Vildmarks-hifi

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jimmy

Vildmarks-hifi

Inläggav Jimmy » 2005-06-22 14:49

Hej, jag är ny här (som medlem dårå)!
Eftersom jag spenderar mycket av min tid utomhus blir allt jag tar med mig på turer blött efter ett tag. Det verkar inte spela så stor roll hur mycket man försöker skydda sakerna, regnar det ihärdigt så tar sig fukt in i allt som används, förr eller senare.
Just radio-apparater tar mest stryk, i snitt går det åt en ny apparat i månaden. Oftast fungerar de bara i en vecka innan den dränks i vatten, eller går sönder på något annat vis. Och det är problemet som jag vill lösa!

Jag vill alltså bygga en högtalare som klarar av ett vildmarksliv och med det menar jag att den skall vara vattentät och klara av kraftiga kollisioner. Om den tappas vid bergsklättring, eller blir överkörd av en långtradare så är det bra om den fortsätter att fungera.

Konstruktionen av högtalarlådan kan förmodligen fås att lösa de flesta problemen, men ett robust element gör det nog enklare.

Den första tanken som jag kommer på är tangband. De har många 2" och 3" att välja på... Sedan kom jag att tänka på NXTs platta högtalare, de borde vara extremt lätta och enkla att bygga robust med.

Vad tror du?

(obs, jag har redan hörlurar)

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-06-22 17:06

Har du hört jackan med inbyggda högtalare?
Såg den på nån lirare i början av 90-talet...
om man själv överlever låter det fortfarande.

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-06-22 19:24

> Har du hört jackan med inbyggda högtalare?

En typ av chindogu som aldrig tycks försvinna. Ena dagen är det datorer i kläderna, andra dagen led-lampor i fall det blir mörkt...
Tanken är att det skall bli mer praktiskt, vilket vem som helst kan se att det inte blir. Jag tror de kläderna passar bäst som underhållning i Illustrerad Vetenskap, vilket de också verkar tro eftersom de jämt skriver om dem :lol:
Konceptet man istället bör sträva efter är att kunna använda en pryl till flera olika saker..en jacka som tält, en tältpinne som vandringstav, osv.... det är grejjer det.

Användarvisningsbild
Jimmy

Inläggav Jimmy » 2005-06-22 19:52

Vidare är tanken att just en robust radio skall byggas, därefter strömkälla, men till att börja med en högtalare, med hifi ambitioner.

manw

Nästan monolog här

Inläggav manw » 2005-07-17 00:33

Det första jag spontant kommer att tänka på är sådana där marina inbyggnadshögtalare. Sedan att bygga en låda i trä går nog bort om den skall klara fukt. Tja, nån sorts tjock plast kanske som limmas ihop...

Återgå till DIY-forum