Nattlorden skrev:Som jag läser det så är det en vägg som om den inte haft ett hål hade delat klotet i två halvklot. Sen måste den ju naturligtvis inte sitta så delarna blir lika stora. Men det skulle det ju behövas en internbild på för att bli helt klok på (om ingen råkar veta utantill).
Tror jag låter det vara ett tomrum annars tror jag att en platta kanske kan förstöra mer än att göra nytta om man inte vet vad man håller på med.
IngOehman skrev:Fast det kan man faktiskt lösa utan att frångå den klotiga formen, om man
vill. Bara att fabricera ihop en extra detalj att sätta framför diskanten, som
alltså täcker frontplattans yta, men har ett hål för domen.
Såhär:
Det är alltså den blåa delen som man, utöver själva klotet, behöver tillverka.
Det röda är diskantens frontplatta och dome.
Vh, iö
Ännu ett utförligt svar med illustrerande bild, kanon! En fundering bara, är detta ett stort problem med hörbar skillnad eller är den bara mätbar?
Ska försöka tänka ut hur jag ska konstruera en extra detalj på plattan på ett smidigt sätt. Ett svårare bygge blir svårare
Anders_A skrev:Här är en bild på hur Zaph har gjort när han inte ville ha den vanliga formen på monteringsplattan på en vifa-diskant.
Han tar helt enkelt bort plattan och monterar diskaten genom att skruva dit en platta som trycker fast den bakifrån.
Kanske går det att göra något liknande med den diskanten du har?
Diskanten som jag kommer använda är inte lika lätt och få isär misstänker jag när jag kollar på den, så denna lösning är nog inget alternativ.
Någon som har några fler tankar om problem som kan tänkas uppstå och lösas?