CD-/DVD-spelares snabbhet och kopieringsskydd

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

CD-/DVD-spelares snabbhet och kopieringsskydd

Inläggav Svante » 2005-06-15 22:48

Jag hur är det är det nån skillnad på om ni lägger i en kopieringsskyddad CD eller en riktig CD. Startar era spelare olika snabbt?

Mina två billiga tar ungefär dubbelt så lång tid på sig att starta med kopieringsskyddade skivor.

Mät genom att trycka på play med luckan öppen. Ta tid till ljudet kommer.

Edit: kopia av patricia barber- fortnight tar 9 sekunder, originalet 16 sekunder.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
E

Re: CD-/DVD-spelares snabbhet och kopieringsskydd

Inläggav E » 2005-06-15 23:24

Svante skrev:originalet 16 sekunder.

8O 8O 8O

Det är ju verkligen inte rimligt. Ljudet ska ju komma inom några
sekunder, åtminstone!

16 sekunder. Då hinner man ju springa ner efter tvätten innan
ljudet kommer!

Fast ... Man kanske ska se positivt på det! Man hinner slå sig till ro
innan det börjar, liksom. Men det är ju det man har fjärren till ...

Inte är väl 668:an lika illa?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: CD-/DVD-spelares snabbhet och kopieringsskydd

Inläggav Svante » 2005-06-15 23:41

E skrev:
Svante skrev:originalet 16 sekunder.

8O 8O 8O

Det är ju verkligen inte rimligt. Ljudet ska ju komma inom några
sekunder, åtminstone!

Jo, nu är tiden för att släden ska åka in inkluderad. Men det tar bara ett par sekunder. Anledningen att jag specificerade tiden från utmatad släde till ljudet kommer igång är att eventuell automagisk läsning när släden har åkt in ska inkluderas i tiden.

Tiden är säkert kortare om man först skjuter in släden, väntar en stund, och sedan mäter från playtryck till ljud.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-16 01:21

Kopieringsskyddade skivor tar nära dubbla tiden på sig att komma igång i samtliga mina spelare.

Därför kopierar jag de skyddade skivorna 8O

Hela den här soppan med kopieringsskyddade skivor är störtlöjlig, den drabbar bara de ovetande ärliga som bara vill ha en kopia att ha i bilen m.m.
- Militant slacker

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2005-06-16 16:38

Jepp, helt rätt. Jag kopierar också alla kopieringsskyddade CD:s

Mvh

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-06-16 17:10

Med tanke på att "alla" kopierar sina "kopieringsskyddade" skivor verkar ju teknologin fungera toppen också, helt vattentätt... :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-16 17:49

Är det ingen som kräver att få byta sina skivor hos skivbolaget i
stället?

Det är ju a-n-i-n-g-e-n-s trist att förvara en massa kopior i onödan,
liksom.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-16 18:11

FRÅGA!
Hur bråttom har ni egentligen gubbar om enda anledningen till kopieringen är att det går snabbare att få i gång plattan? :?
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-16 20:17

Fråga #2
Är det DVD-spelare eller CeDe ni avser med starttiderna?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-06-16 20:52

Fråga #3
Vad är CeDe för nytt påhitt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-16 21:16

Fråga 1: Nej andra anledningen är att låtarna ska gå att spela i MP3-spelaren. Då måste man ta sig halvvägs, dvs skivan måste gå att rippa. Vidare är det bra att ha en kopia att slita på, det händer ju att skivor skadas, speciellt om barnen spelar dem. Så finns säkerhetsaspekten, jag vill inte att det ska starta program på min dator som jag inte har valt själv. Sen kan jag ju inte påstå att själva skyddet i sig gör mig mindre benägen att kopiera skivan, snarare tvärtom.

Fråga 2: Jag märkte det på två olika DVD-spelare, men var inte så noga när jag kollade den ena.

Men kom igen nu kolla era spelare och lägg ut tiderna. Från öppensläde, via playknappstryck till ljudet kommer. Har ni inga kopior på kopieringsskyddade skivor går det bra att jämföra vilka skivor som helst (de behöver ju inte vara samma)

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-06-16 21:44

Min pioneer 575 tar runt 10sek för vanlig (cd) skiva och ca 13 för kopieringsskyddad.

((Lite för seg för att jag skall vara nöjd egentligen... Dessutom kommer den t.ex. inte ihåg om man trycker play precis efter att man manuellt har matat in släden, då måste man vänta tills den laddat och snurrat klart skivan innan man kan trycka play.... otroligt dumt. Saknar min gamla phillips cd när det gäller handhavande (och att inte föra oljud).))

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2005-06-16 21:55

Provade med min Pioneer 668. Med släden ute och tills räkneverket börjar räkna så tar det ca 10s (9-11, 10 medianen) med CD och 11s (10-11.6) med en kopieringsskyddad. Ingen praktiskt skillnad mao.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-16 23:19

Intressant. Upptäckte just att det även tar väldigt lång tid att knäppa fram till nästa låt med en kopieringsskyddad CD. Men det verkar ska mer osystematiskt, för ibland går det fort.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-16 23:34

Vet inte om jag har någon kop. skyddad skiva? Märke på den?

Annars för CD (lucka ute, play-låtstart), Marantz CD6000: 6 sekunder, Toshiba SD220: 8 sekunder.

T

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-16 23:52

Thomas_A skrev:Vet inte om jag har någon kop. skyddad skiva? Märke på den?

Kopieringsskyddade skivor får inte ha "compact disc"-loggan. Har skivan inte den så är den med största säkerhet kopieringsskyddad.

http://www.gnscd.com/cdlogo.htm

Dessutom brukar det stå, med pyttesmå bokstäver nånting svårförståeligt om kopieringsskyddet, typ "Enhanced CD" eller så.

Det är mest nya skivor som är kopieringsskyddade, och jag tycker trenden är ökande.

CDON skriver så här (kopierar eftersom det inte gick att länka):

KOPIERINGSSKYDD

Om kopieringsskydd
Kopieringsskydd är ett sätt för skivbolaget att begränsa olovlig kopiering av deras produkter och det finns ett par olika teknologier som används. Beslutet att kopieringsskydda en produkt ligger hos skivbolaget, vi som återförsäljare är inte delaktiga i det beslutet.

Det är tyvärr svårt för Internetbutiker, det gäller såväl CDON.COM som alla andra, att märka upp alla kopieringsskyddade produkter, då vi i de flesta fall inte vet om den är kopieringsskyddad förrän produkten kommer till vårt lager. Även då kan det vara svårt att uppfatta eftersom märkningen i många fall är svår att upptäcka på konvolutet.

Flertalet produkter på CDON.COM läggs upp till försäljning en tid innan säljstart och det är tyvärr sällan skivbolagen uppger om en ny produkt är kopieringsskyddad eller ej i den förhandsinformation de lämnar om nya produkter.

Musikbranschen arbetar på att förbättra dessa rutiner och ska enligt uppgift bli bättre på att informera återförsäljarna under 2004/2005. När vi får information om kopieringsskydd inför att en skiva läggs upp till försäljning kommer vi givetvis att visa denna information på berörda produkter i vår webbshop.

En generell regel är att de flesta nya utgivelser på ett s.k. ”major”-bolag, dvs. EMI, Sony, BMG, Universal och Warner, har någon typ av kopieringsskydd. S.k. ”indie”-bolag (mindre skivbolag) har mer sällan kopieringsskydd på sina produkter men även här ser vi att allt fler börjar använda sig av teknologin.

Vi arbetar på att bli bättre på att informera om kopieringsskydd men vi är helt beroende av hjälp från de skivbolag som producerar varorna vi säljer. Skulle du som kund upptäcka att en vara vi säljer är kopieringsskyddad men att vi saknar information om det så är vi tacksamma om du vill skicka ett meddelande till vår kundtjänst

Om du skulle vilja returnera en produkt du beställt från CDON.COM som visar sig vara kopieringsskyddad utan att vi upplyst om detta i webbshopen så kan du givetvis returnera den kostnadsfritt, kontakta kundtjänst

Vill du läsa mer om kopieringsskydd så läs gärna denna information från IFPI kopieringsskydd

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-17 07:51

Enligt Svantes förutsättningar. CD-spelare Advantage S1
Kopskyddad = 11 sek
Oskyddad = 9 sek
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-06-17 09:01

norman skrev:Saknar min gamla phillips cd när det gäller handhavande (och att inte föra oljud).))

Kan meddela att min relativt nya Philips-dvd inte alls har nåt bra handhavande och är superlångsam. En gammal video jag ägde en gång var dock det användarvänligaste jag prövat!
/en john som inte klockat ännu

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-06-17 10:09

Anledningen att det tar längre tid är väl att den typen av kopieringsskydd använder sig av mer än en "session". Stoppar man en sån skiva i en dator så visas innehållet i den senaste. En CD-spelare har inte stöd för blandade sessions (audio + data) och struntar i data-delen. DVD-spelare läser in TOC:en för båda.

Sony tog ju bort sitt kopieringsskydd för ett tag sen till allas jubel, men nu är man igång igen. http://www.idg.se/ArticlePages/200506/1 ... FA.dbp.asp

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-06-17 10:32

norman skrev:Min pioneer 575 tar runt 10sek för vanlig (cd) skiva och ca 13 för kopieringsskyddad.

((Lite för seg för att jag skall vara nöjd egentligen... Dessutom kommer den t.ex. inte ihåg om man trycker play precis efter att man manuellt har matat in släden, då måste man vänta tills den laddat och snurrat klart skivan innan man kan trycka play.... otroligt dumt. Saknar min gamla phillips cd när det gäller handhavande (och att inte föra oljud).))

Dom flesta (alla jag har provat) matar in skivan och startar i ett svep om man trycker på Play direkt istället för att först mata in skivan.

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-17 17:51

De allra flesta spelare börjar spela upp direkt bara man matar in skivan manuellt. Trycker man i det läget på play trycker man nog i själva verket oftast på paus.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-17 17:58

Magnuz skrev:De allra flesta spelare börjar spela upp direkt bara man matar in skivan manuellt.

Jazzå? Det har jag ingen CD-spelare som gör. Däremot DVD-spelarna har oftast denna förhatliga finess.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-06-17 17:59

Och i mitt fall spelar min DVD automatisk upp DVDer men om jag matar in en CD spelas denna inte upp automatiskt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-17 20:47

"Jazzå? Det har jag ingen CD-spelare som gör."

Inte? Jag tror aldrig jag sett en spelare som inte gör så.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-06-17 21:04

Har inte sett en enda hemmaspelare som beter sig så. 8O

Däremot bilstereon min gör det. Vilket är trevligt just i den situationen - man stoppar ju inte in en skiva i en bilstereo utan syftet att lyssna på densamma direkt. Hemma kan det hända att man ska, säg, hämta läsken eller något, innan man sätter sig för att lyssna.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-17 21:09

Alltså, jag trodde det var standard att om man trycker på play med öppen släde, så dras släden in och skivan spelar utan att man trycker på något mer. Om man däremot trycker på släden, eller på open/close-knappen så åker släden in utan att skivan börjar spelas. Eller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-17 21:10

Blev tvungen att kolla min Pionjäär DeVeDe och den startar inte automatiskt. Det gjorde däremot min Samsung. De andra håller sig lugna (bortsett från min Denon CD som går igång autmatiskt om det blir spänningsfall men det är ju en helt annan sak).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-17 21:14

Naqref™ skrev:Blev tvungen att kolla min Pionjäär DeVeDe och den startar inte automatiskt. Det gjorde däremot min Samsung. De andra håller sig lugna (bortsett från min Denon CD som går igång autmatiskt om det blir spänningsfall men det är ju en helt annan sak).

Går igång automatiskt när du gör vad då? Trycker på play?

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-06-17 21:21

Svante skrev:Alltså, jag trodde det var standard att om man trycker på play med öppen släde, så dras släden in och skivan spelar utan att man trycker på något mer. Om man däremot trycker på släden, eller på open/close-knappen så åker släden in utan att skivan börjar spelas. Eller?

Precis så är min uppfattning.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-17 21:28

Svante skrev:
Naqref™ skrev:Blev tvungen att kolla min Pionjäär DeVeDe och den startar inte automatiskt. Det gjorde däremot min Samsung. De andra håller sig lugna (bortsett från min Denon CD som går igång autmatiskt om det blir spänningsfall men det är ju en helt annan sak).

Går igång automatiskt när du gör vad då? Trycker på play?

Nej jag gör oftast inget... När det blir spänningsfall på nätet (då man märker att lampor blinkar exempelvis) och spelaren är igång men stoppad så tycker det är dags att liva upp med lite musik när spänningen återvänder! :)

Man kan dock medvetet få samma effekt genom att ha spelaren igång men stoppad med en skiva i och dra ur elkontakten och sätta i den igen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi