Magnuz skrev:iö skrev:"Vi bör alltså inte kalla folk osympatiska innan sakfrågan är utredd, och vi bör ALDRIG säga att sakfrågan saknar relevans."
Fast när det gäller just hur sympatisk eller inte en person framstår, vill jag nog ha det till att formen är relevantare än innehållet/sakfrågan.
Man kan ju ha fel i sak men uttrycka sig vänligt och hövligt = man framstår som sympatisk. Man kan också ha rätt i sak och uttrycka sig ovänligt och elakt = man framstår som osympatisk. Formen har inte nödvändigtvis något samband med innehållet.
Jo det har den definitivt. Det går ju inte att bedöma vad som är osympatiskt utan att ha utrett sakfrågan!
Säg att någon gallskriker
"Du är ju helt sjuk i huvudet din jävla sadistmördare!!!".
Kanske skulle rätt många tycka att, så säger man inte! Många skulle (jag gissar, vis av erfarenhet) tycka att ett sådant uttalande är rätt osympatiskt!
Man kan alltså inte utesluta att personen som gör yttrandet skulle bli kritisterad, och man kan vara rätt säker på att många som framför kritiken inte brytt sig om att sätta sig in i sakfrågan. Så ser ju tyvärr världen ut.
Folk
vill tycka och de vill
döma - utan att bry sig om att först förstå frågan.
En klok person undrar förstås vad som är orsaken till ett så kraftfullt uttalade, snarare än att kritisera den som kommer med det.
Man kan resonera sig yr och försöka sätta upp regler för hur "korrekta uttryck" skall få se ut, men det är dumt, för sådana regler är till för nihilistiska situationer - alltså sådana som finns i en värld där det inte finns några rätt och fel.
Där lever ingen av oss.
Vh, iö
- - - - -
PS. Den som blev utsatt för den framskrikta "osympatin" i den hypotetiska situationen härovan var Adolf Hitler.
Strax innan hade han gjort följande till ytan (alltså semantiskt sett) sympatiska yttrande:
"Jag tycker det är viktigt att hantera folk på ett humanistiskt sätt, skydda dem från sådant de kan uppfatta som skrämmande och i möjligaste mån göra det som är bäst för dem, även när det kanske inte är självklart för dem själva att det är det bästa. Jag vill inte någon något illa utan bara vill att världen skall bli en bättre och vackrare plats, där tyvärr inte alla kan få plats. Vidare kan jag säga att en dusch är lämplig förklädnad, eftersom den är klart mindre skrämmande än en gaskammare."
PPS. Genom att använda citatmöjligheten slipper du Magnuz behöva stå för saker som jag skrivit. I första led kan man kanske förstå, men när andra citerar dig vidare verkar det som om du skrivit min text.
Du behöver inte starta inlägget genom att trycka quote på ett tidigare inlägg om du inte vill, men markera annars den text du klistrat in manuellt och tryck på Quote i efterhand. Då får du ett [quote] före det citerade som du genom att t ex lägga till ="iö" manuellt ändra till [quote="iö"].
Jag fixade detta längst upp i detta inlägg så det skall framgå att det är jag som skrev den texten.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).