Jensevik skrev:Är det inte bara nätdelen i Grendel som är switchad?
finns inget annat att switcha ?

Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:Jensevik skrev:Är det inte bara nätdelen i Grendel som är switchad?
finns inget annat att switcha ?![]()
Johan_Lindroos skrev:De är väl bättre än 95 % av allt annat kanske. Tämligen grymma alltså. Men är man basnarkoman så är man...
Nattlorden skrev:Bara en tanke, men kan man inte modulera intervallen mellan pulser också? pulsintervallmodulering?
i skrev:Försöker sammanfatta så jag förstår. I begreppsområdet switchande resp. digitala förstärkare kan det finnas:
1. "Vanliga" (A/B linjär-) förstärkare med switchad nätdel.
2. "Vanliga" (A/B linjär-) förstärkare med switchad trackande nätdel.
3. PWM (Pulse Width Modulated) förstärkare med vanlig nätdel (typ stor trafo o. likriktare osv). Analogt styrd (input).
4. PWM förstärkare med switchad nätdel. Analogt styrd (input).
4. PWM förstärkare med switchad trackande nätdel. Analogt styrd (input).
5. PWM förstärkare med vanlig nätdel (typ stor trafo o. likriktare osv). Digitalt styrd (input).
6. PWM förstärkare med switchad nätdel. Digitalt styrd (input).
7. PWM förstärkare med switchad trackande nätdel. Digitalt styrd (input).
* Vad jag har sett så finns inte typ 4. eller 7. ovan i verkliga produkter, är det riktigt ?
* Finns det någon annan typ av "digital" förstärkare än PWM-typen ?
* Hur exakt (nåja..) fungerar en, som jag uttryckte det: "Digitalt styrd förstärkare." ?
* Det nämns om volymstyrning (?) via att variera spänningen till effektförstärkningen i PWM-stegen. Hur fungerar det ? Och vilka är förutsättningarna resp. fördelar och nackdelar med det ?
Thomas
IngOehman skrev:Mina erfarenheter hittills är att tekniken redan kommit så långt att apparatera går att använda upp till flera hundra Hz med rimligt god ljudkvalitet. Mycket trevliga apparater för rätt applikation med andra ord!
IngOehman skrev:Jag tror att det finns goda möjligheter att utvecklingen går vidare i bra tempo, men jag väntar mig inte att de skall gå att använda fullregistrigt på många år.
I varje fall inte om man använder samma normala (lika höga) krav som man ställer på en linjärförstärkare, läs <0,01% distorsion upp till över 20 kHz.
Håll alltså i minnet att redovisade data för distorsion ofta är gravt opålitliga över 6,66 kHz för klassD-förstärkare
# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),
# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.
# Dämpfaktor >80 inom hela audioområdet,
# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).
# Störavstånd bättre än 110 dB.
Haakan_W skrev:IngOehman skrev:De mäter så illa annars.
vad jag undrar är hur så många kan tycka att dom låter så "rent å tight" om dom nu mäter så kasst?
En sak som kan vara bra att hålla i minnet när man talar om switchmode-förstärkares distorsion är att de går in under andra mätnormer än linjärförstärkare , vilket synnerligen mycket gynnar switchmode-förstärkarna.
Om du tittar på distorsionen vid 6,6 kHz och sedan tänker dig hur den skulle fortsatt att öka däröver, så får du en hygglig bild av hur de mäter när man mäter dem med samma normer som man använder när man mäter konventionella förstärkare.
PS. Jag har mätt på switchmodeförstärkare massor av gånger (inkl ICE-modulerna),
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster