Moderator: Redaktörer
Naqref skrev:PerStromgren skrev:Naqref skrev:Mina konstruktioner inbegriper alla serieresistanser (kablar och kontakter) efter slutsteget och slutsteg med dämpfaktorer på ca 80-120.
Kan du beskriva det mer konkret?
Vad är optimal total impedans för slutstegsutgång plus kablar och kontakter? [s]Inte 8/80-120, väl?[/s] (Edit: jag läste slarvigt.)
0.2 +/-0.1 ohm.
sprudel skrev:Flint! För tusan! Du beskriver just nu hur jag upplever ASR Emitter med sina jättelika nätdelar.
sprudel skrev:I nästa inlägg skriver om resistans i kablaget. Detta är precis vad Tomas på radiolagret höll på med när han spelade med QLN Siganture, 8-10m långa flat-cable som gjorde att upplevelsen blev bättre. Jag hade hängt upp mina runt bokyllorna hemma, utan dessa blev ljudet kort, stumt och tråkigt.
IngOehman skrev:Naqref skrev:PerStromgren skrev:Naqref skrev:Mina konstruktioner inbegriper alla serieresistanser (kablar och kontakter) efter slutsteget och slutsteg med dämpfaktorer på ca 80-120.
Kan du beskriva det mer konkret?
Vad är optimal total impedans för slutstegsutgång plus kablar och kontakter? [s]Inte 8/80-120, väl?[/s] (Edit: jag läste slarvigt.)
0.2 +/-0.1 ohm.
Dämpfaktor 80-120 betyder:
0,08333... +/- 0,01666...
Om man skall vara noga alltså.
0,2 +/-0,1 ohm, är dämpfaktor 26,666... - 80, nominellt 40.
Eller det där med dämpfaktorn kanske bara inbegrep slutsteget?
Syftningarna var inte helt tydliga.
Oavsett vilket så verkar vi som utgångspunkt ha nästan identisk
drivning. Du har valt förnuftigt!
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Har du kalibrerat nivåerna på något speciellt sätt? Med 3.3 Ohm i serie med signalen trodde jag nivån skulle minska där impedansen är låg utan motståndet.
Nattlorden skrev:Tror uppfattningen av kurvorna kan bli annorlunda om du gör om det, men tar t.ex. 1kHz som kalibreringspunkt.
Flint skrev:Nattlorden skrev:Tror uppfattningen av kurvorna kan bli annorlunda om du gör om det, men tar t.ex. 1kHz som kalibreringspunkt.
Nu tänker du konstigt. Det viktiga är inte var referensen ligger i frekvens. Jag valde lådans ung. lägsta impedans som ref. Det viktiga är vad som skiljer i nivå vid olika impedans. Som jag visar det är det lätt att se vad som händer dels vid de två topparna i basen och dels vid delningsfrekvensen.
Flint skrev:Jämförelse mellan aktiv utg.imp och passiv med ett 3.3 ohm seriemotstånd.
Aktiv (samma bild som tidigare i tråden)
Ljusblå=0.3ohm.
Mörkblå=3.5ohm.
Passiv. 3.3 ohm i serie med högtalaren.
Ljusblå=0.3ohm.
Mörkblå=3.3ohm.
Återkommer med lyssningsintryck.
//
Flint skrev:Frågan är om det som har varit regel till helt nyligen och som hela f/e-testprincipen grundar sig på att högtalare ska drivas med så låg impedans att frekvengångsfel pga. högtalarens impedanskurva inte uppstår - eller om den principen numera är fel och lådan ska strömdrivas med relativt hög impedans med tonkurvepåverkan som följd vilket helt ställer begreppet f/e på skallen.
Flint skrev:Nästan i klass med det som hände i Betrlin 9 nov. 1989 det här. För min egen del är det skitsamma. Jag väljer förstås det som låter bäst.
Flint skrev:Ska på skoj mäta upp ett baselement och lägga säg två ohm i serie med det motsvarande stegets utg.imp och kolla vad som händer med T/S-parametrarna. Nån som vet - ska man då lägga ihop den resistansen med elementets Re?
//
Flint skrev:Nu en jämförelse mellan aktiv Ri=3.3ohm mot passivt seriemotstånd=3.3 ohm.
Den lilla skillnaden vid 20Hz beror på störljud.
Jag var tvungen att kryssa mellan bilarna på gatan utanför.
Ljusblå=aktiv
Mörkblå=passiv
Flint skrev:Nu en jämförelse mellan aktiv Ri=3.3ohm mot passivt seriemotstånd=3.3 ohm.
Den lilla skillnaden vid 20Hz beror på störljud.
Jag var tvungen att kryssa mellan bilarna på gatan utanför.
Ljusblå=aktiv
Mörkblå=passiv
Flint skrev:Nu har jag lyssnat i mono och jämfört mellan aktiv och passiv version med 3.3ohm utg.imp i båda fallen. Jag hör ingen skillnad. Båda ger samma intryck. Känns lite snopet. Så mycket arbete när jag bara hade kunnat sätta ett motstånd i serie med högtalaren och poppat på. Men som ofta är ju det enkla för simpelt för att prova.
Flint skrev:Nu har jag lyssnat i mono och jämfört mellan aktiv och passiv version med 3.3ohm utg.imp i båda fallen. Jag hör ingen skillnad. Båda ger samma intryck. Känns lite snopet. Så mycket arbete när jag bara hade kunnat sätta ett motstånd i serie med högtalaren och poppat på. Men som ofta är ju det enkla för simpelt för att prova.
Flint skrev:petersteindl
Du behöver inte tala om i varje inlägg att du redan kan allt det här. Vi vet ändå att du är duktig. Det här är ingen tävling utan ett samarbete. Var glad att jag mäter åt dig.![]()
Jag tror att det är den ökade dynamiken som kommer av basresonanserna runt elementets och portens fo som jag mest gillar. Ljudet får hjälp med anslag och därmed rytm vilket för mig är viktigare än "rätt" klang i musiken. Delningen mellan elementen kommer jag att se över. Behöver inte det tillskott den impedansökning som nu finns där ger.
Användare som besöker denna kategori: matssvensson och 22 gäster