Igår gjorde jag en lustig upptäckt.
Jag skulle mecka med miniDSP inställningarna, och kopplade in USB-kabeln och klickade på synchronize. Min erfarenhet av Room EQ Wizard har gjort att jag nu väljer ett helt annat förfarande när jag ska försöka få bort rumsmoder.
Jag sveper helt enkelt mycket långsamt, från 20 till 150 Hz på tre minuter. Då hinner jag skriva ner vid vilka frekvenser som det finns problem. Därefter gör jag kompensering i miniDSPn efter eget huvud och sveper igen. Detta upprepas tills jag blir nöjd.
Efter att ha gjort detta igår körde jag igång lite musik, och blev lite konfunderad. Det lät mycket annorlunda, inte alls som jag är van vid. Det var inte direkt dåligt, men kanske lite murrigare klang och inte lika utmejslat som det brukar låta med pK.
Jag upptäckte då att miniDSPn hade återställt allting innan jag började mecka, och delningen mellan basar och toppar låg på 1000 Hz! Allt upp till 1000 Hz spelades alltså i mono, av mina L26ROY-pallar, och ändå lät det ganska bra.
Ju mer jag pysslar med hifi inser jag att jag kanske borde skaffa en annan hobby.