Skåpbilshögtalare!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-18 12:25

Svante skrev:Hrmm, ja jag förstår inte hur folk kan gå på att köpa såna där billiga saker... :oops:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=6608

:lol: :lol: :lol:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-18 12:41

IngOehman skrev:
Svante skrev:Hrmm, ja jag förstår inte hur folk kan gå på att köpa såna där billiga saker... :oops:

vadå gått på?? Det var ju ett ekonomisk-tekniskt experiment!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-18 13:18

Birger skrev:Drömmen om klippet gör vissa till fullständiga idioter... :evil:

Tycker inte ett dugg synd om dom som går på det där.

Förresten finns ju den optimala anläggningen: Denon 2105, Pioneer 668 samt Pi60 snörade med EKK :wink:

Skämt å sido så går det att göra klipp om man är openminded men det går att bli hellurad också i hifibranschen. Jag tänker på voodoo som dyrkablar, shaktistenar och annan skit....Jag tycker inte ett dugg synd om fåntrattarna som luras att köpa det skräpet heller :twisted:

rätt många "hifivänner" du kallar för "fåntrattar" 8O

För oliktänkande är väl ändå "hifivänner" som kan ha en del att tillföra anser i ALLA FALL JAG...

Sen en sak JAG reagerar på.. Hur kan man kalla detta fenomen som "branchen" :?:

Jag har för min del aldrig mött hificonsult. Hifiart. Lars Benktsons. Rc i Umeå i en skåpbil på macken säljande högtalare...

Men tydligen har jag missat något där som ni sett ske...

Men finner det ändå konstigt inte sådana tilltag i så fall omskrivs i hifipressen...

Har inte heller sett hifiklubben där heller.

Men men. Tydligen kan man säga exakt vad som helst rent generellt bara man talar om "rätt" sak.... :)

DVS Andra än det man själv uppskattar...eller spelar med eller "tillhör"...

Skrattretande läsning grabbar rent ut sagt...

Men att jag även är puckad nog att skriva på Hf.nu att jag tycker dom får skylla sig själv.Detta skulle jag velat ändra på. Det är ju synd om dom som är okunniga självklart.. Det är ju folk som HAR intresse för välljud som blir brända... Bara för okunskapen är vägledande...skit jag inte tänkte så :oops: ..... Men tack för tillrättavisningen i tankesättet där...

Tackar er som skrivit så jag ändrade mina tankar om detta... :)

MVH
Tobbe

Edit.
råkade skrivs "RC" i luleå. Ska vara umeå så klart :roll:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2005-06-18 16:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-06-18 13:35

n3mmr skrev:
IngOehman skrev:

vadå gått på?? Det var ju ett ekonomisk-tekniskt experiment!

Eh, javisstja, förstås. Jo så var det ju.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-21 03:07

Mayro skrev:

Tycker inte ett dugg synd om dom som går på det där....

...Skämt å sido så går det att göra klipp om man är openminded men det går att bli hellurad också i hifibranschen. Jag tänker på voodoo som dyrkablar, shaktistenar och annan skit....Jag tycker inte ett dugg synd om fåntrattarna som luras att köpa det skräpet heller :twisted:

Jag kan bara hålla med Mayro - att bli lurad är inte att vara en fåntratt. Vad är nästa steg? Att kalla de som blivit misshandlade och märdade för fåntrattar? :cry:

Mayro skrev:För oliktänkande är väl ändå "hifivänner" som kan ha en del att tillföra anser i ALLA FALL JAG...

För mig är man hifi-vän om man bryr sig om musikåtergivning - även de som inte har något att tillföra. Det räcker att bry sig.

Mayro skrev:Sen en sak JAG reagerar på.. Hur kan man kalla detta fenomen som "branchen" :?:

Jag har för min del aldrig mött hificonsult. Hifiart. Lars Benktsons. Rc i Umeå i en skåpbil på macken säljande högtalare...

Men tydligen har jag missat något där som ni sett ske...

Har inte heller sett hifiklubben där heller.

Men men. Tydligen kan man säga exakt vad som helst rent generellt bara man talar om "rätt" sak.... :)

DVS Andra än det man själv uppskattar...eller spelar med eller "tillhör"...

Skrattretande läsning grabbar rent ut sagt...

Men så skrev väl inte Birger? Han skrev att "...det går att bli hellurad också i hifibranschen. Jag tänker på voodoo som dyrkablar, shaktistenar och annan skit..."

Och ingen kan väl förneka att det INOM branschen finns en massa dumheter (oavsett vad för några saker som var och en betraktar vara dumheter). Det betyder inte att ALLA i branschen håller på med det. Birgers inlägg beskyllde inte alla i branschen för att hålla på med dumheter.

Det finns inget kollektivt samvete!

HiFi-konsult är definitivt inte ansvariga för att andra säljer skräp från skåpbilar, och de har inte blivit beskyllda för de heller, av Birger. Inte som jag läser hans inlägg i varje fall.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-06-21 06:19

Jag kan bara hålla med Mayro - att bli lurad är inte att vara en fåntratt. Vad är nästa steg? Att kalla de som blivit misshandlade och märdade för fåntrattar?

Det var en tillspetsad formulering får jag säga. Nej, om man fyskiskt blir misshandlad, rånad mm så har man min fulla sympati :cry:

Om man däremot köper en skinnmus fylld med sand eller en bybee eller en shakti så har man inte min fulla sympati. Samma förstås för den som köper högtalare från en skåpbil. Då är man en fåntratt. :twisted:

Om du däremot är så slipad så att du kan kränga dessa prylar så är det bara att gratulera. Då är du långt ifrån någon fåntratt. :roll:

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-21 09:00

Hum vad är en fåntratt ? En tratt som ser fånig ut ??? Kördes inte Tannoy högtalare runt i en liten bullig skåpbil också ?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-06-21 10:07

Rätt !! Det är en tratt som ser fånig ut :D

Tannoy gjorde några fräcka högtalare på 80-talet men jag gillade aldrig ljudet från dom :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Back To The Topic

Inläggav n3mmr » 2005-06-21 10:20

Jag snackade med en i o f s trevlig, om än lite egenartat anarkistisk, vän om detta med skåpbilhögtalarebedrägerier i helgen. Han anförtrodde mig då att han hade haft en kompis som försörjt sig på detta. "En gång sålde han ett par för åttatusen till en finne, å dom följde med till bankomaten å allting, fast sen fortsatte dom med det här i Norge, tyckte dom va bäst, säkrast asså."

Hmm.

Man fick inget intryck att nån av dom inblandade tyckte annat än att dom utövat sin oförytterliga rätt att ta ut det högsta pris en marknad orkar bära...

Maffian jobbar på den friaste marknaden av alla, eller?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-21 13:19

IngOehman skrev:
Mayro skrev:

Tycker inte ett dugg synd om dom som går på det där....

...Skämt å sido så går det att göra klipp om man är openminded men det går att bli hellurad också i hifibranschen. Jag tänker på voodoo som dyrkablar, shaktistenar och annan skit....Jag tycker inte ett dugg synd om fåntrattarna som luras att köpa det skräpet heller :twisted:

Jag kan bara hålla med Mayro - att bli lurad är inte att vara en fåntratt. Vad är nästa steg? Att kalla de som blivit misshandlade och märdade för fåntrattar? :cry:

Max säger:
Jag anser inte att dom som köper hifi-ormolje-produkter blir lurade. Dom har dock ett halt annat intresse än jag. Jag vill ha en kabel som gör uppgiften att överföra signalen på ett bra sätt. Helst jättebilligt. Dom som köper t.ex. dyrkablar vill ha ett visst märke, som är "rätt", fått bra press och ser coola ut. Gärna dyra också, så det syns att man har bra med pengar. Anläggningen ska se fräck ut, och då passar snygga kablar som hand i handske. Ljudet då? Tja, dom flesta verkar ju nöjda, så då är det väl inget probelm. Tycker jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-06-21 14:49

Hej men du Max...du har ju helt rätt...dom är inte alls lurade ju...men fåntrattar likt förbannat :twisted:

För att gå on topic igen så har jag ändå svårt att känna sympati med någon som köper ett par högtalare från en skåpbil för flera tusen. Jag försöker verkligen men det går liksom inte. :oops:

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-06-21 15:27

De som är alldeles gröna och dessutom litar på folk?

Jag har en polare som blev lurad. Först långt senare (!) förstod han att han blivit lurad och det tyckte han var mindre roligt.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-06-21 15:57

Birger skrev:För att gå on topic igen så har jag ändå svårt att känna sympati med någon som köper ett par högtalare från en skåpbil för flera tusen. Jag försöker verkligen men det går liksom inte. :oops:

Jag förstår dom inte heller. Att köpa ett par helt okända högtalare av en hlet okänd person med skåpbil. Snubben har "råkat få för många" och vill göra sig själv en hacka på sälja dom till första bästa person, istället för att meddela leverantören att han fått en felaktig leverans.
Känns situationen seriös? Inte ett dugg.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2005-06-21 17:34

Jag skulle kunna tänka mig att saluföra en hifiprodukt som på något sätt innehåller tjänstemannasvett en tämligen ovanlig och dyr produkt skulle det bli och hade jag bara funnit användningsområdet och bevisat dess förträfflighet anser jag mig inte lura ngn men att stå och sälja på gatan utan demomöjligheter osv så skall det anses som bedrägeri har själv blivit tillfrågad ett par ggr på parkeringen vid min arbetsplats och bett vederbörande fara åt pipsvängen och hotat med att ringa polisen och göra anm. om bedrägeri de har försvunnit ganska snabbt .

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-06-21 19:57

OlA-68 skrev:Jag skulle kunna tänka mig att saluföra en hifiprodukt som på något sätt innehåller tjänstemannasvett en tämligen ovanlig och dyr produkt skulle det bli och hade jag bara funnit användningsområdet och bevisat dess förträfflighet anser jag mig inte lura ngn men att stå och sälja på gatan utan demomöjligheter osv så skall det anses som bedrägeri har själv blivit tillfrågad ett par ggr på parkeringen vid min arbetsplats och bett vederbörande fara åt pipsvängen och hotat med att ringa polisen och göra anm. om bedrägeri de har försvunnit ganska snabbt .

Nu blev jag nyfiken. Tjänstemannasvett i stället för ormolja. Ansöker härmed att få bli testpilot :)
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 00:45

Jag skulle vilja påstå att gatuförsäljningens form som sådan på intet sätt definierar bedrägeriet. Bedrägeriet är, att de som säljer ljuger för kunden.

Är en korvgubbe/gumma en bedragare? Det menar jag att han/hon i regel inte är. Korven som säljs är vad man väntar sig, och det ljugs sällan ihop någon lögnaktig story om korven och vad som fått den att bli tillgänglig just nu och för dig.

Vh, iö

PS. I morgon är det onsdag, och då kan man köpa jättesmarrig lammkorv vid brostugan! :P (Om man kör motorcykel vill säga, eller vågar visa sig där utan...)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-22 07:55

IngOehman skrev:Jag skulle vilja påstå att gatuförsäljningens form som sådan på intet sätt definierar bedrägeriet. Bedrägeriet är, att de som säljer ljuger för kunden.

Är en korvgubbe/gumma en bedragare? Det menar jag att han/hon i regel inte är. Korven som säljs är vad man väntar sig, och det ljugs sällan ihop någon lögnaktig story om korven och vad som fått den att bli tillgänglig just nu och för dig.

Vh, iö

PS. I morgon är det onsdag, och då kan man köpa jättesmarrig lammkorv vid brostugan! :P (Om man kör motorcykel vill säga, eller vågar visa sig där utan...)

Pah! Och varför skulle man inte våga det. Vicken jala SAAB som helst är tuffare än såna där barncyklar... Fast vem vill äta lammkorv. Ingen vettig människa i alla fall.

Det är intressant ( för att återgå till Ämnet ) att försöka gå igenom vad som egentligen är anledningen till att man kallar skåpbilshögtalargeschäftet bedrägligt eller t o m ett bedrägeri.

Att ljuga i säljsammanhang är nog det normala. Se alla hänvisningar till "man ska väl fatta" och "man förväntar sig väl inget annat än" osv.... Så lögner som är genomskinliga för köparen är uppenbarligen OK.
Det är trevligt med säljare som inte alls ljuger, men dom är inte så många.

Så, vad är det som gör att många av oss verkar överens om att skåpbilshögtalargeschäftet är ett bedrägeri?

A: Säljaren kan inte hittas efteråt, om nån vill klaga
B: Säljaren ljuger om vad som är normalpris?
C: Säljaren överdriver produktens kvaliteter oväntat mycket? Otillåtet mycket? Vad är då "tillåtet mycket"?
D: Man berättar en falsk historia i st f att säga "Jag har ett antal högtalare till salu... osv" Man identifierar sig alltså inte själva som "Säljare".

E, F o G osv... fyll i ni andra!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-22 13:02

Vem har talat om tuff? Man kanske inte vågar för att man är rädd för köerna, som är svåra att passera utan motorcykel. Eller man kanske är rädd att man inte får plats på parkeringsplatsen helt enkelt om man tar bilen. Är det viktigt för dig att vara tuff Albertsson? Kom i din SAAB isåfall, om du känner dig tuff i den. :wink:

Och lammkorven kan du skippa, det finns säkerligen vegetariska alternativ, fast kanske inte just hos korvgubben.

Hos Günters korv inne i staden Sth kan man köpa en vegetarisk korv dock, och läser man på hans stora plansch utanför tjorren där alla korvarna man kan välja mellan finns redovisade, så står det ungefär:

"Vegetarisk korv, gjord på sojabönsextrakt. Smarar inte ett jävla någe."

Men åter till ÄMNET :wink: :

Min uppfattning, ehuru omodern, är att lögner är bedrägeri, oavsett uppfattningar/övertygelser om att folk förväntar sig dem. Det är nämligen omöjligt att veta om alla vet att utsagorna inte är att lite på.

Även om man skulle kunna veta det, är det ett oerhört trams att ljuga. Det är ju likafullt stöld av lyssnartid, som skulle ha kunnat användas för att förmedla information.

Att sälja från skåpbil är däremot inte alls bedrägeri.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-23 11:37

:twisted: Jäkla dig Iö. Skriva saker som följer här för en UTFLYTTAD fan till omnämnda korvmoj...

"Hos Günters korv inne i staden Sth"

Oj vad sugen man blev på en go kabbanoss med" hoj hoj" sås,,,

Sorry OT. Men var tvungen att "skälla lite" på Iö :)

Jag hade förträngt denna korvmojs existens ju... Den är för mig hemvist för riktig korv av kvalitet.... :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-23 11:49

Appropå OT:

Bild

:)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-23 11:54

detta inte bara var elakt... Det var snudd trakaseri nagref.... :lol:

vilken korv den mannen säljer där... Och sen en liten promenad neråt gatan o hälsa på veteran hifi....

Denna kiosk ligger enbart ett stenkast ifrån där jag är uppvuxen... På rörstrandsgatan 46....

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-23 12:49

LOL på den kiosken :lol: :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-23 12:53

Än mer OT. Detta är vad man kan få till korvarna:

Bild

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-23 13:30

nagref.

Vari hela friden får du dessa bilder ifrån???
Har du gjort turistresa dit. :)

Det är iofs värt en resa enbart för ett besök där... :P

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-23 13:42

Mayro skrev:nagref.

Vari hela friden får du dessa bilder ifrån???
Har du gjort turistresa dit. :)

Det är iofs värt en resa enbart för ett besök där... :P

Tog dem vid ungefär samma tidpunkt som nu fast förra året när jag ändå var i Sthlm. Tyvärr så passade Günter's flexibla öppetttider med våra tidsscheman så jag fick nöja mig med bilder. Men nästa gång vettu! ;)

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-06-23 13:49

hur många har skivor där korvmojjen i fråga nämns i tackorden i bookleten?
/en john med en enda, veterligen

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-06-23 14:59

ja öppettider vet han inget om direkt....

får önska en trevlig midsommar och avsluta alla mina OT här med ett förlåt... Men det fanns flera som kan vara elaka och påminna en om svedalas godaste korvmoj alla kategorier..

Han har ju även en stjärna i nån känd matbok eller vad det kallas... Säjer en del om nivån på denna moj :D

Highend Korv :lol:

Med varma hälsningar till er alla...

Tobbe

Användarvisningsbild
Tekko_Tubeamp

Inläggav Tekko_Tubeamp » 2005-06-23 15:57

Surkål LOL :lol:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi