Guldsäkringar, något för mythbusters?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Guldsäkringar, något för mythbusters?

Inläggav hifikg » 2011-09-29 18:37

Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.

Är det möjligt? Kan verkligen ett säkringsbyte lyfta ljudet?

Kanske frågan borde vara i teknikforum, kanske är den redan uttjatad, då får ni gärna länka till en sådan tråd.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-09-29 18:41

Finns någon gammal tråd om detta. Humbug är vad det är iaf.
Hur i h-e kan man tro på det? Jo att det finns lättpåverkade
människor som tror på sådant finns det ju uppenbarligen. Av
någon anledning.... Hur ska några millimeter av tunn guldtråd
kunna göra sådan skillnad? Alla mil med högspänningsaluminium-
ledare och långa sträckor med koppartråd Osv.. :roll:

Men som det sägs. Tron kan försätta berg.
Mitt minne är blott ett minne numera.

bootstrap

Re: Guldsäkringar, något för mythbusters?

Inläggav bootstrap » 2011-09-29 18:42

hifikg skrev:Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.

Kanske frågan borde vara i teknikforum, kanske är den redan uttjatad, då får ni gärna länka till en sådan tråd.

Jag förstår inte. Är säkringen kraftigare? Är inte det farligt?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-09-29 18:43

Tråden kan få ligga här ett tag så får vi se.

Min bullshitmätare gör fullt utslag redan på uttrycket "släppa igenom mer ström".

Nu har jag inte läst artikeln men jag har svårt att se hur guld skulle vara bättre i en säkring.
- Militant slacker

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-09-29 18:45

Man kan byta till en spik ! Den släpper igenom ännu mer ström... :wink:

Men visst, det är säkert olika resistans i olika säkringar. Så omöjligt att det kommer fram lite mer ström är det ju inte. Frågan är ju om det märks på ljudet i slutändan ?

Jag hade en kund för ett par år sedan som hade bytt till "specialsäkring" vid elcentralen. Och sedan hade han dragit jättegrov skärmad kabel fram till stereobänken. Han påstod att det blev bättre ljud...

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-29 19:11

http://www.svalander.se/shoppen/ljudfoe ... r_high-end är ett exempel, den omskrivna säkringen kommer från en tysk tillverkare: http://www.hifi-tuning.com/zubehoer_tuning_de.html lägg märke till att de även säljer "vanliga" 10A säkringar för en hundring styck, kanske dags att byta i proppskåpet!? De hänvisar till världens största undersökning om just säkringar, http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.eng.pdf

Där avslutar man med

"Tips for optimizing High End Audio gear:

a. Use the fuses with the smallest dimensions – for example: Exchange fuse holders for 6 x 32 mm type for 5 x 20 mm type.
b. Use highest quality fuses, like the ones from HiFi-Tuning.

c. Inside gear it could be a cost saving alternative, to use solder type fuse range.

d. Not all fuses inside equipment is necessary by law and safety regulations.

After studying the circuit it ́s sometimes possible to avoid the fuse at all. Things like that should only be done by trained technicians."

Kanske en spik här o där skulle göra susen *s*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-09-29 19:21

bootstrap skrev:
hifikg skrev:Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.

Jag förstår inte. Är säkringen kraftigare? Är inte det farligt?

De visar ett käckt diagram i bladet. Det sägs bevisa att den dyra säkringen har ett mindre "spannungsabfall" än en standardsäkring. Eftersom det är en papperstidning (jo, såna finns än!) så måste jag fota av eller nåt om någon vill se diagrammet.

De som lyssnade gjorde uttalanden som "Präziser" och "Es klingt viel runder und stimmiger" och "Nach Sicherungstausch traute ich meine Ohren nicht: Stimmen kamen griffiger rüber, deutlich präsenter und mit mehr Körper. Im Bass war glasklar mehr Präzision zu vermelden..." och så där går det på. Kan en testare skriva precis vad som helst utan att verkligen höra det? (Minns hur begeistrade H&M var över såna där metallspånfyllda råttor som skulle placeras på högtalarna. Undrar om de använder sådana i alla tester numera!?)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 20:29

Fortsätt köpa guldsäkringar, glöm bara inte att de avbrunna måste skickas till mig för säker destruering.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-29 20:29

Jag har själv testat och guldsäkringar låter 'de facto' bättre.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 20:33

Jax skrev:Tråden kan få ligga här ett tag så får vi se.

Min bullshitmätare gör fullt utslag redan på uttrycket "släppa igenom mer ström".

Nu har jag inte läst artikeln men jag har svårt att se hur guld skulle vara bättre i en säkring.

Guld är en säkrare placering :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 20:34

Objektivisten skrev:Jag har själv testat och guldsäkringar låter 'de facto' bättre.

... än utan säkring :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-09-29 20:49

hifikg skrev:De visar ett käckt diagram i bladet. Det sägs bevisa att den dyra säkringen har ett mindre "spannungsabfall" än en standardsäkring. Eftersom det är en papperstidning (jo, såna finns än!) så måste jag fota av eller nåt om någon vill se diagrammet.

Jag blir lite nyfiken på hur stor skillnaden kan vara i spänningsfall. Om du har möjlighet så kan du ju gärna lägga upp diagrammet. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 20:56

Storleken på spänningsfallsskillnaden?
Helt irrelevant jämfört med toleranserna på delningsfilterkomponenterna. Klart möjligt mindre än toleranserna på talspolen... och dessutom också högst troligt mindre än skillnaden i spänningsfall beroende på varianser på internkablagelängden och lödpunkterna...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 20:58

Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-09-29 21:04

petersteindl skrev:Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt :)

Jasså?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-29 21:10

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt :)

Jasså?

/ B

Det var sådär han fick ekonomin att gå ihop under butikstiden också. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 21:12

Flint skrev:
Bill50x skrev:

Jasså?

/ B

Skattmyndigheten är fortfarande så förbryllade att ärendet snart är prescriberat. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-29 21:14

Nattlorden skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:

Jasså?

/ B

Skattmyndigheten är fortfarande så förbryllade att ärendet snart är prescriberat. 8)

Va, var han med i momsklubben? Varför det? :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-29 21:19

Nej nu har jag för roligt. Bäst att spela lite transistorförstärkare så jag får lite tråkigt ett tag och lugnar ner mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 21:19

Flint skrev:
Nattlorden skrev:
Flint skrev:
Bill50x skrev:

Jasså?

/ B

Va, var han med i momsklubben? Varför det? :roll:

Det vill jag inte svara på för då blir det politik av det. :mrgreen:

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2011-09-29 21:26

Om en meter nätsladd mellan väggutaget och elektroniken gör skillnad, borde väl även en guldsäkring i proppskåpet kunna göra att det låter bättre. Upplevelsen sitter väl ändå mellan öronen? :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-29 21:29

miaber skrev:Om en meter nätsladd mellan väggutaget och elektroniken gör skillnad

Klart den gör skillnad, annars kommer där ju ingen ström.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Diagrammet

Inläggav hifikg » 2011-09-29 21:31

Så här beskrivs fenomenet, "tekniskt", vem kan betvivla så oomkullrunkeliga fakta?

Bild

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2011-09-29 21:32

Nattlorden skrev:
miaber skrev:Om en meter nätsladd mellan väggutaget och elektroniken gör skillnad

Klart den gör skillnad, annars kommer där ju ingen ström.

Rätt uppfattat! :roll:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-09-29 21:34

Säkringar är fegt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 22:10

Bill50x skrev:

Jasså?

/ B

Joorå.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-09-29 22:21

Var sätter man säkringen, på en strömförsörjningskrets inne i förförstärkaren? Vad sitter i serie med den?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-09-29 22:23

gnypp45 skrev:Var sätter man säkringen, på en strömförsörjningskrets inne i förförstärkaren? Vad sitter i serie med den?

Jag brukar ta den rektalt.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-29 22:24

gnypp45 skrev:Var sätter man säkringen, på en strömförsörjningskrets inne i förförstärkaren? Vad sitter i serie med den?

Slutsteg kanske? :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-09-29 22:41

Nefilim skrev:Finns någon gammal tråd om detta. Humbug är vad det är iaf.
Hur i h-e kan man tro på det? Jo att det finns lättpåverkade
människor som tror på sådant finns det ju uppenbarligen. Av
någon anledning.... Hur ska några millimeter av tunn guldtråd
kunna göra sådan skillnad? Alla mil med högspänningsaluminium-
ledare och långa sträckor med koppartråd Osv.. :roll:

Men som det sägs. Tron kan försätta berg.

Det där är ju ett populärt argument, uppkommit ur ren okunskap och utan eftertanke.
Att längden på strömmens väg på något sätt skulle göra påverkan mindre om det någonstans finns en strypning?
Alla material har en tröghet och är bättre eller sämre ledare.
Just såna här fall är väl sunda att tvivla på, men det har enbart att göra med hur eventuellt dålig originalsäkringen är som ledare under olika scenarior den utsätts för.
Men för all del, det skulle väl i så fall räcka med att sätta dit något som är kvalitetsmässigt i paritet med övrig väg, om originalsäkringen har brister så är det hur som helst overkill med guld.
Senast redigerad av Goldfinger 2011-09-29 22:55, redigerad totalt 2 gånger.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi