Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
bassman skrev:FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.
mangs skrev:Det jag bar med mig hem från mässan är att om man bara är ute efter välljud och struntar i prylarna så kan man få bättre ljud ur ett system för runt 10k än 500k, om man är villig att prioritera akustiken
Naqref skrev:bassman skrev:FBK skrev:Man kan inte säga det för många gånger, intryck på mässor ska tas med en STOR nypa salt dvs man ska inte såga något som totalt dåligt/ointressant bara ifrån intryck på mässa, men detta vet väl alla.
Jo precis, men en indikation får man allt tror jag. Är det lovande och rummet känns ok utforskar i alla fall jag vidare.
Det jag däremot är lite irriterad på är Pioneer. Jag var där inne flera gånger men ingen gång spelades det på någon intressant nivå och vid alla tillfällen överöstade alla snackande människor ljudet. En torrdemo av den anläggningen hade varit lika meningsfull och så hade de kunnat lira på ipod-boomboxen istället.
Det jag lyssnade på hos Yamaha lät helt ok.
KEF lät intetsägande men det tror jag mest berodde på musikvalet. Det hade varit intressant att få tillbringa lite kvalitetstid med dom på egen hand.
Köpsuget för dagen var Genelec 8040 samt Music Hall-skivspelaren.
mangs skrev:Dock var det nästan undantagslöst så på denna mässan att de dyrare systemen hade en avsaknad av absorbenter/diffusorer. Kanske för att de skulle kunna skylla ifån sig på rummen, vad vet jag.
mangs skrev:Jag låter kanske hård och orättvis och allmänt negativ men just bristen på engagemang är för mig något som stör då vår hobby handlar just mycket om detsamma.
Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.
misanplass skrev:Naqref skrev:Högtalarna (muppsklonerna) hos Transient audio var kul.
Intressant. Någon som sitter inne med info om dessa kloner?
Fjonkalicious skrev:Men visst, en hundrig för att leka lite: "En man som heter Ove..." kan vara kul ibland.
Nattlorden skrev:Och vem vet, det kanske är de absolut bästa högtalarna som var på mässan, om de spelas (in) ordentligt?
mangs skrev:Det där med fikapaus för säljarna på Pioneer var slående. De var 4-5 personer som stod och snackade för sig själva medan musiken stod på tyst nivå ur ett par S1-Ex som mer eller mindre bara packats upp utan ansats för att få till det bra.
Tre skrämda stolar stod i Sweetspot och de fyra gånger jag passerade eller tittade in var rummet alltsom oftast nästan tomt. Tragiskt.
Fjonkalicious skrev:Utseendet är viktigare än ljudet. Och besökarna lägger ner mer tid på att fota än att lyssna. Är dom underground reklamsnubbar eller vad?
Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
FBK skrev:Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
FBK skrev:Nattlorden skrev:Glad att jag sparade hundralappen, än så länge låter det totalt ointressant.
Det är ju samma gamla sågningar av ALLT som det nästan ALLTID är på Faktiskt.se oavsett vilken mässa det gäller = inte det mest trovärdiga..... Det finns faktiskt även annat än den gamla vanliga skåpmaten( Ino,Denon,Pionner,Nad,Bryston osv. ) som låter bra där ute, men mässor är aldrig bra ställen att besluta om nya inköp på och det borde inte vara någon nyhet.....
Har besökte ett antal mässor genom åren och visst är har det varit dåligt ljud i många rum, men det brukar också finnas en del höjdpunkter, något som allt för sällan framkommer.
Ibland så undrar jag över varför så pass många går på dessa mässor när det ändå allt låter så kasst var enda gång, man borde tröttna. Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
Får du ståballe varje gång du påpekar det där?FBK skrev:Eller så är det så att en del får stå balle av att sätta sig framför datorn och såga märke efter märke och bli klappad på ryggen av andra likasinnade
Kanske därför man på nått grannforum ser mer bilder än omdömen som du påpekade. De flesta börjar bli medvetna om att mässorna inte är platen där man gör några utvärderingar direkt.Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum)
Panelguy skrev:Man kan i alla fall konstatera att det finns olika åsikter om hur det lät, Wilson från "sämst någonsin" till "mässans bästa ljud" (på annat forum)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster