Hej!
Nykomling här, men har läst vad ni skriver ett bra tag.
På min bioförstärkare (H/K 5500) kopplar jag med en Y-kabel från pre-out center till två av slutstegen för ”bi-amping” (power biwire) av centerhögtalaren. Har gjort så ett längre tag och inte upplevt några problem. Nu läste jag i någon tidning att det inte var bra att koppla med Y-kabel från försteg till två slutsteg, för man ”dubblade impedansen” eller något. Ser inte hur förstärkaren skulle kunna se högtalaren med lägre impedans pga denna koppling tidigare, så vad menas? Vad blir resultatet? Volymen på centerkanal försteget är helt i nivå med övriga kanaler, någon som kan reda ut detta?
En annan fråga: Jag har ett slutsteg med en slags ”volymkontroll” (variabelt gain?), denna är inte ställt på max utan istället får förstegets volymkontroll höjas ca 10dB över övriga kanaler, finns det någon nackdel med detta förfarande? Har hört att dämpfaktorn för slutsteget blir sämre? Vad innebär det nu egentligen, i praktiken?
Mer spekulation: Har jag något/mycket att vinna på att byta ut min H/K 5500 mot Denon 2105? Jag kör oftast analog ut från min Pioneer 668 även vid film till ”EXT. In” på H/K 5500. Någon som kan ge mig 100% säkerhet att H/K inte D/A omvandlar den inkommande signalen? Inget förutom volymkontrollen fungerar, inte ens tonkontrollerna.
Mvh FeckBQetc