Moderator: Redaktörer
PeterAkemark skrev:Får du samma effekt om du har ett 2-ohms motstånd i serie med utgången på ett vanligt slutsteg?
Flint skrev:Byggde om mitt vanliga LM3886-slutsteg nu på förmiddagen inspirerad av gårdagkvällens skämt. Kör alltså två kanaler stereo med två ohms utgångsimpedans nu. Kopplingen är dock inte densamma som IÖ:s skissade eftersom jag kör chipet inverterande men funktionen är densamma. Med risk att verka överdivet överdriven måste jag bara säga att jag har aldrig hört något bättre alla kategorier. Varken rör eller trissor, dyrt eller billigt har tidigare låtit så här bra och på det sätt jag vill höra återgiven musik och filmljud. Dynamiken är lysande och nästan skrämmande om man är oförberedd. Stereoperspektiv har jag aldrig hört något bättre eller liknande. Lådorna är omöjliga att höra. ljudet bara finns där i rummet. Med risk för upprepning - jag har aldrig hört eller haft bättre HiFi och så helt utan svagheter/nackdelar. Svettigt det här, nästan overkligt.
PappaBas skrev:Låter som ett spännande projekt det här
Försöker förstå lite om själva principen, är det lite som Carvers Sunfire förstärkare där man kan välja mellan "Current source" och "Voltage Source"? Där Current har högre utgångsimpendans men att man kan reglera själva utgångsimpendansen i denna Flint/IÖ-modifikation?
PappaBas skrev:Annars verkar ju Sunfire väldigt bra för de som skall driva krångliga låg-Ohmiga laster?
Skulle jag som inte har den typen av högtalare kunna ha nytta av detta?
PappaBas skrev:Skulle jag som inte har den typen av högtalare kunna ha nytta av detta?
Flint skrev:PappaBas skrev:Skulle jag som inte har den typen av högtalare kunna ha nytta av detta?
Som Laila skrev så kör jag inte magnetostateter utan små basreflexlådor och alla superlativ jag har hävt ur mig om den höjda utgångsimpedansen refererar till dom lådorna.
sprudel skrev:Då undrar jag om du upplever att hela stereoperspektivet flyttats bakåt, på all musik, eller har du större variation i djupled beroende på musik?
Flint skrev:Stämmer. Hela vår antaget rätta teknikkultur kan här vara inne på ett sidospår. En av anledningarna till att jag avfärdar transparensbegreppet.
PerStromgren skrev:Jamen, hur konstruerar högtalarkonstruktörerna sina högtalare? Med ren spänningsdrivning eller något annat?
Det kanske kan finnas några att fråga? Hint, hint!
PerStromgren skrev:Jamen, hur konstruerar högtalarkonstruktörerna sina högtalare? Med ren spänningsdrivning eller något annat?
Det kanske kan finnas några att fråga? Hint, hint!
Nattlorden skrev:Det behöver man inte göra. Bevisar man att anpassning måste göras mot högtalaren och detta inte kan göras mha en extra burk som tillhör högtalaren, så betyder detta snarast att högtalare skall byggas aktiva eller att någon form av standardisering behövs.
PerStromgren skrev:Följer han den själv, dvs föreslår han kabelimpedans större än noll för sina produkter?
Naqref skrev:Mina konstruktioner inbegriper alla serieresistanser (kablar och kontakter) efter slutsteget och slutsteg med dämpfaktorer på ca 80-120.
Flint skrev:sprudel skrev:Då undrar jag om du upplever att hela stereoperspektivet flyttats bakåt, på all musik, eller har du större variation i djupled beroende på musik?
Större variation i djupled beroende på musik. Alltså både bortåt, närmare, bredare och högre, eller kortversion större. Ibland har jag tyckt att vissa skivor/låtar har låtit konstigt och bytt till nåt annat och då har bilden ändrat sig helt och till det bättre igen. Musikens egens "akustik" framhävs alltså. Det här ligger helt i linje med mina tidigare påståenden att nätdelen är viktig för stegets rumsliga egenskaper, sväng och lyssningsmässiga dynamik men här är verkan större.
PerStromgren skrev:Naqref skrev:Mina konstruktioner inbegriper alla serieresistanser (kablar och kontakter) efter slutsteget och slutsteg med dämpfaktorer på ca 80-120.
Kan du beskriva det mer konkret?
Vad är optimal total impedans för slutstegsutgång plus kablar och kontakter? [s]Inte 8/80-120, väl?[/s] (Edit: jag läste slarvigt.)
Naqref skrev:PerStromgren skrev:Naqref skrev:Mina konstruktioner inbegriper alla serieresistanser (kablar och kontakter) efter slutsteget och slutsteg med dämpfaktorer på ca 80-120.
Kan du beskriva det mer konkret?
Vad är optimal total impedans för slutstegsutgång plus kablar och kontakter? [s]Inte 8/80-120, väl?[/s] (Edit: jag läste slarvigt.)
0.2 +/-0.1 ohm.
Flint skrev:Jag tror inte att konstruktörer tetar och utvärderar så mycket annat än det dom själva anser som vettigt vad gäller kabel.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster