Decisive Audio Bi21, liten högtalare, stort ljud !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sexigemilia

Inläggav sexigemilia » 2011-10-20 21:08

DanNorman skrev:RMA: Vi får la se.. Än så länge postorder :)
sexigemilia: Ja, den känns som strandsand typ, lite finare kanske. Våtslippapper 600 eller så.
Kalejdokom: Men hifiporr är ok i avataren? :)

På ett par högtalare hade det varit jättesnyggt!! Dock vet jag inte om just den ytan hade varit särskilt bekväm på en stol, som på bilden....

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 10:37

Välkommen sexigemilia!
Kul om det kommer lite fler kvinnor till detta mannsdominerade forum, ger lite med dynamik liksom ;)
Som sagt, välkommen och du har inte lust att starta en presentation om dig själv och ditt intresse ?

.................................................

Ikväll kommer jag att knåpa ihopp redogörelsen för vad jag tycker ;)

men kan avslöja att kampen var hård, på viss punker var det svårt att välja och på andra lättare.
summan är dock att det ena paret "vann" mitt hjärta i kampen genom att upplevas som "mer musik", medan det andra paret låter mer avslappnat vid samma ljudnivå.

Men, i och med denna redigörelse så är testperioden inte över, dom ska även gå några rundor till i 2st helt andra rum (om det är okey för konstruktören!?!?) som är mindre dämpade och det ena är större (ca25kvm).

Och med annan drivning, nu har det varit emotiva XPA-2 hela tiden, men drivnignen nu blir också följande

1: Meridian 551
2: Yamaha kompakt/lösbit enhet (modell kommer !)
3: Någon Onkyo reciver

testat blir då i fullrande rakt igenom, prestandan i ljudtryck har nu testats och är konstaterat att dom kan spela järre högt och låta jätte bra hela tiden!
men nu ska dom testat ytterligare i fullrange och i olika rum alltså.

så omdömmet som kommer nu idag är alltså i MITT rum med MIN elektronik så tycker jag på följande vis: .... :)
Kommer ett samlat omdömme om Bi21 i dom andra rummen sedan också, för att ge en så tydlig bild som möjligt av hur dom spelar i olika miljöer och med olika drivning.
Lyssnarna är Jag själv, min kusin som är musiker (mycket skicklig på gura, bas, saxofon och piano, och han är också mycket kräsen !) och en kompis som är "metallare".

så vi är en härlig jurry på 3 med olika refernser, olika rum och förutsättningar.
Ska bli intressant att se vad det ger :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 10:44

Är du i reklambranschen? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 10:57

Nej, jag är bara redigt intresserad av dessa högtalare och vill testa dom "fullt ut" i olika miljöer och grundligt för att verkligen VETA vad dom presterar och inte anta saker som så många andra... ;)

Jag har ingenting med företaget (som jag inte ens kan stava till... 8O) att göra och har ingen vinning i frågan.
Mer än att jag tycker det är kul med nya bra högtalare, det är inte så många högtalare som jag tycker är bra nog och blir då glad när sådanna dyker upp! :wink:

Jag gör bara detta för att jag tycker det är kul och tänkte att resultaten kunde vara givande för någon.. ?!
Ge en bild av vad det är för något jag testar och mina upplevelser av dom och deras egenskaper.

Det ser jag inte som reklam, inte mer än dom omdömmen jag skrivit om Ino, QRS och Dynaudio högtalare mellanåt.
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-21 11:14, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-21 11:13

Jag tänkte snarare på hur du bygger upp förväntningarna på dina tester... :wink:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 11:16

hur menar du ? :)

jag testar ju och sedan skriver jag här vad jag redan innan kommit fram till.

Gällande vidare testar i andra rum osv... så har jag inga mer förväntnignar än att jag vill höra hur dom låter i andra miljöer.

Edit: Ja, jag informerar om vad som kommer härnäst, för att jag själv tycker det är roligt... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-21 11:43

Det är alltid bra med en god portion självförtroende. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 12:08

hehe, svar ja :)

Sedan om någon annan tycker det hela är intressant att följa så är det kul att det kan vara till nöje för någon annan också :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2011-10-21 12:14

DVD-ai skrev:hehe, svar ja :)

Sedan om någon annan tycker det hela är intressant att följa så är det kul att det kan vara till nöje för någon annan också :)

Jag tycker det är intressant att följa, och Bi21 vs i6 ska bli kul och se vad domen blir! :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-21 13:17

DVD-ai skrev:Välkommen sexigemilia!
Kul om det kommer lite fler kvinnor till detta mannsdominerade forum, ger lite med dynamik liksom ;)
Som sagt, välkommen och du har inte lust att starta en presentation om dig själv och ditt intresse ?

Möjligen krävs det ett Cornelis-test på denna dam....

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-21 13:43

Kör på du DVD-ai,alltid kul med tester :)

Sen kanske att en och annan fanatiker kommer att ha invändningar är ju sånt man får räkna med :D :D :D

Ps,vart har subjekvisten tagit vägen föressten?Ingen av mina såtaste vänner på forumet direkt :) men har märkt att han inte skrivit nåt på länge nu.

Tråkigt ändå om vissa slutar skriva här av en eller annan anledning,alla röster räknas ju även om man kanske inte gillar det man läser alla gånger...

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-21 14:00

zapanasta skrev:Ps,vart har subjekvisten tagit vägen föressten?

Om abstinensen blir för svår kan jag rekommendera den här tråden :arrow: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=285989&pid=3411855&st=850&#entry3411855
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-21 14:21

Svenn3SaataN skrev:
DVD-ai skrev:hehe, svar ja :)

Jag tycker det är intressant att följa, och Bi21 vs i6 ska bli kul och se vad domen blir! :)

Domen blir "delad" precis som baken...

Alltså det är två olika högtalare med olika styrkor :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-22 10:39

Ja nu kommer ett till utlåtande, Bi21 va i6 :)

Den blev inte av igår heller... men nu kommer något i alla fall, såhär känner jag i frågan.

Vet inte vad jag ska skriva riktigt... det blev typ oavgjort på sätt och vis men i6 spelar "mer musik" och något högre i och med 6,5" vs 5,1/4 tum innan dom bottnar.
Diskanten i Bi21 är dock strået vassare i fråga om att leverera med upplevt sjukligt låg disst även när basarna bottnar delade !
i6 låter vid dessa ljudnivåer "lite smuttsigare" i diskanten, men subtila skillnader i och för sig... alltså inte något jag hörde för en jag gjorde direkt A/B jämförelse och på ljudnivåer som är i storleksordningen 100-105dB C slow ! (alltså, kan vara mer karaktärsskillnader mer än något annat, vet inte än... återkommer med detta senare efter med lyssning :))
Men samtidigt levererar i6 mer musik så jag e lite kluven här i fråga... ?!

Att jag får ut mer av musiken med i6 än med Bi21 är dock en sak som e säker, fast Bi21 har nog lite bättre diskant ur vissa avsenden, men jag byter inte det mot i6 förmåga att verkligen plocka fram själen ur musiken.

Med detta sagt så ger Bi21 mig "mer musik" än det mest jag någonsin hört, dom är nog det bästa jag hört förutom Ino på den punkten och det är INTE ILLA PINKAT !!
Och på grund av att mitt omdöme är så "kluvet" så ska jag genomföra mer testar för jag vill verkligen testa allt ! ;)

Men nu vet ni i alla fall vart jag står idag.

Som det e nu så, skulle jag köpa en fullrange stativare så blir det nog Bi21 framför piPs då Bi21 ger mig mer och ligger inte så långt efter piPs i "att bara spela musik" men vinner så pass i upplevs naturlighet när piPs inte riktigt har något att komma med vid volymer lite över "normalt".

Men till delat så blir det i6 framför Bi21 som det ser ut nu.

Jag ska lyssna på i6 ett tag nu igen och sedan slänga på Bi21 igen och testa igen.

Jag tror inte att jag lyssnar som så många andra, jag lyssnar efter musik och närhet i återgivningar, aldrig efter detaljer...
Och jag tycker också att det är här som olika högtalare skiljer sig åt mest, just i förmågan att lägga fram musiken i första rummet och att musiken ska vara levande.
Närvaro i röster, det finns liksom olika nivåer, det kan upplevas som att någon skulle kunna stå framför en och sjunga, sedan kan det vara någon som står framför en och sjunger. förstår ni ?
Detta är lite Bi21 vs i6 och varför jag föredrar i6 för tillfället, det är den där riktiga holografiska återgivningen som saknas, TROTTS att Bi21 ta me fan nog är lika bra på att plocka ut och bygga upp en sjukligt komplett ljudbild !

Det är liksom bara en öppen scen :)

Bi21 går ut hårt och starkt, med stor säkerhet kan jag säga att dessa för mig är något av det bästa som antagligen finns att lyssna på oavsett prisklass.
Otroligt välbalanserade och kompetenta högtalare, dom "brister" dom har är inte närmelsevis i närheten av det mesta andra på marknaden.
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-22 11:24, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 10:51

Det är svårt att bedömma prylar som polare slängt ihop.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-22 11:19

Ja, det är svårt...

Därför andra ska få lyssna också :)
som inte har någon kontakt med konstruktören alls och är kritiska till sin natur... ;)
ÄR medveten om att man inte får känna konstruktören, inte får se något och inte får veta något när man testar.
för då är omdömet värt vatten ut objektivt perspektiv...

Jag hoppas att det framgår med all tydlighet att det jag skriver är det som JAG skriver och alltså vad JAG tycker.
Påstår inte någonstans att det skulle vara en objektiv sanning något av det jag skriver, utan det är enbart subjektiva upplevelser och eget tycke...
Och hur mycket dom är värde är ju upp till var och en, jag tänkte mest att om det kunde glädja någon och om intresset fanns så skriver jag så att folk får veta vad jag tycker om högtalarna.
Men just nu verkar folk mest vara bittra över att jag skriver något om detta testet ?! :?

Är det inte vedertaget att alla testar av denna sorten är subjektiva
(fortsättning... : "placebomonster som är på kul, intetsägande och felaktiga från start och att vi alla inte hör någon skillnad på något utan är totalt tondöva hela bunten ?! :wink:)

Tråden är för att jag ville skriva mina testupplevelser någonstans, forumet passade bra för då kan det samtidigt vara av intresse för andra att ta del av vad jag tycker.

Men jag är i alla fall tillräckligt lyssningsvan för att höra skillnad på kossor och piano spel, och detta är det sistnämnda.

....................................................................................

så om ni inte känner att ni får ut något av det jag skriver, inte är intresserade eller helt enkelt anser att jag bara svammlar så ska ni veta att valet är ditt vistas i tråden i huvudtaget :)
Senast redigerad av DVD-ai 2011-10-22 11:43, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 11:29

Jag skrev bara att det är svårt att bedömma grejjer polare slängt ihop.

Jag har ingen åsikt om din bedömning eller prylarna överhuvudtaget, jag har bara sett dem på bild.

Jag ser dig ju dessutom som polare med båda konstruktörerna. Det kan man tänka sig är dubbelt så svårt. Nästan samma läge som tidningsjournalister som är beroende av annonspengar, fast nu riskerar du konstruktörspolarnas vrede :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-22 11:35

MagnusÖstberg skrev:Jag skrev bara att det är svårt att bedömma grejjer polare slängt ihop.

Jag har ingen åsikt om din bedömning eller prylarna överhuvudtaget, jag har bara sett dem på bild.

Jag ser dig ju dessutom som polare med båda konstruktörerna. Det kan man tänka sig är dubbelt så svårt. Nästan samma läge som tidningsjournalister som är beroende av annonspengar, fast nu riskerar du konstruktörspolarnas vrede :D

Haha, ne den ena va dem har du väll ända varit i närmare kontakt med än på bild.. ;)

Ja, jag tycker att det borde "Ta ut varandra" en aning, men vist är jag partisk i frågan, jag har ju i6 och piPs själv, Bi21 lånar jag bara ;)

OM någon av konstruktörerna skulle känna vrede mot mina tester och dess utgång så hänvisar jag till dig ! 8)

"He made me do it"!
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 11:50

:D
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-22 12:10

MagnusÖstberg skrev:Jag skrev bara att det är svårt att bedömma grejjer polare slängt ihop.

Du är ju polare med både peter stendl och IÖ , inte sant ?

Anser du att du pga av detta har svårt att skriva om upplevelser från deras konstruktioner ?

Känns det nästan som om du är en tidningsjournalist och beroende av annonspengar om du beskriver musiken från deras konstruktioner ?

Jag frågar bara, eftersom det är precis detta du anser att DVDi har svårigheter att opartiskt beskriva, pga att han känner den som gjort isobarikhögtalaren.

Jag tror nog folk kan lägga ihop både ett och två, kanske tre då man ser vilka som firar födelsedagar ihop.

Sedan är det en helt annan sak att grejorna kan låta bra ändå, förstås.
Men det viktigaste är ju att lyssna själv.

8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 12:34

Richard skrev:Jag frågar bara, eftersom det är precis detta du anser att DVDi har svårigheter att opartiskt beskriva, pga att han känner den som gjort isobarikhögtalaren.

Du läser det jag skriver synnerliggen dåligt.

Jag antar att det beror på att det är en isobarikhögtalare inblandad och de ligger dig varmt om hjärtat.

Nu känner han ju båda konstruktörerna men du nämner bara den ena av något skäl. Känner han inte Ingvar också?

Konstaterar att det är svårt att bedömma vänners konstruktioner, och framförallt vänners kommersiella produkter. Det betyder ju att detsamma gäller mig.

Jag menar, jag är ju faktiskt kompis med DVD-ai också, så sluta leta fånig kritik hela tiden.

Case closed.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-10-22 14:59

Reklam för Nextel-färgen:

Bild
Senast redigerad av DanNorman 2011-10-23 02:24, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

eriken

Inläggav eriken » 2011-10-22 15:21

DVD-ai skrev:Men just nu verkar folk mest vara bittra över att jag skriver något om detta testet ?! :?

Kul att läsa dina omdömen! Fast är det inte så att trådar som innehåller jämförelser går väll sällan oanmärkta på faktiskt? Det ska i regel alltid anmärkas på att det inte kan jämföras på det vis det blivit gjort även om trådskaparen är öppen och säger rakt ut att det endast är hans egna upplevelser och tyckanden.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-22 15:54

eriken skrev:
DVD-ai skrev:Men just nu verkar folk mest vara bittra över att jag skriver något om detta testet ?! :?

Kul att läsa dina omdömen! Fast är det inte så att trådar som innehåller jämförelser går väll sällan oanmärkta på faktiskt? Det ska i regel alltid anmärkas på att det inte kan jämföras på det vis det blivit gjort även om trådskaparen är öppen och säger rakt ut att det endast är hans egna upplevelser och tyckanden.

Kör på du DVd-ai,alltid kul att läsa när du hittar på nåt :)

Gillar folk inte dina jämförelser/lyssningsintryck, så får dom väl läsa nåt mer passande då :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-22 16:38

Jag tycker att det är mycket trevligt att det kommit en högtalare som kan utmana ( och kanske spela bättre ) än Pips i en lägre prisklass. :)

Trevligt med lyssningsintryck, tycker jag. Jag vill gärna höra litet mer, DVD:ai.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-22 17:39

Alltid fantastiskt kul med personer som sätter sina drömmar i produktion!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-10-28 08:41

Lyssnat nåt mer DVD-ai? Står dina intryck fast nu när det gått ett tag:)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-10-28 08:50

[quote="DanNorman"]Reklam för Nextel-färgen:

Jag ser ingenting speciellt med den färgen? Vad skiljer den från vanlig svart målarfärg?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-28 08:51

NEXTEL-Suede-Coating är ett tvåkomponents polyuretanmaterial som ger en
matt mockafinish med varm textileffekt ("softlook" "soft-touch").

På grund av utspridd reflektion uppnås en absolut bländfri finish.

När NEXTEL-Suede-Coating härdas blir resultatet en
mycket robust finish. Dennas elasticitet i förbindelse med
högt mekaniskt motstånd har aldrig förr uppnåtts.

Den utomordentliga tekniska stabiliteten och de bländfria
egenskaperna underlättar appliceringen av NEXTEL-
Suede-Coating för att uppnå matta ytor såväl för
dekoration som för enbart funktionella orsaker.

Användningsområde
På grund av sina dekorativa egenskaper och färgskala är
NEXTEL passande för extremt högkvalitativa nyttoartiklar.
Bil- och flygplansinteriörer, möbler, luckor, dörrar,
affärsinteriörer och utställningshallar, belysning, kontorsmaskiner,
data- och ljudenheter, optiska instrument, kontrollpaneler och för att
förbättra de maximalt bländfria egenskaperna som NEXTEL-Suede-Coating
har gör det speciellt passande för funktionella finis har till
t ex bländfria instrumentbrädor, mätinstrument, instrumentpaneler o s v.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-28 10:05

zapanasta skrev:Lyssnat nåt mer DVD-ai? Står dina intryck fast nu när det gått ett tag:)

Som sagt, slutgiltiga "dommen" kommer att redovisas ;)

Kommer förhoppningsvis att tala lite med en av konstruktörerna nu ikväll på fredagsölen.

Han ska få en lite muntlig lyssningsrapport.

Men jag kan säga att piPs har stärkt sin posision mot Bi21 något på en viss punkt som vi alla tre är eniga om (för ovanlighetens skull.. :lol: )
Och att i6 har tagit ett trumfkort ur rockärmen som bi21 hade svårt att arbeta mot, men mer exakt vad detta betyder kommer att redovisas senare.
Bi21 kvarstår dock som en stark utmanare ! så dra inga växlar på detta ofullständiga uttalande nu ! ;)

Jag tycker fortfarande att Bi21 känns på något sätt mer "komplett" än vad piPs gör...
Dom kan helt enkelt leverera högre ljudtryck på ett avslappnat och bra sätt. egentligen oavsett ljudtryck så låter dom mer avslappnade, men kräver (tycker vi) lite bredare placering än piPs för att "hamna rätt".
Mina intryck som redan redovisats om Bi21 vs piPs står fast som så när på en detalj där piPs har kammat hem poäng. och det kommer också att redovisas senare ;)

som sagt, slutgiltiga "dommen" kommer väll kanske på söndag, vi får se...
Dom som närvarar på kvälls fredagsöl kan få en muntlig förhandversion :)

Slutligen kan jag väll säga att jag tycker det har varit jätte roligt att få testa dessa högtalare, och en av mina polare blev omåttligt förtjust i dom !
Så förtjust att jag inte lyckades få med mig dom hem i helgen, utan dom står kvar hemma hos honom och spelar.
Hans Dynaudio s1,4 står nu mera på golvet... 8)
Vi har varit över båda jag och kussinen och spelat med piPs och mina i6 spelandes med dom två XTZ subbar som finns där.

Och på så sätt har alltså testandet gått till i stort.
Mvh//David

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi