ASR Emitter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

ASR Emitter

Inläggav sprudel » 2011-10-27 15:06

Nu har jag under en längre tid lyssnat på detta steg i min uppsättning av ett delat Ino-system, i16s o px-2. Flac/wav trådlöst till Lavry da10.
Ett gäng olika slutsteg med gott renommé har också passerat. :)
Inget steg har förvånat/förbryllat mig på det sättet som ASR och jag behöver hjälp med förklaringsmekanismer.
Vissa album (ex kommer nedan) låter helt fantastiskt med en djup-/rums-information som jag aldrig upplevt tidigare. Illusionen är påtaglig.
Röster och instrument på dessa album är klara, oansträngda och verklighetstrogna på alla sätt. Placeringen i djup- och höjdled av olika ljud är enastående.

Andra album som jag förväntade mig skulle låta bra gör det inte. Platt och oengagerat ljud, avrundat och avsaknad av dynamik. Utslätat.
Det ramlar ihop fullständigt ibland.
Att vissa plattor är usla är väl ingen nyhet, men album som jag tidigare upplevt som helt OK ruttnar totalt med ASR.

Det här får mig att fundera på om ASR gör någonting med signalen som andra steg inte gör. När det här "görandet" fasar med vissa album blir det enastående, och när de är i motfas med "görandet" blir det ruttet.
Vad är detta för något som händer????

Exempel på magiska upplevelser med ASR:
Lise & Gertrud på Nalen
Tom Waits, Mule Variations speciellt spåret "Whats he building.."
Jonny Cash, Unchained speciellt "Unchained"
Norah Jones-Come away with me
Carl Orff - Die Kluge
RobertPlant/Alison Krauss-Raising Sand (24/96)
Harry Belafonte in Carnegie Hall
Många fina klassiska inspelningar därtill.

Ruttna album:
Ted Gärdestad något samlingsalbum-helt ospelbart-sönderdistat
Waterboys- A pagan place-helt ospelbart-sönderdistat
Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet, grumligt, fattigt, Lisa flera mil bort
Dire Straits: Love over gold, Brothers in arms, fattigt
Roger Waters Pros & cons, Amused to death, saknar lite dynamik mot vad jag är van vid, inte dåligt men saknar punsch i trummorna på tex "It's a Miracle"
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 15:27

Det är väl precis detta vi nämnt så många ggr... att hitta en generell färgning som passar alla inspelningar går inte.

Steget i fråga verkar ju i alla fall hittat något som passar ett hyffsat stort subset... men som du konstaterat, så borde detta något ha en avstängningsknapp för de övriga inspelningarna.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-27 15:28

Jag sitter med en gammal Absolute Sound där Harry Pearson testar ASR Emitter ii Exclusive och han har intressanta teorier. Har du läst den, jag hittade den på nätet. http://www.avguide.com/review/the-asr-emitter-ii-exclusive

Once upon a time, I did speculate on the way transistors modulated noise components as if they were part of the music, as opposed to the way tubes modulated noise elements in a separate plane (“like degrees of dirt upon a windshield”).

The raison d’être for a battery-operated input stage, of course, is the reduction of the exaggerated noise floor in the electronics. This reduction is the result of the isolation of the input stage from the power line. If it is, as I suspect, then the audibly reduced noise floor inherent in this design pays off in allowing greater “purity” (yes, purity) to shine through from digital sources. The transistor cannot modulate with the noise, cannot treat it as part of the musical signal.

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-10-27 17:17

Jag känner igen mig i din upplevelse.
Jag har bytt digitalspelare från en Audio Aero Capitole II till en dcs-kombo bestående av Purcell uppsamplare och Delius D/A.
Audio Aeron spelade väldigt vackert och engagerande och lyfte sämre inspelningar. Den spelade stort och med bra 3d. Sång fick en framflyttad position med mycket "skimmer".
Dcs-kombon spelar mera laid-back med subjektivt mindre detaljeringsgrad. Sång hamnar längre bak i ljudbilden och i diskanten ej lika mycket skimmer.
Bra inspelningar låter mycket naturligt men på sämre inspelningar hörs bristerna tydligt.
Jag har vant mig vid Dcs:en och tycker nu att den låter mera naturligt än Audio Aeron.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 18:18

Nattlorden skrev:Det är väl precis detta vi nämnt så många ggr... att hitta en generell färgning som passar alla inspelningar går inte.

Steget i fråga verkar ju i alla fall hittat något som passar ett hyffsat stort subset... men som du konstaterat, så borde detta något ha en avstängningsknapp för de övriga inspelningarna.

Jösses! Har du lyssnat igenom alla de inspelningarna jag listade ovan på 20 minuter. 8O

Lyssna på dem och avgör själv hur de låter i din setup. Låter alla dessa bra hemma hos dig?

Vilka är vi?
Senast redigerad av sprudel 2011-10-27 18:39, redigerad totalt 1 gång.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-27 18:27

Om Love over Gold låter dåligt är det nåt som är fel...
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 18:31

Objektivisten skrev:Jag sitter med en gammal Absolute Sound där Harry Pearson testar ASR Emitter ii Exclusive och han har intressanta teorier. Har du läst den, jag hittade den på nätet. http://www.avguide.com/review/the-asr-emitter-ii-exclusive

Once upon a time, I did speculate on the way transistors modulated noise components as if they were part of the music, as opposed to the way tubes modulated noise elements in a separate plane (“like degrees of dirt upon a windshield”).

The raison d’être for a battery-operated input stage, of course, is the reduction of the exaggerated noise floor in the electronics. This reduction is the result of the isolation of the input stage from the power line. If it is, as I suspect, then the audibly reduced noise floor inherent in this design pays off in allowing greater “purity” (yes, purity) to shine through from digital sources. The transistor cannot modulate with the noise, cannot treat it as part of the musical signal.

Tack Objektivisten. :)

Jag läser den igen. Jag har dock ingen batteridel till försteget så lite av hans spekulatoner faller ju där.

citat ur artikeln:

"We went back into older recordings. Some (notably, Kraftwerk’s Autobahn) didn’t hold up under the magnifying glass of the ASR-based system; others, like Art Garfunkel’s “Breakaway” and the eponymous America album on Warner, were newly revealed as sonic masterworks, and I say this well aware that they were always head and shoulders above other releases of their time. It’s just that now you can hear all sorts of details, lines, spatial cues, ambiences real and artificial that before were lost in the gunk."

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 18:36

Erik_AA skrev:Om Love over Gold låter dåligt är det nåt som är fel...

Min version:

CD, Vertigo 800 088-2.

Ska provspela igen. Kan en CD degenerera?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 19:53

sprudel skrev:

Min version:

CD, Vertigo 800 088-2.

Ska provspela igen. Kan en CD degenerera?

Nja! Inte illa, men inget man hoppar högt över. Brothers in Arms 24 bit är drägligare. :)
Finns bättre album än dessa.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-27 20:05

Jag har Love over Gold på FLAC på min dator bara. Den brusar lite men det är grymt bra dynamik och man kan dra på jättehögt utan att det låter illa på nåt sätt (förutom att det brusar lite i de tysta partierna).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 20:11

sprudel skrev:Jösses! Har du lyssnat igenom alla de inspelningarna jag listade ovan på 20 minuter. 8O

Hur snett tänkte du nu? Det var ju DU som grupperade, jag lämnade bara en analys på faktumet att du fått två grupper med de rubrikerna.

Lyssna på dem och avgör själv hur de låter i din setup. Låter alla dessa bra hemma hos dig?

De låter högtst troligen i närheten av inspelningens kvalité, varken mer eller mindre.

Vilka är vi?

Vi som diskutterat sådana saker innan.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-27 20:14

Nattlorden skrev:

De låter högtst troligen i närheten av inspelningens kvalité, varken mer eller mindre.

Hur låter "kvalité"? 8O

Utomordentligt ofullständigt svar tycker jag.
Gör om gör rätt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-27 20:17

KarlXII skrev:Hur låter "kvalité"? 8O

Det varierar med kvalitén alltså.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-27 20:33

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Hur låter "kvalité"? 8O

Det varierar med kvalitén alltså.

Fortfarande ett ickesvar.
Gör om gör rätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-27 20:56

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:

Har du en neutral och ofärgad återgivning hemma?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-10-27 21:52

Kanske läge för LTS att testa ASR Emitter, kanske är det där som musikens inre själ finns gömd.... :wink:
Vi kanske lyssnar vi efter olika saker i musiken när prylar skall utvärderas, rosa brus, sinusvågor och kalibrerade öron tycker jag att alla borde använda.. :twisted:
Hur pass mycket bättre låter Raising Sand på 24/96? den låter ju (tyvärr) :cry: fruktansvärt dåligt på CD...
Är det en helt annan master?

/Jonas

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-27 22:12

Jonas skrev:Kanske läge för LTS att testa ASR Emitter, kanske är det där som musikens inre själ finns gömd.... :wink:
/Jonas

....eller en Soulution som lär vara väldigt "ofärgad"....men då kanske musikens själ går förlorad :wink: ;
"Nothing else sounds quite this pure, distortion-free, and seemingly character-less. Though some may find its absolute clarity and refusal to add color of its own to the signal a mark of sterility". Haken är väl priset för denna 710 på $45.000 och vill man ha något värre finns ju monoblocken 700 för $115.000 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 22:48

Jonas skrev:Kanske läge för LTS att testa ASR Emitter, kanske är det där som musikens inre själ finns gömd.... :wink:
Vi kanske lyssnar vi efter olika saker i musiken när prylar skall utvärderas, rosa brus, sinusvågor och kalibrerade öron tycker jag att alla borde använda.. :twisted:
Hur pass mycket bättre låter Raising Sand på 24/96? den låter ju (tyvärr) :cry: fruktansvärt dåligt på CD...
Är det en helt annan master?

/Jonas

Kanske man tagit bättre var på mastern, det låter mycket bättre.
Jag avgudar musiken, men har varit besviken på CD utgåvans upplösning.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 22:57

Erik_AA skrev:Jag har Love over Gold på FLAC på min dator bara. Den brusar lite men det är grymt bra dynamik och man kan dra på jättehögt utan att det låter illa på nåt sätt (förutom att det brusar lite i de tysta partierna).

Jag kan ha uttryckt mig lite otydligt, det distar inte, jag kan spela väldigt högt, högre än behagligt om du förstår vad jag menar.
Det låter inte helt klart, det finns en tunn hinna framför om man jämför med akustiska inspelningar. Det är små nyanser jag pratar om nu, men dock hörbart. De nyare inspelningarna av Mark Knopfler är bättre.
PS Jag kör den också via flac som jag rippat från min CD från -82.
Mina minnen från den tiden är att den var kristallklar, men min hörsel är antagligen(tom säkert) helt kass jämfört med då. Hör jag 15kHz idag så är jag glad. Snarare maxar jag 12 kHz.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-27 23:01

Nattlorden skrev:Hur snett tänkte du nu? Det var ju DU som grupperade, jag lämnade bara en analys på faktumet att du fått två grupper med de rubrikerna.

Spela dem gärna och återkom när du gjort det. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-27 23:12

Ja okej, jag skulle säga att inspelningen är av toppklass i sin genre, förutom bruset.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-10-27 23:28

Kanske man tagit bättre var på mastern, det låter mycket bättre.
Jag avgudar musiken, men har varit besviken på CD utgåvans upplösning.

Vore kul att höra, för CDn har jag slutat att lyssna på annat än i bilen (synd på en bra skiva)...

/Jonas

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-27 23:58

Preciss byt högtalare. Begagnat. Upplever en förändring såsom den spelades in vilket ju är omöjligt. Saker och ting rättar till sig. Märklgt. Inte allt förändras några problem kvarstå i basen.

Torde ju vara hjärnan som kalibrerar in sig.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-27 23:59

Kronkan skrev:Preciss byt högtalare. Begagnat. Upplever en förändring såsom den spelades in vilket ju är omöjligt. Saker och ting rättar till sig. Märklgt. Inte allt förändras några problem kvarstå i basen.

Torde ju vara hjärnan som kalibrerar in sig.

Va? :?:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-28 01:28

Trodde Patrick82 var i farten igen, men det var ju ERS.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-10-28 08:57

Känt hifi-ordspråk.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-28 09:01

KarlXII skrev:Fortfarande ett ickesvar.

Nej, det är heltäckande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-28 09:08

sprudel skrev:Spela dem gärna och återkom när du gjort det.
:)

Både Brothers In Arms (original CD) och Amuzed to death låter lysande här - övrigt saknar jag inte, men har inte.

Dessa är plattor jag förväntar mig skall låta bra, att de inte gör det för dig tyder ju på att steget inte är byggt för att reproducera bra inspelningar bra, utan snarare att göra något bra med en specifik grupp sämre inspelningar. Vilket verkligen inte behöver vara en dum idé om den gruppen är större. Den "hinna" du beskrev kan ju vara just den färgningen som gör de andra inspelningarna bättre?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-28 09:25

Nattlorden skrev:
sprudel skrev:Spela dem gärna och återkom när du gjort det.
:)

Både Brothers In Arms (original CD) och Amuzed to death låter lysande här - övrigt saknar jag inte, men har inte.

Dessa är plattor jag förväntar mig skall låta bra, att de inte gör det för dig tyder ju på att steget inte är byggt för att reproducera bra inspelningar bra, utan snarare att göra något bra med en specifik grupp sämre inspelningar. Vilket verkligen inte behöver vara en dum idé om den gruppen är större. Den "hinna" du beskrev kan ju vara just den färgningen som gör de andra inspelningarna bättre?

Njae, håller nog inte med dig om att de inspelningar som låter bra skulle vara sämre, och lyftas av ASR. De är bra inspelningar (även i andra anläggningar) och lyfts av ASR. Huvudsakligen akustisk musik.
Jag förstår inte hur "hinnan" ska göra något bättre.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2011-10-28 10:39

Problemet är att en specifik färgning kan ge upphov till olika perceptuella effekter på olika programmaterial. Ett annat problem är att man inte har något påtagligt att jämföra med när man bara lyssnar-och-tycker vilket gör att minnet om hur skivan lät en annan gång kan spela en ett spratt.

Summan blir väl att om man ska lyssna-och-tycka är det bara att långtidslyssna och om man inte stör sig på apparaten över många timmars lyssning på ens favoritskivor så får den stanna kvar. Om man stör sig trots allt har man problemet vilken eller vilka delar i kedjan man ska kasta ut, kanske rummet som i mitt fall? :(

Nästa

Återgå till Generellt om hifi