Distorsion i digitala förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Distorsion i digitala förstärkare

Inläggav IngOehman » 2005-06-24 12:27

Eftersom den gamla tråden har låsts (i varje fall tillfälligt), och jag just hittade en intressant sak tänker jag mig att det kan vara rimligt att starta en ny tråd.

Jag hoppas att diskussionen kan hålla en trevlig och saklig nivå i denna tråd och att vi skall slippa se exempel på inläggare som kallar redovisningar av personliga synpunkter för dravel, och som med avsikt att göra andra illa spekulerar vilt om saker som istället hade kunnat undersökas.

Nu till saken:

Vad jag tänkt starta denna tråd med är att göra alla uppmärksamma på att det nuförtiden på Tacts hemsida för KlassD-förstärkaren M2150 står:

THD+N (all power levels 20 Hz) < 0,01 %

Kanske står det olika på olika ställen, men där jag kollade står det faktiskt så numera.

Vad hände med THD+N (all power levels 20 -20 000 Hz) < 0,01 % ?

(I manualen står det fortfarande 20 - 20 000 Hz.)

Är osäker på om det är en felskrivning bara, eller om det ha ändrat från tidigare. Någon som vet?

Vänliga hälsningar, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-24 12:34, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-24 12:31

Naqref skrev ju...

Tråden är nu låst över midsommar. Välkomna tillbaka att delta i den på midsommardagen!

Kunde du inte ha väntat ett tag? Eller tagit en nypa frisk luft?
Det är väl inte så svårt att räkna ut hur den här tråden kommer bli heller tyvärr. 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-06-24 12:36

Var är din optimism marbrink, det kan ju faktiskt gå vägen. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-24 12:36

Om vi alla ser till att den blir trevlig så kommer den att bli det. :P

Det tror jag säkert vi kan klara. Jag kan i varje fall högtidligt lova att inte skriva något mera i tråden (under midsommarhelgen) om det skulle dyka upp något otrevligt inlägg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-06-24 12:44

Vi får väl hoppas då, men det är inte lätt att få det att gå vägen när det finns människor som inte vill göra annat än att säga emot eller att käfta... :(

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 16:25

Om vi ständigt klagar på människor, gör vi saken bättre då marbrink? :roll:

En omstart tycker jag är bra, så slipper man prata om gammalt groll och kan diskutera annat, exempelvis "digitala" förstärkare.
Common sense is not that common.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-24 16:58

Att ta upp tråden i teknikavdelningen skulle nog bidra till saklighet.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Re: Distorsion i digitala förstärkare

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 18:49

IngOehman skrev:Eftersom den gamla tråden har låsts (i varje fall tillfälligt), och jag just hittade en intressant sak tänker jag mig att det kan vara rimligt att starta en ny tråd.

Jag hoppas att diskussionen kan hålla en trevlig och saklig nivå i denna tråd och att vi skall slippa se exempel på inläggare som kallar redovisningar av personliga synpunkter för dravel, och som med avsikt att göra andra illa spekulerar vilt om saker som istället hade kunnat undersökas.

Nu till saken:

Vad jag tänkt starta denna tråd med är att göra alla uppmärksamma på att det nuförtiden på Tacts hemsida för KlassD-förstärkaren M2150 står:

THD+N (all power levels 20 Hz) < 0,01 %

Kanske står det olika på olika ställen, men där jag kollade står det faktiskt så numera.

Vad hände med THD+N (all power levels 20 -20 000 Hz) < 0,01 % ?

(I manualen står det fortfarande 20 - 20 000 Hz.)

Är osäker på om det är en felskrivning bara, eller om det ha ändrat från tidigare. Någon som vet?

Vänliga hälsningar, iö

I den förra tråden om digitala förstärkare hävdar du att du själv mätt på just denna förstärkare. Har du glömt resultaten? Har du dem inte kvar? Eller har du i själva verket aldrig gjort några mätningar som du tidigare påstod? Hade du det borde du väl veta vad maskinen har för dist i ovan givna intervall?

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 18:53

rhenrics: Varför skriver du fetstilt?

:)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 18:55

För övrigt tycker jag inte att man om man nu mätt på någonting är skyldig att komma ihåg eller på något sätt spara distvärden, om man ändå minns att de var okej liksom.

Även om det distade "för mycket", vad spelar det för roll? Vad är det att bråka om?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 19:05

dawen skrev:För övrigt tycker jag inte att man om man nu mätt på någonting är skyldig att komma ihåg eller på något sätt spara distvärden, om man ändå minns att de var okej liksom.

Även om det distade "för mycket", vad spelar det för roll? Vad är det att bråka om?

Men snälla nån, någon måtta får det väl vara? I den förra tråden påstår Öhman följande:

"Jag har ju inte tagit upp någon specifik klass D-förstärkare i mitt tidigare tämligen allmänna inlägg, men eftersom den där TacT-apparaten har nämnts och det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det!

Tänker inte recensera någon specifik apparat här dock, jag uppfattade ämnet som allmänt.
"

Länk

Han använder det som motargument när jag med stöd av spec från TacT hävdar att TacT 2150 att den klarar dist<0.01 för hela frekvensbandet. Nu startar han en ny tråd och minns alltså helt plöstsligt inte den mätning han påstod sig ha gjort tidigare 8O

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 19:09

Jag fattade att han mätt på 2105, inte på 2150. Enklast om IÖ svarar kanske (och att vi på åtminstone första sidan i den här tråden försöker hålla en lite trevligare ton).

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-06-24 19:15

Troll, koppla in hjärnan för bövelen.. om inte för din skull så för alla andras skull.

/Peter
Senast redigerad av Piotr 2005-06-24 19:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 19:16

Okej, nu har jag kopplat in den, bättre nu? :wink:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 19:18

dawen skrev:Jag fattade att han mätt på 2105, inte på 2150. Enklast om IÖ svarar kanske (och att vi på åtminstone första sidan i den här tråden försöker hålla en lite trevligare ton).

TacT tillverkar ingen förstärkare med modellbeteckning 2105. Det gör däremot Denon, men det kan näppeligen varit den analoga förstärkaren han avsåg då han skrev:

"Därefter drog rhenriks in en specifik förstärkare, och kom med en massa påståenden om att denna apparat kritiserades utan att jag hört eller var bekant med dess mätegenskaper. Detta är nonsens och jag har klargjort att det inte stämmer. Inte på någon punkt! "

Länk

Antingen har han mätt såsom han tidigare påstod på den förstärkare jag där talade om, nämligen TacT2150. Har han det så torde han vara bekant med hur den distar, vilket gör denna tråds frågeställning väldigt märklig. Har han inte mätt så innebär det ju att han ljög om detta i den tidigare tråden.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 19:22

Det var du som skrev 2150 i några inlägg upp?

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-24 19:23

Piotr:
"Troll, koppla in hjärnan för bövelen.. om inte för din skull så för alla andras skull."
Dawen:
"Okej, nu har jag kopplat in den, bättre nu?"

Dawen, Piotr menade inte dig.

Men missförståndet är intressant. Det är ett bokexempel på de s.k. parallelprocesser. Om ngn vill höra vad dessa innäbär kan jag förklara via PM.
Dimitri

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 19:27

dimitri: Ser du att det står edit i inlägget också? Det stod inte troll först, då hade jag inte tagit åt mig.

Missförståndet är ironiskt, måhända också intressant.

Det intressantaste tycker jag är att vi sitter och gnabbar stereogrejor på midsommar, istället för att äta sill (mm!) och dricka sprit (MM!) :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-06-24 19:31

Kloka ord Dawen. Inte så mycket snapps i år men andra omgången för dagen med potäter å sill alldeles strax... slurp!

/Peter

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 19:35

Jag har ätit taskigt grillat kött idag, ingen sill och inga nubbar. Tur att det fanns en hel skål med gacca (guacamole, stavas det så?) att vräka på!

Fast, det åker nog fram lite fulwhiskey framåt småtimmarna, höhö!

Nåja, det var ju inte ämnet. Åker till satan, eller vad man nu brukar säga:

Denon 2105 är säkert skitbra. Huruvida den har ett snrvärde på si och så mycket är för mig intressant, som så många andra tekniska problem. Makrokosmos först, mikrokosmos sedan. Jag har mycket större problem med framför allt vettig lyssningsposition och rumsakustiska fenomen än vad jag har med distvärden på någon av mina apparater, främst försteget - så vad spelar det för roll om det är ditten eller datten? All musik är ju ändå sönderkomprimerad idag, så vad spelar det dessutom för roll? :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-06-24 19:35

Dawen,
började skriva inlägget innan Piotrs edit.
Hämtade citatet efter edit och la inte märket till till att edit kom till.
Icke desto mindre var det ett missförstånd som har sina skäl.
D

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 19:37

dimitri: Du har mp! (midsommarspost!)

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2005-06-24 20:08

IÖ, vilken digital stärkare skulle vara bäst att prova om man vill utvärdera hemma själv?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-06-24 20:18

Dum fråga: kan man verkligen prata om digitala förstärkaren? Är de inte allihop i grund och botten analoga?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 21:03

dawen skrev:Det var du som skrev 2150 i några inlägg upp?

Ja? Jag har hela tiden pratat om TacTs heldigitala förstärkare 2150 och undrat huruvida Öhman faktiskt mätt på den, såsom han påstod i den andra tråden till vilken jag länkat två ggr, eller om han inte gjort det. Att jag i den andra tråden tog upp Denon 2105 har inget med detta att göra. I det fallet är jag mer nyfiken på om den verkligen lever upp till de hårda krav med vilka Öhman tidigare avfärdat t ex Tacts M2150 förstärkare.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 21:14

dawen skrev:Dum fråga: kan man verkligen prata om digitala förstärkaren? Är de inte allihop i grund och botten analoga?

I TacT m2150 sker ingen analog förstärkning alls. PCM bitströmmen från en cd-transport uppsamplas till 96/24 kHz/bit och räknas sedan om till PWM mha av en sk Equibit-algoritm från Toccata (Texas Instruments). Denna PWM styr sedan transistorswitchar som slår av och på med en hastighet av drygt 350 kHz samt varierar pulsbredden enligt det uträknade schemat. Genom att variera spänningen som läggs över switcharna får man olika utvolym i högtalarna. Strömmen som når högtalarna tas alltså i princip direkt från vägguttaget, efter transformering och filtrering (LP 60 kHz). Det är väl så digitalt det kan bli åtminstone fram tills signalen når högtalaren.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-24 21:47

rhenrics:

Har du något emot Ingvar Öhman personligen?

Maken till agg har jag aldrig sett på ett internet-forum, oavsett "ämne". 8O

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 21:52

m_persson79 skrev:rhenrics:

Har du något emot Ingvar Öhman personligen?

Maken till agg har jag aldrig sett på ett internet-forum, oavsett "ämne". 8O

Nej, som du ser om du är läskunnig så avhandlar jag enbart sakfrågor. Frågor som handlar om HiFi. Om du kan visa mig att jag någonstans diskuterat Öhmans person så är jag mycket nyfiken att ta del av detta material.

Hade du något att tillföra trådens ämne för övrigt? Dylika spörsmål är väl annars tacksammast att ta via PM, inte sant?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2005-06-24 21:56

Jo, jag kan läsa.

Kan läsa så bra att jag anser att du väljer vilka inlägg/argument du vill svara på. Så duktig.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-06-24 22:01

m_persson79 skrev:Jo, jag kan läsa.

Kan läsa så bra att jag anser att du väljer vilka inlägg/argument du vill svara på. Så duktig.

Jag försöker alltid svara på inlägg och argument så gott det går och så gott jag hinner. Är det något speciellt argument/inlägg du saknar svar på ifrån min sida så visa gärna så ska jag svara efter bästa förmåga. Att jag medvetet skulle sålla är dock en beskyllning jag tar avstånd ifrån. Jag är inte ofelbar och kan missa ibland, men jag försöker som sagt svara om frågan är relevant. Sålunda: vilket inlägg/argument saknar du svar på?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi