Vad man vill mäta beror ju på vad man vill veta.
Om man är intresserad av t ex hur illa man exponerar hörseln så är det helt
andra data man vill ha, än om man vill veta vad det som har presterats har
krävt av anläggningen.
Om man vill veta om anläggningen är på gränsen, så är det man vill veta de
egenskaper som relaterar till vad som tekniskt sker.
Helst skall man då mäta ovägt (således att mätningen tagit hänsyn till alla
frekvenser lika mycket), men mycket få ljudtrycksmätare har möjlighet att
visa ovägda mätningar. Närmast kommer man då med C-vägning, som är en
mycket svagare vägning än A-vägning. Med A-vägning så missar man alla de
lägsta frekvenserna med massor av dB.
Om man sätter ljudtrycksmätaren på Slow så missar man även då delar av
signalen, nämligen de transienter som är snabba. Slow gör att mätaren bara
reagerar på ljud som varar länge. Men skall man vara noga så är det med
Fast som med C - C är inte ovägd, och fast är inte utan viss seghet. Även
i läga Fast så trollar mätaren alltså bort de kortaste transienterna, vilket gör
att man får fullt utslag (korrekt ljudtryckdata) från t ex en bastrumma, men
inte från ett slag på en virvaltrumma.
För att inte göra mätningen sämre än den är (med C-filter och den seghet
som finns kvar i Fast) så bör man ha max-hold aktiverat. Då missar man i
varje fall inte de toppar som, trots C-vägning och Fasts långsamhet, ändå
kommer med.
- - -
Fast som sagt - hur man skall mäta beror på vad man vill veta.
Jag kan tycka att ljudtrycksmätningar i hemmamiljö är rätt meningslösa, då
det är mycket lättare att mäta om förstärkarna klipper. Gör de det så är de
för små (eller har högtalarna för låg känslighet?). Men byter man förstärkare
kan det uppstå nya problem, t ex att högtalarna inte räcker till. Men ändå
så kan det ju vara kul att göra ljudtrycksmätningar i hemmamiljö, av kuriosa-
skäl.

Den som tycker det skall självklart göra det.
Ljudtrycksmätningar i akustiska live-sammanhang är något helt annat. Det
ger ju information som man kan använda för att lista ut vad ens anläggning
behöver kunna prestera för att kunna återge det (ur just ljudtryckssynvin-
kel, men det betyder förstås inte att alla andra parametrer duger per auto-
matik) - och då är det definitivt toppnivåerna som man vill registrera, alltså
de tekniska, ovägda, toppnivåerna. För det är ju dessa som ger kravet som
man måste ställa på anläggningen.
Att då använda en mätteknik som ger mindre nivå än den verkliga kommer
bara att riskera lura någon att tro att man kan återge ljudhändelsen med en
mindre kapabel anläggning än den som i verkligheten behövs.
Vh, iö
- - - - -
PS. Vill man verkligen veta gränserna så är det väldigt få ljudtrycksmätare
som duger (men det finns några få som kan visa ovägt true-peak, även om
de allihopa har alldeles för stor mikrofon för att ge samma värden i diskant-
registret i diffusfältet).
Bäst är förstås att använda en kalibrerad mätmikrofon på 1/8" och ett digi-
talt minnesoscilloskop med mycket långt minne, eller också kan man - med
fördel - ersätta det senare med en hårddiskinspelare.
Då kan ju allting analyseras i efterhand.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).