Y-koppling från pre-out?!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FeckBQetc

Y-koppling från pre-out?!

Inläggav FeckBQetc » 2005-06-16 21:00

Hej!

Nykomling här, men har läst vad ni skriver ett bra tag.

På min bioförstärkare (H/K 5500) kopplar jag med en Y-kabel från pre-out center till två av slutstegen för ”bi-amping” (power biwire) av centerhögtalaren. Har gjort så ett längre tag och inte upplevt några problem. Nu läste jag i någon tidning att det inte var bra att koppla med Y-kabel från försteg till två slutsteg, för man ”dubblade impedansen” eller något. Ser inte hur förstärkaren skulle kunna se högtalaren med lägre impedans pga denna koppling tidigare, så vad menas? Vad blir resultatet? Volymen på centerkanal försteget är helt i nivå med övriga kanaler, någon som kan reda ut detta?

En annan fråga: Jag har ett slutsteg med en slags ”volymkontroll” (variabelt gain?), denna är inte ställt på max utan istället får förstegets volymkontroll höjas ca 10dB över övriga kanaler, finns det någon nackdel med detta förfarande? Har hört att dämpfaktorn för slutsteget blir sämre? Vad innebär det nu egentligen, i praktiken?

Mer spekulation: Har jag något/mycket att vinna på att byta ut min H/K 5500 mot Denon 2105? Jag kör oftast analog ut från min Pioneer 668 även vid film till ”EXT. In” på H/K 5500. Någon som kan ge mig 100% säkerhet att H/K inte D/A omvandlar den inkommande signalen? Inget förutom volymkontrollen fungerar, inte ens tonkontrollerna.

Mvh FeckBQetc

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-16 21:08

Försteget kommer att se en lägre impedans. Är det samma typ av slutsteg som används för bi-ampingen, blir impedansen sett från försteget halverad, vilket inte bör vara något problem om ingångsimpedansen på slutsteget är rimlig.

Sedan undrar man ju varför du driver centern med två steg? :?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
FeckBQetc

Inläggav FeckBQetc » 2005-06-16 21:41

Okej, hur påverkar det ljudåtergivningen? Antagligen inte alls då, försteget och slutstegen är ju väl matchade då de sitter i samma apparat.

Tja, varför bi-amp, jag har slutstegen över och centern är en större trevägsmodell (första delning vid 400Hz).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-18 12:51

Men båda slutstegens nätdel är ju samma, så belastar du det ena steget förlorar båda matningsspänning.

Du vinner absolut ingenting på den där kopplingen, men riskerar att försämra integrationen mellan registren. Dessutom finns det gått om exempel på slutsteg som låter sämre när de belastas mera reaktivt - det vill säga som sker när du som i detta fall bara driver en halv högtalare per slutsteg.

Verkar helt vansinnigt.

Att försteget belastas av två slutsteg är dock säkerligen ett marginellt problem. I värsta fall får du bandbreddsförsämring om slutstegens ingångsfilter har signifikant kapacitiv belastning på förstegets utimpedans.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-18 14:28

IngOehman skrev:....

Verkar helt vansinnigt.

Vh, iö

Bra exempel. Bättre ord är "dåligt", "olämpligt" eller liknande som saknar konnotationer med tillämpning på den tilltalades sinnesfakulteter.

:-)
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-06-18 14:35

Sedär, nu kanske vi får en semantiskt inriktad debatt även här. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-18 16:59

Morello skrev:Sedär, nu kanske vi får en semantiskt inriktad debatt även här. :wink:

Eller en felriktad en. Kunde inte låta bli. Bästa exempel IÖ bjudit på hittills.

Sorry. Please return to topic!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-18 21:58

Jag kliar mig lite i huvudet 8O

... och under doften av brända hjärnceller släckta med ett glas vitt vin så kommer jag fram till följande:

Biamping utan filter är inte bra.

Varför?

Har man inget delningsfilter före slutstegen kommer båda att mata ut hela registret till bas resp topp. Nu är det ju så att exempelvis basen bara har låg impedans under brytfrekvensen i högtalarens filter, ovanför detta stiger impedansen så förstärkaren inte ser någon last på högre frekvenser. Analogt med toppen som då har hög impedans i basen. Detta ställer ju lite krav på slutstegen att kunna hantera dylik ojämn belastningsimpedans. Många slutsteg klarar säkert detta men exempelvis rörförstärkare mår förskräckligt illa av detta då (åtminstone de med utgångstransformator) de är beroende av en någorlunda jämn belastning över hela frekvensområdet.

Sålunda bör man filtrera före slutstegen så de åtminstone inte matar ut nämnvärd energi i bortkastade frekvensområden men frågan är hur ett sådant filter fungerar ihop med högtalarens filter.

Bättre då enligt min åsikt att skaffa ett kraftigare slutsteg som matar hela högtalaren.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-18 22:08

Nä, det där med biamping verkar ingen hit. Det verkar ju bara dumt. Eftersom filtrena fortfarande är passiva så matas ju fortfarande full spänning ut på båda stegen och diskantsteget kan ju alltså klippa pga att man skickar ut bas i det. Knasigt, för att inte säga vansinnigt. 8O En sån där lösning som uppkommer när man gör vad man kan utan att ge sig på en djupmoddning. Som att köpa sig en dyr högtalarkabel, ungefär. :wink:

Det blir förmodligen inte märkbart sämre än med bara ett steg, men det blir det ju heller inte om ena steget får stå bredvid. Avstängt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-19 02:05

Svante, tack kompis!!! :P

Är trevligt att se att fler förstår.

Vh, iö

PS. Vansinnigheten har absolut ingenting med antydningar från min sida om den ursprungliga inläggarens sinnesillstånd att göra, utan det är ett adjektiv som var avsett att fästas vid (det vansinniga) rådet att biampa på detta vis.

Den ursprungliga inläggaren däremot ställde ju bara en fråga, och en helt adekvat och förnuftig fråga. :)

Däremot tycker jag det är dåligt, ja rent olämpligt, att börja tala om konnotationer med tillämpning på den tilltalades sinnesfakulteter, i en tråd som handlar om en elektrisk kopplingsfråga. 8)
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-21 01:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
FeckBQetc

Inläggav FeckBQetc » 2005-06-19 22:48

Vilket sinnestillstånd jag befann mig i när den ursprungliga frågan ställdes behåller jag för mig själv :roll: :?:

Till det övriga då:

"En annan fråga: Jag har ett slutsteg med en slags ”volymkontroll” (variabelt gain?), denna är inte ställt på max utan istället får förstegets volymkontroll höjas ca 10dB över övriga kanaler, finns det någon nackdel med detta förfarande? Har hört att dämpfaktorn för slutsteget blir sämre? Vad innebär det nu egentligen, i praktiken?

Mer spekulation: Har jag något/mycket att vinna på att byta ut min H/K 5500 mot Denon 2105? Jag kör oftast analog ut från min Pioneer 668 även vid film till ”EXT. In” på H/K 5500. Någon som kan ge mig 100% säkerhet att H/K inte D/A omvandlar den inkommande signalen? Inget förutom volymkontrollen fungerar, inte ens tonkontrollerna."

Också igen, någonstans skrev någon:
"Hursomehaver så finns en klar fördel ändå nämligen att vid biamp så kommer diskant steget att förstärka och lämna samma signal på terminalerna som vanligt MEN strömmen kommer att begränsas iom. delningsfiltret till diskanten. Detta gör att distortsions fenomen som är strömrelaterade kommer at begränsas kraftigt med potentiellt bättre ljud"
Vad säger ni om detta då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-19 23:05

FeckBQetc skrev:"En annan fråga: Jag har ett slutsteg med en slags ”volymkontroll” (variabelt gain?), denna är inte ställt på max utan istället får förstegets volymkontroll höjas ca 10dB över övriga kanaler, finns det någon nackdel med detta förfarande? Har hört att dämpfaktorn för slutsteget blir sämre? Vad innebär det nu egentligen, i praktiken?

Mja, det handlar väl om att lägga signalnivån "rätt" i överföringen. Vrider man ner slutsteget för mycket riskerar man att överstyra försteget innan slutsteget gör det, vrider man upp det för mycket riskerar man brus. Men det finns nog ganska goda marginaler åt båda håll här, så hemskt kritiskt är det nog inte.

FeckBQetc skrev:Också igen, någonstans skrev någon:
"Hursomehaver så finns en klar fördel ändå nämligen att vid biamp så kommer diskant steget att förstärka och lämna samma signal på terminalerna som vanligt MEN strömmen kommer att begränsas iom. delningsfiltret till diskanten. Detta gör att distortsions fenomen som är strömrelaterade kommer at begränsas kraftigt med potentiellt bättre ljud"
Vad säger ni om detta då?

Jo, det är sant att eftersom strömuttaget blir mindre på de två grenarna, så borde distrisken sjunka. Helt entydigt är det dock inte, eftersom impedansen för ena grenen faktiskt kan vara lägre än för båda grenarna i parallell (om den ena är induktiv och den andra kapacitiv vid någon frekvens). Men med normala filter tror i varje fall inte jag att detta är ett problem. Men så tror jag heller inte att det är ett problem att driva allt med en stärkare heller. Det onödigaste verkar vara att överhuvudtaget skicka bas till diskantförstärkaren och tvärt om, om man nu har skaffat sig separata förstärkare.

Det skulle inte förvåna mig om det bleve svårt att höra skillnad på konfigurationerna i ett blindtest. Och jag skulle inte lita på mitt omdöme utan blindtest i det här fallet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-06-27 20:13

Eller så kör du helt enkelt utan centerhögtalare eftersom den oftast inte kan placeras i korrekt höjd och väldigt sällan låter likadant som höger och vänster högtalare. Om man sitter centrerat och har välplacerade höger och vänster framhögtalare så har man väldigt liten nytta av en centerhögtalare. Och hur ofta sitter egentligen kräset folk "snett" och kollar på en rulle? Oftast sitter man ju själv i mitten!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Teknikforum