Söker tips på dugligt bredbandselement för små högtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Söker tips på dugligt bredbandselement för små högtalare.

Inläggav Eldare » 2011-10-02 09:37

Hej alla!
Det ska mekas små högtalare vars användningsområde ska bli tv-högtalare tillsammans med ett bas-stöd.
Jag har aldrig riktigt använt mig av bredbandselement tidigare och vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig kvalitetsmässigt, men mina krav i denna tillämpning är inte extrema och jag tilltalas enormt av den förmodade enkelheten när det kommer till det rent praktiska färdigställandet.

Vad jag vill kunna uppnå är hyfsat neutral ljudbild, utsträckning neråt 80-90hz med en ljudtrycksförmåga som håller för att låta mig höra tal även när frugan dammsuger i rummet (vi har en, relativt, tyst dammsugare..) och med en kvalitet som tillåter även idol-finaler och så ska det låta utan att jag vill gömma mig bakom soffan. Lyssningsavståndet blir 3-3,5m.

Det naturliga valet verkar vara Bosso/Mupps som efter vad jag läst ska låta trevligt (för pengen rent av MYCKET trevligt) men då jag inte har någon geringmöjlighet på sticksågen känns bygget onödigt krångligt.. Är konstruktionen i sin helhet kritiskt eller funkar en vanlig, rektangulär låda lika bra så länge baffelmått och intern volym stämmer? Mupps i sin ursprungliga form är alltså bara intressant om jag hittar färdigbyggda till salu, men det sökandet har visat sig vara fruktlöst.

Samtidigt undrar jag om det idag finns fullgoda, eller rent av bättre, alternativ för inte alltför mycket mera pengar. Ino piM har jag hört och uppskattat men den typen av utlägg är jag inte intresserad av för detta användningsområde.

Jag skulle uppskatta tips och idéer!
Mvh

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-02 10:29

jag upplever ett problem med bredbandare, de är antingen för stora eller så är de för små, element som är alldeles lagom tycks vara oerhört sällsynta och känsligheten är då botten. tråkig som jag är tror jag därför mer på små flervägare, iallafall om man önskar ett naturligt ljud
Bikinitider

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-02 10:53

Självklart är en 2-vägare försedd med en helt överlägsen array av förutsättningar. Jag har själv ett ganska stort antal dylika konstruktioner "under västen", somliga med ett mycket trevligt resultat (dock inte alla... :oops: )
Jag är dock nyfiken på bredbandare och som sagt tilltalad av enkelheten där filtret, om det ens behövs, inskränker sig till enstaka komponenter och där jag snabbt kan smälla ihop ett bygge som ger ett tillräckligt gott resultat. Jag är inte sugen på att lägga den typ av resurser, framförallt vad gäller tiden (som erfarenhetsmässigt blir lång), som krävs för att optimera en tvåvägare. Behovet av ett sådant resultat föreligger inte heller.

Litet (max 5-6L, gärna mindre), billigt och enkelt är vad jag strävar efter och blir resultatet, vilket jag tror baserat på lästa intryck, hyfsat är det gott så.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-10-02 14:24

Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-10-02 14:49

Ta en titt på Jordan jx92s, jag har dessa i ett par ML-TQWT och gillar det.
Att påstå att de är världens bästa element vore kanske att ta i lite men de är helt klart värda en provlyssning. :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-10-02 15:10

Jag har ett gäng sådana kvar om någon har intresse.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-10-02 15:17

Maccis skrev:

Jag har ett gäng sådana kvar om någon har intresse.

Jag med! Fler än jag behöver i alla fall!

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-02 15:26

markusA skrev:Ta en titt på Jordan jx92s, jag har dessa i ett par ML-TQWT och gillar det.
Att påstå att de är världens bästa element vore kanske att ta i lite men de är helt klart värda en provlyssning. :)

Jag har aldrig hört dem (en omgjord variant i en 2-vägare signerad Bosse Bengtsson har jag lyssnat en del på..) men har förstått att det är fina element. Ska jag lägga 1500:- per element känns det dock inte riktigt intressant för ändamålet. För de 3k bara elementen kostar kan jag i det läget köpa en komplett bluray-anläggning med högtalare och allt, och nå om inte samma ljudkvalitet något som säkert duger. 1500:- är mer än jag tänkte lägga totalt..

Aurasound NS3 har jag hört talas om, men det verkar vara mest populärt att använda elementet i 2-vägskonstruktioner. Hur står sig elementet mot Vifa TG9FD-04 (MuPPs) spelandes ensamt?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-10-02 20:57

Dom små Tangbandarna jag har i mina experimentklot lät inte så tokigt för 330 kr styck.
Just dom lådorna kanske du inte vill bygga, för dom är ju lite besvärliga om man bara har sticksåg.
Men till tal för tv så är dom kanon, även om dom saknar lite i toppen.
Det är dock en radanmärkning för priset och enkelheten.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-02 21:10

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-02 21:34

boom: CSS-elementet är inte fullrange och har rätt mycket dist under 200Hz.
Som vanligt måste jag rekommendera Fountek FR88EX som bästa lilla bredbandaren.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-02 21:43

Jag kan ju tipsa om den här som jag själv har byggt en variant av.

http://attlid.eu/p_swift.html

Mitt bygge är presenterat i den här tråden.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44495

Jag är mycket nöjd med resultatet.
Medlem i MEK

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2011-10-02 22:12

DanNorman skrev:boom: CSS-elementet är inte fullrange och har rätt mycket dist under 200Hz.
Som vanligt måste jag rekommendera Fountek FR88EX som bästa lilla bredbandaren.

Var hittar man seriösa mätningar på CCS elementet

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-02 23:45

[quote="Eri"]Jag kan ju tipsa om den här som jag själv har byggt en variant av.

Jag är mycket nöjd med resultatet.[/quote

Mycket intressant! Jag vore glad om du vill delge mer detaljerade intryck av ljudet, en spec på filtret och gärna en länk till ett bra ställe att köpa elementet.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-03 12:03

Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-10-03 15:35

Eldare skrev:
Eri skrev:Jag kan ju tipsa om den här som jag själv har byggt en variant av.

Jag är mycket nöjd med resultatet.[/quote

Mycket intressant! Jag vore glad om du vill delge mer detaljerade intryck av ljudet, en spec på filtret och gärna en länk till ett bra ställe att köpa elementet.

Att beskriva ljudet från en högtalare med ord är ju inte så lätt det blir ju väldigt subjektivt dessutom. Jag måste nog säga att jag är imponerad av vad denna lilla fyratummare kan prestera. Den har ett rent och tydligt ljud i hela frekvensområdet framför allt ett väldigt fint mellanregister. En tajt och väldefinierad bas. I det lilla och väldämpade rum där jag använder högtalaren med väggnära placering saknas ingenting i basområdet. Diskantregistret upplever jag som en naturlig fortsättning på mellanregistret, klart och tydligt men inte överdrivet. Överhuvud taget tycker jag den här lilla högtalaren har ett mycket välbalanserat ljud. Jag har faktiskt testat den i vardagsrummet också som inte är något idealiskt rum för en så här liten högtalare. Rummet är ca 40 kvm med öppen planlösning till hall och kök och trappöppning till andra våningen. Jag hade dom placerade på stativ ca en meter från bakre vägg, dom borde ju egentligen stått nära väggen för att få lite hjälp i det nedre registert. Men jag måste säga att dom gjorde bra i från sig. Lite lägre nivå i basen jämfört med i det lilla rummet men fullt njutbart.
Du funderade på om Bosso/Mupps kunde vara ett alternativ. Det kan det säkert vara dom låter väldigt bra. Jag har byggt surrroundhögtalare med dessa element. Men om jag skulle bygga huvudhögtalare och välja mellan dessa två skulle jag bygga med Tangbandelementen.
Jag har ju i mitt bygge gjort några saker annorlunda än originalet. Jag har sänkt avstämningen av lådan från ca 70Hz till ca 60 Hz eftersom jag var rädd att få en för påträngande bas i det rum där jag skulle använda högtalaren, jag tror att detta var rätt i mitt fall. Jag har dessutom utfört dämpningen annorlunda men med utgångspunkt från originalet. Slutligen har jag inte byggt lådan med slitsport utan använt Highpower basporten frå HiFi-kit som jag har tidigare god erfarenhet av.
Om du tänker bygga den här högtalaren tycker jag du skall följa originalbeskrivningen. Filtret som du frågar efter är ju ett filter för att korrigera för baffelsteget finns beskrivet i artikel, jag har använt samma filter eftersom jag har samma baffelmått på min högtalare.
Elementen kan du köpa här.
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=8008
Medlem i MEK

Återgå till DIY-forum