En fråga om profundus-Y vid flerkanalslyssning.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

En fråga om profundus-Y vid flerkanalslyssning.

Inläggav Pinnick » 2005-06-21 23:22

hej IngOehman eller om någon annan har en aning! Jag funderade på huruvida det är rekommenderat att använda, för det första ) pi60 ihop med profundus-Y och för det andra) om man i sådana fall kan använda pi60 som fronthögtalare samt profundus-Y för att ta hand om de lägsta frekvenserna för frontkanalerna samt .1 kanalen i DTS, DD, DVD-audio spår etc. ?

mvh,
/Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 01:50

Jag kommer själv att i mitt demorum framdeles ha ett par pi60s och till dessa ett Profundus Y4-system. Alltså fyra stycken profundus Y-moduler. Närmare bestämt signaturversionen av dessa Y-moduler.

Nu kan man tycka att detta bassystem är tämligen överdimensionerat, eftersom det kan spela väsentligt starkare vid 20 Hz, än pi60s kan vid 100 Hz. Men denna "omvända" förmåga (det vanliga är ju att ljudtrycksförmågan i de flesta högtalare blir sämre och sämre vid allt lägre frekvenser) är rätt trevlig faktiskt, eftersom den svarar väl till vad vi "tål" som lyssnare.

Man har ju näppeligen något verklig behov av 110 dB vid 3,5 kHz, eftersom det är synnerligen hörselfarligt att utsätta sig för sådant, men 130 dB vid 20 Hz är helt ofarligt, och faktiskt rätt trevligt under rätt omständigheter, förutsatt att återgivningen samtidigt är välartikulera nog att vara "delikat läcker", :P och inte bludderdånande ful. :(

Frågan om pi60 och Y-moduler skulle jag vilja besvara med att det utan vidare är försvarbart att kombinera med i varje fall två Y-moduler. Frågan är dock om inte fyra X-moduler (ungefär samma kostnad) är ett vettigare val, eftersom man då får ynnesten av att kunna avnjuta ett system vars basalstring sker från fyra punkter i rummet?

Jag tycker det.

En bra allmän princip (icke att förblandas med tumregler :evil: ) är att man skall tänka framåt. Om man tror att man kommer att investera vidare någon gång i framtiden för att bygga sig ett ännu kapablare system är det kanske klokt att starta med två moduler av dignitet. Men om man vet att framtiden inte innehåller några vidare utbyggnader av systemets kapacitet är det klokare att investera i en mindre modulstorlek, således att man därmed med samma investering kan inrymma fyra moduler på en gång.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-22 03:57

Tack för de bra svaren! Jag har inte funderat på prof-x4, bara på prof-y2 hittils.. Går det att parallelkoppla profundus i likhet med ambienshögtalarna månne?

Jag undrar en sak till. Måste man, om man ska använda _ett_ par profundus + delningsfilter (cr-8 kanske) samt en hemmabioreciever som förförstärkare, ha två externa slutsteg? Ett som spelar allt under delningsfrekvens och ett som spelar allt över delningsfrekvensen? Jag har ju tidigare resonerat att hemmabioreceivern kan spela allt över delningsfrekvensen, men jag begriper inte hur det ska kunna gå till när jag tänker efter..

edit: såg att man kan använda slutstegen i en denon 2105 med "ext. in" om man nu vill driva front-högtalare och basmoduler kanske? men då blir det ju inge surround då antar jag om man nu inte kan låta receivern dekoda t.ex. en DTS-ström, skicka front-signalen till ett delningsfilter via pre-out och sen skicka tillbaka den till 5.1 lågnivåingångarna, samt så att säga loopa de övriga från pre-out. Näe det låter inte alls möjligt.. ! fast det vore kul om man kunde driva basmodulerna med de "extra" surroundslutstegen på något vis.

mvh,
/Pinnick

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 12:42

Pinnick skrev:Tack för de bra svaren! Jag har inte funderat på prof-x4, bara på prof-y2 hittils.. Går det att parallelkoppla profundus i likhet med ambienshögtalarna månne?

Inte alls i samma antal, Surroundhögtalarna är ju väldigt högohmiga. Basmodulerna har dock nominella impedanser på 8 ohm eller högre i varje fall, så klarar förstärkaren att lastas av 4 ohm nominellt så kan man definitivt parallellkoppla två per kanal i varje fall. Klarar förstärkaren 2,67 ohm nominellt, det vill säga nedåt 2 ohm som absolut minimumimpedans, så kan man parallellkoppla tre moduler per förstärkarkanal.

pinnick skrev:Jag undrar en sak till. Måste man, om man ska använda _ett_ par profundus + delningsfilter (cr-8 kanske) samt en hemmabioreciever som förförstärkare, ha två externa slutsteg? Ett som spelar allt under delningsfrekvens och ett som spelar allt över delningsfrekvensen? Jag har ju tidigare resonerat att hemmabioreceivern kan spela allt över delningsfrekvensen, men jag begriper inte hur det ska kunna gå till när jag tänker efter..

edit: såg att man kan använda slutstegen i en denon 2105 med "ext. in" om man nu vill driva front-högtalare och basmoduler kanske? men då blir det ju inge surround då antar jag om man nu inte kan låta receivern dekoda t.ex. en DTS-ström, skicka front-signalen till ett delningsfilter via pre-out och sen skicka tillbaka den till 5.1 lågnivåingångarna, samt så att säga loopa de övriga från pre-out. Näe det låter inte alls möjligt.. ! fast det vore kul om man kunde driva basmodulerna med de "extra" surroundslutstegen på något vis.

mvh,
/Pinnick

Om man skall kunna använda surroundfunktionerna på ett normalt vis måste man ha två extrena slutsteg, ja, men det är inte så dumt som det kanske kan verka. Det är nämligen på det viset att man nog vill det ändå, av flera orsaker.

Fall 1: Om man spelar med bara 2105 (jag förutsätter nu fullregisterhögtalare fram) så har ju ambiens-modulerna (6-10 stycken) den gynnsamma genskapen att känsligheten blir särdeles hög. När man tangerar full uteffekt fram (säg sisådär 100 W) så spelar man med bara sisådär 30 W i bakkanalshögtalarna! Det gör att nätdelen belastas primärt av framkanalerna, och räcker därledes väl till trots att man sett ur ett "allmännare perspektiv" (läs konventionella högtalare runt om) skulle kunna kritisera nätdelen för att vara lite underdimensionerad.

Fall 2: Investerar man i ett större system med basmoduler så har man troligen ambitionen att kunna spela starkare, varför externa slutsteg med uteffekter överstigande 100 W är ett sunt val. Konsekvensen av detta är, att man nu plötsligt kan utnyttja full uteffekt från 2105 till bakkanalerna, förutsatt att man inte belastar den med annat än att driva bakkanalerna!

Även ur denna aspekt vill man ha externa slutsteg för såväl topparna och för basmodulerna.

I båda fallen utnyttjar man således 2105-konstruktionen tämligen optimalt. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-22 17:24

Hej tack för de ännu flera och mer klarläggande svaren.. :-)
När man ändå håller på så tänkte jag fråga ännu en till sak, nämligen huruvida om man skaffar ett cr-8 (har jag för mig att de heter) delningsfilter, kan "mixa" .1 signalen med frontkanalernas signal under 180 Hz (eller vad man nu delar vid) ? Dvs om man tittar på film, spela allt lågfrekvent ljud från frontkanalerna samt LFE-kanalen med basmoduler. Hoppas det förstås vad jag menar :-)

Det skulle helt säkert inte vara så illa med två extra slutsteg alls förutom att de kostar lite att köpa.. :-)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 19:07

De heter cr80, cr 80s och cr80z nuförtiden. De båda senare är i produktion igen inom kort, medan den första (som ersätter gamla cr8) nog blir köpbar först i slutet av året.

Frågan:

Svaret är JA, man man mixa in .1-kanalen till basmodulerna med en knapptryckning.

Trots att delningsfrekvensen för filtret är 80 Hz. får .1-kanalen -6 dB-bandbredden för .1-kanalen 110 Hz, för att få optmialt transientsvar på effektkanalen. Teoretiskt skulle man kunna ha kört helt ofiltrerat, men eftersom det är så vanligt med DD-soundtrack där ljudtenikerna glömt koppla in LP-filtret, blir det katastrofalt när så skett om man inte har ett LP-filter i cr80. Det har en fördel ytterligare, nämligen att det medger frihet från destruktiva interferenser med toner i stereoframkanalerna.

Med DTS-soundtrack finns inte problemet alls.

Det finns ytterligare ett sätt att ställa in filtret dock, nämligen sålunda att man instruerar sin hemmabioapparat att man INTE har någon subwoofer!
Då mixas nämligen .1-kanalen automatiskt in i frontkanalerna med rätt nivå. Det är det bästa sättat att hantera signalen för bruk tillsammans med cr80, förutsatt att inspelningsteknikerna har gjort rätt. För det mesta har de gjort det, eftersom filmfolk är duktiga.

Ibland har det blivit vansinniga nivåfel mellan frontkanalerna och .1-kanalen dock (när misstaget i ontrollrummet gjorts, att använda en monitorlyssning med disparat subwoofer, med felställd nivå...) och då har man som sagt möjligheten att gå in separat med .1-kanalen således att den kan läggas på rätt nivå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-06-22 19:12

hmm intressant, en djungel de där med att ställa in recivrar rätt

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-22 19:51

Min egen plan är pY-2 eller pX-4 med cr80 lite senare. Exakt vad det blir vet jag inte än.

Jag har försett mig med lite skrot från begagnatmarknaden så jag har lite flexibilitet. I grunden har jag en Yamaha RXV-650, endast 2 slutsteg i den används till surrarna. Frontarna matas nu med 2 st NAD 2100 i bryggkoppling och en separat sub från Gale tar .1. Frontarna körs som large medan surrarna är small. Jag har 2 st NAD 216 beredda att driva antingen pY-2 bryggde eller pX-4 i fyrkanal. Dessa ska då ta <80Hz + .1 eller enbart .1.

Signalkällor är en Pioneer 668 samt en Yamaha DVD550. Båda behövs, de skivor 668 inte klarar tar yamahan. Båda kör progressiv komponent ut till videoväxeln i 650-an vidare till projektorn. Jag brukar mäta upp nivåer och delayer med 650-ans autoinställning och klona över resultatet till 668-an och sedan köra analog 5.1 till 650. 550-an kör digitalt till 650.

Centerkanal har jag skippat, istället står Galesubben i mitten då den distar så pass att man kan lokalisera den annars.

Kul att labba lite med bioljud, finns mycket att hämta där.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-06-23 00:35

ytterligare en basmodulfråga...

funderar på att köpa ett par beggade moduler, dock saknas de kunskaper som krävs för att göra en seriös installation. Frågan blir då, är det värt att kompletera piP med x-2 om man gör en plugg and play installation? Självklart blir det bättre om det hela görs som det ska, men skulle det ändå kunna bli ett lyft jämf. med piP: arna ensamma?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-06-23 11:24

IngOehman, tackar för all toppeninfo! :-)

Har för mig att min tidigare receiver (denon 1404) varken klarade att mixa center eller subwoofer med frontkanalerna. Så jag har inte ens funderat på det sista och kanske kan nöja mig ett tag om 2105an klarar detta (får kolla manualen).

Men ett slutsteg eller två kan man ju alltid hålla ögonen efter tills vidare 8)

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
Claes7

Inläggav Claes7 » 2005-06-26 20:48

lyfter tråden lite...

är det ingen som har erfarenhet av "plugg and play"-installationer av basmoduler?

(cr8 som delningsfilter)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-26 20:57

Claes7 skrev:ytterligare en basmodulfråga...

funderar på att köpa ett par beggade moduler, dock saknas de kunskaper som krävs för att göra en seriös installation. Frågan blir då, är det värt att kompletera piP med x-2 om man gör en plugg and play installation? Självklart blir det bättre om det hela görs som det ska, men skulle det ändå kunna bli ett lyft jämf. med piP: arna ensamma?

I mitt tycke, ja. Du vinner en hel del, eftersom basen inte blir lika känslig att bottna. Det går att spela över 100dB. I övrigt se mitt PM.
Best Regards
Bamsefar

Återgå till Generellt om hifi