Nu kör vi professionellt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-20 20:10

för mycket.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-20 20:14

hifirocker skrev:för mycket.

Nu var det väl inte så att han frågade dig eller? 8) Eller har du en personlighet som heter Jorma också? :?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-06-20 21:00

får jag inte skriva vad jag tycker?

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-20 23:04

Nä. :wink:

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-21 16:44

Mina kablar ligger i pris från 875 kr för den billigaste nätkabeln till 35 000 kr för den dyraste som är No.1 biwire högtalarkabel på 2,5 meter. Utpris i Japan blir ca. 50000 kr för samma kabel.

Det finns signal och högtalarkablar i 3 serier. No.1 är toppserien följd av No.2 och No.3. Den som är intresserad och vill ha hela prislistan kan mejla mig, så mejlar jag över priserna.

Visst är dom kanske för dyra för dom allra flesta, men då finns det ju andra kablar att köpa.
Men som Japanen och mina övriga distributörer sagt att dom är prisvärda i jämförelse mot många andra high end kablar.
Som en liten tillverkare som tillverkar kablarna i Sverige kan jag ju knappast börja konkurrera med lågpriskablar. Det är heller inte den marknadsdelen som jag riktat in mig på och då är Sverige som marknad för litet. Det finns inte underlag nog om man ska överleva som företagare.
Utanför Sverige är den marknaden mycket stor och speciellt då i Asien.
Jag exporeterar närmare 90 % av mina kablar och den andelen ökar hela tiden. Av dom billigigare kablarna har det mesta gått till Norge och av dom dyrare har det varit mest till Holland/Belgien, men nu drar Japan ifrån och det är där jag räknar med att sälja mest framöver. USA har startat försiktigt där jag har sålt i 1,5 år och där verkar det också att börja lossna frmöver.

Dom går alltså att sälja och är dom för dyra då, Hifirocker?
Och det utan att ha lagt en spänn på annonsering eller marknadsföringskampanjer.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-21 16:53

Bara för att de går att sälja innebär det väl inte att det inte är för dyrt, eller?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-06-21 17:03

Jorma: Vad har du för kostnader gällande 35000:-'s kabeln? Om vi bortser från arbetet att komma på "idén" och tillverkningen, dvs bara materialkostnader.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-21 17:06

labrat skrev:Jorma: Vad har du för kostnader gällande 35000:-'s kabeln? Om vi bortser från arbetet att komma på "idén" och tillverkningen, dvs bara materialkostnader.

Här rekommenderar jag helt klart sökfunktionen ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bernt_inaktiv

Inläggav Bernt_inaktiv » 2005-06-21 17:16

Vad ni är roliga! :D
Utnämnd till kräk och viktigpetter men bryr mig inte.

Admin och DIY-mod www.hififorum.nu

använder INTE ignorescript.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-21 19:41

labrat skrev:Jorma: Vad har du för kostnader gällande 35000:-'s kabeln? Om vi bortser från arbetet att komma på "idén" och tillverkningen, dvs bara materialkostnader.

Om vi räknar bort momsen så är resten gratis.
Det är bara att skyffla upp lite kopparmalm och smälta fram kopparn. Resten av materialet gör man likadant med.
Arbetskostnaden skulle ju inte räknas med, så då kan man ju räkna på detta sätt eller hur.
Man jobbar väl ideellt såklart
Då är alltså 28000 ren vinst. Enkel matematik. :wink:

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-21 19:46

Jorma skrev:

Om vi räknar bort momsen så är resten gratis.
Det är bara att skyffla upp lite kopparmalm och smälta fram kopparn. Resten av materialet gör man likadant med.
Arbetskostnaden skulle ju inte räknas med, så då kan man ju räkna på detta sätt eller hur.
Man jobbar väl ideellt såklart
Då är alltså 28000 ren vinst. Enkel matematik. :wink:

:D Det ante mig att jag satsade på fel yrke. Skulle självfallet skyfflat koppar :)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2005-06-21 20:59

Jorma: Ok, vad har du för materialkostnad och hur många arbetstimmar lägger du ner för att tillverka en 35.000:-'s kabel?

Givetvis arbetar man inte gratis, men det var inte din självutnämda timlön jag var intresserad av utan hur mycket materialkostnad per kabel det blir. Är du inte villig att avslöja detta (vilket jag kan förstå med tanke på vad du säljer kabeln för), tar jag givetvis ett simpelt "nej" som svar. Är inte svårare än så. :)

Jag är inte heller intresserad av någon dyr-hifi-debatt, utan är bara genuint intresserad vilka pålägg som görs inom branschen (och jag dömer ingen).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-06-21 22:16

om vi säger så här....hade jag kunnat sälja en kabel för 35k hade jag också gjort det :wink:

Användarvisningsbild
Low-life_inaktiv

Inläggav Low-life_inaktiv » 2005-06-21 22:41

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=26152&whichpage=1
labrat: här finns det grejor

Kul jorma att du får hålla på med sånt du gillar.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-21 23:15

labrat skrev:Jorma: Ok, vad har du för materialkostnad och hur många arbetstimmar lägger du ner för att tillverka en 35.000:-'s kabel?

Givetvis arbetar man inte gratis, men det var inte din självutnämda timlön jag var intresserad av utan hur mycket materialkostnad per kabel det blir. Är du inte villig att avslöja detta (vilket jag kan förstå med tanke på vad du säljer kabeln för), tar jag givetvis ett simpelt "nej" som svar. Är inte svårare än så. :)

Jag är inte heller intresserad av någon dyr-hifi-debatt, utan är bara genuint intresserad vilka pålägg som görs inom branschen (och jag dömer ingen).

Ok, labrat, jag skojade lite bara 8)

Här är det som jag skrev förra året på Hififorum.nu och som jag klipper in här.
Jag får väl tillägga att förra året som var mitt 3,e år gick jag med 40 000 i vinst och det ska bli ännu bättre i år, då materialinköpen jar blivit större och min marginal börjar att komma upp i den nivå som behövs för att jag ska kunna ta ut en hygglig inkomst.
För att få ut samma inkomst som jag hade i mitt jobb som anställd behöver jag sälja i storleksordningen 800 000 exklusive moms per år. Jag känner att jag behöver få in lite mer än så för att kunna lägga undan till sämre tider. Man vet aldrig, men i min ålder 53 år som jag är nu och ytterligare några år till ifall det skulle gå sämre blir det inte lätt att hitta ny anställning.

Inklippt från Hififorum.nu:
"Oj då,
Det har uppstått en del frågor och speciellt priset verkar var det man är ute efter. Eller rättare sagt motivationen till priset.
Jag kommer inte att redovisa varenda krona eller mina inköpspriser, men jag ska försöka motivera varför kablarna kostar som dom gör.
Kontakterna är en del. Men det är inte enbart materialet som motiverar kostanden.
Mina distributörer i världen har aldrig bett mig motivera kostnaden.
Jag säljer 90 % på export och den andelen växer hela tiden.
Distributörerna där jag säljer kablarna idag har inte köpt en enda kabel utan att ha fått dom till låns ett tag och fått lyssna på dom i sina egna anläggningar. Priset är förresten ute i världen en bra bit högre än det pris som står i recensionen. Det är anledningen till att prisuppgifterna som jag från början hade på mina hemsidor inte finns där längre.
Högtalarkabelns pris som står i Fidelity är för ett 3 meterspar.
Ett par sådana kablar kostar i Holland tex. 56000 kr med 19% VAT (moms). Det blir en mellanhand extra med en distributör.
I USA kostar kablarna något liknande och i Taiwan/Hongkong ännu mer pga. höga tullar.
En sådan kabel för 38000 kr har alltså moms pålagt - 7600 kr.
Då är vi nere på 30400. Butikernas marginal ligger på mellan 45 till 50 % på kablar. Räkna av butiksmarginalen så kan vi börja motivera mitt pris.
Material: WBT-kontakter plus WBTcrimpar (Ja, jag crimpar högtalarkablarna) 12 st. för ett Biwire par. Ja, kontakternas pris har redan nämnts. Det finns billigare kontakter, men jag har valt WBT,s av flera skäl. Många apparattillverkare och högtalartillverkare använder WBT-kontakter och då passar WBT,s spadar bäst i deras egna honkontakter. Dom är av mycket hög kvalitet och endast det bästa på marknaden är gott nog om jag inte vill dra ned på kvaliteten.
I ett par biwirekablar ur No.1 serien sitter det 8 st Bybee Quantum Purifiers. Pris 800 kr/st. Ledaren är specialbeställd enligt mina egna specifikationer och den finns alltså inte att köpa färdig ute.
Detta är ett mycket dyrt sätt att starta kabeltillverkning med, men jag hittade ingen ledare som var tillräckligt bra ute på den öppna marknaden. Startavgiften för att den Europeiska specialkabeltillverkaren ens skulle fundera på att tillverka denna ledare var mycket hög. Redan då insåg jag att den Svenska och nordiska marknaden för dessa kablar var för liten för att kunna ta igen denna startkostnad. Innan jag hade kommit så långt att jag hade börjat förhandla med denna specialkabeltillverkare så hade jag lagt allt som jag tidigare hade tjänat in på försäljningen av mina JPCkablar på att köpa in provmaterial från olika tillverkare och även betalat för en del konsulter som är inblandade i framtagandet av kablarna. Startavgiften var av den kalibern att jag lånade upp 100 000 kr på mitt hus för att kunna komma igång.
I priset på kablarna har jag heller inte tagit med den tid som jag har lagt på utvecklingen och testandet av olika typer av prototypkablar som jag tog fram under c:a 1,5 års tid innan jag hittade rätt. Jag har hela tiden arbetat full tid som anställd med en hygglig inkomst, så jag ansåg inte att den tiden skulle tas med som en utgift. Men min arbetsgivare har märkt att jag blev mer och mer slutkörd så jag fick i höstas löfte om att köra 3 dagarsvecka fram till halvårsskiftet i år för att sedan bestämma mig för heltid eller sluta helt. Om jag väljer det sistnämnda så kommer all utvecklingstid att hamna på kabelkostnaden också i framtiden.
Ledaren som jag använder till kablarna är inget som det bara är att terminera. Röret som jag använder till Bybee,sarna är också något som handslipas och poleras för hand för att få till finishen.
Totalt med detta och crimpning av kablarna tar det ca. 16 timmar att sätta ihop ett par biwire högtalarkablar i 2,5 meters längd.
Detta beräknar jag till 300kr/timma. I framtiden kommer jag inte att hinna med detta själv, utan måste leja bort jobbet till ett annat företag och 300 kr/timma är inte för högt beräknat.
När jag första gången satte mig ned framför datorn och räknade ut priset på kablarna med ett Exel kalkylprogram baxnade jag själv. Så jäkla dyrt!!!
Jag lade då min marginal på endast 23 %, vilket betyder att när jag har räknat fram alla kostnader (förutom som jag tidigare nämnde utvecklingskostnaden) så lägger jag på 30% på arbete och materialkostnader. 23% marginal är inte lika med 23% vinst.
Ur marginalen skall tas kostnader för verktyg, marknadsföring, telefonkostnader, resekostnader, bokföring ja allt runtikring.
Jag kalkylerade med att i framtiden öka mina inköp och få bättre inköpspriser vilket stämmer hittills, så i år (det 3,e året som jag kör mitt företag) ska det kanske kunna vändas till vinst och lånen ska kanske kunna betalas tillbaka.
Förra året, det andra gick lite bättre än det första.
Första året minus 50000 i resultat.
Förra året minus 10000 på en omsättning av ca 600 000 kr
(Omsättning = försäljning exklusive moms).

Alltså är det inte enbart materialet som ger en kostnad.
Den stora posten i marknadsföringen är mässor och kostnader runt dom. Nästa mässa i New York (Stereophiles Home Entertainment 2004) kostar vårt rum på ca 25 m2 6000 dollar. Vi är 4 som delar på detta. Flyg, hotell, mässrum, ja det är inte billigt, men om jag inte tar den kostnaden plus det jag har tagit tidigare på internationella mässor (förra året CES i Las Vegas, Frankfurt och Heathrow) så skulle jag aldrig ha kunnat motivera eller kommit i närheten av att ta igen dom kostnader som jag har haft för att ta fram dessa costnoobject kablar.
Den Svenska marknaden är helt enkelt för liten för kablar i den här prisklassen, precis som den är för liten för högtalare som Coltrane.

Jag har försökt att ge en liten bild av vad det kostar och svårigheten att hamna rätt i prisbild, men som jag sagt att den Svenska marknaden betyder en hel del för mig känslomässigt, men inte mycket ekonomiskt. Men det är tack vare den svenska markanden med försäljningen av JPCkablarna som jag har fått ekonomisk möjlighet att ta det stora språnget ut i världen. Ut i världen kommer man aldrig på enbart marknadsföring. Grejerna måste hålla hög klass för att ha en chans ute. Kvaliteten betyder mer i det långa loppet än en aldrig så bra marknadsföringsavdelning. Och den avdelningen har jag inte råd med, så då får jag lita på kvaliteten. Utan den hade jag aldrig vågat ge mig ut i världen. "

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-21 23:20

Ensamföretag skiljer sig lite, antingen kan man köpa en Jorma Nr1 eller också ett par pi60s från vår andra egenföretagare (och med lite pengar över i fickan) det är väl så att det finns för lite koppar i ett par pi60s helt enkelt 8)
Class only looks like arrogance from below.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-21 23:41

Rydberg skrev:Ensamföretag skiljer sig lite, antingen kan man köpa en Jorma Nr1 eller också ett par pi60s från vår andra egenföretagare (och med lite pengar över i fickan) det är väl så att det finns för lite koppar i ett par pi60s helt enkelt 8)

8O
Tänkte du när du skrev detta Rydberg eller dansade fingrarna av sig själv över tangentbordet :?:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-21 23:50

Jorma skrev:
Rydberg skrev:Ensamföretag skiljer sig lite, antingen kan man köpa en Jorma Nr1 eller också ett par pi60s från vår andra egenföretagare (och med lite pengar över i fickan) det är väl så att det finns för lite koppar i ett par pi60s helt enkelt 8)

8O
Tänkte du när du skrev detta Rydberg eller dansade fingrarna av sig själv över tangentbordet :?:
Ett skämt med en tänkvärd underton om jag själv får kategorisera :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-21 23:56

Jorma skrev:Jag får väl tillägga att förra året som var mitt 3,e år

Kul att det går så bra så att det löser sig ekonomiskt! Jag har ju själv sålt kablar (med F-skatt) sedan -98 men jag betecknar mig kanske inte som din argaste konkurrent precis :mrgreen:

Hoppas du säljer bra prisvärda kablar så att jag slipper!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-21 23:57

Rydberg skrev:
Jorma skrev:

8O
Ett skämt med en tänkvärd underton om jag själv får kategorisera :wink:

Aha, precis vad jag trodde. Fingrarna gick av sig själv.
Ursäkten är godtagen, Rydberg. :)

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 00:12

Naqref™ skrev:
Jorma skrev:Jag får väl tillägga att förra året som var mitt 3,e år

Kul att det går så bra så att det löser sig ekonomiskt! Jag har ju själv sålt kablar (med F-skatt) sedan -98 men jag betecknar mig kanske inte som din argaste konkurrent precis :mrgreen:

Hoppas du säljer bra prisvärda kablar så att jag slipper!

Jag kanske behöver anställa en duktig kabelmakare i framtiden.
Du ligger bra till, Nagref. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-22 00:20

Jorma skrev:
Jag kanske behöver anställa en duktig kabelmakare i framtiden.
Du ligger bra till, Nagref. :D

Kör hårt Jorma och dra in mycket stålar till Sverige! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 00:23

Jag ska väl kanske ta och lägga till att dom 40000 i vinst förra året var före skatt. Med bolagsskatt och löneskatt försvann ca. 63% och netto blev knappt 15000 över. Med över 1000 timmar i nedlagt arbete, mäss och restimmarna oräknade så blir det ingen vidare hög timpeng.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-22 00:27

Jorma skrev:Jag ska väl kanske ta och lägga till att dom 40000 i vinst förra året var före skatt. Med bolagsskatt och löneskatt försvann ca. 63% och netto blev knappt 15000 över. Med över 1000 timmar i nedlagt arbete, mäss och restimmarna oräknade så blir det ingen vidare hög timpeng.
Att etablera sig kräver stora initiala investeringar och break even punkten* brukar ligga många år framåt i tiden.

* Inte samma sak som när företaget går +-0

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 00:44

Rydberg skrev:
Jorma skrev:Jag ska väl kanske ta och lägga till att dom 40000 i vinst förra året var före skatt. Med bolagsskatt och löneskatt försvann ca. 63% och netto blev knappt 15000 över. Med över 1000 timmar i nedlagt arbete, mäss och restimmarna oräknade så blir det ingen vidare hög timpeng.
Att etablera sig kräver stora initiala investeringar och break even punkten* brukar ligga många år framåt i tiden.

* Inte samma sak som när företaget går +-0

Jodå, det har jag allt märkt. Men jag är optimist och har haft mycket kul också vilket är värt mycket. Det kunde varit värre med utförsbacke och om man startat med något som inte var lika intressant att hålla på med. Det har också gett mycket resande och möten med många intressanta, trevliga människor över hela världen. Detta är sånt som jag värdesätter mycket högt och bara hade kunnat drömma om som en vanlig privatperson.

En intressant sak som jag har fått höra alltsedan den första internationella mässan som jag ställde ut på CES 2003 är att dom flesta hifitillverkare hela tiden talat om hur mycket sämre det går i hifibranchen jämfört med en 5-6 år tillbaka. Det känns bra att kunna starta i dessa dåliga tider och jag kan ju inte jämföra då jag på den "goda" tiden inte var med. Jag kanske får vara glad att jag inte startade då, utan har fått växa ganska långsamt, så att jag hunnit med. Jag hoppas att få fortsätta växa i lagom långsam takt, så att jag hinner med framöver också.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 01:24

Till Jormas försvar vill jag nämna att Ino Audio snarast är att betrakta som hobbyverksamhet, och en rätt dyr hobby dessutom. Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten... :(

Inget att stå efter alltså.

En annan sak som kan vara viktig att ha i åtanke är att jag bara har 15% pålägg på material (vilket väl är orsaken till att firman går med så stor förlust...) det vill säga 15% fabrikspålägg, och jag har inga försäljningspålägg alls, och inga "mässpålägg", och inga distributörspålägg, och inga återförsäljarpålägg. Eftersom jag är så ekonomiskt ointresserad har det faktiskt hänt att jag råkat ha negativa marginaler tid efter annan till och med... :oops: Det blir lätt så när man inte är noga med att anpassa sina utpriser i takt med att inpriserna justeras från olika leverantörer. Men det är naturligtvis att betrakta som olycksfall i arbetet, och jag försöker hålla sådana så ovanliga som möjligt.

Hursomhelst: Att jämföra min verksamhet med riktiga företag blir lite orättvist mot företagen.

När man håller på på hobbybasis utan vinstkrav blir allt tid gratis. Min enda ekomiska svaghet är att serierna är extremt små, och att utvecklingskostnaderna dessutom är extremt höga, eftersom jag inte kan sova om jag inte gör konstruktionerna så utvecklade att jag känner att de är "färdiga". Allt detta gör att de trots allt inte blir hyperbilliga.

Skulle produktionen ökas till det 10-dubbla eller mer och dessutom hanteras som på ett riktigt företag så kunde nog produktionskostnaden kunna sjunka till hälften. Samtidigt skulle förstås vinst behövas läggas till priset för att kunna avlöna personal och betala lokalhyror, samt marginal i minst två led. För High End är det inte ovanligt med marginaler mellan 40 och 50% i varje led. Därutöver tillkommer en massa kostnader för marknadsföring (inklusive mässdeltaganden mm), vilket skulle ge ett slutpris på ungefär 2-4 ggr dagens pris för Ino Audios högtalare. Kommer man inte ihåg detta är det lätt att vara onödigt hård mot prisläget i branschen.

Jag har aldrig haft någon dröm att frälsa världen, och i själva verket vill jag inte frälsa Sverige heller. Jag vill helst ha så få beställningar som möjligt eftersom det inte är något kul att producera saker. :?
Kan jag komma ned i de antal som svarar till endast "de som absolut inte kan tänka sig något annat än Ino Audios högtalare" är jag väldigt nöjd - för då är hobbyn fortfarande något jag orkar hålla på med. Idag är trycket för högt, vilket lett till absurda leveranstider, för jag orkar inte ett dugg mera bra för att fler "vill ha". :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan parentetiskt nämna att normalt TP (tillverkningspris) i hifi-branschen är mellan 1/10 och 1/5 av säljpriset, medan vissa specialsaker såsom t ex kablar i ultradyrsementet inte sällan ligger på ännu lägre procentuell andel. :o I dessa siffror är frakter, marknadsföring och mycket annat oräknat.

PPS. Det ovanstående inlägget skall inte tolkas som försvar för högtalarkablar för många tusentals kronor. Jag är mycket kritisk till påståenden om sådana produkters prisvärdhet, eller ens medvärde överhuvudtaget. Jämfört med en enkel tvåledare i OFC med enkardelig uppbyggnad alltså. Men det är en fråga för sig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-06-22 13:13

Sen gör väl egenföretagare vinster på annat sätt, dvs. inköpspriser på produkter man själv köper för användning är något helt annat än vad "vanligt" folk betalar i affärerna... :wink:

Till Jormas försvar vill jag nämna att Ino Audio snarast är att betrakta som hobbyverksamhet, och en rätt dyr hobby dessutom. Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten... Sad
Har du rika föräldrar? 8)
--------------------------------------------------

Jorma_inaktiv

Inläggav Jorma_inaktiv » 2005-06-22 13:26

Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten...

IÖ, då har du ju subventionerat dina högtalare och då är ingen prisjämförelse med något annat relevant.
Eller har du en bra bokföringskille som kan det här med skatteplanering :roll:
Kan du isåfall mejla över vem det är så att han kanske kan hjälpa mig också med att minska skatten :o

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-06-22 13:54

Jorma skrev:

IÖ, då har du ju subventionerat dina högtalare och då är ingen prisjämförelse med något annat relevant.
Eller har du en bra bokföringskille som kan det här med skatteplanering :roll:
Kan du isåfall mejla över vem det är så att han kanske kan hjälpa mig också med att minska skatten :o
Jorma, det finns två lätta (finns naturligtvis fler) sätt att minska skatten, den ena är att använda sig av periodiseringsfond vilket med fördel kan användas om företaget går med mycket vinst med förväntar sig en nedgång, periodiseringsfonden måste återföras efter högst 5 år om jag inte missminner mig. Man kan även göra överavskrivningar på invetarier och maskiner, detta görs med antingen huvudregeln eller kompletteringsregeln beroende på vad som blir effektivast. Ganska enkla bokslutsdispositioner som kan sänka skatten :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 14:01

Jorma skrev:

Exakt. Det var det jag ville ha fram. Jag skrev det ju till ditt försvar Jorma.

Och nej, jag har varken en snidig bokföringsexpert till min hjälp eller rika föräldrar. :wink:

Däremot fick jag ett litet arv för många år sedan, således att jag sluppit ta några lån på boende eller fordon. Och jag har ju dessutom tjänat pengar då jag arbetat heltid som elektronikkonstruktör i långt över 20 år samtidigt som jag bor billigt (lägenhet långt utanför staden) och lever snålt. Kan rekommendera tonfisk på burk. Det skall vara den i olja. Man öppnar burken och häller på lite fransk salladskrydda bara. Till denna delikatess dricker man Bobs apelsinsaft som man blandar lite snålare än det står på flaskan. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi