andy skrev:Ja det är inte lätt att kommunicera, Betydelsen för ordet ljudideal har så olika innebörd för alla.
För mig är det ett mentalt tillstånd.
För mig har inte ljudideal med apparater att göra utan är sinnena som blir ett med musiken.
Är det inte ett idialiskt ljud?
Om du sitter där och lyssnar, Går upp! I musiken och förlorar känslan för tid och rum.
Lägg till några oplanerade rysningar i form av gåshud, nackhår som reser sig.
Jag tycker inte den stämningen nödvändigtsvis är i behov av korrekt ljudåtergivning.
Kom plötsligt på att jag inte tillhör Fackföreningen här?
En som inte mäter och räknar
Mvh Anders

Andy!
Ditt inlägg visar med önskvärd tydligthet det jag försöker få fram.
Ljudideal har med
ljud att göra.
Men ditt inlägg visar även att du inte delar min nyfikenhet på vad fonogrammet faktiskt innehåller.
Han man ett ideal vill man att ljudet skall ha vissa egenskaper. De kan tänkas definieras på många olika sätt. Tekniskt eller i termer av resulterande upplevelse.
Så framgår av din text att du beskriver ditt ljudideal. Du redogör för att du vill uppleva saker enligt något som du bedömer när du hör det, och att du inte tycker att "den stämningen nödvändigtsvis är i behov av korrekt ljudåtergivning".
Oavsett vilket så är ljudideal något som har med ljud att göra, och hur man "vill att de skall vara" - ljudets egenskaper.
Den som projicerar detta på musik och inspelningsteknik talar om sina preferenser. Det gör jag gärna. Sådana har alla, även jag. Vissa sakner tycker man om, andra inte. Jag kan tycka vissa låtar är bra, medan andra är dåliga. Jag kan tycka att vissa intrumentljud eller röster är fula. Jag kan gilla vissa lokaler för deras akustiska egenskaper. Allt detta kan bero av ljudideal.
Den som på detta sätt projicerar sitt ljudideal visar vad ordet betyder.
Den som projicerar ett ljudideal på hifi-anläggningen kan möjligen också veta vad ordet betyder, men är isåfall ointresserad av ljudåtergivning. Det kan dock även handla om att inte förstå begreppen. Antingen begreppet "ljudideal", eller "återgivning".
De som inte förstår begreppen säger eventuellt även saker som "den här anläggningen har bra ljud".
Den som förstår begreppet återgivning och dessutom efterlyser det, projicerar
inte sina ljudideal på hifi-anläggningen.
Den som
inte bryr sig om återgivning är däremot självklart i sin fulla rätt att strunta i det. Vi lever i en fri värld och det är jag glad för. Alla har rätt till sin egen inställning. Men ingen har rätt att diktera någon annans inställning.
Jag vill därför igen klargöra att jag inte har något ljudideal när det gäller hifi-apparatur - eftersom jag ser apparaturens som något med uppdrag att INTE ändra ljudet, eller att "forma det för att tillgodase något ideal".
Däremot har jag givetvis ljudideal när det gäller vad i ljudväg (Obs: Jag talar nu
inte om olika utrustningars färgningar utan om LJUD) som jag tycker om. Ibland är fonogram så illa skadade att de helt enkelt inte kan avnjutas i det skick de är. Då gör jag gärna avsteg från återgivningsprincipen för att göra musiken tillgångligare, exempelvis med NOOLOM-filtrering.
Sidodiskussion:
Att skaffa sig nya
möjligheter genom ett inkopplingsbart filter i en i grunden så transparent återgivningskedja som möjligt, är dock väsensskilt från en anläggning med "bra sound enligt någons ljudideal". Den senare är den förstas raka motsats med avseende på möjligheter - alltså en anläggning där möjligheterna saknas. En apparatur som
alltid kommer att ändra ljudet, och där ändringen inte går att ta bort. En anläggning där man inte kan ta del av fonogrammet som det är.
Men, den kan vara rätt för den som gillar den! Den kan vara det korrekta valet för den som
vill projicera sitt ljudieal på apparaturen, för den som vill välja apparatur för att uppnå en ljudåtergivning med tekniska brister, som
skapar det man vill ha.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).