Mycket kul kvar.

Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:sprudel skrev:Nu har jag haft ASR Emitter i anläggningen i drygt en vecka, lite till kanske.
Det finns ASR Emitter I och Emitter I Exclusive och ASR Emitter II och Emitter II Exclusive och ASR Emitter I Clear Blue.
Vilken av dessa är det du lyssnar på?
Är den ASR Emitter du provar batteridriven?
MvH
Peter
sprudel skrev:Jag har två intressanta steg att pröva till; Burmester 956 mkII och Nuforce ref 9 V3SE förutom en kapabel Linn-setup.
Mycket kul kvar.
petersteindl skrev:Ok, tack. Har du även tillgång till Emitter I Exclusive och med batterinätdel?
MvH
Peter
Jonas skrev:Var inne hos Mårten Design i lördags och provlyssnade den nya "snik" modellen av Mårten högtalare, där spelades med ASR Emitter+nätdel. Förstärkaren såg snygg ut men med de tillhörande två lådorna innehållande nätdel och batteri(tror jag) samt kablar däremellan så såg det både utrymmeskrävande och klumpigt ut..........
Hur förstärkarna lät kan jag nog inte svara på med ljudet som helhet lät rent och snyggt men ljudbilden var alldeles för diffus för min smak och basen lät anemisk.
/Jonas
sprudel skrev:petersteindl skrev:Ok, tack. Har du även tillgång till Emitter I Exclusive och med batterinätdel?
MvH
Peter
Nej tyvärr, men den verkar ju väldigt intressant. Har du hört den?
Jag läste en recention av ASR Emitter, hur representativ den nu än var, så spekulerade skribenten om att det var så här som klass-D skulle låta när de var framme. Det gör mig ju lite nyfiken på Nuforce-stegen.
petersteindl skrev:
Är alltihop ett sökande efter vind? Är det som att fånga luften med en håv? Finns det någon skillnad på nåt? I så fall varför låter de gamla skrotskivorna bäst?
Är det så att de infantila hifibögsnördarna sitter inspärrade i sina ljudåtergivningsrum och knappar på tangentborden medans de sakta dör ut som DNA-släkte, medans Cerwin-Vega raggarna är ute och roar sig och låter deras DNA yngla av sig? Är det än en gång evolutionen som bestämmer och sakta men säkert ser till att hifibögsnördarsläktet dör ut?
Eller, hur är det?Jag bara undrar.
MvH
Peter
petersteindl skrev:
Jag har ganska krass inställning till allt som har med ljudåtergivning att göra.
Jag har nog redogjort för detta tidigare. Inspelningar på 50-talets mellanperiod och slut och 60-talets början är gjorda med sämsta tänkbara passiva komponenter, sämsta tänkbara aktiva komponenter, sämsta tänkbara kablar, sämsta tänkbara kontakter, sämsta tänkbara kretskort, sämsta tänkbara lödtenn, sämsta tänkbara monitoranläggning, sämsta tänkbara memorering [bandspelare], sämsta tänkbara medium, sämsta tänkbara inspelningsförhållanden, ja allt som vara må var absolut sämsta tänkbara. Inget duger ens att fundera över eller att nämnas i samband med transparens. Det var så dåligt att det är en gåta att musiken går att skilja på i jämförelse med stokastiskt brus. Men ändock är det just dessa urusla skrotinspelningar som är diametralt motsatt mot transparens som människor njuter mest av. Det är kanske tänkvärt att ge det åtminstone en millisekunds eftertanke. Hur bra behöver återgivningskedjan vara för att återge det gamla sketna skrotet som de flesta audiofiler drömmer om att de en vacker dag med nymåne skall mastras braÄr det bara våta drömmar från en samling infantila hifibögar som alltid ser gräset som grönare på andra sidan stängslet?
Är alltihop ett sökande efter vind? Är det som att fånga luften med en håv? Finns det någon skillnad på nåt? I så fall varför låter de gamla skrotskivorna bäst?
Är det så att de infantila hifibögsnördarna sitter inspärrade i sina ljudåtergivningsrum och knappar på tangentborden medans de sakta dör ut som DNA-släkte, medans Cerwin-Vega raggarna är ute och roar sig och låter deras DNA yngla av sig? Är det än en gång evolutionen som bestämmer och sakta men säkert ser till att hifibögsnördarsläktet dör ut?
Eller, hur är det?
MvH Peter
petersteindl skrev:Nej, jag har inte hört någon av deras apparater. Jag använder B&O ICEpower. Det är enkelt och förhållandevis billigt.
Jag har ganska krass inställning till allt som har med ljudåtergivning att göra.
Jag har nog redogjort för detta tidigare. Inspelningar på 50-talets mellanperiod och slut och 60-talets början är gjorda med sämsta tänkbara passiva komponenter, sämsta tänkbara aktiva komponenter, sämsta tänkbara kablar, sämsta tänkbara kontakter, sämsta tänkbara kretskort, sämsta tänkbara lödtenn, sämsta tänkbara monitoranläggning, sämsta tänkbara memorering [bandspelare], sämsta tänkbara medium, sämsta tänkbara inspelningsförhållanden, ja allt som vara må var absolut sämsta tänkbara. Inget duger ens att fundera över eller att nämnas i samband med transparens. Det var så dåligt att det är en gåta att musiken går att skilja på i jämförelse med stokastiskt brus. Men ändock är det just dessa urusla skrotinspelningar som är diametralt motsatt mot transparens som människor njuter mest av. Det är kanske tänkvärt att ge det åtminstone en millisekunds eftertanke. Hur bra behöver återgivningskedjan vara för att återge det gamla sketna skrotet som de flesta audiofiler drömmer om att de en vacker dag med nymåne skall mastras braÄr det bara våta drömmar från en samling infantila hifibögar som alltid ser gräset som grönare på andra sidan stängslet?
Eller, hur är det?Jag bara undrar.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Är alltihop ett sökande efter vind? Är det som att fånga luften med en håv? Finns det någon skillnad på nåt? I så fall varför låter de gamla skrotskivorna bäst?
petersteindl skrev:Hur bra behöver återgivningskedjan vara för att återge det gamla sketna skrotet som de flesta audiofiler drömmer om
petersteindl skrev:Är det så att de infantila hifibögsnördarna sitter inspärrade i sina ljudåtergivningsrum och knappar på tangentborden medans de sakta dör ut som DNA-släkte, medans Cerwin-Vega raggarna är ute och roar sig och låter deras DNA yngla av sig? Är det än en gång evolutionen som bestämmer och sakta men säkert ser till att hifibögsnördarsläktet dör ut?
metheny skrev:Så transparent som möjligt för att oförändrat återge just de sketna skrotinspelningar du lyssnar på.
sprudel skrev:metheny skrev:Så transparent som möjligt för att oförändrat återge just de sketna skrotinspelningar du lyssnar på.
Tycker du ja.
metheny skrev:sprudel skrev:metheny skrev:Så transparent som möjligt för att oförändrat återge just de sketna skrotinspelningar du lyssnar på.
Tycker du ja.
Jag uppfattade att Steindl uppskattade hur de gamla skrotinspelningarna låter, och då är det väl just det oförvanskade soundet han är ute efter? Eller tycker du han ska lägga på ytterliggare färgning?
sprudel skrev:metheny skrev:sprudel skrev:metheny skrev:Så transparent som möjligt för att oförändrat återge just de sketna skrotinspelningar du lyssnar på.
Tycker du ja.
Jag uppfattade att Steindl uppskattade hur de gamla skrotinspelningarna låter, och då är det väl just det oförvanskade soundet han är ute efter? Eller tycker du han ska lägga på ytterliggare färgning?
Jag ville enbart påpeka att det du säger är din åsikt, inget annat, men värdefullt ändå.
metheny skrev:Det är ingen åsikt, det är ett vetenskapligt faktum. Om man vill höra en inspelning exakt så som den är, finns det då något annat sätt som ger samma resultat, eller hur menar du egentligen?
sprudel skrev:metheny skrev:Det är ingen åsikt, det är ett vetenskapligt faktum. Om man vill höra en inspelning exakt så som den är, finns det då något annat sätt som ger samma resultat, eller hur menar du egentligen?
Ok! Jag tänker inte diskutera frågan vidare.
sprudel skrev:Oj då! Peter Steindl.
Det var sannerligen en desillusionerad salva uttryckt i filosofisk prosa
Finns bara en bot, gå din egen väg och låt belackarna av det du själv håller högt veva med armarna i tomma luften, för att svara med din egen vokabulär.![]()
Bekräftelsen på att du är på rätt väg manifesteras med de goda omdömen du får på dina demonstrationer. Fortsätt!
Mitt sökande har ett enda syfte, att min anläggning ska återge mig de upplevelser jag får när jag lyssnar irl, jag vill åt musikens själ.
Huruvida andra bedömer det som transparent eller färgat, rätt eller fel, är deras problem, inte mitt.
Jag tänker sitta under min ek, och lyssna på musiken![]()
metheny skrev:petersteindl skrev:Hur bra behöver återgivningskedjan vara för att återge det gamla sketna skrotet som de flesta audiofiler drömmer om
Så transparent som möjligt för att oförändrat återge just de sketna skrotinspelningar du lyssnar på.petersteindl skrev:Är det så att de infantila hifibögsnördarna sitter inspärrade i sina ljudåtergivningsrum och knappar på tangentborden medans de sakta dör ut som DNA-släkte, medans Cerwin-Vega raggarna är ute och roar sig och låter deras DNA yngla av sig? Är det än en gång evolutionen som bestämmer och sakta men säkert ser till att hifibögsnördarsläktet dör ut?
Ja så är det, kåkfarare och våldsmän är mer eftraktade bland kvinnor än blekfeta män med intresse för god ljudåtergivning.
phon skrev:Absolut, jag håller med där, transparens är helt och hållet ett fysikaliskt fenomen.
petersteindl skrev:Transparens är helt och hållet ett neuralt fenomen...
petersteindl skrev:
Nu kommer vi till ljudåtergivning. Då man jämför olika apparater så kan man jämföra dem med varandra eller också kan man uppleva ljudet och musiken vid varje spelning för sig och den spelning som gav mest förnöjelse på flertalet skivor är den apparat med störst transparens. Fast då har jag förståss ett lite annat transparensbegrepp än det gängse. Då kan man fråga sig varför man skall ändra begreppet. Jo, om ett gammalt begrepp inte leder framåt, så kanske man får skrota begreppet eller definiera om det.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 90 gäster