Spara F och E? Alla F/E-klipp i första posten

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-09-30 22:35

Nu har jag fixat ett par spår till!

Paa, du ville ha ett storband, och jag tog det bästa :D :

Storband före
Storband efter

(Feelgoodmusik i spitzenklasse!)

Hr Steindl ville ha ett piano, here comes:

Piano före
Piano efter

Till skillnad från trumspåret, är detta mycket trevlig musik, bägge klippen. Jag ville egentligen inte klippa alls i dem, utan blev indragen i musiken!

Flintan! Jag är ledsen men lyckades inte få ljudkortet att spela både upp och in samtigt... :oops:

Ni som inte följt tråden kan behöva veta att det är skivans höger kanal som spelas i mono i alla klippen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-30 23:41

KarlXII skrev:Har precis klippt gräset och hör inte skillnad på nånting längre. Bild

Varför skall man klippa gräset själv? :x Då man kan hyra [s]negrer[/s] inoiter Bild

Bild

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-01 00:02

På storbandet tycker jag mig höra en anings strävare klang i efter-filen. Det flyter liksom lättare i före. Lyssnat i skapliga lurar och externt ljudkort.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 10:32

PerStromgren skrev:Nu har jag fixat ett par spår till!

Storband före
Storband efter

Hr Steindl ville ha ett piano, here comes:

Piano före
Piano efter

Till skillnad från trumspåret, är detta mycket trevlig musik, bägge klippen. Jag ville egentligen inte klippa alls i dem, utan blev indragen i musiken!

Flintan! Jag är ledsen men lyckades inte få ljudkortet att spela både upp och in samtigt... :oops:

Ni som inte följt tråden kan behöva veta att det är skivans höger kanal som spelas i mono i alla klippen.

Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.
Pianotestet går bättre men det är något i ljudet även där som jag reagerar mot men jag kan inte precisera det.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-01 10:40

Flint skrev:Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.
Pianotestet går bättre men det är något i ljudet även där som jag reagerar mot men jag kan inte precisera det.

Du pratar nu om "efter"-klippen, hoppas jag? Originalet kan jag ju inte göra så mycket åt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 10:42

PerStromgren skrev:
Flint skrev:Jadu Päran, storbandet lät inget vidare. Grovt och rått långt ner i mellanregistret. Saknar också lite kraft i botten även om låga toner finns med men dom verkar sakna just kraft. Låter som om basen är eq:ad.

Du pratar nu om "efter"-klippen, hoppas jag? Originalet kan jag ju inte göra så mycket åt.

Självklart. Jag refererar givetvis "efter" till "före" och inget annat.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-01 10:45

Flint skrev:
PerStromgren skrev:

Bra. Jag börjar känna behov av en F/E-swicth i datorn. Har du något tips på hur man kan spela två ljudfiler samtidigt och enkelt switcha mellan dem? Windows duger fint, jag snor hustruns lapptopp en stund. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 10:55

PerStromgren skrev:
Flint skrev:
PerStromgren skrev:

Bra. Jag börjar känna behov av en F/E-swicth i datorn. Har du något tips på hur man kan spela två ljudfiler samtidigt och enkelt switcha mellan dem? Windows duger fint, jag snor hustruns lapptopp en stund. :)

Kanske kan det gå i Audacity att få in två filer i samma fönster. Eller så kan man kanske ha båda filerna inladdade men bara en uppe i taget och växla mellan dom och starta på ungfär samma ställe. Det går i Sound Forge men det blir ju ett litet uppehåll på nån sekund mellan men det tycker jag har funkat. Sen kan man köra rena musikmakarprogram typ Steinberg Cubase också där man kan lägga in ett antal spår parallellt och skifta mellan dom om man så vill. Då går det ju att få jämförelsen mycket exakt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 11:02

Det går ju också att redigera ihop en fil med Audacity med klipp från vardera filen "före" och "efter" efter varandra. Kanske lägga in nån form av markering vid bytena eller försöka hålla reda på dom tidsmässigt direkt i bilden på skärmen.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-01 11:13

Flint skrev:Det går ju också att redigera ihop en fil med Audacity med klipp från vardera filen "före" och "efter" efter varandra. Kanske lägga in nån form av markering vid bytena eller försöka hålla reda på dom tidsmässigt direkt i bilden på skärmen.

Eller inte! Om man inte kan hålla reda på vilken som är viklen, så vet vi ju det.

jag har pillat litet med Audacity och panorerat filerna fullt höger resp vänster. Nu ska jag bara se hur jag kan finjustera tiden. Det verkar lovande att kunna höra bägge samtidigt i lurar.

Edit: Nix, det gick inte, tiden flyter inte exakt lika fort i de bägge spåren. Klockorna går olika fort. Men det var kul att höra panoreringseffekten när ena spåret tog överhanden, pga Haas-effekten!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 11:28

Om du Svante läser det här så skickar vi en beställning till dig om ett program som fixar den digitala f/e-switchen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-01 11:55

Flint skrev:Det går ju också att redigera ihop en fil med Audacity med klipp från vardera filen "före" och "efter" efter varandra. Kanske lägga in nån form av markering vid bytena eller försöka hålla reda på dom tidsmässigt direkt i bilden på skärmen.

Det är inga problem att göra det i Sound Forge som både du och jag verkar använda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 11:59

RogerGustavsson skrev:

Det är inga problem att göra det i Sound Forge som både du och jag verkar använda.

Nej jag vet men jag tänkte för just PerStromgren som kör Audacity och vill fortsätta att göra det.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-01 12:22

Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-01 20:48

Roade mig med att lägga de tidigare filerna i en rad. Alltså denna ordning:

Quad 606 före
Quad 606 efter
Före
Behringer A500 eftet
Före
LM3886 efter

Spåret "Quad 606 efter" hade lägre nivå mätt i Sound Forge, -2.9 dB peak och -26.3 dB RMS. I enklare lurar är det små subjektiva skillnader, mindre än väntat.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-02 09:59

Det där med att redigera ihop en utvärderingfil med ett kortare men samma stycke från vardera "före" och "efter"-filen efter varandra och kanske köra den i loop för att efterlikna en f/e-switch kanske inte vore så dumt. Alltså säg 10sek "före" följt firekt av 10sek "efter" med samma musiksnutt. Då kan man ju också trimma nivåerna på klippen tills man tycker att de stämmer gentemot varandra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-02 10:09

Flint skrev:Det där med att redigera ihop en utvärderingfil med ett kortare men samma stycke från vardera "före" och "efter"-filen efter varandra och kanske köra den i loop för att efterlikna en f/e-switch kanske inte vore så dumt. Alltså säg 10sek "före" följt firekt av 10sek "efter" med samma musiksnutt. Då kan man ju också trimma nivåerna på klippen tills man tycker att de stämmer gentemot varandra.

I brist på switch är det nog inte så dumt, men folk brukar väl ofta gnälla på att F/E- (och A/B-) lyssningar snuttifieras och därför inte ger något? Bäst vore ett val. Jag ska kolla om det inte går att hetsa någon i min omgivning att göra en enkel omkopplare i Windows.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-10-02 10:26

Men har någon av de som klagar testat själva?
Jag tyckte det var bra exempel i denna tråd, ovanligt tydlig skillnad mellan F&E förutoms Flints 2:a, men som även den var detekterbar trotts att jag inte kunde göra så snabba byten som jag skulle vilja. Men väldigt lätt att bränna ner på en cd och hoppa fram och tillbaks mellan spåren. Så om man säger att de inte ger något, om man med det menar att man inte kan detektera någon skillnad, då har man dålig stereo och eller hörsel.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-02 10:48

PerStromgren skrev:
Flint skrev:Det där med att redigera ihop en utvärderingfil med ett kortare men samma stycke från vardera "före" och "efter"-filen efter varandra och kanske köra den i loop för att efterlikna en f/e-switch kanske inte vore så dumt. Alltså säg 10sek "före" följt firekt av 10sek "efter" med samma musiksnutt. Då kan man ju också trimma nivåerna på klippen tills man tycker att de stämmer gentemot varandra.

I brist på switch är det nog inte så dumt, men folk brukar väl ofta gnälla på att F/E- (och A/B-) lyssningar snuttifieras och därför inte ger något? Bäst vore ett val. Jag ska kolla om det inte går att hetsa någon i min omgivning att göra en enkel omkopplare i Windows.

Jag tycker att snabba omkopplingar är bra om man vill sätta fokus på en punkt säg ett virvelanslag men det är ju inget som hindrar att man gör klippen lite längre om man vill. Alla medel är tillåtna som hjälper en att utvärdera skillnaderna på bästa sätt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-02 11:13

Alexi skrev:Men har någon av de som klagar testat själva?
Jag tyckte det var bra exempel i denna tråd, ovanligt tydlig skillnad mellan F&E förutoms Flints 2:a, men som även den var detekterbar trotts att jag inte kunde göra så snabba byten som jag skulle vilja. Men väldigt lätt att bränna ner på en cd och hoppa fram och tillbaks mellan spåren. Så om man säger att de inte ger något, om man med det menar att man inte kan detektera någon skillnad, då har man dålig stereo och eller hörsel.

På tal om det: är det någon idé att använda samma avlyssning som den som studeras? Jag har hittills använt mina Senn 600.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-02 11:32

PerStromgren
Hur reagerar du just nu rent spontat på din ljudanläggning när förstärkeriet har fått viss kritik. Min egen kritik från t.ex. storbandstesten var ju rättså giftig. Får du lust att byta ut vissa delar och "uppgradera"? Syftar på vilken verkan en sån här test kan få?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-02 14:34

Flint skrev:PerStromgren
Hur reagerar du just nu rent spontat på din ljudanläggning när förstärkeriet har fått viss kritik. Min egen kritik från t.ex. storbandstesten var ju rättså giftig. Får du lust att byta ut vissa delar och "uppgradera"? Syftar på vilken verkan en sån här test kan få?

Hm. Jag vet inte, om jag ska vara ärlig! Först måste jag själv höra vari felen består, dvs lyssna ordentligt på det du visar på. Sedan ska jag försöka isolera problemet, dvs kolla att det inte är CD-spelare eller försteget som utgör problemet.

Min avsikt med hela experimentet var inte att leta fel (eller transparens) i min egen anläggning, utan att visa ett enkelt exempel hur det kan gå till att lägga F och E på burk. Idén innebar också att på något överdriva F/E-skillnaden så att alla kan höra vad det är folk pratar om i F/E-debatten, genom att ta med en större del av kedjan.

Om jag kan fixa detta med enkla medel, borde det vara trivialt att göra det med precision på en labbänk av kunnigt folk. Såvitt jag uppfattat har ingen kritiserat idén som sådan.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-02 14:59

Vettig inställning. Min reaktion på det jag har lagt ut av mina prylar är att det är ju kul att det hörs skillnad - utan värderingar i övrigt. Vad jag själv väljer att lyssna via i vardagen grundar jag som vanligt ändå på det jag trivs bäst med. Och som jag har tjatat om några gånger nu så tycker jag att verklighetens lyssning och stegens "stämpel" är mycket tydligare än vad som framkommer på filerna. Jag är dock tveksam till om Alexi hade klarat att urskilja filen LM3886 "Efter - version 2" från "Före" i en dubbelblind test. Jag gör det inte dock inte testat ABX utan lite mer improviserat. Just den kretsen LM3886 sitter i en liten testbänk/koppling på 20W. LM3886 kan jag faktiskt leva med även om rörsteget (icke testat här och nu) är mycket roligare och ger en betydligt större musikalisk kick och behållning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-02 16:54

Flint skrev:LM3886 kan jag faktiskt leva med även om rörsteget (icke testat här och nu) är mycket roligare och ger en betydligt större musikalisk kick och behållning.

Det kan jag tänka mig. Det vore verkligen skitkul att höra vad ett rörsteg gör för skillnad på F och E. Hint, hint! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-02 17:21

PerStromgren skrev:
Flint skrev:LM3886 kan jag faktiskt leva med även om rörsteget (icke testat här och nu) är mycket roligare och ger en betydligt större musikalisk kick och behållning.

Det kan jag tänka mig. Det vore verkligen skitkul att höra vad ett rörsteg gör för skillnad på F och E. Hint, hint! :)

Då kommer det en test på ett uruselt SE-steg på ca. 2.5W som verkligen kommer att kunna detetkteras i "efter"-läge som både mulligt diskantfattigt och distande skulle jag tro. :lol:
Men just nu är det mycket variabel utgångsimpedans som ska simuleras så det kanske tar någon dag eller två.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-02 17:58

Storband före
Storband efter

Gick igång på musiken! Vad är det för skiva?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-02 19:10

RogerGustavsson skrev:

Storband före
Storband efter

Gick igång på musiken! Vad är det för skiva?

Aha, vi delar smak, du, jag och min hustru!

Låten är Deedles' Blues från Diane Schuur & The Count Basie Orchestra

Om man är lite låg någon dag funkar detta som mycket bra uppåttjack! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-02 19:47

Gillar musiken med. Gillar inte efter-filen... Både brasset låter resonant på något sätt och sångerskan har fått bröstklanger som hon inte har i före-filen... säkert mer att finna - har bara loopat fram t.o.m. hennes två första strofer.

Och det på så dålig lyssningsanläggning som en gammal HP-laptops inbyggda högtalare, skulle nog inte vilja veta hur enorm skillnaden vore borta i stereon...
Senast redigerad av Nattlorden 2011-10-02 19:48, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-02 19:47

Ja, tydligen. Min 15-årige son gick också igång direkt när jag spelade din upplagda fil.

Är det denna CD, inspelad 1987?

Bild

Är det en dubbel-CD? CDON vill nämligen ha 229 kr för den. Vänta det verkar vara en audiophil etikett....

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-02 20:41

RogerGustavsson skrev:Ja, tydligen. Min 15-årige son gick också igång direkt när jag spelade din upplagda fil.

Är det denna CD, inspelad 1987?

Bild

Är det en dubbel-CD? CDON vill nämligen ha 229 kr för den. Vänta det verkar vara en audiophil etikett....

Japp, det är den. GRP, audiofiletikett? Njae...
... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum