Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.
Är det möjligt? Kan verkligen ett säkringsbyte lyfta ljudet?
Kanske frågan borde vara i teknikforum, kanske är den redan uttjatad, då får ni gärna länka till en sådan tråd.
bootstrap skrev:hifikg skrev:Läser i en tysk hifitidning att en testare blir extatiskt upprymd över hur stor skillnad en €30 förbättring gör. Det han gjort är att han ersatt en standard glassäkring med en lyxvariant för närmare 300 spänn. Har sett att bl a Svalander marknadsför sådana, men jag har avfärdat det som humbug. Den tyska testaren menar att den dyrare säkringen släpper igenom mer ström än den billigare och därmed bidrar till ett bättre ljud.
Är det möjligt? Kan verkligen ett säkringsbyte lyfta ljudet?
Kanske frågan borde vara i teknikforum, kanske är den redan uttjatad, då får ni gärna länka till en sådan tråd.
Jag förstår inte. Är säkringen kraftigare? Är inte det farligt?
Jax skrev:Tråden kan få ligga här ett tag så får vi se.
Min bullshitmätare gör fullt utslag redan på uttrycket "släppa igenom mer ström".
Nu har jag inte läst artikeln men jag har svårt att se hur guld skulle vara bättre i en säkring.
Objektivisten skrev:Jag har själv testat och guldsäkringar låter 'de facto' bättre.
hifikg skrev:De visar ett käckt diagram i bladet. Det sägs bevisa att den dyra säkringen har ett mindre "spannungsabfall" än en standardsäkring. Eftersom det är en papperstidning (jo, såna finns än!) så måste jag fota av eller nåt om någon vill se diagrammet.
Flint skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt
Jasså?
/ B
Det var sådär han fick ekonomin att gå ihop under butikstiden också.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt
Jasså?
/ B
Skattmyndigheten är fortfarande så förbryllade att ärendet snart är prescriberat.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt
Jasså?
/ B
Skattmyndigheten är fortfarande så förbryllade att ärendet snart är prescriberat.
Va, var han med i momsklubben? Varför det?
miaber skrev:Om en meter nätsladd mellan väggutaget och elektroniken gör skillnad
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Ponera att det är 100 volt före säkringen. Efter en vanlig säkring är det 38,27 volt. Med guuld så är det 99,99 volt
Jasså?
/ B
gnypp45 skrev:Var sätter man säkringen, på en strömförsörjningskrets inne i förförstärkaren? Vad sitter i serie med den?
gnypp45 skrev:Var sätter man säkringen, på en strömförsörjningskrets inne i förförstärkaren? Vad sitter i serie med den?
Nefilim skrev:Finns någon gammal tråd om detta. Humbug är vad det är iaf.
Hur i h-e kan man tro på det? Jo att det finns lättpåverkade
människor som tror på sådant finns det ju uppenbarligen. Av
någon anledning.... Hur ska några millimeter av tunn guldtråd
kunna göra sådan skillnad? Alla mil med högspänningsaluminium-
ledare och långa sträckor med koppartråd Osv..
Men som det sägs. Tron kan försätta berg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster