Moderator: Redaktörer
labrat skrev:Jorma: Vad har du för kostnader gällande 35000:-'s kabeln? Om vi bortser från arbetet att komma på "idén" och tillverkningen, dvs bara materialkostnader.
Jorma skrev:labrat skrev:Jorma: Vad har du för kostnader gällande 35000:-'s kabeln? Om vi bortser från arbetet att komma på "idén" och tillverkningen, dvs bara materialkostnader.
Om vi räknar bort momsen så är resten gratis.
Det är bara att skyffla upp lite kopparmalm och smälta fram kopparn. Resten av materialet gör man likadant med.
Arbetskostnaden skulle ju inte räknas med, så då kan man ju räkna på detta sätt eller hur.
Man jobbar väl ideellt såklart
Då är alltså 28000 ren vinst. Enkel matematik.
labrat skrev:Jorma: Ok, vad har du för materialkostnad och hur många arbetstimmar lägger du ner för att tillverka en 35.000:-'s kabel?
Givetvis arbetar man inte gratis, men det var inte din självutnämda timlön jag var intresserad av utan hur mycket materialkostnad per kabel det blir. Är du inte villig att avslöja detta (vilket jag kan förstå med tanke på vad du säljer kabeln för), tar jag givetvis ett simpelt "nej" som svar. Är inte svårare än så.
Jag är inte heller intresserad av någon dyr-hifi-debatt, utan är bara genuint intresserad vilka pålägg som görs inom branschen (och jag dömer ingen).
Rydberg skrev:Ensamföretag skiljer sig lite, antingen kan man köpa en Jorma Nr1 eller också ett par pi60s från vår andra egenföretagare (och med lite pengar över i fickan) det är väl så att det finns för lite koppar i ett par pi60s helt enkelt
Ett skämt med en tänkvärd underton om jag själv får kategoriseraJorma skrev:Rydberg skrev:Ensamföretag skiljer sig lite, antingen kan man köpa en Jorma Nr1 eller också ett par pi60s från vår andra egenföretagare (och med lite pengar över i fickan) det är väl så att det finns för lite koppar i ett par pi60s helt enkelt
![]()
Tänkte du när du skrev detta Rydberg eller dansade fingrarna av sig själv över tangentbordet
Jorma skrev:Jag får väl tillägga att förra året som var mitt 3,e år
Rydberg skrev:Ett skämt med en tänkvärd underton om jag själv får kategoriseraJorma skrev:Rydberg skrev:Ensamföretag skiljer sig lite, antingen kan man köpa en Jorma Nr1 eller också ett par pi60s från vår andra egenföretagare (och med lite pengar över i fickan) det är väl så att det finns för lite koppar i ett par pi60s helt enkelt
![]()
Tänkte du när du skrev detta Rydberg eller dansade fingrarna av sig själv över tangentbordet
Naqref™ skrev:Jorma skrev:Jag får väl tillägga att förra året som var mitt 3,e år
Kul att det går så bra så att det löser sig ekonomiskt! Jag har ju själv sålt kablar (med F-skatt) sedan -98 men jag betecknar mig kanske inte som din argaste konkurrent precis![]()
Hoppas du säljer bra prisvärda kablar så att jag slipper!
Jorma skrev:
Jag kanske behöver anställa en duktig kabelmakare i framtiden.
Du ligger bra till, Nagref.
Att etablera sig kräver stora initiala investeringar och break even punkten* brukar ligga många år framåt i tiden.Jorma skrev:Jag ska väl kanske ta och lägga till att dom 40000 i vinst förra året var före skatt. Med bolagsskatt och löneskatt försvann ca. 63% och netto blev knappt 15000 över. Med över 1000 timmar i nedlagt arbete, mäss och restimmarna oräknade så blir det ingen vidare hög timpeng.
Rydberg skrev:Att etablera sig kräver stora initiala investeringar och break even punkten* brukar ligga många år framåt i tiden.Jorma skrev:Jag ska väl kanske ta och lägga till att dom 40000 i vinst förra året var före skatt. Med bolagsskatt och löneskatt försvann ca. 63% och netto blev knappt 15000 över. Med över 1000 timmar i nedlagt arbete, mäss och restimmarna oräknade så blir det ingen vidare hög timpeng.
* Inte samma sak som när företaget går +-0
Har du rika föräldrar?Till Jormas försvar vill jag nämna att Ino Audio snarast är att betrakta som hobbyverksamhet, och en rätt dyr hobby dessutom. Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten... Sad
Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten...
Jorma, det finns två lätta (finns naturligtvis fler) sätt att minska skatten, den ena är att använda sig av periodiseringsfond vilket med fördel kan användas om företaget går med mycket vinst med förväntar sig en nedgång, periodiseringsfonden måste återföras efter högst 5 år om jag inte missminner mig. Man kan även göra överavskrivningar på invetarier och maskiner, detta görs med antingen huvudregeln eller kompletteringsregeln beroende på vad som blir effektivast. Ganska enkla bokslutsdispositioner som kan sänka skattenJorma skrev:Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten...
IÖ, då har du ju subventionerat dina högtalare och då är ingen prisjämförelse med något annat relevant.
Eller har du en bra bokföringskille som kan det här med skatteplanering![]()
Kan du isåfall mejla över vem det är så att han kanske kan hjälpa mig också med att minska skatten
Jorma skrev:Jag har gått med ungefär 650 000:- i förlust på firman sedan starten...
IÖ, då har du ju subventionerat dina högtalare och då är ingen prisjämförelse med något annat relevant.