Ny Guru QM10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Ny Guru QM10

Inläggav Kraniet » 2011-10-25 05:28

Nu kommer rev2 av qm10 tydligen. Nya element, softdome till diskant och vad som verkar vara en vävd kon till basen.

DRIVERS 1×20,5mm (0,8″) dome tweeter, 1x102mm (4″) black mineral fibre cone

http://guruproaudio.com/

Väldigt tidig revision av högtalaren. En stilla undrar är ju vad som var fel med originalet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-25 06:42

Spekulationer: Basen är nog liknande nya piPs basen med alla dess fördelar mot dom gamla.
Diskanten disstar inte lite mycket vid lite högre ljudnivåer och denna högtalare kommer att bli klart mycker kapablare med andra ord !

Vad jag vet så har Ingvar varit sugen på att byta diskant till en annan och har nu äntligen hittat och moddat en dome som sprider bra/rätt för att kunna användas mot denna basen i konstruktionen som helhet :)

Alltså, det är inget "fel" på gamla qm10 men den nya blir nog klart trevligare att lyssna på om volymen dessutom åker upp lite.

OM han även inför denna nya diskant till piP/piPs så kommer jag bli tvungen att modifiera mina piPs till denna diskanten och ha dom kvar sedan.
Jag är inte helt förtjust i piP/piPs diskanten nämligen, berorju på vad man jämför med då...
Men dom övriga Ino högtalarna är ju så överlägset bättre på denna punkt tycker jag så piP/piPs halkar lite efter.

Kul!
Och hoppas att denna diskant även kommer till piP/piPs men att jag lyckas hålla mig från att spendera pengar på detta... :roll:
Jag "behöver" ju inte ha mina piPs kvar i huvutaget egentligen så...

Edit: För att inte tala om att iPs just blev vääääldigt intressant som lifestyle mini stereo med kapacitet ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-25 07:29

Men QM10 och piP/piPs har ju olika krav på diskanterna. Tror det hänger ihop med lådans form. Om nu QM10Two har en ny diskant gjord för den lådan är den kanske inte alls passande för piP/piPs? piP/piPs ska väl ha en mera bredspridande diskant?

Antar att man inte upplever diskanten som svagaste länken när man kör piP/piPs utan basmoduler. Det är i basen som gränsen först nås hemma hos mig. Fast numera har jag piP bara till TV:n och där är de aldrig pressade...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-25 07:40

RogerGustavsson skrev:Men QM10 och piP/piPs har ju olika krav på diskanterna. Tror det hänger ihop med lådans form. Om nu QM10Two har en ny diskant gjord för den lådan är den kanske inte alls passande för piP/piPs? piP/piPs ska väl ha en mera bredspridande diskant?

Antar att man inte upplever diskanten som svagaste länken när man kör piP/piPs utan basmoduler. Det är i basen som gränsen först nås hemma hos mig. Fast numera har jag piP bara till TV:n och där är de aldrig pressade...

Njaaa, jag tyckte att diskanten satte stopp till allt utom elektroniskt, och till rock så sa diskanten ifrån långt tidigare än basen. (piPs nystare modellen 2010)
Men det är frågan vad man menar... jag menar när jag säger "sätta stopp" att diskanten börjar att tappa kontrollen.
Men jag spelade på i alla fall, det låter ju inte "olyssningsbart" men det låter inte "som jag vill att det ska göra" och som dom större Ino systemen mäktar med.

Edit. jo sjäklart kan de vara så, men om den fungerar till QM10 så är det kanske inte en omöjlighet med något liknande till piP/piPs heller menar jag ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-25 08:29

Fast jag tror vi lyssnar på lite olika sätt och möjligen lyssnar vi på olika musiktyper. Åtminstone får jag det intrycket av det du skrivit i andra trådar. Själv är jag inte så intresserad av höga ljudtryck eller extrema basfrekvenser. Dock ska jag väl tillägga att som absolut max har det varit 11 V i den impedans som piP har (25 W sinus eller 50 W topp). Mera än så ger bara sämre ljud. Är det sedan musik med liten crestfaktor och högfrekvent innehåll, inte ovanligt i dagens utbud, ställs det på sin spets. Fast då skickar man knappast in 11 V och stannar kvar i rummet.... Med akustisk musik, som i regel inte alls är lika högfrekvensintensiv, kan jag tänka mig att problemet är långt mindre. Stämmer mera med min egna lyssning. Men du har väl redan gått över till i6 med pX2?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-25 08:45

Njoo, jag lyssnar på allt från EST till Headhunterz till Amon Amarth till Fink.

Så, jag har väldigt blandad musiksmak, men visa stilar vill jag kunna kräma på med för att få "rätt" upplevelse.
Så jag lyssnar i regel på mellan 75-115dBC Slow om vartannat :lol:

Jag har i dagsläget i6 och profundusX-2 ja, men ska bli X-4 eller kanske flertalet Infra moduler, vi får se hur det blir...
i6 räcker till hittils på 1,8m lyssningsavstånd i alla fall, så dom har jag inga planer på att byta.
Finns inget jag KAN byta till heller som klarar det lyssningsavstondet med samma kvalitet oavsett så... byta är alltså inget allternativ :)

Har haft iPs, piP, i16s, piPs och nu slutligen i6 i den ordnignen.

i6 är överlägset bäst i mitt rum !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-25 09:58

om du förändrar baffeln på i6 och pi25 diskanten. hur ser den då ut i jämförelse med den i nya qm10?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-25 12:00

i6/pi25 har samma baffelbredd som Guru QM10... Fast diskanterna har olika diametrar, 28 resp. 20.5 mm. Nu har IÖ tidigare talat om att spridningen för registren ska matcha. Var därför det valdes en diskant med större spridning till piP. i6/pi25 har antagligen lite mindre spridning hos boomern och matchas kanske bättre av 28 mm domen?

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-10-25 13:02

Jäklar vad snygga QM60 i vitt var på nya bilderna.
Dom hade jag väldigt gärna haft hemma istället för mina vita vanliga pi60.

Men prisskillnaden går inte att motivera trots allt, även om man är sugen : )
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-25 14:27

Nahaz skrev:Jäklar vad snygga QM60 i vitt var på nya bilderna.
Dom hade jag väldigt gärna haft hemma istället för mina vita vanliga pi60.

Men prisskillnaden går inte att motivera trots allt, även om man är sugen : )

du kanske kan bygga ett par lådor som ser likadana ut? Men filtret behöver väl troligen justeras isf..

Måste nog säga att den nya QM10 ser "bättre" ut. Den ser ju tyvärr lite billig ut den där piP-diskanten.

Är det förresten någon som vet hur det går för Guru? Det är väl inte den enklaste branschen att slå sig in på..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-25 16:11

Jag har ingen uppfattning, men hoppas att det går bra och att det inte i sådant fall är trögare än att "det är tungjobbat men släpper snart" :)

Det är kul att Guru startats och vill in på marknaden!
Mvh//David

Användarvisningsbild
nilsviktor

Re: Ny Guru QM10

Inläggav nilsviktor » 2011-10-25 18:23

Kraniet skrev:Nu kommer rev2 av qm10 tydligen. Nya element, softdome till diskant och vad som verkar vara en vävd kon till basen.

Väldigt tidig revision av högtalaren. En stilla undrar är ju vad som var fel med originalet.
Såå tidigt är det väl inte? QM10 såg likadan ut i drygt 4 år. Förra diskanten var helt okej, men det blev rätt dyrt att med all bearbetning av chassit. Men det är klart att den nya diskanten är mycket bättre.
Du frågar längre ner i tråden om hur det går, och det kan jag svara på.
Vi startade ju verksamheten tidigt 2007, då byggde vi högtalarna i en konsum-fillial i Dala-Floda – väldigt hantverksmässigt. I dag börjar vi i varje fall närma oss något man kan kalla industriell produktion (i Borlänge). Vi har två heltidsanställda som jobbar med montering och kvalitetskontroll och vi tar in mer resurser när det behövs. Ibland har vi mindre satt göra i fabriken och då gör vi lite jobb åt andra företag (t.ex. Åkerströms och jDome). Vi växer varje år och resultatet har legat kring nollan med små plus vissa år och små minus vissa år. Vi har en heltidsanställd säljare och så jag förstås, som jobbar i firman när jag inte spelar orkester eller stråkkvartett.

Hittills ser 2011 ut som klart bästa året hittills, men vem vet, kanske den andra ekonomiska krisen under vår korta tid på marknaden blir märkbar nu lite senare i vinter?

Jag svarar gärna på andra frågor, men ni får förlåta mig om jag blir kortfattad eller inte svarar. Jag har inte jättemycket tid att hänga på forum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-25 18:43

Kul att höra att det går bra :)
Grattis !
Mvh//David

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-25 20:06

Kul att höra att du ägnar dig åt väsentligheter också, dvs lirar stråkkvartett! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-10-25 21:15

PerStromgren skrev:Kul att höra att du ägnar dig åt väsentligheter också, dvs lirar stråkkvartett! :D

+1 respekt :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-10-25 21:19

I Borlänge ?!?

Men där är ju jag nu!
Bor på Hotell där och jobbar i Falun (17km bort).
Kan man göra studie(o)-besök där, vad heter tillverkningsfirman/adressen?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2011-10-25 23:45

PerStromgren skrev:Kul att höra att du ägnar dig åt väsentligheter också, dvs lirar stråkkvartett! :D
Hehe. Kvartetten hör man på Uppsala Konsert & Kongress på söndag kl. 16. Då gör vi programmet "Quartet Plugged" med bl.a. George Crumbs "Black Angels – Thirteen images from the dark land". Ett portalverk inom kvartettrepertoaren.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2011-10-25 23:47

screen skrev:I Borlänge ?!?

Men där är ju jag nu!
Kolla in vår hemsida. Där står all kontaktinfo. Om de inte har häcken full så tar de säkert emot dig. Ha inga förväntningar på kaffet bara. Typ Euroshoppers snabbkaffe. Jag försöker undvika det när jag är där.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-26 08:51

nilsviktor skrev:
screen skrev:I Borlänge ?!?

Men där är ju jag nu!
Kolla in vår hemsida. Där står all kontaktinfo. Om de inte har häcken full så tar de säkert emot dig. Ha inga förväntningar på kaffet bara. Typ Euroshoppers snabbkaffe. Jag försöker undvika det när jag är där.

Otroligt otrevlig och dryg attityd.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-26 08:54

Flint skrev:Otroligt otrevlig och dryg attityd.

Hur lyckas du krångla till tolkandet så? 8O jag tyckte det var ett ovanlig rakt och ärligt svar.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-26 09:40

Nattlorden skrev:

Hur lyckas du krångla till tolkandet så? 8O jag tyckte det var ett ovanlig rakt och ärligt svar.

+1
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-10-26 09:41

Kanske läge att ta med lite bättre kaffe då till de som jobbar där om de är så snälla att man får göra studiebesök?! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-26 09:43

Nattlorden skrev:

+2
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-26 09:44

nilsviktor skrev:
Hehe. Kvartetten hör man på Uppsala Konsert & Kongress på söndag kl. 16. Då gör vi programmet "Quartet Plugged" med bl.a. George Crumbs "Black Angels – Thirteen images from the dark land". Ett portalverk inom kvartettrepertoaren.

Ah! Kronoskvartetten kan lägga ned, alltså, när ni tar över?

Crumb for president!

:)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-10-26 11:01

Där ser man. Passerar ju varje dag på RV 70 när jag åker till/ från jobbet :D

Skulle vara lite skoj att titta in och kika på när högtalarna byggs.
Inga anknytningar

Kraniet

Re: Ny Guru QM10

Inläggav Kraniet » 2011-10-26 11:53

nilsviktor skrev:
Kraniet skrev:Nu kommer rev2 av qm10 tydligen. Nya element, softdome till diskant och vad som verkar vara en vävd kon till basen.

Såå tidigt är det väl inte? QM10 såg likadan ut i drygt 4 år. Förra diskanten var helt okej, men det blev rätt dyrt att med all bearbetning av chassit. Men det är klart att den nya diskanten är mycket bättre.
Du frågar längre ner i tråden om hur det går, och det kan jag svara på.
Vi startade ju verksamheten tidigt 2007, då byggde vi högtalarna i en konsum-fillial i Dala-Floda – väldigt hantverksmässigt. I dag börjar vi i varje fall närma oss något man kan kalla industriell produktion (i Borlänge). Vi har två heltidsanställda som jobbar med montering och kvalitetskontroll och vi tar in mer resurser när det behövs. Ibland har vi mindre satt göra i fabriken och då gör vi lite jobb åt andra företag (t.ex. Åkerströms och jDome). Vi växer varje år och resultatet har legat kring nollan med små plus vissa år och små minus vissa år. Vi har en heltidsanställd säljare och så jag förstås, som jobbar i firman när jag inte spelar orkester eller stråkkvartett.

Hittills ser 2011 ut som klart bästa året hittills, men vem vet, kanske den andra ekonomiska krisen under vår korta tid på marknaden blir märkbar nu lite senare i vinter?

Jag svarar gärna på andra frågor, men ni får förlåta mig om jag blir kortfattad eller inte svarar. Jag har inte jättemycket tid att hänga på forum.

Ok. Ja fyra år kanske inte är så kort tid. Min fundering var just hur ni ställt er till det faktum att branschen ser ut på ett sånt sätt att saker måste förändras för att vara säljbara. Det finns ju en outtalad tes att annorlunda är bättre. (ta tex B&W, hur många modeller har inte de på listan..)
Men ni verkar ju inte följa det vilket jag tycker är bra. :)

Kul att det går bra så länge. Till skillnad från vad marknadskrafterna vill påstå så går ju ett företag bra när det går jämnt ut. Men jag hoppas det fortsätter och att det kan bli lite överskott också. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-10-26 13:26

För min del är det lite tvärtom.
En högtalare som inte ändras men fortsätter säljas blir mer och mer attraktiv ju äldre orginaldesignen är.

Jag är väldigt nyfiken på Respons högtalare, tycker dom har presterat bra varje gång jag lyssnat, både på mässor och i hemmiljö. Men det blir lite tråkigt när det på marknaden finns flera olika versioner av "samma högtalare", efter flera olika uppgraderingar.

Då blir det svårare att veta vilken man lyssnat på, vilken man gillat och vad värdet är i ens egna ögon/öron.

pi60 är ju iof också ett exempel på samma "problem" men då med färre ändringar genom åren.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-10-26 14:42

Förunderligt och märkligt, omöjligt att förstå...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-10-26 21:05

Nattlorden skrev:

Jag tror nog Flint behagade skämta lite.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-10-26 22:15

Flint skrev:
nilsviktor skrev: [...] Ha inga förväntningar på kaffet bara. Typ Euroshoppers snabbkaffe. Jag försöker undvika det när jag är där.

Otroligt otrevlig och dryg attityd.

Jag håller verkligen med! Euroshoppers snabbkaffe är faktiskt både gott och näringsrikt.

Hälsn. Michael

Nästa

Återgå till Generellt om hifi