Pinnick skrev:Tack för de bra svaren! Jag har inte funderat på prof-x4, bara på prof-y2 hittils.. Går det att parallelkoppla profundus i likhet med ambienshögtalarna månne?
Inte alls i samma antal, Surroundhögtalarna är ju
väldigt högohmiga. Basmodulerna har dock nominella impedanser på 8 ohm eller högre i varje fall, så klarar förstärkaren att lastas av 4 ohm nominellt så kan man definitivt parallellkoppla två per kanal i varje fall. Klarar förstärkaren 2,67 ohm nominellt, det vill säga nedåt 2 ohm som absolut minimumimpedans, så kan man parallellkoppla tre moduler per förstärkarkanal.
pinnick skrev:Jag undrar en sak till. Måste man, om man ska använda _ett_ par profundus + delningsfilter (cr-8 kanske) samt en hemmabioreciever som förförstärkare, ha två externa slutsteg? Ett som spelar allt under delningsfrekvens och ett som spelar allt över delningsfrekvensen? Jag har ju tidigare resonerat att hemmabioreceivern kan spela allt över delningsfrekvensen, men jag begriper inte hur det ska kunna gå till när jag tänker efter..
edit: såg att man kan använda slutstegen i en denon 2105 med "ext. in" om man nu vill driva front-högtalare och basmoduler kanske? men då blir det ju inge surround då antar jag om man nu inte kan låta receivern dekoda t.ex. en DTS-ström, skicka front-signalen till ett delningsfilter via pre-out och sen skicka tillbaka den till 5.1 lågnivåingångarna, samt så att säga loopa de övriga från pre-out. Näe det låter inte alls möjligt.. ! fast det vore kul om man kunde driva basmodulerna med de "extra" surroundslutstegen på något vis.
mvh,
/Pinnick
Om man skall kunna använda surroundfunktionerna på ett normalt vis måste man ha två extrena slutsteg, ja, men det är inte så dumt som det kanske kan verka. Det är nämligen på det viset att man nog vill det ändå, av flera orsaker.
Fall 1: Om man spelar med bara 2105 (jag förutsätter nu fullregisterhögtalare fram) så har ju ambiens-modulerna (6-10 stycken) den gynnsamma genskapen att känsligheten blir särdeles hög. När man tangerar full uteffekt fram (säg sisådär 100 W) så spelar man med bara sisådär 30 W i bakkanalshögtalarna! Det gör att nätdelen belastas primärt av framkanalerna, och räcker därledes väl till trots att man sett ur ett "allmännare perspektiv" (läs konventionella högtalare runt om) skulle kunna kritisera nätdelen för att vara lite underdimensionerad.
Fall 2: Investerar man i ett större system med basmoduler så har man troligen ambitionen att kunna spela starkare, varför externa slutsteg med uteffekter överstigande 100 W är ett sunt val. Konsekvensen av detta är, att man nu plötsligt kan utnyttja full uteffekt från 2105 till bakkanalerna, förutsatt att man inte belastar den med annat än att driva bakkanalerna!
Även ur denna aspekt vill man ha externa slutsteg för såväl topparna och för basmodulerna.
I båda fallen utnyttjar man således 2105-konstruktionen tämligen optimalt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).