Bosse pallar trycket. Nu sålda!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 22:31

bomellberg skrev:@Glebster: Jag tänkte Skypa en tårta för att fira, men du hade visst fikapaus.

Fikapaus...hmmm...ordet låter bekannt...tror jag genomförde en sådan på mitt förra jobb men det var längesedan sist! :wink:

bomellberg skrev:@Rikki: Japp, subsonic fixas i miniDSPn om det behövs. Men för en sluten låda är det ju inte lika nödvändigt, eller hur?

Rikki syftade sannolikt på vid en portad lösning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-09-27 22:49

jag syftade till en portad lösning, då en sluten inte har samma behov av ett subsonic filter.

jag tycker en 33 liters ser bra ut att bygga i.

fördelen med pallösningen är givetvis att placerignen blir mycket friare än i multimediabänken längst fram.

två pallar *2 L26ROY + en multimedia *2 L26ROY låter som en tuff lösning. Eller sprid ut dem längs hela framväggen :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 22:55

rikkitikkitavi skrev:två pallar *2 L26ROY + en multimedia *2 L26ROY låter som en tuff lösning. Eller sprid ut dem längs hela framväggen :)

Det där låter farligt likt min tilltänkta lösning med min multimediabänk med 2st Roy som i framtiden ska kompletteras med OB51-basar baserade på Roy...
:twisted:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 22:59

Glebster skrev:
rikkitikkitavi skrev:två pallar *2 L26ROY + en multimedia *2 L26ROY låter som en tuff lösning. Eller sprid ut dem längs hela framväggen :)

Det där låter farligt likt min tilltänkta lösning med min multimediabänk med 2st Roy som i framtiden ska kompletteras med OB51-basar baserade på Roy...

Vi får väl se vem som hinner först. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 23:07

bomellberg skrev:
Glebster skrev:

Vi får väl se vem som hinner först. :-)

Ser det inte som någon utmaning utan snarare en sporre. Blir det aktiv delning ala miniDSP för OA51:orna också?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-26 14:14

På 70-talet förekom ett märkligt beteende hos MFF-klacken. Så fort MFF fick en frispark på motståndarnas planhalva så ropade man "ROY! ROY! ROY!". Läs mer om detta här:

http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... Faren.html

Nu ställer jag mig själv i kören, men orsaken är såklart att jag nu bytt ut mina element i baspallarna mot L26ROY. Det är helt enkelt en enorm skillnad på dessa bestar jämfört med mina tidigare SLS10:or. Även om jag lyssnar vid låg volym märker jag en förbättring. Det låter rappare än tidigare, som om dessa element är "snabbare" att exiteras än de förra.

Hur som helst, det ska såklart mätas och trixas lite, men tills dess får ni hålla tillgodo med några bilder.

ROY tar lite mer plats än SLS10, så stagen fick moddas:
Bild

Hålbilden är i det närmaste identisk, men ROY kräver lite större elementhål. Då är det bra med ett kastrullock:
Bild

Jag fräste upp hålet på frihand och det blev riktigt bra. Efter att moddningarna var klara lade jag tillbaka isoleringen, fast numera är den utskuren kant i kant med elementhålet. Därefter lödde jag fast anslutningarna på elementen och skruvade dit elementet. ROY levereras med tätningslist så det var bara att lägga det på plats och sätta igång skruvdragaren.

Jag har några bilder till i stora kameran. Postar dem ikväll.

EDIT: stavning
Senast redigerad av bomellberg 2011-10-26 15:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-10-26 14:54

"ROY! ROY! ROY!" :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-26 16:36

Kul, du verkar lika nöjd som jag är med mina Roy. En komplettering med två Roy-baserade OB51 till kommande OA51or så är man nog i hamn i vardagsrummet iaf.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-10-26 18:12

Nu är jag NYFIKEN! Hur upplever du skillnaden nu med ROY? Mina ligger ju fortfarande på fänken i vardsgsrummet... :(

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-26 19:26

Spännande, men lite synd att du skrev av sdx10. De spelar enormt bra i 31L sluten, med lite peq i botten. Mycket rapp och tight med en "ren" karaktär, och ljudtrycksförmågan är sådan att inte ens med effektiva högtalare (92db, 8ohm) är en ensam bas nära att svettas. Låter ren och snygg även vid vad som förefaller vara stora konutslag. Och detta alldeles oavsett Q.. L26ROY är mullig, och en jämförelse mellan dem och sdx vore mycket intressant. Jag misstänker att de utgör gräddan av 10"-element för subwooferbruk för vettiga pengar. Grymt imponerad av pallarna (men nog ännu mer av den snygga tanken bakom..) Det har skapat funderingar på hur man själv kan gömma undan baslösningen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-26 23:41

Några fler bilder från själva montaget av elementen.

Lödning pågår.
Bild

Elementet på plats, och fastskruvat.
Bild

Pallarna tillbaka där de ska vara. Minstingens diffusorer syns visst också.
Bild

Fler intryck kommer så småningom. Jag har inte fått tillfälle att lyssna så mycket än, men det lilla jag har hört har varit till belåtenhet. Man häpnar över detta elements förmåga att skapa ljudtryck, men det imponerar även på lägre lyssningsvolym. Jag gissar att du inte kommer att bli besviken, Petter, speciellt med åtta stycken!

@Eldare: Tack! Det som gjorde att jag bytte var nog framför allt att Glebster var så nöjd med sina och rekommenderade dem varmt. När jag sedan läste om hur fördelaktigt det är att hålla ner Q, särskilt vid LT så gick jag på ROY. Men jag skulle mycket gärna se fler SDX-byggen också, det verkar vara ett mycket kapabelt element det också.

Användarvisningsbild
JoakimG

Inläggav JoakimG » 2011-10-27 07:42

Så L26roy är okej att montera i"downfiring"-läge, är det checkat med Seas? Eller bara baserat på beräkningar?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-27 09:07

JoakimG skrev:Så L26roy är okej att montera i"downfiring"-läge, är det checkat med Seas? Eller bara baserat på beräkningar?

Inte checkat alls. Däremot har jag checkat med CreativeSound och SDX10 är helt ok att montera horisontellt.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-10-28 23:29

Linkwitz kör ju med ROY i Orion horisontalmonterat även om de nya
Orion nog kommer använda den nya varianten av ROY med ännu
styvare uphängning.

Kul att det går at spela lågt med! Det är et måste för mig i lägenhet. Nu
blir jag ju taggad att knyta ihop säcken...Är borta nu i helgen men sen så... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-13 18:45

JoakimG skrev:Så L26roy är okej att montera i"downfiring"-läge, är det checkat med Seas? Eller bara baserat på beräkningar?

Jag har mailat med SEAS och fått ett OK för L26ROY monterat hängande.

Användarvisningsbild
JoakimG

Inläggav JoakimG » 2011-11-13 23:01

paa skrev:

Tyvärr så fick jag veta det för sent, så jag hann köpa ett par SDX-10 istället... men det blir nog bra det med!

Förövrig så gillar jag skarpt din "pallar" bomellberg... kul å se när nån kommer på besök sätter sig på en av dom å du sätter på en lagom skön baston... ingen"brun"-ton bara 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-13 23:38

paa skrev:

Kompliansen är 0,5 mm/N och rörliga massan ca 100g, vilket blir ca 1 N om den hänger vertikalt. Man missar alltså ca 0,5 mm i slaglängd.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-02 10:39

Igår gjorde jag en lustig upptäckt.

Jag skulle mecka med miniDSP inställningarna, och kopplade in USB-kabeln och klickade på synchronize. Min erfarenhet av Room EQ Wizard har gjort att jag nu väljer ett helt annat förfarande när jag ska försöka få bort rumsmoder.

Jag sveper helt enkelt mycket långsamt, från 20 till 150 Hz på tre minuter. Då hinner jag skriva ner vid vilka frekvenser som det finns problem. Därefter gör jag kompensering i miniDSPn efter eget huvud och sveper igen. Detta upprepas tills jag blir nöjd.

Efter att ha gjort detta igår körde jag igång lite musik, och blev lite konfunderad. Det lät mycket annorlunda, inte alls som jag är van vid. Det var inte direkt dåligt, men kanske lite murrigare klang och inte lika utmejslat som det brukar låta med pK.

Jag upptäckte då att miniDSPn hade återställt allting innan jag började mecka, och delningen mellan basar och toppar låg på 1000 Hz! Allt upp till 1000 Hz spelades alltså i mono, av mina L26ROY-pallar, och ändå lät det ganska bra.

Ju mer jag pysslar med hifi inser jag att jag kanske borde skaffa en annan hobby. 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-02 10:43

Ja L26 spelar ganska fint upp till 1000Hz. Testade min dsp med standardinställningarna också.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-02 10:45

Tvärtom. Du märkte ju något direkt....

Finns de (ingen nämnd, ingen klämd) som missat riktiga grodor mycket längre än så... :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-02 10:50

KarlXII skrev:Tvärtom. Du märkte ju något direkt....

Finns de (ingen nämnd, ingen klämd) som missat riktiga grodor mycket längre än så... :D

Nja, ska sanningen fram så hade jag lyssnat på musik en stund innan jag började mecka också och då tänkt "det låter säkert annorlunda för att jag inte kompenserat bort rumsmoderna ännu".

Förra veckan hade vi gäster hemma och körde musik i bakgrunden med endast höger högtalare inkopplad. Jag upptäckte inget förrän dagen efter då jag kollade på tv. :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-02 10:53

bomellberg skrev:Jag upptäckte då att miniDSPn hade återställt allting innan jag började mecka, och delningen mellan basar och toppar låg på 1000 Hz! Allt upp till 1000 Hz spelades alltså i mono, av mina L26ROY-pallar, och ändå lät det ganska bra.

Jag körde nog ett bra tag med mina baslådor spelande till 900 istället för 90 efter att ha kommit åt en x10 knapp på baksidan på filtret. Det lät inte i närheten av dåligt, men visst blev det märkbart bättre när det rättades. piP uppvisade självklart extremt bra effekttålighet under den perioden. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-02 10:59

Största problemet är nog att 1000Hz inte är rundstrålande och då dessa L26 är riktade nedåt så blir det problem.
Riktar du dem mot dig så spelar de väldigt fint imo :)

x10 knappen är en faktiskt klassiker ^^

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-02 11:28

bomellberg skrev:Några fler bilder från själva montaget av elementen.
...

...

Pallarna tillbaka där de ska vara. Minstingens diffusorer syns visst också.
Bild

Fler intryck kommer så småningom. Jag har inte fått tillfälle att lyssna så mycket än, men det lilla jag har hört har varit till belåtenhet. Man häpnar över detta elements förmåga att skapa ljudtryck, men det imponerar även på lägre lyssningsvolym. Jag gissar att du inte kommer att bli besviken, Petter, speciellt med åtta stycken!

@Eldare: Tack! Det som gjorde att jag bytte var nog framför allt att Glebster var så nöjd med sina och rekommenderade dem varmt. När jag sedan läste om hur fördelaktigt det är att hålla ner Q, särskilt vid LT så gick jag på ROY. Men jag skulle mycket gärna se fler SDX-byggen också, det verkar vara ett mycket kapabelt element det också.

Bo, f-n va smart!! :P :D Vilken bra idé!

Så måste jag ju själv göra!

Jag har aldrig tänkt tanken ens.

Jag har en stor svart sittpuff som man har benen på framför soffan. Ja alltså mellan soffan och tv:n.

Självklart ska den byggas om till en basmodul!

Den kommer då att framstå som naturlagsvidrig basåtergivning i min kökshemmabio tillsammans med ett par Ino piM och Kaffekoppens lånade MuPPsar idag i en 2/4/1-konfiguration (sunkig Sonysubbwåffwåff).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-12-04 13:47

bomellberg skrev:Jag sveper helt enkelt mycket långsamt, från 20 till 150 Hz på tre minuter. Då hinner jag skriva ner vid vilka frekvenser som det finns problem. Därefter gör jag kompensering i miniDSPn efter eget huvud och sveper igen. Detta upprepas tills jag blir nöjd.

Bra tips, har provat det själv med lyckat resultat IMHO :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-04 15:23

Verkligen najs lösning detta :P . Är det en Mio-soffa du har? Den ser nästan lika nedsutten ut som vår :? :)
11010000

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-12-10 18:42

Jag är sugen på ett liknande projekt. Finns det mera info hur man kan veta om ett baselement är lämpligt att "fyra av" neråt?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-28 09:39

Pallarna sålda!

Hoppas att de trivs hos sin nye ägare, och att han vill lägga in en bild på dem här!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-28 12:13

Har du sålt dom till palle på forat? :lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-03-28 13:07

Isf får han minsann se till att pallra sig över hit med dom, pallar inte vänta längre... 8)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum