Hifimässa - Malmö 2011 (5-6 November)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-06 01:57

Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-06 02:25

FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.

Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-06 10:17

bassman skrev:
FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.

Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.

Problemet är väl att många rum (i princip alla rum i korridoren) är så erbarmligt dåliga att man måste veta om hur dåliga de är för att kunna bedöma det. Har man varit på några mässor där så vet man det.

Det jag däremot är lite irriterad på är Pioneer. Jag var där inne flera gånger men ingen gång spelades det på någon intressant nivå och vid alla tillfällen överöstade alla snackande människor ljudet. En torrdemo av den anläggningen hade varit lika meningsfull och så hade de kunnat lira på ipod-boomboxen istället.

Genelecs demo var väldigt pedagogiskt illustrerad. Och det lät helt ok.

Cabasse-systemet skulle vara kul att lyssna på i en annan miljö.

Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.

Det jag lyssnade på hos Yamaha lät helt ok.

KEF lät intetsägande men det tror jag mest berodde på musikvalet. Det hade varit intressant att få tillbringa lite kvalitetstid med dom på egen hand.

Köpsuget för dagen var Genelec 8040 samt Music Hall-skivspelaren.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 11:37

mangs skrev:Det jag bar med mig hem från mässan är att om man bara är ute efter välljud och struntar i prylarna så kan man få bättre ljud ur ett system för runt 10k än 500k, om man är villig att prioritera akustiken

Det kan ju faktiskt finnas dom som kan tänka sig att prioritera akustiken även bland ägare till anläggningar för 500k :wink:

Vad spelade Stylus på för grejor som tydligen lät så dåligt?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 11:45

Självklart är det så. Dock var det nästan undantagslöst så på denna mässan att de dyrare systemen hade en avsaknad av absorbenter/diffusorer. Kanske för att de skulle kunna skylla ifån sig på rummen, vad vet jag. Det faktum att Genelec med sina begränsade förutsättningar verkar få idel lovord pga sin genomtänkta demo och att de faktiskt lagt ned lite tid på att få till akustiken borde få andra att tänka till.

Visst skall man inte bilda för stor uppfattning på hur ett system låter efter en mässa men samtidigt så om jag bemöts av en trevlig demo och det låter bra så får jag upp ögonen. Jag går kanske felaktigt mycket på hur jag som kund mottas och blir bemött men i vissa rum kändes man knappt välkommen vilket fick i alla fall mig att tappa intresset för det de demade.

Nu vill jag klarlägga att de allra flesta skötte sig bra på denna fronten men det finns några undantag. Däremot vad det gäller ljudet är jag ganska säker på att de flesta hade kunnat få till det btydligt bättre med små medel men tydligen är det viktigare att lyft fram snordyra tillbehör som i bästa fall gör en marginell skillnad för lyssningsupplevelsen än att faktiskt ge besökaren en lyssningsupplevelse för livet. Nu är det här med mässor svårt pga alla störmoment och begränsat md tid men det faktum att vissa klarade av detta galant borde ge de andra en tankeställare

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-06 12:14

Naqref skrev:
bassman skrev:

Det jag däremot är lite irriterad på är Pioneer. Jag var där inne flera gånger men ingen gång spelades det på någon intressant nivå och vid alla tillfällen överöstade alla snackande människor ljudet. En torrdemo av den anläggningen hade varit lika meningsfull och så hade de kunnat lira på ipod-boomboxen istället.

Det jag lyssnade på hos Yamaha lät helt ok.

KEF lät intetsägande men det tror jag mest berodde på musikvalet. Det hade varit intressant att få tillbringa lite kvalitetstid med dom på egen hand.

Köpsuget för dagen var Genelec 8040 samt Music Hall-skivspelaren.

Håller med dig i det mesta. Men Yamaha, menar du då Soavo-demon längst ner i hallen?
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 12:17

mangs skrev:Dock var det nästan undantagslöst så på denna mässan att de dyrare systemen hade en avsaknad av absorbenter/diffusorer. Kanske för att de skulle kunna skylla ifån sig på rummen, vad vet jag.

Varför skulle de behöva skylla ifrån sig på rummen? Ibland får jag en känsla av att all "dyrhifi" dissas per automatik på detta forum vilket förhoppningsvis inte är fallet.

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 12:40

Jag gillar dyrhifi men tycker samtidigt det är beklämmande att se utrustning för runt miljonen demas under usla förutsättningar med en demonstratör som ser ut att helst vilja vara någonannanstans och egentligen bara blir hård i brallan över att berätta hur dyrt deras system är. Nu pekar jag inte på någon specifik här men när det gäller hifi så innebär inte det för min del att bara för att man har bra utrustning så behöver man inte anstränga sig. Tycker det var ganska tydligt på denna mässan att de som ansträngde sig lite mer också har större publik och framgång hos densamma vilket ju är positivt.

Jag tycker tyvärr att många inom den finare hifin höjt sina priser markant på highend-utrustningen utan att ljudet för den sakens skull blivit något bättre. Det känns mer som att Hifi blivit en statusjakt på att kunna skylta med dyra prylar i eleganta material istället för att återge ljud och musik så realistiskt som möjligt. Jag går inte på mässa för att se på en dyr kabel som kostar mer än en bil utan jag vill faktiskt se och höra fantastiska system med demonstratörer som förklarar deras filosifi mm. Leta dyr utrustning kan jag göra på nätet.

Jag låter kanske hård och orättvis och allmänt negativ men just bristen på engagemang är för mig något som stör då vår hobby handlar just mycket om detsamma.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 13:04

mangs skrev:Jag låter kanske hård och orättvis och allmänt negativ men just bristen på engagemang är för mig något som stör då vår hobby handlar just mycket om detsamma.

Ingen fara :) , jag kan själv bli besviken på det modesta ljud man ibland får för obscent mycket pengar. Dyrast är långt ifrån alltid bäst även om det ofta hänger ihop.

Vilka mer än Stylus fanns där som representanter för "dyrhifin"?

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 17:32

dubbel
Senast redigerad av mangs 2011-11-06 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 18:05

[s]mangs = bot? 8)[/s]
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-06 21:07, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-11-06 19:35

Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.

Intressant. Någon som sitter inne med info om dessa kloner?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 20:01

misanplass skrev:
Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.

Intressant. Någon som sitter inne med info om dessa kloner?

Här: http://www.johnblue-audio.com/

Modellen JB3.

Återkommer snart med mina intryck.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 21:56

Jag var på mässan med schmutziger. Jag har tidigare varit på Stockholms (Sheraton) och Arken. Malmös är i förhållande lite mindre men det var inte överdrivet med folk och man kunde ta sig runt utan att det var onödigt knökigt. Vi kom 14 och lämnade c:a 17.

Sammanfattning: Min uppfattning är att mässor oftast återspeglar återförsäljarens kompetens och väljvilja snarare än produkten. Som tidigare nämnt är rummen största begränsningen, men än värre är det med vad man försöker åstadkomma med rummen. Om målet är hifi och om man vill sälja med välljud så bör man som agent/återförsäljare se hur viktigt det är att jobba med rummet. Det är en fantastisk möjlighet man sitter på, som man inte utnyttjar.

Kompetensen hos säljarna är vid flertalet tillfällen väldigt bristfällig, jag känner mig långt från en expert och jag får oftast anstränga mig för att hänga med när andra duktiga pratar om hifi, men flera snubbar här ligger efter. Enkla basala frågor renderar i fågelholksutseende.

Med den utgångspunkten är det svårt att uttrycka sig om produkterna i sig, men vissa saker kommer jag ihåg.

Genelec: Formidabel visuell presentation (sånär som några konstiga spec:ar). Mindre modellerna låter tunt, men mitten och näst störst låter fylligare och bättre. Något fnissliga i toppen. Baslådorna är inte skoj. Irriterande finner jag att detaljfinishen på samtliga alu-kabinett inte möter fjonk-standard.

Tut-i-luren horn med plasmadiskant: Jag upplevde det provocerande när vi kom i rummet och dom blåser på med något blåsinstrument för fulla muggar. Var rädd för hörselskada, gick ut.

Pioneer: Varför är man där om man inte vågar spela mer än butiksnivå? Lika bra att vara utan. Dom drog på en gång och då smet vi in... men vad gjorde dom då. Jo gick fram och sänkte. Dom ville nog mest ha fikapaus med sig själv.

Canton reference: Vasst. Tävlar i världens fulaste centerhögtalare. Gick ut direkt.

Paradigm+Anthem: Vasst, spelade för starkt. Visade film som jag fastnade vid. Schmutz kände sig provocerade för att filmen inte följde fysikens lagar, jag förstår honom. Han gick tidigare just för att "minimera hörselskada". Tävlade tillsammans med Canton om världens fulaste center.

Sladd demade något?: Basfattigt. Ingen mening att vara där inne.

Forsman: Basfattigt.

Kef: Lite fnissliga men, inget hisnande.

Amphion: Helt ok. Schmutz är känsligare än mig och tyckte det var för mkt energi i toppen och för lite rakt på. Men inte den bästa Amphion burken jag hört.

Elac + Velodyne: Basfattigt(!). Körde enl. säljaren seriellt odelat(!). Varför visste dom inte riktigt mer än att dom inte hade haft tid. Knepigt placerade baslådor i förhållande till hur mkt bas det lät. Schmutz och jag funderade på hur nära dom var att smälla topparna med den konfigen. Dom hade haft detta rummet 3 år tidigare och det äter fullkomligen bas (då hade jag inte velat vara där ett 4:e år). Trevliga säljare, fick önska egen musik på spottan.

Dynaudio: Mässans trevligaste ljudpresentation. Men prislappen! Smal sweetspot men väl där var det rätt.

Yamaha hembiodemo: Bilden hackade, jag frågade varför. Det visste han inte. Men han spelade den blu-rayen ändå, på en Yamaha-spelare. Det hade inte jag gjort. Om man inte satt i sweet-spot så hade man för hög energi från bakhögtalare.

Överlag:

- Feta feta slutsteg i rymddesign med blåa dioder och kanske max 10 watts uttag.

- Mycket är ljust och vasst i toppen. Är detta säljarna har nått en viss avtrubbning i övre register, eller tillhör det målgruppen?

- Nätverksspelare av olika slag. Inga genomslående vettiga enl. mig.

- Vissa säljare är "legendarer" och är avgudade. Musiken är i fokus utan att det är hifi. Kejsarens nya kläder?

- Utseendet är viktigare än ljudet. Och besökarna lägger ner mer tid på att fota än att lyssna. Är dom underground reklamsnubbar eller vad?

Men visst, en hundrig för att leka lite: "En man som heter Ove..." kan vara kul ibland.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-11-06 22:20

Fjonkalicious skrev:Men visst, en hundrig för att leka lite: "En man som heter Ove..." kan vara kul ibland.

men ändå...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 22:31

Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-06 23:00

Fjonkalicious

Läskigt att läsa vad du skriver då jag upplevde ungefär samma i de flesta rummen som du.

Det där med fikapaus för säljarna på Pioneer var slående. De var 4-5 personer som stod och snackade för sig själva medan musiken stod på tyst nivå ur ett par S1-Ex som mer eller mindre bara packats upp utan ansats för att få till det bra.

Tre skrämda stolar stod i Sweetspot och de fyra gånger jag passerade eller tittade in var rummet alltsom oftast nästan tomt. Tragiskt. Med tanke på att rummet de hade tillhörde ett av de bästa. De hade garanterat kunnat få till det. Efter detta är jag helt på det klara att några S1-EX är inte längre aktuella för mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 23:06

Och vem vet, det kanske är de absolut bästa högtalarna som var på mässan, om de spelas (in) ordentligt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 23:08

Nattlorden skrev:Och vem vet, det kanske är de absolut bästa högtalarna som var på mässan, om de spelas (in) ordentligt?

Det var det många som kunde vara. Egentligen alla. Det är det som är problemet.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 23:31

mangs skrev:Det där med fikapaus för säljarna på Pioneer var slående. De var 4-5 personer som stod och snackade för sig själva medan musiken stod på tyst nivå ur ett par S1-Ex som mer eller mindre bara packats upp utan ansats för att få till det bra.

Tre skrämda stolar stod i Sweetspot och de fyra gånger jag passerade eller tittade in var rummet alltsom oftast nästan tomt. Tragiskt.

Låter som en fin demo, var de bakis kanske :D

Fjonkalicious skrev:Utseendet är viktigare än ljudet. Och besökarna lägger ner mer tid på att fota än att lyssna. Är dom underground reklamsnubbar eller vad?

Jag börjar nästan undra då det på ett grannforum finns en mängd läckra bilder men inte en enda kommentar om hur det lät :?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-06 23:35

Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-06 23:41

FBK skrev:
Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant. :roll:

Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:

1) Jag tror inte att dessa märken som du räknar upp i skåpmat skulle lyckas låta speciellt bra på mässa heller, vilket ytterligare talar för att mässor i nuvarande format (där ingen tar hänsyn till akustik m.m.) är hyffsat irrelevant.

2) Har gått på massor av mässor förr i tiden också, vet precis hur det är.
Hade dock kunnat tänka mig att gå för att träffa/snacka med andra besökare om jag hade varit ledig i helgen.

3) Det där sista säger mer om din tankevärld än någonting annat. 8O 8O

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2011-11-06 23:46

Nattlorden skrev:3) Det där sista säger mer om din tankevärld än någonting annat. 8O 8O

Spetsade bara till det :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-11-06 23:52

FBK skrev:

Jag vet inte om det delvis var riktat till mig, men i alla fall.

1. Jag innehar inte de märken du skriver om. Jag har faktiskt inte någon bra anläggning alls. Men öron har jag.

2. Jag skrev om ett bra rum, kanske två.

3. Jag har varit på 3. Alla var på olika ställen, i min värld är det rimligt att anta att det kan låta på bättre på någon av dom. Alla tre gångerna har det kombinerats med andra saker, såsom träffar el. annat. Varför inte? Men visst, jag tror inte att jag kommer att bli frekvent besökare i framtiden. Det är inte värt det, känner nästan detsamma inför butiksbesök.

4. Jag får inte ståballe av det. Men jag tycker det är värt att uttrycka, oftast handlar det om väldigt stora summor. Då skall man klara av att få kritik. Sen o andra sidan så kan det ju vara kul att uppleva att det är fullt möjligt att bygga högtalare som skulle (i mina öron) kunna spela bättre än flera(inte alla) av högtalarna på stället. Jag kan tillägga att jag inte är rädd för att säga det i verkliga livet heller, dvs på mässan eller till återförsäljare. Jag sitter inte och gömmer mig bakom datorn i någon passiv aggressiv position.

Jag är bara rak med mina åsikter och det förbehåller jag mig rätten att ha. Tänk om fler hade haft det!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-07 00:29

Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum) :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-07 00:41

FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade :twisted:
Får du ståballe varje gång du påpekar det där?

Eller får du större ståballe när du läser inlägg där man helt okritiskt hyllar allt hur jävla kasst det än är?

Är du kanske jävligt sexuellt frustrerad eftersom du inte får läsa inlägg här som ger dig utlösning?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-07 00:44

Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum) :wink:
Kanske därför man på nått grannforum ser mer bilder än omdömen som du påpekade. De flesta börjar bli medvetna om att mässorna inte är platen där man gör några utvärderingar direkt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

mangs

Inläggav mangs » 2011-11-07 00:44

Nu kan jag inte uttala mig exakt hur dessa lät då jag inte satt i Sweetspot men med tanke på hur det rummet såg ut och det korta avståndet till högtalarna från stolarna så kan säkerligen intrycken skilja hyffsat markant. Speciellt eftersom bakre raden av stolar stod direkt mot bakväggen.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-07 00:54

Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum) :wink:

Tja, olika preferenser. Jag har hört dessa Wilson 2 ggr förut, ena gången lät det ok, andra ganska ok. Denna gången lät det skit, därav 'sämst någonsin'.

Detta året var fler 'bu' än 'hurra', jämfört med förra gången.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-07 01:07

Ja de var ord å inga visor!

Visst mässor är speciella och jag bara besökt ett fåtal typ två riktiga, men som många säger har jag också känt att det är väldigt fokuserat på att det skall låta "tydligt" och inte en skön balans i ljudbilden. Svetsande toner är inte behagligt alls.

Jag fick en biljett till Munchen när jag fyllde år för att besöka deras highend mässa till våren. Det ser jag fram emot :)

Min tyska är riktigt kass, snudd på obefintlig , men pitemålet funkar säkert där också :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi