SEAS Odin Mk3 som klothögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-02 23:09

Nattlorden skrev:Som jag läser det så är det en vägg som om den inte haft ett hål hade delat klotet i två halvklot. Sen måste den ju naturligtvis inte sitta så delarna blir lika stora. Men det skulle det ju behövas en internbild på för att bli helt klok på (om ingen råkar veta utantill).

Tror jag låter det vara ett tomrum annars tror jag att en platta kanske kan förstöra mer än att göra nytta om man inte vet vad man håller på med.

IngOehman skrev:Fast det kan man faktiskt lösa utan att frångå den klotiga formen, om man
vill. Bara att fabricera ihop en extra detalj att sätta framför diskanten, som
alltså täcker frontplattans yta, men har ett hål för domen.

Såhär:

Bild

Det är alltså den blåa delen som man, utöver själva klotet, behöver tillverka.
Det röda är diskantens frontplatta och dome.

Vh, iö

Ännu ett utförligt svar med illustrerande bild, kanon! En fundering bara, är detta ett stort problem med hörbar skillnad eller är den bara mätbar?

Ska försöka tänka ut hur jag ska konstruera en extra detalj på plattan på ett smidigt sätt. Ett svårare bygge blir svårare :P

Anders_A skrev:Här är en bild på hur Zaph har gjort när han inte ville ha den vanliga formen på monteringsplattan på en vifa-diskant.

Han tar helt enkelt bort plattan och monterar diskaten genom att skruva dit en platta som trycker fast den bakifrån.

Kanske går det att göra något liknande med den diskanten du har?

Diskanten som jag kommer använda är inte lika lätt och få isär misstänker jag när jag kollar på den, så denna lösning är nog inget alternativ.

Någon som har några fler tankar om problem som kan tänkas uppstå och lösas?
http://www.minhembio.com/Bergman123

Jag är full jag, och det går över, men du är dum du, och det går aldrig över, sa gubben.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-03 07:45

Bergman123 skrev:En fundering bara, är detta ett stort problem med hörbar skillnad eller är den bara mätbar?

Det beror nog på hur bra systemet i helhet blir om du kommer till lyssningskrav där skillnaden spelar roll.

En fördel här är att du kan lämna det till senare tweakande.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-03 07:50

Jag har testat att bygga 3st olika par högtalare formade som klot.

slutsats = det låter SKIT !!!!

OM man inte gör som på bilderna, jag hade modelllera och lekte med för att få en vettig form, tanken va sedan att jag SKULLE ha gjutit något att ersätta ringen med lera...
Men det blev aldrig av och projektet lades också ner...

Så, mitt tipps till dig är att inte göra klothögtalare om du inte är bered på att kompencera för det :)

Eller om du, som ingvar också påtalade, hittar diskant med betenden som "passar" i en klothögtalare.
Hur nu en sådan diskant "ser ut" det vette fan...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-03 19:18

DVD-ai skrev:Jag har testat att bygga 3st olika par högtalare formade som klot.

OM man inte gör som på bilderna, jag hade modelllera och lekte med för att få en vettig form, tanken va sedan att jag SKULLE ha gjutit något att ersätta ringen med lera...

Så, mitt tipps till dig är att inte göra klothögtalare om du inte är bered på att kompencera för det :)

Eller om du, som ingvar också påtalade, hittar diskant med betenden som "passar" i en klothögtalare.

Låter inte så uppmuntrande. På vilka sätt har du provat och byggt dessa högtalare? Eller ja, vilka lösningar är det som du testat som inte har fungerat? Har du på något vis kompenserat för konstruktionen? Har du konstruerat ett helt eget filter då du byggt?

Jag är full jag, och det går över, men du är dum du, och det går aldrig över, sa gubben.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-03 21:54

Har du konstruerat och byggt högtalare som inte varit formade som klot, och som inte låtit skit?

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-10-03 23:19

IngOehman skrev:
Mr_Ekan skrev:Baffelsteget innebär att baffeln börjar reflektera ljudet när våglängden börjar få samma storleksordning som baffelbredden. Detta ses som ett litet steg i frekvensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav ungefär (det brukar jag mäta upp iaf). Denna effekt är garanterat beaktad i Seas filter.

Om du bygger en klotformad "baffel" så kommer spridningen av baffelsteget se helt annorlunda ut samt antagligen inte synas så tydligt på en mätning. Om du ändrar den relativa positionen mellan elementen kommer spridning i horisontal- men ffa vertikalplanet ändras.

Om du vill konstruera en egen högtalare kanske du kan lämna tillbaka filtrena och sedan konstruera ett eget filter / en egen högtalare? Kabinettformen är, liksom, en väsentlig del av konstruktionen.

//Ekan

Njae...

Baffelstegets mitt brukar man hitta ungefär där våglängden går att linda ett
helt varv runt baffeln. Det är mera sant ju likformigare (typ kvadratisk, eller
rent av rund) baffeln är, meden det kommer högre upp i frekvens om baf-
feln är mera långsmal, men faktiskt inte så mycket som man kan tro.

Det är rätt stor skillnad (3 gånger högre frekvens) mot det som du skrev
om diametern motsvarar våglängden.

Sen det där med hur det ser ut ovanför baffelstegsfrekvensen...

Det enda man kan säga tämligen säkert är att medelnivån (förutsatt kolv-
formig membranrörelse och att membranet accelereras med en frekvens-
obereonde kraft) över steget, ligger 6 dB högre i nivå. Eller om man hellre
vill: Att nivån under det stödda registret ligger -6 dB.

Men att en höjning om3 dB/oktav skulle vara en rimlig approximation för
tonkurvan i det baffelstödda registret (i registret över steget), är verkligen
inte riktigt alls. Men det är kanske transitionen mellan det ostödda och det
stödda registret som du talade om? Den brukar ske med 1,5-3 dB/oktav
(beroende på baffelform).

Men då undrar jag vad det var som du menade med "ett litet steg i frek-
vensresponsen, varefter nivån stiger med 3 dB/oktav". Vad är steget?

Oavsett vilket så är oftast nivån över steget lite ojämn, i vissa specialfall
(t ex cirkulär baffel, som är den absolut värsta formen man kan ha) så är
ojämnheterna stora, typ 6 dB p-p, och det blir värre och värre ju större
skillnad det är mellan baffelns och membranets diameter.

Men - det finns ingen varken fallande eller stigande trend.

- - -

Slutligen tror jag inte att du trådstartaren kommer att behöva göra några
större justeringar av filtret, om du gillar hur högtalaren låter original. Visst
påverkar en baffels form tonkurvan, men det är mycket sällsynt att till-
verkare gör några noggranna kompensationer av alla ojämnheterna i det
baffelstödda registret.

Testa och se är mitt tips. Och när du ändå är i gång, så hör på dem också. ;)

Vh, iö

Ingvar, jag har nu läst igenom ditt svar, och får konstatera att du har rätt i alltihop. Jag sitter och kikar på en mätning av Visaton AL130 i 180mm bred baffel. Man kan se en transition där elementet övergår från att sprida sfäriskt till halvsfäriskt mellan 600 Hz och 1 kHz, dvs ett geometriskt medel på ca 775 Hz, som kan ses som -3dB punkten. (Motsvarande frekvens kan beräknas, t ex mha Murphy, till 640 Hz). Exakta transitionsintervallet är rätt svårt att plocka från mätningen (gjord vid 1m = rumspåverkan). I intervallet ifråga stiger nivån med lite drygt 3 dB/oktav. Man kan därmed dra slutsatsen att jag inte helt riktigt plockat upp intervallet ifråga, då det endast ryms 0,74 oktaver mellan 600 Hz och 1 kHz :) .

Ska man titta på lösningar, så tycker jag att en baffelstegsdämpning om 3~4 dB brukar ge en vettig integration med rummet.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-04 00:29

Kul att se att du sett att det var rätt!

Och jag håller med om att 3-4 dB "ofta" är lagom.

Men jag tror inte på att dimensionera tumregelmässigt (eller göra något alls
baserat på tumregler) så jag föreslår nog att man tar varje system för sig.

Om det behövs 8 dB så gör det, och behövs ingenting så är det ju ingenting
som är lagom.

Det som betyder någonting är ju bara slutresultatet och inte hur mycket man
i det enskilda fallet behövde kompensera.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2011-10-04 10:46

Olle Mirschs Rondo är väl exempel på "runda" högtalare som låtit (och sett ut) bra.
[/url]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 13:50

Bergman123 skrev:

Låter inte så uppmuntrande. På vilka sätt har du provat och byggt dessa högtalare? Eller ja, vilka lösningar är det som du testat som inte har fungerat? Har du på något vis kompenserat för konstruktionen? Har du konstruerat ett helt eget filter då du byggt?

Ja, ja och ja :)

byggda efter mätnignar och till viss del simuleringar, konstaterade dock just det som Ingvar här kommenterade.
även om jag inte kan all detaljer så blev jag varse om at tdet INTE ville bli något vidare... Och läste mig till att kompencation för dett behövdes och lättast var att göra en "munk" att ha runt diskanten... :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 13:54

paa skrev:

Har du konstruerat och byggt högtalare som inte varit formade som klot, och som inte låtit skit?

Svar ja, annars hade jag inte yttrat mig på det sättet ;)

lite drygt svar från din sida dock tycker jag... Varför då ?

Jag har i alla fall 3st konstruktioner under rocken som jag är väldigt nöjd med. Dock blev ingen av dom "färdig" i fråga om finich och oftast slaktade slutligen...
För att något nytt projekt väckte mitt intresse, jag hade så mycket jag ville testa att jag liksom inte blev "klar" med någon av dom... :roll:

Men nu va det ett tag sedan man pysslade men något bygge alls, jag känner inte att jag behöva det faktiskt...
Jag har bra ljud nu och behöver inte bygga själv det jag vill ha :)
Jag har inte heller samma intresse för att bygga som förr och därmed inte drivkraften.
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-04 14:18

DVD-ai skrev:lite drygt svar från din sida dock tycker jag... Varför då ?

Nja, jag bara undrade rent förutsättningslöst, eftersom de flesta som klagar på misslyckade konstruktioner har ju aldrig fått till nåt själva.
Det var dock alls inget personligt riktat mot just dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-04 14:52

ok, då är det helt ok, jag bara upplevde det som lite "kort" på något vis :)

Men som sagt, tog inte illa upp av det untan mest undrande ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-10-04 16:40

DVD-ai skrev:
Bergman123 skrev:

Ja, ja och ja :)

byggda efter mätnignar och till viss del simuleringar, konstaterade dock just det som Ingvar här kommenterade.
även om jag inte kan all detaljer så blev jag varse om at tdet INTE ville bli något vidare... Och läste mig till att kompencation för dett behövdes och lättast var att göra en "munk" att ha runt diskanten... :lol:

Tror faktiskt att jag nämnde munklösningen första gången redan på
90-talet (då jag först träffade på Rondo). Olle tyckte dock inte att direkt-
ljudstonkurvan var så viktig, och lät problemen vara kvar till viss del. Det
vill säga, de serieproducerade Rondo-högtalarna hade nog en bättre an-
slutning mellan diskantfrontplatta och sfär än det första paret högtalare
som jag såg (där diskanten var lite försänkt och reflexerna blev mycket
stora).

Jag nämnde dock donat-möjligheten i MoLt. Skrev även om det för några
år sedan (2007?) här på faktiskt. Då snarast i en fråga till Olle om han
hade gjort så på den nya klothögtalarna (som jag och KK sedan fick en
chans att lyssna på hemma hos honom). Skälet till att jag frågade om
det, var en blandning mellan att jag hoppades på det, och att jag sett en
bild på dem, där det såg ut som om det kanske kunde finnas en "donat"
där, men det var inte alldeles lätt att se på bilden.

Och det fanns ingen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-04 18:37

När jag läser inlägget av iö börjar jag fundera på vad som gäller för försänkning av element, är det någon som kan dra det lite snabbt?

Kikade lite på "Magic flute" där de andvänt SEAS element och där ser det inte ut som de har gjort någon större konstigheter. Förutom Metallringen runt elementet, det kanske är detta som menas med "munken"?

Överlag när jag tittat på väldigt dyra högtalare ser det ut som de bara har klämt dit elementen i klotet utan konstigheter. Har då alla dessa företag gjort en miss i konstruktionen menar ni?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-04 18:54

Bergman123 skrev:Kikade lite på "Magic flute" där de andvänt SEAS element och där ser det inte ut som de har gjort någon större konstigheter. Förutom Metallringen runt elementet, det kanske är detta som menas med "munken"?

Just det, den har ju precis den form runt elementen som tvärsnittsritningarna som Ingvar visat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 19:10

Fast... hur set det egentligen ut på diskanten? Är den inte platt innanför munken, snarare än att munken går hela vägen till domen?

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-04 19:52

Nattlorden skrev:Fast... hur set det egentligen ut på diskanten? Är den inte platt innanför munken, snarare än att munken går hela vägen till domen?

Håller med, på Iö´s illustrationer går ju ringen hela vägen tilll membranet. På denna skapelse finns ju fortfarande plattan med.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-04 19:55

Men om den går ända in, då bör ju radien, eller formen på radien vara viktig då det kommer att bli som ett horn, eller waveguide?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 20:05

nadifierad skrev:Men om den går ända in, då bör ju radien, eller formen på radien vara viktig då det kommer att bli som ett horn, eller waveguide?

Jo. Dock kanske frågan skall ställas vilken av effekterna som är viktigast att ta hänsyn till först. En något felaktig hornladdning kanske ändå ger bättre resultat än vad att inte "munka" skulle göra?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-04 20:34

Bergman123 skrev:När jag läser inlägget av iö börjar jag fundera på vad som gäller för försänkning av element, är det någon som kan dra det lite snabbt?

Kikade lite på "Magic flute" där de andvänt SEAS element och där ser det inte ut som de har gjort någon större konstigheter. Förutom Metallringen runt elementet, det kanske är detta som menas med "munken"?

Överlag när jag tittat på väldigt dyra högtalare ser det ut som de bara har klämt dit elementen i klotet utan konstigheter. Har då alla dessa företag gjort en miss i konstruktionen menar ni?

Bild

Bara av att se på den där högtalaren skulle jag nog säga att det är mer som inte är helt rätt.. Men det är inte ovanligt alls. Jag skulle nog vilja påstå att majoritet av alla högtalare inte är speciellt ingenjörsmässigt gjorda tyvärr..

Om du vill ha bra inspiration på klothögtalare så kika käglan på B&W 800 och även hur Nautilushögtalaren är gjord.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-04 21:04

Kraniet skrev:
Bara av att se på den där högtalaren skulle jag nog säga att det är mer som inte är helt rätt.. Men det är inte ovanligt alls. Jag skulle nog vilja påstå att majoritet av alla högtalare inte är speciellt ingenjörsmässigt gjorda tyvärr..

Om du vill ha bra inspiration på klothögtalare så kika käglan på B&W 800 och även hur Nautilushögtalaren är gjord.

Har kikat på dessa men de är tyvär högtalare och lösningar som jag aldrig kommer kunna återskapa, så har tyvärr inte så mycket att hämta där. Min insperationskälla nr1 är för tillfället art and voice :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-04 21:08

Känns spontant som mer design än ljudteknik även om det här verkar kul (fast vi har sett det förut) ;-)

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-04 21:38

Bergman123 skrev:
Nattlorden skrev:Fast... hur set det egentligen ut på diskanten? Är den inte platt innanför munken, snarare än att munken går hela vägen till domen?

Håller med, på Iö´s illustrationer går ju ringen hela vägen tilll membranet. På denna skapelse finns ju fortfarande plattan med.

är det tre l i rad där?

i övrigt håller jag med, den diskantlösningen kommer att mäta fult
Bikinitider

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-10-04 22:12

Jocke skrev:Känns spontant som mer design än ljudteknik även om det här verkar kul (fast vi har sett det förut) ;-)

Bild

coolt :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-04 22:34

celef skrev:är det tre l i rad där?

Woop woop! That's the sound of da police! :wink:

skrutten skrev:
coolt :)

Ja, och mer ögongodis finns på deras hemsida. Undra om man kan lyssna på deras högtalare i sverige, skulle vara kul :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-04 22:57

Inget nytt under solen... :wink:

Bild

Användarvisningsbild
kristerT

Inläggav kristerT » 2011-10-05 11:59

Hej
Hur tänkte du bygga klotet ,Gjuta ,Svarva eller ta ett färdigt klot från något annat ämnat område ?

Krister

Användarvisningsbild
Bergman123

Inläggav Bergman123 » 2011-10-05 12:20

kristerT skrev:Hej
Hur tänkte du bygga klotet ,Gjuta ,Svarva eller ta ett färdigt klot från något annat ämnat område ?

Krister

Har tänkt att bygga utav MDF ringar och sedan göra en egen slip/fräs rigg.
Gjuter inte då det antagligen blir väldigt tungt och bökigt. Använder inte trä eftersom det finns risk att det spricker.

Användarvisningsbild
kristerT

Inläggav kristerT » 2011-10-05 15:09

Hej
det låter bra ,då får du mer frihet att forma insidan av klotet lite som du vill
,om du nu inte vill ha en sfärisk form där. Jag har gutit med glasfiberförstärkt betong då det har varit det lättaste då jag inte har möjlighet att snida i trä . Den senaste skapelsen blev ca 15mm i godstjoklek och 25 cm i diameter och är helt hanterbara med en vikt på 3-4 kilo till skillnad till en subb jag byggde med en slutvikt på 25 kilo och den är helt fri från vibrationer och står garanterad still .
Min erfarenhet av klotbyggen är bara positiva om man eftersträvar ett ljust och luftigt ljud och i mitt fall kompliterade jag med en subb .
Det diskuteras en del om svårighet med att dämpa den enda frekvensen som uppstår inne i klotet ,jag fyller den till ungefär hälften med vanlig kuddfyllning med gott resultat .Jag har även exprimenterat med att limma ett pvc-rör på magneten som är fyllt med dämpmaterial ,detta rör får sedan sluta ett par centimeter framför basreflexröret ,detta rör kommer då att fungera som en Helmholtzabsorbent för den aktuella frekvensen att dämpa

Keep going
Krister

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-05 15:15

Hur beräknar man vilken frekvens man har på stående vågen i en sfärisk kammare?

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum