Moderator: Redaktörer
Svante skrev:OK då ett sista inlägg, för att eventuellt övertyga dig om att jag förstår vad du menar.
Jag menar:
Ljudideal är en övergripande term om "hur det ska låta". Inte mycket mer specificerad än så.
Sen finns det undergrupper, som
Återgivningsideal som talar om huruvida man vill att återgivningskedjan ska påverka ett eventuellt ursprung eller inte och i sådana fall hur.
Musikideal som talar om vilken musik jag gillar.
Klangfärgsideal som tex kan vara "fett" eller "ljust".
Dynamikideal, ska ljudet tillåtas variera i styrka eller inte.
Du menar, till skillnad från mig, att just återgivningsidealet inte kan inkluderas i ljudidealet. Ljudidealet gäller just det ursprungliga ljudet. Återgivningen kommer liksom efter det och har därför inte med ljudidealet att göra. Anläggningen har ju inget eget ljud och därför kan man inte applicera ljudideal på den.
Frågan jag ställer mig är om ljudet som kommer ur en kass anläggning när man spelar ett idealt fonogram kan uppfylla dina ljudideal. För det kommer ju ljud ur högtalarna och det ljudet måste man väl kunna tycka nåt om. Man kanske inte vet om det är anläggningen eller inspelningen som är dålig, men det kan ju ändå vara en poäng att diskutera om ljudet man hör (inte) uppfyller ens ideal?
Jag tror mig också i din argumentation ana ett (dolt?) försvar av transparensidén, dvs att man inte ska använda anläggningen till att kompensera för brister i fonogrammen. Man ska inte behöva köpa en "ljus" anläggning bara för att så många fonogram är "mörka", typ. Du vill, tror jag, att det ska finnas en rak standardanläggning som ljudproducenter kan producera sitt ljud emot, som tex THX-standarden finns för biobruk. Jag ställer helt upp på den idén. Tonkontroller eller annat stukande av ljudet är en nödlösning som bara bör tas till när något är fel.
Och kvinnoideal, jo, man kan ju hålla kvar argumentationen på banan och prata om musikideal i stället. Vi behöver inte dra in kvinnor i det. Och nej jag tycker som regel inte att musiken ändras eller ska ändras av anläggningen. Däremot ändras ljudet relativt ofta. Så även om musikidealet uppfylls (det är rätt låt de spelar på mix megapol) så uppfylls inte mitt ljudideal (för att de har komprimerat så in i bängen). Fö uppfylls inte mitt återgivningsideal heller i den lyssningen.
Tredje gången gillt, nu ska vi se om jag kan låta bli att skriva något mer.
Svante skrev:OK då ett sista inlägg, för att eventuellt övertyga dig om att jag förstår vad du menar.
Jag menar:
Ljudideal är en övergripande term om "hur det ska låta". Inte mycket mer specificerad än så.
Återgivningsideal som talar om huruvida man vill att återgivningskedjan ska påverka ett eventuellt ursprung eller inte och i sådana fall hur.
Du menar, till skillnad från mig, att just återgivningsidealet inte kan inkluderas i ljudidealet.
Ljudidealet gäller just det ursprungliga ljudet. Återgivningen kommer liksom efter det och har därför inte med ljudidealet att göra.
Anläggningen har ju inget eget ljud och därför kan man inte applicera ljudideal på den.
Frågan jag ställer mig är om ljudet som kommer ur en kass anläggning när man spelar ett idealt fonogram kan uppfylla dina ljudideal. För det kommer ju ljud ur högtalarna och det ljudet måste man väl kunna tycka nåt om.
Man kanske inte vet om det är anläggningen eller inspelningen som är dålig, men det kan ju ändå vara en poäng att diskutera om ljudet man hör (inte) uppfyller ens ideal?
Jag tror mig också i din argumentation ana ett (dolt?) försvar av transparensidén, dvs att man inte ska använda anläggningen till att kompensera för brister i fonogrammen.
Man ska inte behöva köpa en "ljus" anläggning bara för att så många fonogram är "mörka", typ. Du vill, tror jag, att det ska finnas en rak standardanläggning som ljudproducenter kan producera sitt ljud emot, som tex THX-standarden finns för biobruk. Jag ställer helt upp på den idén. Tonkontroller eller annat stukande av ljudet är en nödlösning som bara bör tas till när något är fel.
Och kvinnoideal, jo, man kan ju hålla kvar argumentationen på banan och prata om musikideal i stället. Vi behöver inte dra in kvinnor i det. Och nej jag tycker som regel inte att musiken ändras eller ska ändras av anläggningen. Däremot ändras ljudet relativt ofta. Så även om musikidealet uppfylls (det är rätt låt de spelar på mix megapol) så uppfylls inte mitt ljudideal (för att de har komprimerat så in i bängen). Fö uppfylls inte mitt återgivningsideal heller i den lyssningen.
Tredje gången gillt, nu ska vi se om jag kan låta bli att skriva något mer.
Morello skrev:8OInte i mål ännu?
![]()
Hejsan,Svante skrev:OK då ett sista inlägg, för att eventuellt övertyga dig om att jag förstår vad du menar.
Jag menar:
andy skrev:Ser man till antalet inlägg samt hur lång tid man varit medlem.
Så är det lätt att utse en vinnare!
Mvh Anders
Svante skrev:Hmm, fjärde gången då, nu ska det bli kort.
Jag ser en parallell med en tidigare diskussion.
Nytt försök att uppfatta det du menar:
1. Så länge återgivingngskedjan är transparent så har den inget med ljudideal att göra. Men så fort den avviker det minsta så har den det. Återgivning har alltså en särställning just när den är perfekt, och kan då inte blandas ihop med ljudideal?
Svante skrev:2. Drar med tvekan mig till minnes en debatt om "vågning". Vågning var ett begrepp som du menade uppstår när man har lämnat allt inom ett frekvensområde orört (tex det hörbara) och helt tagit bort det som ligger utanför området? Om något finns kvar, i påverkad form däremot, så blir det "ringning"?
Svante skrev:Jag anar här ett system, kanske rentav en förtjusning, att ge extremfallen (idealen ?) en särställning och helt lyfta bort dem från det de var innan de blev perfekta. Ungefär som att talet noll inte skulle vara ett tal, eftersom det har egenskaper som är annorlunda mot andra tal.
Eller?
lasselite skrev:Återgivningsidealet är, som jag ser det, inte ett ljudideal. I de påtvingade kompromisserna ligger däremot ett antal val som görs med utgångspunkt i mina ljudideal.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Imperial-Blomman, Majestic-12 [Bot], pna och 15 gäster