Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:I sökandet efter ett nytt slutsteg så funderar jag på hur stor roll högtalarkonstuktörens elektronik som använts vid processen spelar.
IÖ har ju använt Denon försteg såvitt jag vet. NAD 208 som slutsteg också.
Reidar Persson med Respons använder ARC och de låter bra tillsammans.
Finns säkert fler exempel. Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.
sprudel skrev:Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.
I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.
I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.
screen skrev:RogerGustavsson skrev:I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.
Instämmer, det torde utgöra minst 95% av de upplevda felen såvida inte elektroniken är defekt på något sätt.
adzer skrev:Så länge man räknar bort katastrofalt dåliga förstärkare eller söndriga förstärkare så är rummets påverkan på ljudet oändligt mycket större än förstärkarens dito.
sprudel skrev:adzer skrev:Så länge man räknar bort katastrofalt dåliga förstärkare eller söndriga förstärkare så är rummets påverkan på ljudet oändligt mycket större än förstärkarens dito.
Absolut! Men nu är rummet helt OK, lite småfix bara.
Bill50x skrev:screen skrev:RogerGustavsson skrev:I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.
Instämmer, det torde utgöra minst 95% av de upplevda felen såvida inte elektroniken är defekt på något sätt.
Mjae. Elektroniken betyder ofta ganska mycket - men kanske på ett mer subtilt sätt än rummet.
Men, rum är hjärnan van att kompensera för. Vi känner ju lätt igen en röst eller ett instrument oavsett om det är i ett odämpat badrum eller en ljudstudio.
Den dist som elektroniken bidrar med är av helt annan art och svårare för hjärnan att processa.
/ B
metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det..![]()
sprudel skrev:metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det..![]()
Den här meningen förstår jag inte riktigt syftet med. Vill du förklara?
metheny skrev:sprudel skrev:metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det..![]()
Bara ett lite skämtsamt påpekande om att denna avdelning väl främst handlar om ino audio, och inte om förstärkartillverkning i allmänhet eller din jakt på dito i synnerhet. Du har väl redan startat tio trådar i ämnet, med olika angreppsvinklar, i det allmänna forumet, så jag såg inte poängen med ännu en. Konsensus är väl "lyssna-och-tyck", så behöver detta verkligen ältas vidare?
sprudel skrev:metheny skrev:sprudel skrev:metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det..![]()
Bara ett lite skämtsamt påpekande om att denna avdelning väl främst handlar om ino audio, och inte om förstärkartillverkning i allmänhet eller din jakt på dito i synnerhet. Du har väl redan startat tio trådar i ämnet, med olika angreppsvinklar, i det allmänna forumet, så jag såg inte poängen med ännu en. Konsensus är väl "lyssna-och-tyck", så behöver detta verkligen ältas vidare?
Eftersom andra diskuterar i trådarna tycker de antagligen att de har relevans. Jag diskuterar också just Inos högtalare i denna tråden relaterat till förstärkarval
Om du inte tycker trådarna är intressanta är väl det enklaste att inte läsa dem. Att kommentera någon annans inlägg med att de är onödiga tycker jag känns ganska nedlåtande och tillför ju inget till ämnet.
Det blir ju enbart ett nedvärderande personargument på ett inlägg som inte har kverulanskaraktär. Vilket ditt tidigare inlägg som jag nu kommenterar besitter.
metheny skrev:Just därför, p g a det stora allmänna intresset därav, borde du få en egen avdelning att diskutera din jakt på ett slutsteg i. Så kan de som är intresserade av t ex ino audio produkter o dyl diskutera det här.
metheny skrev:sprudel skrev:metheny skrev:sprudel skrev:metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det..![]()
Eftersom andra diskuterar i trådarna tycker de antagligen att de har relevans. Jag diskuterar också just Inos högtalare i denna tråden relaterat till förstärkarval
Om du inte tycker trådarna är intressanta är väl det enklaste att inte läsa dem. Att kommentera någon annans inlägg med att de är onödiga tycker jag känns ganska nedlåtande och tillför ju inget till ämnet.
Det blir ju enbart ett nedvärderande personargument på ett inlägg som inte har kverulanskaraktär. Vilket ditt tidigare inlägg som jag nu kommenterar besitter.
Just därför, p g a det stora allmänna intresset därav, borde du få en egen avdelning att diskutera din jakt på ett slutsteg i. Så kan de som är intresserade av t ex ino audio produkter o dyl diskutera det här.
sprudel skrev:I sökandet efter ett nytt slutsteg så funderar jag på hur stor roll högtalarkonstuktörens elektronik som använts vid processen spelar.
Finns säkert fler exempel. Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.
Jansson skrev:...Nac 82/2xHi och nap 135 or.
Den ligger just nu nerpackad.
Hälsningar Jansson
Lowend skrev:Om jag inte sett helt fel så finns det en avdelning att diskutera Ino-produkter i, denna avd heter "Generellt om hifi" och borde rimligtvis vara till för alla produkter och ämnen som har med hifi att göra.
KarlXII skrev:Metheny, har du några synpunkter på forumets innehåll finns det en avdelning som heter "Kommentarer och synpunkter." där du kan tycka till.
Håller dock med om att detta inte är någon specifik Inotråd.
Tillbaka till ämnet!
/K12
Objektivisten skrev:Jansson skrev:...Nac 82/2xHi och nap 135 or.
Den ligger just nu nerpackad.
Hälsningar Jansson
Ska du sälja grejerna?
Goldfinger skrev:Jansson har du jämfört förstegsdelen i 2106 med nac 82an?
Jag frågar för jag har lyssnat på en naimrigg med nämda 82 + 135 och jag minns den som lågdistorderad och naturlig i ljudet.
Jansson skrev:Minns du om 82an hade en eller två hicaps eller tom en Supercap?
Varje nätdel gör skillnad.
Jansson skrev:Till skillnad från tex es 14 och es 11 som konstruerades med sikte på synergi med Naim så är Ino audios högtalare, vad jag upplever, ofärgade och återger bara vad som de blivit serverade med.
Därför kan man nog kombinera dem med mycket olika elektronik efter tycke och smak.
Om genvägar inte är senvägar är dom goda vägar för mig.
Hälsningar Jansson
Goldfinger skrev:Jansson skrev:Minns du om 82an hade en eller två hicaps eller tom en Supercap?
Varje nätdel gör skillnad.
Bra fråga, tror det var EN strömförsörjning iaf, inte hundra på om det var en Super eller Hicap men gissar på den senare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster