Slutstegen ligger upp-och-nervända med avtagna bottenplåtar och allt utom nätspänning inkopplat, men nu måste jag strax ge mig av för det är onumrerade biljetter till Nina Hagen
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Vart tar tiden vägen?
Slutstegen ligger upp-och-nervända med avtagna bottenplåtar och allt utom nätspänning inkopplat, men nu måste jag strax ge mig av för det är onumrerade biljetter till Nina Hagen
lennartj skrev:Begränsad sikt stod det på min onumrerade läktarbljett till Nina Hagen.
Jag hade inte hängt på låset i god tid före insläpppet en timma föe konsert och blev totalblåst![]()
såg inte skymten av Nina förrän jag hänsynslöst knödde mig fram och såg en skymt liknande bilden i lördagens tidning.
Ljudet var absolut inte för starkt, men otydligt från läktaren, så det var svårt att uppfatta mellansnacket.
Dessutom sjöng hon mest gamla amerikanska gospels tämligen halvdant.
Efter en halvtimme tröttnade jag och gick hem.
Försökte reklamera biljetten idag utan resultat.
På söndagen var Leif, Bosse och jag hos Sprudel och lyssnade på ett McIntosh MC402 transistorslutsteg med utgångstransformatorer, som lät ganska bra, tills jag överraskade honom med att plocka upp mitt C2300 försteg ur bakluckan. Du kanske har sett tråden.
Han blev så begeistrad att får behålla det tills tisdag kväll, så jag har dessvärre inte haft möjlighet att lyssna på dina JJ ännu.
petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
http://www.bobcarver.com/
http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/bob-carver-cherry-180-black-beauty
petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
http://www.audioholics.com/reviews/amplifiers/bob-carver-cherry-180-black-beauty
Kronkan skrev:petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
Det var verkligen mycket G20 st KT 88:or!
Men det är helt klart att jag skulle önskat att ha en inställningsbar återkoppling. För kul alltså.
Peter - har du provat att koka äggen med hjälp av rör? KT 88:or? Trioder eller vad?
petersteindl skrev:
. . . . . Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.
MvH
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:
. . . . . Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.
MvH
Peter
Kan tyvärr . . . "bare hölle mä", typ . . .
Kronkan skrev:Hej Lennartj!
På måndag får jag hem fyra NOS rör som skall ersätta mina nuvarande JJ 12Ax7. Det är tillverkade i Kent av Brimar 1963 och är matchade.
Är det 12ax7 som du har i försteget och i slutsteget. Kommer att spela in dem och självklart lyssna. Du får prova dem senare om du önskar. Mina nya drivrör i monoblocken tycker jag har utvecklat ljudbilden på ett positivt sätt. Mera substans, kropp eller vad man skall kalla det.
Laila skrev:Kronkan,
När du ändå är i "uppgraderingstagen" typ . . .
så tycker jag att du skall prova 6p3S-E som ett
alternativ till KT-88. Det/dessa låter riktigt bra för
en blygsam summa(tycker jag) men kräver lite mer
tomgångsström än vad du kör på med dina KT-88.
6p3S-E är en rysk militärvariant av 5881 som "tål"
betydligt mer än vad de är specificerade för, vad
gäller anod/gallerspänning och max anodförlust.
Kan köpas testade, matchade å klara frånJim McShane
Man får leta lite i hans sida för att hitta dem . . . . .
om du(mot förmodan) skulle få för dig att prova
så får du gärna höra av dig per pm angående lagom
bias/tomgångsström för dessa, när du fått hem . . .
ps. 6p3S-E = 6n3c-e(Rysckie).
petersteindl skrev:Kronkan skrev:petersteindl skrev:Carver har lite nytt på G![]()
Det var verkligen mycket G20 st KT 88:or!
Men det är helt klart att jag skulle önskat att ha en inställningsbar återkoppling. För kul alltså.
Peter - har du provat att koka äggen med hjälp av rör? KT 88:or? Trioder eller vad?
Japp, jag har spelat äggen med River Audio (past audio) som är 2x300B per kanal Parallell Single End. 20-25 watt/kanal. Det fungerade mycket bra.
Jag har också spelat med 2A3 där effekten var ungefär 2,5 watt. Det räckte enligt min mening inte till.
Jag hoppas verkligen att Carver lyckas med sina rörslutsteg. Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.
MvH
Peter
Kronkan skrev:Tycker du att jag använder för låg bias till mina KT 88:or?
En fråga till! Här en lista på PEntoder och hur de utvecklats från varandra. Men hur vet jag vilka som går att använda istället för KT 88? Någon? Fallgropar, faror? Kanske fullständigt idiotisk fråga men den utgår från min nuvarande och bristande förståelse.
lennartj skrev:Kronkan skrev:Hej Lennartj!
På måndag får jag hem fyra NOS rör som skall ersätta mina nuvarande JJ 12Ax7. Det är tillverkade i Kent av Brimar 1963 och är matchade.
Är det 12ax7 som du har i försteget och i slutsteget. Kommer att spela in dem och självklart lyssna. Du får prova dem senare om du önskar. Mina nya drivrör i monoblocken tycker jag har utvecklat ljudbilden på ett positivt sätt. Mera substans, kropp eller vad man skall kalla det.
Jag har tre par 12AX7 (ECC83) i försteget, ett par i MC-ingången, ett par i MM-ingången och tredje paret i den gemensamma linje-nivå delen som alla signaler går igenom.
Det vore jätteintressat att få låna dina 12AX7och höra i vilken mån de påverkar återgivningen i olika positioner.
I slutsteget sitter E88CC (6922) som ingångsrör och ett par ECC82 (12AU7) därefter. Jag har tre uppsättningar av dem från olika tillverkare;
Precision, Golden Dragonoch JJ. Jag tycker inte alls att jag uppfattar lika stora ljudliga skillinader mellan dem som mellan olika slutrör KT88/6550 WA.
petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.
Nuskavise om jag minns kopplingen. Den har 2 st parallellkopplade 300B som slutrör och de är kopplade som katodföljare. Den har 2 st parallellkopplade KT88 som strömgeneratorer som sätter strömmen i 300B. Matningsspänningarna är +/- spänning så att katoden på KT88 går mot minusspänning. Katoden på 300B får ungefär noll volt. Därefter finns en autotransformator. På så sätt åstadkommes en för omotkopplad SE triod låg utimpedans med låg distorsion och brett frekvensområde.
KT88 var således inte kopplade som drivrör.
Jag har tidigare haft ganska mycket kontakt med River Audio.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.
Nuskavise om jag minns kopplingen. Den har 2 st parallellkopplade 300B som slutrör och de är kopplade som katodföljare. Den har 2 st parallellkopplade KT88 som strömgeneratorer som sätter strömmen i 300B. Matningsspänningarna är +/- spänning så att katoden på KT88 går mot minusspänning. Katoden på 300B får ungefär noll volt. Därefter finns en autotransformator. På så sätt åstadkommes en för omotkopplad SE triod låg utimpedans med låg distorsion och brett frekvensområde.
MvH
Peter
Flint skrev:petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.
MvH
Peter
Där har du med stor säkerhet förklaringen till varför dom inte driver KT88:orna så hårt - att det inte behövs i just den kopplingen.
Laila skrev:Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88
drivs i hans förstärkare . . . eller jag kanske tar fel . . .?).
Flint skrev:Laila skrev:Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88
drivs i hans förstärkare . . . eller jag kanske tar fel . . .?).
Aha. Rättning mittåt. Med KT88 som normalt kopplade slutrör håller jag med dig om att grundströmmen 30mA verkar ovanligt låg. Blir ju bara säg 450Vx30mA=13.5W grundeffekt med resultat att röret går mer mot klass B än A. Om det är fel eller inte går förstås inte att säga om man inte vet hela stegets koppling och funktion i övrigt men lite ovanligt är det allt. Normalt brukar man mosa på KT88 30-40W i tomgångseffekt och då är alltså strömmem nånstans runt 70-80mA vid (den antagna) matningsspänningen 450V.
Flint skrev:Laila
Instämmer. Bra att ha i vilket fall. Bisaskollen som beskrivs är annars precis som jag trodde. Jag kör med ett tio ohms motstånad 1/4-W per slutrör som biaskoll och dessutom funkar det som säkring på grund av det låga effektvärdet utifall röret skulle få för sig att gå i väggen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster