Högtalarutveckling o elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Högtalarutveckling o elektronik

Inläggav sprudel » 2011-10-30 11:28

I sökandet efter ett nytt slutsteg så funderar jag på hur stor roll högtalarkonstuktörens elektronik som använts vid processen spelar.
IÖ har ju använt Denon försteg såvitt jag vet. NAD 208 som slutsteg också.
Reidar Persson med Respons använder ARC och de låter bra tillsammans.
Finns säkert fler exempel. Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-10-30 11:31

tja, jag har en Denon 2105 du kan få köpa...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Re: Högtalarutveckling o elektronik

Inläggav metheny » 2011-10-30 12:33

sprudel skrev:I sökandet efter ett nytt slutsteg så funderar jag på hur stor roll högtalarkonstuktörens elektronik som använts vid processen spelar.
Finns säkert fler exempel. Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.

Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det.. 8)

Grunderna för t ex piP och pi60 lades väl långt innan Denon bioförsteg och Nad 208 blev så omtalade? Jag kan ha helt fel men jag tror varken dessa eller någon annan förstärkare haft något med processen att ta fram Ino Audios högtalare att göra utan de togs fram med helt andra mål än att "matcha" en viss förstärkare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-30 16:09

sprudel skrev:Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.

I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-30 18:00

RogerGustavsson skrev:
sprudel skrev:Det är ju en intressant genväg att ta rygg på liknande elektronik som konstruktören nyttjat.

+ 1
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-10-30 18:50

RogerGustavsson skrev:

Instämmer, det torde utgöra minst 95% av de upplevda felen såvida inte elektroniken är defekt på något sätt.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-30 20:08

screen skrev:
RogerGustavsson skrev:I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.

Instämmer, det torde utgöra minst 95% av de upplevda felen såvida inte elektroniken är defekt på något sätt.

Mjae. Elektroniken betyder ofta ganska mycket - men kanske på ett mer subtilt sätt än rummet.

Men, rum är hjärnan van att kompensera för. Vi känner ju lätt igen en röst eller ett instrument oavsett om det är i ett odämpat badrum eller en ljudstudio.

Den dist som elektroniken bidrar med är av helt annan art och svårare för hjärnan att processa.

/ B

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2011-10-30 20:21

Jag tror att den distorsion som du talar är så svag och svår att förnimma att hjärnan sorterar bort det problemet lättare när rumsinformation som är påtaglig på något sätt samtidigt måste bearbetas av knölen.

Jag hade ett jordsurr i högtalarna som jag hörde när det inte gick någon signal in i förstärkaren. Så fort jag satte på musik på lagom ljudnivå (säg 70 dB) så gick det inte längre att höra det surret.

Det jag tänker är att alla möjligheter att höra en sådan skillnad som distorsionen kan ge maskeras väldigt lätt av rummets tillkortakommanden.
Jag tror inte att det är lätt att detektera ens i väldigt bra rum för ljudåtergivning.

Löste mitt problemet med att vända stickkontakten till förstärkaren, men det kanske blir svårare med distorsion. :)

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-30 20:22

Så länge man räknar bort katastrofalt dåliga förstärkare eller söndriga förstärkare så är rummets påverkan på ljudet oändligt mycket större än förstärkarens dito.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-31 08:24

adzer skrev:Så länge man räknar bort katastrofalt dåliga förstärkare eller söndriga förstärkare så är rummets påverkan på ljudet oändligt mycket större än förstärkarens dito.

Absolut! Men nu är rummet helt OK, lite småfix bara.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-31 11:00

sprudel skrev:
adzer skrev:Så länge man räknar bort katastrofalt dåliga förstärkare eller söndriga förstärkare så är rummets påverkan på ljudet oändligt mycket större än förstärkarens dito.

Absolut! Men nu är rummet helt OK, lite småfix bara.

Ja då så. Detta var ingen invändning mot ditt eller någon annars rum, bara rent allmänt.
Sen kan ju du och någon annan båda ha "bra" rum, men ändå låta väldigt olika.

Summa summarum är att tillverkarens elektronik är en spott i havet i jämförelse med tillverkarens rum IMO.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-10-31 15:22

Bill50x skrev:
screen skrev:
RogerGustavsson skrev:I praktiken torde rummets akustik vara en ännu större faktor att spela med.

Mjae. Elektroniken betyder ofta ganska mycket - men kanske på ett mer subtilt sätt än rummet.

Men, rum är hjärnan van att kompensera för. Vi känner ju lätt igen en röst eller ett instrument oavsett om det är i ett odämpat badrum eller en ljudstudio.

Den dist som elektroniken bidrar med är av helt annan art och svårare för hjärnan att processa.

/ B

Bra inlägg Bill!
Kort o rakt på sak.

Jag har exakt samma erfarenhet.

Det är lätt att tro att det största felet skulle vara det som är "värst".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-01 08:24

metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det.. 8)

Den här meningen förstår jag inte riktigt syftet med. Vill du förklara?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-01 10:03

sprudel skrev:
metheny skrev:Du borde få en egen avdelning på forumet som bara handlar om din jakt på slutsteg. Känns som om var och varannan tråd handlar om det.. 8)

Bara ett lite skämtsamt påpekande om att denna avdelning väl främst handlar om ino audio, och inte om förstärkartillverkning i allmänhet eller din jakt på dito i synnerhet. Du har väl redan startat tio trådar i ämnet, med olika angreppsvinklar, i det allmänna forumet, så jag såg inte poängen med ännu en. Konsensus är väl "lyssna-och-tyck", så behöver detta verkligen ältas vidare?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-01 11:07

metheny skrev:
sprudel skrev:

Bara ett lite skämtsamt påpekande om att denna avdelning väl främst handlar om ino audio, och inte om förstärkartillverkning i allmänhet eller din jakt på dito i synnerhet. Du har väl redan startat tio trådar i ämnet, med olika angreppsvinklar, i det allmänna forumet, så jag såg inte poängen med ännu en. Konsensus är väl "lyssna-och-tyck", så behöver detta verkligen ältas vidare?

Eftersom andra diskuterar i trådarna tycker de antagligen att de har relevans. Jag diskuterar också just Inos högtalare i denna tråden relaterat till förstärkarval
Om du inte tycker trådarna är intressanta är väl det enklaste att inte läsa dem. Att kommentera någon annans inlägg med att de är onödiga tycker jag känns ganska nedlåtande och tillför ju inget till ämnet.
Det blir ju enbart ett nedvärderande personargument på ett inlägg som inte har kverulanskaraktär. Vilket ditt tidigare inlägg som jag nu kommenterar besitter.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-01 12:09

sprudel skrev:
metheny skrev:
sprudel skrev:

Eftersom andra diskuterar i trådarna tycker de antagligen att de har relevans. Jag diskuterar också just Inos högtalare i denna tråden relaterat till förstärkarval
Om du inte tycker trådarna är intressanta är väl det enklaste att inte läsa dem. Att kommentera någon annans inlägg med att de är onödiga tycker jag känns ganska nedlåtande och tillför ju inget till ämnet.
Det blir ju enbart ett nedvärderande personargument på ett inlägg som inte har kverulanskaraktär. Vilket ditt tidigare inlägg som jag nu kommenterar besitter.

Just därför, p g a det stora allmänna intresset därav, borde du få en egen avdelning att diskutera din jakt på ett slutsteg i. Så kan de som är intresserade av t ex ino audio produkter o dyl diskutera det här. :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-01 12:26

Metheny, har du några synpunkter på forumets innehåll finns det en avdelning som heter "Kommentarer och synpunkter." där du kan tycka till.
Håller dock med om att detta inte är någon specifik Inotråd.

Tillbaka till ämnet!

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-01 14:24

metheny skrev:Just därför, p g a det stora allmänna intresset därav, borde du få en egen avdelning att diskutera din jakt på ett slutsteg i. Så kan de som är intresserade av t ex ino audio produkter o dyl diskutera det här. :wink:

Mörker!

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2011-11-01 14:34

metheny skrev:
sprudel skrev:
metheny skrev:
sprudel skrev:

Just därför, p g a det stora allmänna intresset därav, borde du få en egen avdelning att diskutera din jakt på ett slutsteg i. Så kan de som är intresserade av t ex ino audio produkter o dyl diskutera det här. :wink:

Om jag inte sett helt fel så finns det en avdelning att diskutera Ino-produkter i, denna avd heter "Generellt om hifi" och borde rimligtvis vara till för alla produkter och ämnen som har med hifi att göra. :?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-01 15:27

sprudel skrev:I sökandet efter ett nytt slutsteg så funderar jag på hur stor roll högtalarkonstuktörens elektronik som använts vid processen spelar.

Jag har just tagit en sådan "genväg", delvis i alla fall.

Använder en Denon 2106 som försteg och ett 208 slutsteg.
Låter mycket fint.
Min bedömning är att 2106 har en mycket fin förstegs-del.

Dock använder jag olika signalkällor.
För närvarande använder jag en Naim Cds2 cd-spelare men har en Buffalo 32s-dac och en Pio 668 som jag växlar lite mellan när andan faller på.
Dock är CDS2 min preferens överlag.
Den har en mycket liten färgning som jag gillar.

Robin Marshall använde uteslutande Naim-elektronik när han utvecklade Epos es 14 och es 11.
Dick Shahinian använder Dynavector till uppspelning av sina högatalare.
Som exempel.

Till skillnad från tex es 14 och es 11 som konstruerades med sikte på synergi med Naim så är Ino audios högtalare, vad jag upplever, ofärgade och återger bara vad som de blivit serverade med.
Därför kan man nog kombinera dem med mycket olika elektronik efter tycke och smak.
Guru har fått mycket välförtjänt beröm för sina högtalare när de demats med Naim-elektronik i Storbrittannien. Kolla tex Tom-Toms sida.

Jag har en annan anläggning också till vardagsrummet och innan 2106/208 använde jag en komplett Naim-rigg med Nac 82/2xHi och nap 135 or.
Den ligger just nu nerpackad.
Det lät helt klart annorlunda med samma högtalare pi60s och i samma rum och med samma signalkälla som 2106/208.

Om genvägar inte är senvägar är dom goda vägar för mig.

Hälsningar Jansson
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-11-01 15:33

Jansson skrev:...Nac 82/2xHi och nap 135 or.

Hälsningar Jansson

Ska du sälja grejerna?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-01 15:40

Lowend skrev:Om jag inte sett helt fel så finns det en avdelning att diskutera Ino-produkter i, denna avd heter "Generellt om hifi" och borde rimligtvis vara till för alla produkter och ämnen som har med hifi att göra. :?

Helt korrekt, men admin gjorde en snygg covert ops så att det inte framgår att denna tråd blivit flyttad från just ino-avdelningen :wink:

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-11-01 15:42

Jansson har du jämfört förstegsdelen i 2106 med nac 82an?

Jag frågar för jag har lyssnat på en naimrigg med nämda 82 + 135 och jag minns den som lågdistorderad och naturlig i ljudet.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-01 15:43

KarlXII skrev:Metheny, har du några synpunkter på forumets innehåll finns det en avdelning som heter "Kommentarer och synpunkter." där du kan tycka till.
Håller dock med om att detta inte är någon specifik Inotråd.

Tillbaka till ämnet!

/K12

Nej, det var ingen synpunkt på forumet som sådant, det var en skämtsam vink till en forummedlem. Framgick inte det?

Är ni så jäkla tajt hopsnörda i ändalykten att ni inte ens kan ta/förstå lite skoj? :?

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-01 16:46

Objektivisten skrev:
Jansson skrev:...Nac 82/2xHi och nap 135 or.

Hälsningar Jansson

Ska du sälja grejerna?

Nä.

82an är moddad så mycket att den i princip är osäljbar.
Sen att den lätt låter lika bra eller bättre än en 52a är en annan sak.
Hi caps olive och 135or går så löjligt billigt på begmarknaden numera att det är en löjligt dålig affär att sälja loss (jämfört med vad deras nya ekvivalenter kostar)

Ingen uppsida att sälja mao.
Bättre att behålla. Kul att ha.

Dessutom tycker jag det är roligare att köpa än att sälja.
:wink:

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-01 16:56

Goldfinger skrev:Jansson har du jämfört förstegsdelen i 2106 med nac 82an?

Jag frågar för jag har lyssnat på en naimrigg med nämda 82 + 135 och jag minns den som lågdistorderad och naturlig i ljudet.

Jag var på väg.
Skulle köpa en 4 pin din till phono på Flashback cables men precis då blev min Buffalo 32 dac klar och då började jag köra med den som försteg fram till för ett litet tag sen när 2106an kom in i bilden.

Så jag kom aldrig till skott.

Får göra det nån gång framåt nu när du tar upp det Goldfinger.

Minns du om 82an hade en eller två hicaps eller tom en Supercap?
Varje nätdel gör skillnad.

Vad jag läste i det gamla Naimforumet ( innan det blev toppstyrt) så var det en del som t.o.m använde rörslutsteg till sina nacs och gillade vad dom hörde. Så andra kombinationer förutom rena Naim för och slutstegs kombinationer kan funka fint.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-01 17:03

Ofta har väl konstruktören flera olika förstärkare att tillgå. Wilson tex använder bl.a VTL, ARC, Ayre och Spectral.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-11-01 17:42

Jansson skrev:Minns du om 82an hade en eller två hicaps eller tom en Supercap?

Bra fråga, tror det var EN strömförsörjning iaf, inte hundra på om det var en Super eller Hicap men gissar på den senare.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-01 17:53

Jansson skrev:Till skillnad från tex es 14 och es 11 som konstruerades med sikte på synergi med Naim så är Ino audios högtalare, vad jag upplever, ofärgade och återger bara vad som de blivit serverade med.
Därför kan man nog kombinera dem med mycket olika elektronik efter tycke och smak.
Om genvägar inte är senvägar är dom goda vägar för mig.

Hälsningar Jansson

Jodå, jag har märkt detta också. De verkar inte ha några begränsningar :)
Nu är i alla fall en pre 25 beställd, den bör vara jämbördig med Denon, men trevligare att titta på, om du ursäktar. :wink:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-11-01 17:55

Goldfinger skrev:
Jansson skrev:Minns du om 82an hade en eller två hicaps eller tom en Supercap?

Bra fråga, tror det var EN strömförsörjning iaf, inte hundra på om det var en Super eller Hicap men gissar på den senare.

Det normala är en flatcap, en eller två hicaps till en 82a (eller inga alls om man inte kör med 250/135or. )
Supercapen, då utnyttjar man bara hälften av railsen i den och eldar lite för kråkorna fast det låter ändå bäst med en supercap till trots.

Ska testa 82an med 208an vad det lider.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi