Hej alla!
Det ska mekas små högtalare vars användningsområde ska bli tv-högtalare tillsammans med ett bas-stöd.
Jag har aldrig riktigt använt mig av bredbandselement tidigare och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig kvalitetsmässigt, men mina krav i denna tillämpning är inte extrema och jag tilltalas enormt av den förmodade enkelheten när det kommer till det rent praktiska färdigställandet.
Vad jag vill kunna uppnå är hyfsat neutral ljudbild, utsträckning neråt 80-90hz med en ljudtrycksförmåga som håller för att låta mig höra tal även när frugan dammsuger i rummet (vi har en, relativt, tyst dammsugare..) och med en kvalitet som tillåter även idol-finaler och så ska det låta utan att jag vill gömma mig bakom soffan. Lyssningsavståndet blir 3-3,5m.
Det naturliga valet verkar vara Bosso/Mupps som efter vad jag läst ska låta trevligt (för pengen rent av MYCKET trevligt) men då jag inte har någon geringmöjlighet på sticksågen känns bygget onödigt krångligt.. Är konstruktionen i sin helhet kritiskt eller funkar en vanlig, rektangulär låda lika bra så länge baffelmått och intern volym stämmer? Mupps i sin ursprungliga form är alltså bara intressant om jag hittar färdigbyggda till salu, men det sökandet har visat sig vara fruktlöst.
Samtidigt undrar jag om det idag finns fullgoda, eller rent av bättre, alternativ för inte alltför mycket mera pengar. Ino piM har jag hört och uppskattat men den typen av utlägg är jag inte intresserad av för detta användningsområde.
Jag skulle uppskatta tips och idéer!
Mvh