Erfarenheter av stegs djupperspektiv- lista dem nu!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-27 13:31

Redan testat av tidiga Pioneer och Sansui, svart glas med gröna bokstäver dock inga blåa mätare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-27 13:47

steveo1234 skrev:
Tengil skrev:Jag tror att Rotel skulle tjäna på att få vu-mätare med ljusblå bakgrund, snirkligt designat logotype, och att den kostade 100k till, jag skulle inte bli förvånad om djupperspektivet blev lite bättre då :D

Vh Christer

Först skrattade jag när jag läste ditt inlägg. Sen lugnade smilbanden ner sig och jag inser att du antagligen har rätt. Hifi är en skum hobby..

Ja, å för tex. lennartj ä rä säkert speciellt så . . . :D
(Han har ju inga som helst referenser att jämföra med . . . ?) 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-27 14:04

steveo1234 skrev:
Tengil skrev:Jag tror att Rotel skulle tjäna på att få vu-mätare med ljusblå bakgrund, snirkligt designat logotype, och att den kostade 100k till, jag skulle inte bli förvånad om djupperspektivet blev lite bättre då :D

Vh Christer

Först skrattade jag när jag läste ditt inlägg. Sen lugnade smilbanden ner sig och jag inser att du antagligen har rätt. Hifi är en skum hobby..

Exakt. Allt låter samma, det är bara fronterna som skiljer.
Man kan lika gärna handla ur Coops nya serie, eller serie och serie, de mätte sig fram till att det räckte med en enda modell av varje apparat som de sedan gjorde paket av. Finns bakom pelare A6 och duger garanterat åt alla.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-09-27 14:10

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vh Christer

Man kan lika gärna handla ur Coops nya serie, eller serie och serie, de mätte sig fram till att det räckte med en enda modell av varje apparat som de sedan gjorde paket av. Finns bakom pelare A6 och duger garanterat åt alla.

Jag har länge misstänkt detta och det känns nu skönt att jag fått det bekräftat. Jag tackar.

:P
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-09-27 16:52

KarlXII skrev:Exakt. Allt låter samma, det är bara fronterna som skiljer.

Men det kan väl ändå inte gälla onkyo :?:

................................. :wink:
Senast redigerad av Tengil 2011-09-27 16:55, redigerad totalt 1 gång.
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-27 16:54

KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vh Christer

Trodde alla visste att det är bara rummet som spelar någon roll ;)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-09-27 16:58

adzer skrev:
KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vh Christer

Rummet spelar en otrolig stor roll, mycket mycket större än de flesta tror, därför blir det än mer förvånande hur mycket skillnad på prylarna som människor kan höra i sina obehandlade vardagsrum :)
Senast redigerad av Tengil 2011-09-27 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-27 16:59

Tengil skrev:
Rummet spelar en otrolig stor roll, mycket mycket större än de flesta tror, därför blir det än förvånande hur mycket människor kan höra i sina bohehandlade vardagsrum :)

Jo jag vet. Jag är en stor anhängare av att lägga halva hifi-budgeten på rummet.
Ville bara skoja lite med folk som är av en annan åsikt :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-27 17:01

Nu är det på det viset att alla inte har möjlighet att bygga dedikerade ljudrum, eller faktiskt har lust att klä väggar, golv och tak med i sammanhanget bedrövligt fula akustikmojänger.

Då gör man vad man kan med andra änden istället.
Frågor på det?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-27 17:02

Strömkablarna, glöm, för guds skull, inte strömkablarna . . .

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-27 17:03

KarlXII skrev:Nu är det på det viset att alla inte har möjlighet att bygga dedikerade ljudrum, eller faktiskt har lust att klä väggar, golv och tak med i sammanhanget bedrövligt fula akustikmojänger.

Då gör man vad man kan med andra änden istället.
Frågor på det?

Absolut. Den bästa lösningen i alla lägen är att göra det bästa av situationen man befinner sig i.

Så om folk lyckas få till bra ljud och frugan är nöjd så är ju båda glada :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-09-27 17:26

Laila skrev:Strömkablarna, glöm, för guds skull, inte strömkablarna . . .

Nejdå, dom gör ju också skillnad.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-27 17:28

Panelguy skrev:
Laila skrev:Strömkablarna, glöm, för guds skull, inte strömkablarna . . .

Nejdå, dom gör ju också skillnad.

Ja utan dem blir max SPL så jädra lågt ^^

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-27 19:21

Tengil skrev:
adzer skrev:
KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vh Christer

Rummet spelar en otrolig stor roll, mycket mycket större än de flesta tror, därför blir det än mer förvånande hur mycket skillnad på prylarna som människor kan höra i sina obehandlade vardagsrum :)

Vättern runt har redan varit. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-27 19:33

Jorå, men inte Vänern framåtebaka . . . . :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-09-27 19:44

sprudel skrev:
Tengil skrev:
adzer skrev:
KarlXII skrev:
steveo1234 skrev:

Vh Christer

I lost your train of thought there :?
Senast redigerad av Tengil 2011-09-27 23:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-27 19:59

jag vill jättegärna veta vad i förstärkarna som bidrar med dessa ljudliga skillnaderna i djupledsperspektiv, kan rätt eller fel högtalare bättra på eller försämra stärkarens egenskaper?

vilka egenskaper i högtalare ökar och minskar detta perspektiv?
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-27 20:02

Tengil skrev:
sprudel skrev:...

I lost your train of thougt there :?

Jag tror det är något som hör ihop med detta: :)

Men jag kan inte riktigt sätta fingret rakt på spiken :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-27 20:11

celef skrev:jag vill jättegärna veta vad i förstärkarna som bidrar med dessa ljudliga skillnaderna i djupledsperspektiv, kan rätt eller fel högtalare bättra på eller försämra stärkarens egenskaper?

Lite snabb spekulation. Mycket resonanser från en låda försämrar ljudbilden i detta avseeende. Slutsatsen är från ett kort lyssningstillfälle på ett par Thiele i ett akustikbehandlat rum. Jag vill minnas att det var mycket upplevelse av djupled. Kollade på akustiken och klämde på högtalarna. De var tunga och vibrerade lite om knappt något. Men det kan vara allt möjligt. Trissegrejer vill jag minnas. Så bara lite minnen och enkla gissningar.

Nu drar jag Eklanda runt. Exakt 1 mil men utan hjul.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-27 23:05

Tengil skrev:Rummet spelar en otrolig stor roll, mycket mycket större än de flesta tror, därför blir det än mer förvånande hur mycket skillnad på prylarna som människor kan höra i sina obehandlade vardagsrum :)

Vättern runt har redan varit. :D[/quote]

I lost your train of thougt there :?[/quote]

Äh! No offense.
När du skriver om obehandlade vardagsrum så kunde du syftat på mitt?
Om du nu ev gjorde det så är du ute och cyklar storskaligt.
Jag har lagt en hel del jobb på rumsakustiken och fört en, som jag tycker, aktningsvärd ansträngning att övertyga min fru om vikten av detta. Det har inte varit en lätt resa att nå dit jag är med rummet och då känns det lite pyrt med pik om obehandlat osv. Men det var säkert inte så du menade. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-09-27 23:22

sprudel skrev:
Tengil skrev:Rummet spelar en otrolig stor roll, mycket mycket större än de flesta tror, därför blir det än mer förvånande hur mycket skillnad på prylarna som människor kan höra i sina obehandlade vardagsrum :)

Tengil skrev:I lost your train of thought there :?

sprudel skrev:Äh! No offense.
När du skriver om obehandlade vardagsrum så kunde du syftat på mitt?
Om du nu ev gjorde det så är du ute och cyklar storskaligt.
Jag har lagt en hel del jobb på rumsakustiken och fört en, som jag tycker, aktningsvärd ansträngning att övertyga min fru om vikten av detta. Det har inte varit en lätt resa att nå dit jag är med rummet och då känns det lite pyrt med pik om obehandlat osv. Men det var säkert inte så du menade. :)

Absolut inte, jag pratade i generella termer och menade ingen specifikt, och håll med om att rummet är sorgligt underskattat.
Förövrigt kraschade jag i gränna på vätternrundan iår, ett kötthuvve körde in i sidan på mig, men jag fullfölje loppet på ren ilska, som utbyttes i självande adrenalin när i princip hela min vänstersida tvättades med sprit i sjukvårdstältet i Motala :)

Vh Christer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-28 07:16

Tengil skrev:Absolut inte, jag pratade i generella termer och menade ingen specifikt, och håll med om att rummet är sorgligt underskattat.

Det gör jag verkligen. Satt igår och lyssnade på Roger Waters, som vanligt, och mindes hur det lät när jag var nyinflyttad i betongen.
Det är mödosamt, men genomförbart, och jag har lärt mig massor på resan. Nu är jag ganska nöjd. Bara ganska, för IÖ ska få göra en finslipning av detaljer när han är i faggorna.

Tengil skrev:Förövrigt kraschade jag i gränna på vätternrundan iår, ett kötthuvve körde in i sidan på mig, men jag fullfölje loppet på ren ilska, som utbyttes i självande adrenalin när i princip hela min vänstersida tvättades med sprit i sjukvårdstältet i Motala :)
Vh Christer

På din hemmabana och allt! Folk har ingen respekt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-04 07:55

Nu har jag haft ASR Emitter i anläggningen i drygt en vecka, lite till kanske.
Jag blir inte klok på den här apparaten. Många av mina album låter verkligen annorlunda jämfört med tidigare steg.
Röster och rum återges på ett sätt som skiljer sig från övriga.
Rösterna är "nakna", med en mängd fina nyanser som jag inte hört tidigare, vissa röster på andra inspelningar ramlar längre bak i ljudbilden, vilket jag inte uppfattat tidigare. En del inspelningar där jag anat rum, blir en mäktig holografisk upplevelse.
Skillnaden mellan bra och dåliga inspelningar är större än tidigare, kanske för att de bra är så till den grad njutbara nu.
Fyrverkeriet av trummor och tansienter saknas nu i vissa album, emedan andra som varit sådär uppvisar en grym dynamik.
Summa: olika album låter sonika mer olika än tidigare.
Den autensitet och det nerv jag upplevt mig sakna med andra renommerade och "avslappnade" steg finns nu. Det låter sällan hårt, nästan aldrig men utan någon "avrundning" som man reagerar på.
Musiken "dissikeras" inte på samma sätt som med analytiska steg, men fler detaljer framgår i alla fall. Det är inget man demar för att imponera med smällar o konstgjorda holografiska detaljer, men väldigt mycket musik presenteras helt enkelt skönt och rytmiskt.
Steget genererar ett välmående hos mig, nästan beroende. Med bra album då.
McIntosh-kombon var den högsta grad av förfining jag lyssnat på ur klassiska hifi-parametrar, men detta är något annat, en annan typ av upplevelse.
Är det någon annan som haft förmånen att lyssna på ASR Emitter en längre tid? Vore väldigt spännande att höra era intryck

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-04 11:01

adzer skrev: Trodde alla visste att det är bara rummet som spelar någon roll ;)

Näe, det är bara brummet som spelar någon roll. 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-04 11:25

sprudel skrev:Nu har jag haft ASR Emitter i anläggningen i drygt en vecka, lite till kanske.
Är det någon annan som haft förmånen att lyssna på ASR Emitter en längre tid? Vore väldigt spännande att höra era intryck

Calm på grannforumet Euphonia driver sina Serblin Ktéma med en Emitter II, lyssna med honom.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-04 11:45

celef skrev:jag vill jättegärna veta vad i förstärkarna som bidrar med dessa ljudliga skillnaderna i djupledsperspektiv, kan rätt eller fel högtalare bättra på eller försämra stärkarens egenskaper?

Ja. Det skulle jag gärna vilja veta också. För skillnad är det de facto.
Kombinationen steg-högtalare spelar roll, det är därför jag går den mödosamma vägen, provar.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-04 11:55

sprudel skrev:Musiken "dissikeras" inte på samma sätt som med analytiska steg, men fler detaljer framgår i alla fall. Det är inget man demar för att imponera med smällar o konstgjorda holografiska detaljer, men väldigt mycket musik presenteras helt enkelt skönt och rytmiskt.

Det där är som jag tycker ett bevis på en bra förstärkare utom att den verkar göra dåliga skivor sämre. Mitt livs höjpunkt vad det gäller förstärkare och som jag byggde några par monoblock i början av 90-talet funkade så. Imponerad inte så värst direkt men efterhand hörde man att det fanns massor mer detaljer i återgivningen utan att för den skull ha den pinande effekt som vissa steg har och som åtminstone jag fullständigt avskyr. Dom spelade också med en satans pondus, frihet och luftighet. Det var otäckt vanebildande. Men mina steg lät inte illa på dåliga skivor. Det enda som märktes var att dom skivorna lät annorlunda och att det var lätt att höra vad som skiljde.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-04 12:58

Flint skrev:
sprudel skrev:Musiken "dissikeras" inte på samma sätt som med analytiska steg, men fler detaljer framgår i alla fall. Det är inget man demar för att imponera med smällar o konstgjorda holografiska detaljer, men väldigt mycket musik presenteras helt enkelt skönt och rytmiskt.

Det där är som jag tycker ett bevis på en bra förstärkare utom att den verkar göra dåliga skivor sämre. Mitt livs höjpunkt vad det gäller förstärkare och som jag byggde några par monoblock i början av 90-talet funkade så. Imponerad inte så värst direkt men efterhand hörde man att det fanns massor mer detaljer i återgivningen utan att för den skull ha den pinande effekt som vissa steg har och som åtminstone jag fullständigt avskyr. Dom spelade också med en satans pondus, frihet och luftighet. Det var otäckt vanebildande. Men mina steg lät inte illa på dåliga skivor. Det enda som märktes var att dom skivorna lät annorlunda och att det var lätt att höra vad som skiljde.

Alltså, de låter inte illa, men annorlunda, inte som jag är van vid.
När man spelar ett visst album så har man ju en förvänan hur det ska låta, och vissa partier har man kanske hängt upp sig på: Nu kommer det goa här...och så kommer något annat. Plötsligt är det ett annat parti som lever upp osv.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-04 13:01

Då stämmer det bättre med min version av bra steg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-04 13:03

sprudel skrev:Nu har jag haft ASR Emitter i anläggningen i drygt en vecka, lite till kanske.

Det finns ASR Emitter I och Emitter I Exclusive och ASR Emitter II och Emitter II Exclusive och ASR Emitter I Clear Blue.

Vilken av dessa är det du lyssnar på?

Är den ASR Emitter du provar batteridriven?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi