Hur dåliga är "digitala" förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-23 18:05

rhenrics skrev:
Zalve skrev:
# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),

# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.

# Dämpfaktor >80 inom hela audioområdet,

# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).

# Störavstånd bättre än 110 dB.

Hur många konventionella Transistorförstärkare klarar detta ?!
(Själv har jag ingen aning)

Knappast Denon 2105 iallafall 8)

Länk till mätning/recension av Tact, som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.

Edit: förtydligande, så inte bamsefarsan behöver bli upprörd 8)

Spekulationer i alla ära - vilken parameter hos 2105 klarar inte de uppsatta kraven menar Rhenriks?

Följdfrågor:

Har du hört apparaten ifråga?

Har du mätt på apparaten ifråga?

Har du någon speciell orsak att göra ett inlägg där du uttalar dig om apparaten, som är annan än ett ostoppbart behov av att trolla? :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-23 18:09

Vaoo, rhenrics kan trolla 8O Jag är full av beundran.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 18:34

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
Zalve skrev:
# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),

# Tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast.

# Snyggt kantvågssvar vid 20 Hz (utan lutning tack) såväl som vid 20 kHz, då alltså utan ringningar och med rimligt antal övertoner bevarade (säg upp till 5:e i varje fall, gärna 10:e).

Länk till mätning/recension av Tact, som tydligen gav ganska bra resultat, men jag antar att de bara mäter fel helt enkelt.

Spekulationer i alla ära - vilken parameter hos 2105 klarar inte de uppsatta kraven menar Rhenriks?

Följdfrågor:

Har du någon speciell orsak att göra ett inlägg där du uttalar dig om apparaten, som är annan än ett ostoppbart behov av att trolla? :wink:

Vh, iö

Tja orsaken var helt enkelt att jag inte tror att den uppfyller dessa kriterier. Då kan du, om du nu väljer att bemöta den spekulationen, antingen visa att den faktiskt uppfyller dessa krav, eller så kan du visa att den inte gör det. Eller så kan du hålla käft och inte börja babbla om trollerier och andra personangrepp. Jag har inte angripit vare sig dig eller Bamseballen i mitt inlägg, så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-23 18:42

IngOehman skrev:
beboo skrev:
Om du tittar på distorsionen vid 6,6 kHz och sedan tänker dig hur den skulle fortsatt att öka däröver, så får du en hygglig bild av hur de mäter när man mäter dem med samma normer som man använder när man mäter konventionella förstärkare.

Jag får ingen hygglig bild av det, saknar kunskapen om det.
Hur mycket ökar den då ska jag tänka mej ?

PS. Jag har mätt på switchmodeförstärkare massor av gånger (inkl ICE-modulerna),

Vad lämmna dom för effekt då ?
Om du har mätt har du inte kvar mätdatan då så man kan få se nån annans mätnings än b&o`s ??

Mvh

Ge dig Beboo! :wink:

Jag har ju sagt att du skall titta på deras mätningar.

Jag har även sagt att både jag, andra och dom själv har mätt på modulerna. Att concensus föreligger torde vara givet, Om inte annat av bristen på invändingar från min sida. Det betyder att du kan lita på mätningarna från B&O. Annars hade jag ju näppeligen hänvisat dig till dem.

Ok?

Vh, iö

Din invändning tidigare var just att du menade att switch-mode-förstärkartillverkare mäter enligt en annan standard som inte tar med distorsion i högre frekvensband. Kanske är det därför folk inte fattar vad du menar när du sen ändå hänvisar till tillverkarens egna mätningar. Kanske är därför folk vill se de mätningar du påstår dig ha gjort som visar hur illa dessa förstärkarlösningar fungerar egentligen. Blev det lite klarare då? 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-06-23 19:11

Jag tycker det är rätt tydligt i B&Os dokument vad det är IÖ hänvisar till. I det dokumentet står på t.ex. sidan 6 och 12:

"AES 17, 20 kHz 7th order Audio Precision messurement filter is used."

Tittar man sedan på diagrammet på sidan 12 framgår det också att distorsionen stiger med frekvensen, rätt rejält tycker jag det ser ut som. Antar att många hade reagerat på ett sådant beteende för en konventionell förstärkare. Mätfiltret förskönar alltså switchmodeförstärkarens distorsionsdata?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-06-23 19:12

Bill50x skrev:För att bidra med lite bensin på brasan kan jag berätta att vissa potentater anser att Einsteins storhet var under en mycket begränsad tid i hans yngre år,

Stämmer nog, det han funderade ut medans han jobbade på patentverket var dock relativt lätta problem...det han ägnade sig åt i sin senare del var ett problem ingen lyckats lösa (om det nu går).

att hans fru bidrog med ganska mycket av idéerna

Vilken fru har inte ideér?....

samt att tankarna kring relativitetsteorin redan dryftats av andra fysiker och vissa lösningar på problemet ochså presenterats - kanske är man inte så smart som Einsteins halvbrorsa?

Problemet var att ideérna var så långt före sin tid, vilket gjorde att inte kunde få Nobelpriset för sin relativitetsteori...

Hoppas det inte är Bamsefar & rhenrics som syns på
http://www.armeka.se/bonfireblowup.wmv - hahaha!

/ B[/quote]

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-06-23 19:16

Du är bra härligt dryg du rhenrics! Kul när du tittar förbi på forumet.. tid för glada tider då!

Jag hoppas att du är nöjd med dina digitala delar iaf!

Jocke
admin

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-23 20:05

Herregud, måste ni bråka så 8O :?: Sådant trams kan vi lämna åt Aftonbladets diskussionsforum. Trodde vi var lite mer professionella i vårt uppförande.

Att vi blir ilskna och förbannade gör bara att ondskan växer och dumheten växer.

Ta det lite lugnt go vänner :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 22:23

rhenrics skrev: Bamseballen ... så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?

Jaha - jag hade lagt ned men när du skriver sådär så måste jag ju bara fortsätta med dagens stora nöje, att driva dig till vanvett. Det är så himla skoj !!!

Jag låg och garvade på skrivbordet åt dina klantigheter.

Sedan fick jag inte ha mitt torsdgasnöje längre - men nu verkar det vara fritt fram igen, och jag kan bara inte motså att jävlas lite, det är sååå himla kul !!!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-23 22:47

Bamsefar skrev:
rhenrics skrev: Bamseballen ... så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?

Jaha - jag hade lagt ned men när du skriver sådär så måste jag ju bara fortsätta med dagens stora nöje, att driva dig till vanvett. Det är så himla skoj !!!

Jag låg och garvade på skrivbordet åt dina klantigheter.

Sedan fick jag inte ha mitt torsdgasnöje längre - men nu verkar det vara fritt fram igen, och jag kan bara inte motså att jävlas lite, det är sååå himla kul !!!!

Hm du verkar vara en sådan person som tycker om att knäcka folk så att de blir lallande dårar. Jag hoppas jag har fel! 8)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-23 22:56

mats: Vet inte det, brukar inte sysselsätta mig med det normalt sett, men en dag som denna var det totalt omöjligt att motså :lol: :lol: :lol:

Fast det är kanske lite som marinkårssoldater och dyliga förband, först bryter man ned :roll: sedan bygger man upp :wink: :twisted:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-24 02:17

rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
Zalve skrev:
IngOehman skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),

Följdfrågor:

Vh, iö

Tja orsaken var helt enkelt att jag inte tror att den uppfyller dessa kriterier. Då kan du, om du nu väljer att bemöta den spekulationen, antingen visa att den faktiskt uppfyller dessa krav, eller så kan du visa att den inte gör det.

Eller så kan du hålla käft och inte börja babbla om trollerier och andra personangrepp. Jag har inte angripit vare sig dig eller Bamseballen i mitt inlägg, så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?

Av ditt undvikande svar drar jag slutsatsen att du inte mätt på apparaten. Huruvida du lyssnat på den i något sammanhang framgår däremot inte alls, ej heller varför du skriver:

rhenrics skrev:Knappast Denon 2105 iallafall 8)

Kan ett sådant inlägg vara annat än trolleri?

Om du vill övertyga någon om att det finns någon annan orsak än trolleri får du nog berätta vad ditt syfte med inlägget var. Annars framstår det som ett klockrent troll-inlägg. Det enda du åstadkommer med det är ju att provocera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 10:37

IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
IngOehman skrev:
rhenrics skrev:
Zalve skrev:
IngOehman skrev:# Distorsion < 0,01% upp till minst 20 kHz (med alla övertoner redovisade, alltså inte mätta enligt de specialföreskrifter som gäller för switchmode-förstärkare),

Följdfrågor:

Vh, iö

Tja orsaken var helt enkelt att jag inte tror att den uppfyller dessa kriterier. Då kan du, om du nu väljer att bemöta den spekulationen, antingen visa att den faktiskt uppfyller dessa krav, eller så kan du visa att den inte gör det.

Eller så kan du hålla käft och inte börja babbla om trollerier och andra personangrepp. Jag har inte angripit vare sig dig eller Bamseballen i mitt inlägg, så ni kan lägga ner trakasseriet, ok?

Av ditt undvikande svar drar jag slutsatsen att du inte mätt på apparaten. Huruvida du lyssnat på den i något sammanhang framgår däremot inte alls, ej heller varför du skriver:

Kan ett sådant inlägg vara annat än trolleri?

Om du vill övertyga någon om att det finns någon annan orsak än trolleri får du nog berätta vad ditt syfte med inlägget var. Annars framstår det som ett klockrent troll-inlägg. Det enda du åstadkommer med det är ju att provocera.

Vh, iö

Denon AVR-2105:

#S/N = 100 dB (antar att det är det du menar med störavstånd)

#8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD; 6 ohms, 1 kHz, <.7%THD

Övriga har jag inte hittat uppgifter om men jag betvivlar starkt att den t ex har en "tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast".

Vill du ha länkar till dessa siffror kan det ordnas, bl a till www.usa.denon.com.

I gengäld kanske du kan tal om huruvida tactförstärkaren, som jag länkade ett test till, enligt dig mäter bra eller dåligt?

Ps. har det alltså gått så långt att man direkt blir anklagad för trollverksamhet bara för at man kritiserar en viss produkt? 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 11:03

Anledningen till att du blir anklagad för trollverksamhet är nog främst för att du trollar, rhenrics.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-06-24 11:15

Sluta nu allihop och kasta skit pa varandra, bli sa stora som ni verkar vilja vara.

For att aterkomma till fragan om digitala forstarkare, dalig eller ej.

- En digital forstarkare approximerar alltid en analog signal, mer ju narmare den ovre gransfrekvensen man kommer. LP-filter eller ej.

PS/ Saknar a,a & o pa tangentbordet/

Mvh

Peter Akemark

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 11:20

dawen skrev:Anledningen till att du blir anklagad för trollverksamhet är nog främst för att du trollar, rhenrics.

Mmm trollar fram besvärande siffror möjligen... 8)

Hade du något att tillägga i sak (digitala förstärkare kontra analog samt hur de mäter) eller ville du bara trolla?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-06-24 11:20

Bamsefar skrev:mats: Vet inte det, brukar inte sysselsätta mig med det normalt sett, men en dag som denna var det totalt omöjligt att motså :lol: :lol: :lol:

Fast det är kanske lite som marinkårssoldater och dyliga förband, först bryter man ned :roll: sedan bygger man upp :wink: :twisted:

Så du skall bygga upp rhenrics till att bli en ny mäktig Öhman?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 11:23

PeterAkemark skrev:Sluta nu allihop och kasta skit pa varandra, bli sa stora som ni verkar vilja vara.

For att aterkomma till fragan om digitala forstarkare, dalig eller ej.

- En digital forstarkare approximerar alltid en analog signal, mer ju narmare den ovre gransfrekvensen man kommer. LP-filter eller ej.

PS/ Saknar a,a & o pa tangentbordet/

Mvh

Peter Akemark

Allt människan uppfattar är också approximationer, vare sig det gäller ljud eller synintryck. Det filtreras och tolkas av hjärnan. Det intressanta med digital approximation är ju när samplingsfrekvensen blir så hög att de inte går att skilja den från en analog. För en människas sinnesorgan alltså.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 11:25

mats skrev:
Bamsefar skrev:mats: Vet inte det, brukar inte sysselsätta mig med det normalt sett, men en dag som denna var det totalt omöjligt att motså :lol: :lol: :lol:

Om inte Bamseballen gjort misstaget att visa sig på bild så skulle man inte kunna tro att han var så klen och tanig med tanke på hur stor i käften han är. Marinkårssoldat...jo jo :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 11:28

rhenrics: Jag ville inte trolla, jag ville bara anklaga dig för trolleri, evil wizard.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 11:32

dawen skrev:rhenrics: Jag ville inte trolla, jag ville bara anklaga dig för trolleri, evil wizard.

Vem är du att döma och anklaga? Du är väl lika mycket troll du som anklagara andra för att vara troll. Eller står det någonstans i trollhandboken att ett troll anklagar aldrig andra för att vara troll? :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 11:34

För att vara ett troll så förekommer jag väl rätt mycket i diskussioner där det inte finns möjlighet att hacka på herr Öhman?

Nåja, jag är iaf David Wennberg, wannabemoderatorn, att döma och anklaga. Vad heter du mer än rhenrics?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-24 11:43

Nu får ni fanimig ge er. Gå ut i friska luften, dra ett par varv kring midsommarstången, hinka lite bärs och bete er som människor!

Om ni fortsätter att göra er själva löjliga så kommer jag se till att ni inte kan göra det i den här tråden så länge det är midsommarafton.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-06-24 11:45

mats skrev:

Näe det kommer inte bli av, jag står för nedbrytandet så kan du som Gud bygga upp ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 11:47

dawen skrev:För att vara ett troll så förekommer jag väl rätt mycket i diskussioner där det inte finns möjlighet att hacka på herr Öhman?

Nåja, jag är iaf David Wennberg, wannabemoderatorn, att döma och anklaga. Vad heter du mer än rhenrics?

Eftersom nämnde Öhman själv väljer att ställa sig i rampljuset med sina ibland kontroversiella påståenden och åsikter bör han väl räkna med att få mothugg? T ex synes det åtminstone mig som lite märkligt att påstå att digitala/switchmode-förstärkare inte duger till fullregisteråtergivning för högkvalitativt hifibruk därför att de inte lever upp till vissa därtill ställda kriterier, medans det tydligen går bra att för eget bruk inom samma tillämpningsområde använda sig av en analog receiver som inte heller lever upp till samma kriterier. Vad är det annat än hyckleri?

Jag hackar inte på Öhman. Jag har ö h t inte nämnt hans namn i mitt inlägg där jag länkade till ett test av en tact-förstärkare. Är det mitt fel att han tar kritik mot en viss apparat så personligt? Är det mitt fel att Bamseballen börjar häckla mig helt utan anledning och gör att tråden spårar ur i personangrepp istället för att behandla sakfrågan? Blir man ett troll bara för att andra säger att man är det? Du får ursäkta, men det köper jag inte för fem öre!

/Rickard Henricson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-24 11:55

rhenrics skrev:Denon AVR-2105:

#S/N = 100 dB (antar att det är det du menar med störavstånd)

#8 ohms, 20 Hz-20 kHz, <.08%THD; 6 ohms, 1 kHz, <.7%THD

Övriga har jag inte hittat uppgifter om men jag betvivlar starkt att den t ex har en "tonkurva inom +/- 0,05 dB 20 - 20 000 Hz, både olastat, lastat med ned till 3 ohm och lastat med högtalare eller högtalarlik konstlast".

Vill du ha länkar till dessa siffror kan det ordnas, bl a till www.usa.denon.com.

I gengäld kanske du kan tal om huruvida tactförstärkaren, som jag länkade ett test till, enligt dig mäter bra eller dåligt?

Ps. har det alltså gått så långt att man direkt blir anklagad för trollverksamhet bara för at man kritiserar en viss produkt? 8O

Ok, tack!

Jo, med det är nu som så, att Denon tillhör de tillverkare vars egenredovisade uppgifter är notoriskt opålitliga - åt "fel håll". :P

Vi skall heller inte glömma att apparaten ifråga är en hemmabioreceiver, medan diskussionen handlade om effektförstärkare.

Låt mig ta några intressanta uppgifter för just denna apparat dock.

Angiven uteffekt:90 W (8 ohm).
Uppmätt klippeffekt: >125 W (8 ohm).

Angiven bredbandig distorsion 0,7%.
Uppmätt bredbandig distorsion: <0,01%

Angivet störavstånd: 100 dB
Uppmätt S/N: >110 dB (A)

Detta är bara tre exempel, och de tillverkarredovningar jag utgår ifrån är det du redovisade, jag har inte kontrollerat om det stämmer, man jag ser inget skäl att tro att du talar osanning.

De mätningar jag talar om är dessutom skall tilläggas INKLUSIVE den analoga förstegsdelen i 2105, alltså som apparaten beter sig om man använder t ex 5.1-ingången.

Bandbredden hos 2105 är vidare häpnadsväckande stor och fyrkantsvaret vid 10 kHz ser prima ut. Nedåt i frekvens skulle en ännu större bandbredd ha varit trevlig, men den som finns är i varje fall tillräcklig för att rendera både en tonkurva 20 - 20 kHz inom +/- 0,05 dB och ett hyggligt, ehuru inte perfekt, kantvågssvar vid 20 Hz. En undre gränsfrekvens om låga 0,3 Hz hade dock varit ännu trevligare, men prestanda som finns är imponerande som de är - trots att man alltså tittar på försteg och slutsteg tillsammans.

Mätningar är inte allt dock, och i synnerhet är det så när man bara tittar på de säg tio mest relevanta parametrarna. De är att betrakta som grundkrav - inte en garant för perfekt ljudåtergivning. Man skall aldrig förenkla saker* och fastna i tumregelträsket.

Även om den hörbara färgningen från 2105 är extremt liten visade sig apparaten vara hörbar i F/E-lyssning. Det är förvisso praktikt taget alla effektförstärkare (av alla jag varit med och undersökt med F/E-lyssning har endast tre kunna konstatera vara så lite färgande att vi inte lyckats höra dem vid tillfället för F/E-lyssningen) med de flest färgar avsevärt mycket mera än vad 2105 gjorde. I halvsvår last skall tilläggas.

Kommentaren:

, tycks alltså komma från någon som tror på de tillverkare, som skarvar till bättre data än de uppnår, men misstror (åt fel håll) de som anger data med oerhört stora marginaler.

Sådana trosprinciper (att aldrig ifrågasätta sina egna förutfattade meningar, utan slaviskt följa dem) är en sorts tumregler - och den enda som drabbas av att följa dem, är en själv. Den som bestämmer sig för att tro enligt ett förenklat mönster istället för att ta reda på fakta kommer ju inte att kunna välja den anläggning som skulle ha givit bäst resultat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-06-24 11:56

Tråden är nu låst över midsommar. Välkomna tillbaka att delta i den på midsommardagen! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-29 01:02

Är tråden inte låst nu längre alltså? :o

Varför skriver ingen en massa kloka saker i den då? :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-06-29 09:43

:D

Ja, säg det... Folk kanske har blivit kloka? :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-06-29 10:12

Belker skrev::D

Ja, säg det... Folk kanske har blivit kloka? :wink:

Folk har fått annat att tänka på: Underhåll till tillfälliga bekantskaper, få plats på torken, vänja sig vid kommunala transporter i 3-12 månader??

De va ju missommar, vetja!
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi