boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Det är fortfarande inte diskanten som ger hörselskador utan basen.
Jag vet inte om det du skriver är avsett som ett skämt, men om så:
Om inte: Sluta vilseleda människor. Det du skriver riskerar att lura
någon att det är ofarligt att utsätta sig för ljud som kan ge allvarliga
hörselskador, och skapar även en helt onödig oro för ljud som är mer
eller mindre ofarliga.
Vh, iö
Det är ungefär så jag resonera när man startar en tråd där det går ut på att spela högst med ino prylar till bristnings gränsen och vad får man ut av det ??.
Det är min tråd och den startade jag för att se vilka ljudtryck som andra med just Ino prylar spelar på hemma.
Inte hur högt sakerna klarar, utan hur högt personerna väljer att spela med sina prylar.
Detta gjorde jag för att jag själv ansåg att jag nog spelar alldeles för högt och av vad jag hört så, ja mycket högre än dom flesta andra...
Dessutom vill jag eta vad folk upplever är "högt nog" med Ino's högtalare, bara få någon slags uppfattning
Men för att få detta någorlunda bekräftat så kändes det som att det var bra att starta en tråd i ämnet.
Det har dessutom givit en del intressanta inlägg och diskussion vilket också var meningen
Men om du tycker att min tråd är skit så är det upp till dig.
Jag får uppfattningen att du läser den som jävulen läser bibeln och får den till att vara någon slags skryttråd för "vem som kan spela högst"
Men sådant är inte fallet...
Inte en enda av dom mätvärden jag presenterad har jag "pressat fram" utan bara lyssnat på musik och plockat fram mätaren för att se vad jag spelar på nu...
Sedan gällande bristningsgränsen så vet jag inte vad du menar, efter ett par timmar på konsertnivå så var elementen varma ja, men inte i närheten av vad JAG tycker borde vara en varningsflagga för att skada är nära.
Dessutom låter det super bra vid dessa ljudnivåer och ingenting verkar vara pressat till bristningsgränsen av vad jag kan dömma
Sedan så är vi alla med på att det är lättare att spela högt med låga frekvenser, har själv varit uppe på 120dB C då...
Gällande skadlighet för hörseln så är det en dirrekt felaktighet att låga frekvenser skulle vara skadligare för hörseln än höga.
Men JAG tror att du menade på ett annat sätt
Jag tror att DU menar som så att spektralfördelningen i musiken oftast ser ut som så att energin sjuker med ökad frekvens.
Och att du då menar att man utsätts, i förhållande, för mycket mer lågfrekvent information än högfrekvent.
Och ja, det stämmer mycket bra, men när den högfrekventa kommer upp i en nivå som är skadlig så är den lågfrekventa fortfarande inte uppe på en skadligg nivå.
Jag tror att det blev ett litet missförstond helt enkelt
.....................................................
Ingvar:
När dammkåpan och korgen är ljumen, de borde väll knappast innedära några problem ?!