency spikes (mer eller mindre/grovt förenklat).

Vad som sedan händer i uppspelaren med den data som den fått blir ganska ovidkommande om man pratar om ethernet delen. Men i det steget så kommer kommunikationen som jag skrev tidigare ske via spdif eller analogt och där kommer "felen" introduceras, spelarn får med all sannolikhet jobba hårdare med en FLAC fil än med en WAV fil pga upp packnings stadiet som tillkommer, den kanske använder sig av helt olika algoritmer för konvertering till pcm för de olika formaten etc etc etc.

PS. ber om ursäkt för långt utlägg men jag tycker inte om när man börjar blanda ihop saker & ting på detta sätt, som sagts tidigare, formaten är om konvertering skett på rätt sätt identiska vad det gäller slut data. Om man upplever skillnad i kvalite mellan dom beror det uteslutande på uppspelarens brister.

Upplysande inlägg. :)
Om då ett format orsakar olika grader av återgivningskvalite i den troligtvis vanligaste "streamern" är det väl inte konstigt om formatet i kombination med spelaren är under diskussion. Kan du lyckas få en bättre återgivning genom att välja ett annat format så är väl det bra, och upplysande för de som har spelaren.
Wav och flac lever ju inte ett eget liv, om jag får drista mig med den terminologin, de ska tillsammans med med en uppsättning prylar förmedla välljud.

Du skriver:
"Om man upplever skillnad i kvalite mellan dom beror det uteslutande på uppspelarens brister".

Jag tror vi läser in olika saker i inläggen i tråden. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-26 00:23

Jag har inte diskuterat ethernet då jag inte heller tror att det är där felen finns. Felen och skillnaderna finns ju kopplade till spelarna och/eller serverprogram. Men ethernet har jag aldrig trott på så skuld i frågan.
Däremot ser jag gärna att ni svarar på frågan, kan olika fibrer låta olika eller är det omöjligt eftersom det sker med digitala signaler?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-26 08:09

Harryup skrev:Däremot ser jag gärna att ni svarar på frågan, kan olika fibrer låta olika eller är det omöjligt eftersom det sker med digitala signaler?
För min del är nyckelordet "tror" eftersom jag aldrig ens försökt jämföra olika digitala kablar, oavsett om det är koax eller ljus. Men jag kan ju försöka med en teoretisk syn och sedan göra diverse antaganden. Fast jag kan knappt ens det. En av mina teorier är just att olika ljud och störningar kommer sig av diverse (analogt) elektriskt skräp som färdas tillsammans med den digitala signalen. Men detta faller ju med en ljusledare. Kvar blir digitalt skräp som kan interferera med nyttosignalen. Eller? Jag menar OM det nu skulle vara skillnad mellan två fiberkablar. Annars kan man ju tänka att anslutningarnas kvalité skulle kunna spela roll, hur mycket dämpning som finns i själva fibern osv. Däremot att påvisa att detta skulle leda till sämre ljud blir en grannlaga uppgift :-)

Men, jag har läst synpunkter från vissa som menar att fiber är sämre än koax, att ljudet blev sämre på något sätt (men jag minns inte vem som tyckte eller hur det lät sämre) och då finns det enligt min mening bara två möjligheter: fibern försämrar ljudet eller koaxen introducerar någon öronvänlig dist.

Kort sagt, jag har ingen aning om två fiberkablar kan låta olika D:

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-27 13:12

Finn fem fel. Eller i vart fall ett. Det här är en sak som jag håller Sprudel ansvarig för. Det var han som sa att min server inte serverar Highres Flac i form av Highres Wav om man packar upp på servern.
Så fixa det här nu Strudel så att det går!

File Format: FLAC
Duration: 26:15
Bitrate: 2488kbps VBR (Converted to 1411kbps PCM)
Sample Rate: 96.0 kHz
Sample Size: 24Bits

Bitrate: 2488kbps VBR

Fast å andra sidan så gör ju det att HighresFlacfilen som vi ändå uppfattar som bättre kan bli ännu bättre, kanske om man gör om 24/96 Flac till Wav och låter servern spotta ur sig det.
Jahaja, ytterligare än grej att testa.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-27 13:14

Och ingen har åsikt om man kan höra skillnad på 2 olika fibrer mer än Bill50x?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-27 13:55

Ju tätare fibern är(om man håller den framför ena örat) destå
mer dämpar den, den av samma öra uppfattade, ljudnivån . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-27 19:28

Harryup skrev:Finn fem fel. Eller i vart fall ett. Det här är en sak som jag håller Sprudel ansvarig för. Det var han som sa att min server inte serverar Highres Flac i form av Highres Wav om man packar upp på servern.
Så fixa det här nu Strudel så att det går!

Bitrate: 2488kbps VBR (Converted to 1411kbps PCM)

Bitrate: 2488kbps VBR

Fast å andra sidan så gör ju det att HighresFlacfilen som vi ändå uppfattar som bättre kan bli ännu bättre, kanske om man gör om 24/96 Flac till Wav och låter servern spotta ur sig det.
Jahaja, ytterligare än grej att testa.

mvh/Harryup

Det var det senare jag menade, Wav från datorn via PCM till Touch.
File format: Wav, inte flac.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-27 20:01

Fast sen har jag läst ifs på Toolbox hemsida att man skall strunta i det för att servern gör rätt ändå.
Kollade på mitt nätagg och servern pendlar mellan 0,34-0,37 ungefär på alla format och upplösningar utom flac highres till servern då det ökar till 0,35-0,42 så nog ökar processingen. Men borde det inte märkas lite grann om PCM är av 24/96 istället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-27 22:55

Harryup skrev:Fast sen har jag läst ifs på Toolbox hemsida att man skall strunta i det för att servern gör rätt ändå.
Kollade på mitt nätagg och servern pendlar mellan 0,34-0,37 ungefär på alla format och upplösningar utom flac highres till servern då det ökar till 0,35-0,42 så nog ökar processingen. Men borde det inte märkas lite grann om PCM är av 24/96 istället.

mvh/Harryup

Jag vet inte om vi pratar förbi varandra här. Med server menar jag SB Server = programmet på datorn som skickar flac som flac för att packas upp i Touch. Alternativt att servern-datorn packar upp flac till wav och streamar som PCM till Touch.
När du skriver servern, vad menar du då?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-27 23:54

Squeezecenterservern, skall tydligen rapportera felaktigt att den gör så enligt Toolbox 2.0 bloggen säger Klaus Schulz att det inte är något att bra sig om.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-28 07:07

Harryup skrev:Squeezecenterservern, skall tydligen rapportera felaktigt att den gör så enligt Toolbox 2.0 bloggen säger Klaus Schulz att det inte är något att bra sig om.

mvh/Harryup

Det låter ju lite suspekt. Vore intressant att få det verifierat av konstruktörerna.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-07-01 21:36

sprudel skrev:Bra artikel med mycket länkar i ämnet från Carlsson Planet

http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=83

(PS Ställde om min SB till att streama flac istället för PCM och låta SB packa upp till wav. =Bättre vid kort lyssning i morse. Kan det bero på att den buffrar när den packar upp? Vild gissning)

Jag och min bror har idag gjort lyssningstester med att prova som du gjort.

Vi håller med dig. Då SB duet packar upp till wav så låter det klart bättre.
Skillnaden är som mellan "ljud" som inte berör och musik som berör.

Vad det beror på är svårt att veta. Det borde väl bara tvärtom eftersom en dator är kraftfullare än dekodningen i SB receiver.

Jag trodde själv att skickade uppackade wav- filer från datorn skulle, om något, låta bättre men det blev tvärtom.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 21:50

Richard skrev:
sprudel skrev:Bra artikel med mycket länkar i ämnet från Carlsson Planet

http://www.carlssonplanet.com/newsletter_view.php?id=83

(PS Ställde om min SB till att streama flac istället för PCM och låta SB packa upp till wav. =Bättre vid kort lyssning i morse. Kan det bero på att den buffrar när den packar upp? Vild gissning)

Jag och min bror har idag gjort lyssningstester med att prova som du gjort.

Vi håller med dig. Då SB duet packar upp till wav så låter det klart bättre.
Skillnaden är som mellan "ljud" som inte berör och musik som berör.

Vad det beror på är svårt att veta. Det borde väl bara tvärtom eftersom en dator är kraftfullare än dekodningen i SB receiver.

Jag trodde själv att skickade uppackade wav- filer från datorn skulle, om något, låta bättre men det blev tvärtom.

Då ere väl nåt fel på din dator. Är det en PC?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-07-01 21:50

Önskar att mitt liv var lika enkelt. Att jag kunde avgöra om FLAC eller WAV
låter bäst genom att beröras olika mycket.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-07-01 23:13

mx skrev:Önskar att mitt liv var lika enkelt. Att jag kunde avgöra om FLAC eller WAV
låter bäst genom att beröras olika mycket.

Ja, alla vet ju att AIFF är formatet som gäller för välljud... eh...
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi