KT 88 som musikförmedlare och allt annat kring detta rör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-24 18:58

Vart tar tiden vägen?
Slutstegen ligger upp-och-nervända med avtagna bottenplåtar och allt utom nätspänning inkopplat, men nu måste jag strax ge mig av för det är onumrerade biljetter till Nina Hagen :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-25 09:53

lennartj skrev:Vart tar tiden vägen?
Slutstegen ligger upp-och-nervända med avtagna bottenplåtar och allt utom nätspänning inkopplat, men nu måste jag strax ge mig av för det är onumrerade biljetter till Nina Hagen :roll:

Hur var kvällen med Nina Hagen? Ingen fara att du lånar mina tubes. Men brottas med mina fördomar omkring kinesiska rör. Spelar nu på vad som verkar vara Shuguang KT88 fast med mina nya NOS drivrör. Först rent chockade mig kombon att spela en helt ny skiva med King Crimson ”In the Court” där mängden av olika metalljud återgavs bättre än jag någonsin hört hemma. Skivan hade legat ett tag var nog inköpt hyggligt billigt fast i ett fantastiskt skick. Andra chocken var att jag av en händelse slog i ”Record Collector” vilken angav priset för just denna utgåva till 450 pund. Faktiskt skulle jag hellre ägt andra utgåvan för jag samlar ju inte skivor utan de spelar och degraderas av mitt vardagliga liv som nog inte är lika skötsamt som ditt. Fast jag har ju ett skötsamt Popsnöre. Nu spelas Shpongle.

För att få stöd i min kamp mot antagligen mina rena fördomar mot kinesiska rör återger jag följande hämtat från nätet:
“Power tubes:
For the emotional, seductive tube sound while maintaining detail, resolution and transparency, I have found good Chinese tubes such as the Shuguang KT88-98 to be among the best. Looking for a clean, dynamic presentation? The EHKT88 fills the slot.
If you are looking for a cleaner, more accurate and dynamic presentation while sacrificing a bit of body and fullness, the KT88 and Sovtek 6550 tubes would be my first consideration. I have found the Sovtek 6550 to be the most reliable tube ever made.
Obviously tube choices are very subjective with everyone having their favorites. I have personally become quite fond of some of the Chinese output tubes with preferences leaning towards the Shuguang pieces for the warmer, more seductive sound. If you are a newbie to tubes, all I can do is recommend doing some reading on what others have found with various tubes and try to come to some kind of conclusion as to what would be best for you and your system. Every person is different as well as the components and systems these tubes will be incorporated into.”

http://www.responseaudio.com/recommended_tubes.htm

Så det skall gå att leva med de kinesiska grejerna. Men kombon av Shuguang på både effektrör och drivrör skulle enligt ovanstående länk leda till ett varmt ljud. När jag alltså byter till mina NOS rör från Tung Sol och Brimar så får ljudbilden något mer luft och mera upplevda detaljer och fokus. Eller hur man nu skall försöka skildra det. Det är som att försöka beskriva skillnaden mellan en lagrad prästost och en Västerbotten.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-09-26 23:38

Begränsad sikt stod det på min onumrerade läktarbljett till Nina Hagen.
Jag hade inte hängt på låset i god tid före insläpppet en timma föe konsert och blev totalblåst :twisted:
såg inte skymten av Nina förrän jag hänsynslöst knödde mig fram och såg en skymt liknande bilden i lördagens tidning.
Ljudet var absolut inte för starkt, men otydligt från läktaren, så det var svårt att uppfatta mellansnacket.
Dessutom sjöng hon mest gamla amerikanska gospels tämligen halvdant.
Efter en halvtimme tröttnade jag och gick hem.
Försökte reklamera biljetten idag utan resultat.
På söndagen var Leif, Bosse och jag hos Sprudel och lyssnade på ett McIntosh MC402 transistorslutsteg med utgångstransformatorer, som lät ganska bra, tills jag överraskade honom med att plocka upp mitt C2300 försteg ur bakluckan. Du kanske har sett tråden.
Han blev så begeistrad att får behålla det tills tisdag kväll, så jag har dessvärre inte haft möjlighet att lyssna på dina JJ ännu.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-27 07:38

lennartj skrev:Begränsad sikt stod det på min onumrerade läktarbljett till Nina Hagen.
Jag hade inte hängt på låset i god tid före insläpppet en timma föe konsert och blev totalblåst :twisted:
såg inte skymten av Nina förrän jag hänsynslöst knödde mig fram och såg en skymt liknande bilden i lördagens tidning.
Ljudet var absolut inte för starkt, men otydligt från läktaren, så det var svårt att uppfatta mellansnacket.
Dessutom sjöng hon mest gamla amerikanska gospels tämligen halvdant.
Efter en halvtimme tröttnade jag och gick hem.
Försökte reklamera biljetten idag utan resultat.
På söndagen var Leif, Bosse och jag hos Sprudel och lyssnade på ett McIntosh MC402 transistorslutsteg med utgångstransformatorer, som lät ganska bra, tills jag överraskade honom med att plocka upp mitt C2300 försteg ur bakluckan. Du kanske har sett tråden.
Han blev så begeistrad att får behålla det tills tisdag kväll, så jag har dessvärre inte haft möjlighet att lyssna på dina JJ ännu.

Ingen fara. Läst på tråden. Har inte gjort någon kommentar men följer Sprudels kamp med spänning. Själv provar jag lite ny-gamla rör. Fast nu i försteget.

NOS-rör kommer att bli min nya grej. Har nya fyra kvar. Men just nu svårt att hänga med i förändringarna. Men det tar också lite tid att spela in de ny-gamla.

Det kanske blir så att jag frågar dig senare om ett lån av Gold Lion. Fast längre fram. Kanske behöver ett tillskott av värme.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-30 00:14

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-09-30 07:02

Jag kanske ska be honom skicka ett par Cherry så de får vara med i min tråd om slutsteg. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-30 07:30

Det var verkligen mycket G 8O 20 st KT 88:or!
Men det är helt klart att jag skulle önskat att ha en inställningsbar återkoppling. För kul alltså.

Peter - har du provat att koka äggen med hjälp av rör? KT 88:or? Trioder eller vad?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-09-30 23:14

Hej Lennartj!

På måndag får jag hem fyra NOS rör som skall ersätta mina nuvarande JJ 12Ax7. Det är tillverkade i Kent av Brimar 1963 och är matchade.

Är det 12ax7 som du har i försteget och i slutsteget. Kommer att spela in dem och självklart lyssna. Du får prova dem senare om du önskar. Mina nya drivrör i monoblocken tycker jag har utvecklat ljudbilden på ett positivt sätt. Mera substans, kropp eller vad man skall kalla det.

Här lite texter från nätet om den variant som jag skaffat.

it has a remarkable clarity, decent projection and (IME) is resistant to microphonics. Hifi lovers have cottoned onto this and they're willing to pay more than guitar amp users
..................................................................................
• Low microphonics
• Smooth midrange, sweet as Telefunken
• Box plates
• Classic British sounding valve (tube) refined and well balanced
• Brimar factory code 3L1 / 3977
• Available in matched pairs
..........................................................................................
Sounds as good as Mullard 12AX7 or Telefunken 12AX7. Very scarce. Almost impossible to find.
..................................................................................
Flange plate vacuum tube, valve version from Brimar from England. Very smooth sounding tube. Not as warm as the Mullard CV4004, a little more forward sounding. Supplied in the yellow and orange Brimar boxes. Same as a 12AX7/ECC83

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-30 23:27

Kronkan skrev:

Men det är helt klart att jag skulle önskat att ha en inställningsbar återkoppling. För kul alltså.

Peter - har du provat att koka äggen med hjälp av rör? KT 88:or? Trioder eller vad?

Japp, jag har spelat äggen med River Audio (past audio) som är 2x300B per kanal Parallell Single End. 20-25 watt/kanal. Det fungerade mycket bra.

Jag har också spelat med 2A3 där effekten var ungefär 2,5 watt. Det räckte enligt min mening inte till.

Jag hoppas verkligen att Carver lyckas med sina rörslutsteg. Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-30 23:58

Kronkan,

När du ändå är i "uppgraderingstagen" typ . . .
så tycker jag att du skall prova 6p3S-E som ett
alternativ till KT-88. Det/dessa låter riktigt bra för
en blygsam summa(tycker jag) men kräver lite mer
tomgångsström än vad du kör på med dina KT-88.

6p3S-E är en rysk militärvariant av 5881 som "tål"
betydligt mer än vad de är specificerade för, vad
gäller anod/gallerspänning och max anodförlust.

Kan köpas testade, matchade å klara frånJim McShane

Man får leta lite i hans sida för att hitta dem . . . . .
om du(mot förmodan :) ) skulle få för dig att prova
så får du gärna höra av dig per pm angående lagom
bias/tomgångsström för dessa, när du fått hem . . .

ps. 6p3S-E = 6n3c-e(Rysckie). :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 00:01

petersteindl skrev:
. . . . . Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.

MvH
Peter

Kan tyvärr . . . "bare hölle mä", typ . . . :(

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-01 00:08

Laila skrev:
petersteindl skrev:
. . . . . Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.

MvH
Peter

Kan tyvärr . . . "bare hölle mä", typ . . . :(

Visst är det så... Men man kan ju vara glad ändå. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 00:18

:)

Användarvisningsbild
lennartj

"Tube rolling"

Inläggav lennartj » 2011-10-01 00:58

Kronkan skrev:Hej Lennartj!

På måndag får jag hem fyra NOS rör som skall ersätta mina nuvarande JJ 12Ax7. Det är tillverkade i Kent av Brimar 1963 och är matchade.

Är det 12ax7 som du har i försteget och i slutsteget. Kommer att spela in dem och självklart lyssna. Du får prova dem senare om du önskar. Mina nya drivrör i monoblocken tycker jag har utvecklat ljudbilden på ett positivt sätt. Mera substans, kropp eller vad man skall kalla det.

Jag har tre par 12AX7 (ECC83) i försteget, ett par i MC-ingången, ett par i MM-ingången och tredje paret i den gemensamma linje-nivå delen som alla signaler går igenom.
Det vore jätteintressat att få låna dina 12AX7och höra i vilken mån de påverkar återgivningen i olika positioner.
I slutsteget sitter E88CC (6922) som ingångsrör och ett par ECC82 (12AU7) därefter. Jag har tre uppsättningar av dem från olika tillverkare;
Precision, Golden Dragon :oops: och JJ. Jag tycker inte alls att jag uppfattar lika stora ljudliga skillinader mellan dem som mellan olika slutrör KT88/6550 WA.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 11:01

Laila skrev:Kronkan,

När du ändå är i "uppgraderingstagen" typ . . .
så tycker jag att du skall prova 6p3S-E som ett
alternativ till KT-88. Det/dessa låter riktigt bra för
en blygsam summa(tycker jag) men kräver lite mer
tomgångsström än vad du kör på med dina KT-88.

6p3S-E är en rysk militärvariant av 5881 som "tål"
betydligt mer än vad de är specificerade för, vad
gäller anod/gallerspänning och max anodförlust.

Kan köpas testade, matchade å klara frånJim McShane

Man får leta lite i hans sida för att hitta dem . . . . .
om du(mot förmodan :) ) skulle få för dig att prova
så får du gärna höra av dig per pm angående lagom
bias/tomgångsström för dessa, när du fått hem . . .

ps. 6p3S-E = 6n3c-e(Rysckie). :)

Sidan var riktigt hemsk men stort tack för tipset. Kände inte till detta rör och speciellt inte att det kan användas som ersättare för ett KT88-rör.
Hittade denna länk om röret. Ser ju mycket intressant ut.
http://jeffsplace.me/wordpress/?p=188
Så tar med mig tipset.

Tycker du att jag använder för låg bias till mina KT 88:or?

En fråga till! Här en lista på PEntoder och hur de utvecklats från varandra. Men hur vet jag vilka som går att använda istället för KT 88? Någon? Fallgropar, faror? Kanske fullständigt idiotisk fråga men den utgår från min nuvarande och bristande förståelse.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 11:29

petersteindl skrev:
Kronkan skrev:

Japp, jag har spelat äggen med River Audio (past audio) som är 2x300B per kanal Parallell Single End. 20-25 watt/kanal. Det fungerade mycket bra.

Jag har också spelat med 2A3 där effekten var ungefär 2,5 watt. Det räckte enligt min mening inte till.

Jag hoppas verkligen att Carver lyckas med sina rörslutsteg. Det liv och den livekänsla som gamla grejer trots allt hade har tyvärr gått helt förlorad i sökandet efter perfektion. Jag säger inte att perfektion är dåligt. Jag säger att den så kallade perfektion som uppnåtts inte har med perfektion att göra. Det är få förunnat att ha upplevt riktig perfektion.

MvH
Peter

Som poesi på lördagsmorgonen. Men har du haft någon kontakt med River Audio. Hittar inte mycket om denna tillverkare. Verkar också använda KT 88. -men hittar en bild på dig med någon bildtext med River Audio.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... t7505.html

Nog verkar de reaktioner som hittats vara positiva men sedan verkar det hänt lite. Men var det KT 88 med 300B som drivrör? eller hur man uttrycker det.

Men nu har jag min hittills äldsta anläggning som jag i praktiken ägt. Dock med ett undantag från en mycket gammal rör monostärkare som tyvärr och mycket illa fösrvann ur mitt liv. Men mindes att jag var riktigt imponerad över dess livlighet.

Nu spelar jag Spongle på kalla rör men det låter bra. Faktiskt rycker det i kraftigt i benet. Det har det inte gjort fulls så mycket tidigare. Så nått har hänt.

Snart bara NOS -rör förutom KT88:orna vilket ju man inte snyter fram ur marknaden så där om man inte heter Bill Gates eller har motsvarande resurser. Det har ju inte jag. Hela mitt förstärkeri med försteg och monoblock kostar mindre än 30 000 kr. ÅSså lite nya rör som provats för 5-6000 kr. Köper man begagnat så går det att klå detta enkelt.
Nu ett parti - Vilken tyngd i baskaggen eller vad det är och samtidigt en lätthet i det droppande ljudet eller vad det nu är.

Trevlig helg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 11:42

Kronkan skrev:Tycker du att jag använder för låg bias till mina KT 88:or?

En fråga till! Här en lista på PEntoder och hur de utvecklats från varandra. Men hur vet jag vilka som går att använda istället för KT 88? Någon? Fallgropar, faror? Kanske fullständigt idiotisk fråga men den utgår från min nuvarande och bristande förståelse.

Jag tycker att det verkar vara lite väl låg(garantibesparande?)
bias/tomgångsström(30mA) i dina förstärkare för "normala"
KT-88:or. Detta är ju bara vad jag tror/gissar när jag ju inte
är insatt i kretsschemat samt framför allt inte vet vilken
anodspänning som brukas(kolla gärna med säljaren).

Angående vilka rör som "går att använda istället för KT 88?"
så passar jag i brist på kunskap . . .

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: "Tube rolling"

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 11:48

lennartj skrev:
Kronkan skrev:Hej Lennartj!

Jag har tre par 12AX7 (ECC83) i försteget, ett par i MC-ingången, ett par i MM-ingången och tredje paret i den gemensamma linje-nivå delen som alla signaler går igenom.
Det vore jätteintressat att få låna dina 12AX7och höra i vilken mån de påverkar återgivningen i olika positioner.
I slutsteget sitter E88CC (6922) som ingångsrör och ett par ECC82 (12AU7) därefter. Jag har tre uppsättningar av dem från olika tillverkare;
Precision, Golden Dragon :oops: och JJ. Jag tycker inte alls att jag uppfattar lika stora ljudliga skillinader mellan dem som mellan olika slutrör KT88/6550 WA.

Har samma erfarenhet. Exempelvis mellan JJ och Shuguang är det för mig små skillnader. Men när jag går över till Tung Sol och Brimar samt till Edisvan så tycker jag att det händer något. Lite klarare. Lite mera tryck. Lite mera engagerande. Kan ju vara den berömda placeboeffekten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 11:50

Kopplingen i River Audio är ganska speciell.

Nuskavise om jag minns kopplingen. Den har 2 st parallellkopplade 300B som slutrör och de är kopplade som katodföljare. Den har 2 st parallellkopplade KT88 som strömgeneratorer som sätter strömmen i 300B. Matningsspänningarna är +/- spänning så att katoden på KT88 går mot minusspänning. Katoden på 300B får ungefär noll volt. Därefter finns en autotransformator. På så sätt åstadkommes en för omotkopplad SE triod låg utimpedans med låg distorsion och brett frekvensområde.
KT88 var således inte kopplade som drivrör.
Jag har tidigare haft ganska mycket kontakt med River Audio.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 11:54

petersteindl skrev:Kopplingen i River Audio är ganska speciell.

Nuskavise om jag minns kopplingen. Den har 2 st parallellkopplade 300B som slutrör och de är kopplade som katodföljare. Den har 2 st parallellkopplade KT88 som strömgeneratorer som sätter strömmen i 300B. Matningsspänningarna är +/- spänning så att katoden på KT88 går mot minusspänning. Katoden på 300B får ungefär noll volt. Därefter finns en autotransformator. På så sätt åstadkommes en för omotkopplad SE triod låg utimpedans med låg distorsion och brett frekvensområde.

MvH
Peter

Där har du med stor säkerhet förklaringen till varför dom inte driver KT88:orna så hårt - att det inte behövs i just den kopplingen.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 12:06

MvH
Peter

Peter!! Över min nivå. Men intressant ändå. Får väl vara glad att jag kunde förstå och upptäcka att det fanns både KT88:or och 300B-rör i förstärkaren vilket måste vara extremt sällsynt.

Men varför slutar sådant utan framgång. Saknas kommersiell kompetens eller pengar eller vad. Men HI-Fi marknaden för mikrobolag är nog svår i sig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 12:15

Flint skrev:

MvH
Peter

Där har du med stor säkerhet förklaringen till varför dom inte driver KT88:orna så hårt - att det inte behövs i just den kopplingen.

Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88
drivs i hans förstärkare . . . eller jag kanske tar fel . . .? :oops: ).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 12:24

Laila skrev:Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88

Aha. Rättning mittåt. Med KT88 som normalt kopplade slutrör håller jag med dig om att grundströmmen 30mA verkar ovanligt låg. Blir ju bara säg 450Vx30mA=13.5W grundeffekt med resultat att röret går mer mot klass B än A. Om det är fel eller inte går förstås inte att säga om man inte vet hela stegets koppling och funktion i övrigt men lite ovanligt är det allt. Normalt brukar man mosa på KT88 30-40W i tomgångseffekt och då är alltså strömmem nånstans runt 70-80mA vid (den antagna) matningsspänningen 450V.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 12:28

Flint skrev:
Laila skrev:Flint . . . tror inte att Kronkan kör med River Audio(ang. hur hårt KT-88

Aha. Rättning mittåt. Med KT88 som normalt kopplade slutrör håller jag med dig om att grundströmmen 30mA verkar ovanligt låg. Blir ju bara säg 450Vx30mA=13.5W grundeffekt med resultat att röret går mer mot klass B än A. Om det är fel eller inte går förstås inte att säga om man inte vet hela stegets koppling och funktion i övrigt men lite ovanligt är det allt. Normalt brukar man mosa på KT88 30-40W i tomgångseffekt och då är alltså strömmem nånstans runt 70-80mA vid (den antagna) matningsspänningen 450V.

Tack för reflektionerna. Skall nog borra i detta. Audio Space är tillverkaren av monoblocken. River Audio hade kanske fungerat det med.
Senast redigerad av Kronkan 2011-10-01 12:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 12:30

Finns ju en fördel också med låg grundeffekt. Rören håller ju betydligt längre.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-01 15:23

Pratat med den som sålde monoblocken till mig. Han sa att flertalet Audio Space har samma värde som skall ställas in oavsett modell. Han såg det bara som en mätpunkt och inte som det faktiska värdet. Spekulationen är att mätpunkten är kopplat via motstånd. Så kan mätpunkten få samma värde som skall ställas in trots att det är olika modeller och olika rör.

Men finner just nu ingen anledning till att öppna för att försöka förstå om det verkligen är så. Kanske senare.

Stefan på Akkelis säger att om värdet ökas något så blir ljudet varmare och om man minskar det så blir det kallare. Vi pratar om plus/minus 10 % max.

Detta har jag inte hunnit kontrollera.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 17:55

Saxat från Audio Space "Tech Support" för bl.a. just dina stärkare:

". . .To adjust the bias value for the "V1" tube, connect the "+" testing lead of the Multi-meter (or DC.V. meter) to the "V1" bias pot and the " - " testing lead to ground (* test point cross 10ohm/resistor to ground). Using the screwdriver to adjust the bias until it measures the value at 0.3DCV (i.e. the static current is around 30mA for this vacuum tube). . . ."

Allrså kör din stärkare med ca 30mA Bias/viloström/tub när du läser av
0.3VDC på ditt instrument. :)

Tycker att du vänligt men bestämt skall be Stefan på Akkelis
om ett kretsschema(vem vet hur länge de existerar . . ?) om
du har köpt dina stärkare där.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-01 18:02

Laila
Instämmer. Bra att ha i vilket fall. Bisaskollen som beskrivs är annars precis som jag trodde. Jag kör med ett tio ohms motstånad 1/4-W per slutrör som biaskoll och dessutom funkar det som säkring på grund av det låga effektvärdet utifall röret skulle få för sig att gå i väggen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-01 18:25

De där rören har inte den arbetspunkt som de skall ha eller är KT88 ett reglerrör i förstärkaren?

Beroende på koppling skall anodströmmen per KT 88 vara 60 mA till 100 mA. Man kan pentodkoppla, tetrodkoppla, ultra-linearkoppla, triodkoppla, klass AB koppla eller klass A koppla, med fixed bias eller med katodbias. Här finns mer info.

http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Om det är så att dagens moderna KT88 inte klarar mer ström än 30 mA, så är de inte KT88 eller så är de så usla att de definitivt skulle slängas med gammal måttståck mätt. Jag ser inte vitsen med att lägga arbetspunkten på 30 mA. Vad är det för anodspänning på röret? Hur är den kopplad?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 18:36

Flint skrev:Laila
Instämmer. Bra att ha i vilket fall. Bisaskollen som beskrivs är annars precis som jag trodde. Jag kör med ett tio ohms motstånad 1/4-W per slutrör som biaskoll och dessutom funkar det som säkring på grund av det låga effektvärdet utifall röret skulle få för sig att gå i väggen.

Visst,

Av vad jag tyckt mig märka så ligger ofta moderna hifi-apparajter
på mellan 55-70% anodförlust till slutrören vilket för ett KT-88
som maxar på 42W skulle ge en Bias på mellan 50-65mA vid 450V
anodspänning. Verkar dessutom som att varje fabrikat kan ha sin
egen lilla "sweetspot"-anodförlust . . men därom tvista de lärde . . :)

ps. Peter, den illern, hann före. :D

pss. Ovan gäller klass AB i push-pull koppling.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi