rhenrics skrev:Denon AVR-2105:
#S/N = 100 dB (antar att det är det du menar med
störavstånd)
#8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD; 6 ohms, 1 kHz, <.7%THDÖvriga har jag inte hittat uppgifter om men jag betvivlar starkt att den t ex har en "
tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast".
Vill du ha länkar till dessa siffror kan det ordnas, bl a till
www.usa.denon.com.
I gengäld kanske du kan tal om huruvida tactförstärkaren, som jag länkade ett test till, enligt dig mäter bra eller dåligt?
Ps. har det alltså gått så långt att man direkt blir anklagad för trollverksamhet bara för at man kritiserar en viss produkt?

Ok, tack!
Jo, med det är nu som så, att Denon tillhör de tillverkare vars egenredovisade uppgifter är notoriskt opålitliga - åt "fel håll".
Vi skall heller inte glömma att apparaten ifråga är en hemmabioreceiver, medan diskussionen handlade om effektförstärkare.
Låt mig ta några intressanta uppgifter för just denna apparat dock.
Angiven uteffekt:90 W (8 ohm).
Uppmätt klippeffekt: >125 W (8 ohm).
Angiven bredbandig distorsion 0,7%.
Uppmätt bredbandig distorsion: <0,01%
Angivet störavstånd: 100 dB
Uppmätt S/N: >110 dB (A)
Detta är bara tre exempel, och de tillverkarredovningar jag utgår ifrån är det du redovisade, jag har inte kontrollerat om det stämmer, man jag ser inget skäl att tro att du talar osanning.
De mätningar jag talar om är dessutom skall tilläggas INKLUSIVE den analoga förstegsdelen i 2105, alltså som apparaten beter sig om man använder t ex 5.1-ingången.
Bandbredden hos 2105 är vidare häpnadsväckande stor och fyrkantsvaret vid 10 kHz ser prima ut. Nedåt i frekvens skulle en ännu större bandbredd ha varit trevlig, men den som finns är i varje fall tillräcklig för att rendera både en tonkurva 20 - 20 kHz inom +/- 0,05 dB och ett hyggligt, ehuru inte perfekt, kantvågssvar vid 20 Hz. En undre gränsfrekvens om låga 0,3 Hz hade dock varit ännu trevligare, men prestanda som finns är imponerande som de är - trots att man alltså tittar på försteg och slutsteg tillsammans.
Mätningar är inte allt dock, och i synnerhet är det så när man bara tittar på de säg tio mest relevanta parametrarna. De är att betrakta som
grundkrav - inte en garant för perfekt ljudåtergivning. Man skall aldrig förenkla saker* och fastna i tumregelträsket.
Även om den hörbara färgningen från 2105 är extremt liten visade sig apparaten vara hörbar i F/E-lyssning. Det är förvisso praktikt taget alla effektförstärkare (av alla jag varit med och undersökt med F/E-lyssning har endast tre kunna konstatera vara så lite färgande att vi inte lyckats höra dem vid tillfället för F/E-lyssningen) med de flest färgar avsevärt mycket mera än vad 2105 gjorde. I halvsvår last skall tilläggas.
Kommentaren:
rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall

, tycks alltså komma från någon som tror på de tillverkare, som skarvar till bättre data än de uppnår, men misstror (åt fel håll) de som anger data med oerhört stora marginaler.
Sådana trosprinciper (att aldrig ifrågasätta sina egna förutfattade meningar, utan slaviskt följa dem) är en sorts tumregler - och den enda som drabbas av att följa dem, är en själv. Den som bestämmer sig för att tro enligt ett förenklat mönster istället för att ta reda på fakta kommer ju inte att kunna välja den anläggning som skulle ha givit bäst resultat.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).