Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:*Ångrar att jag skrev mitt första inlägg*
Tänker inte radera då tråden blir svårläst.
Du, rhenrics, borde bli politiker om du inte redan är det.
Ojoj, nu svek argumenten tänker du.. så är det inte och jag hoppas de flesta inser det. Orkar inte köra en 10-sidors-meningslös-debatt med dig.
Om du läser igenom de (låånga) trådar du aktiv i så hoppas jag att du förstår vad jag menar.
Naqref™ skrev:rhenrics: Om du läser mycket noga så bör även du kunna läsa dig till att Ingvar inte entydigt säger sig ha mätt på apparaten i fråga.
Dessutom så bör du vara lite mer varsam i att svara på frågor som lätt kan motbevisas av vad du säger i pm.
rhenrics skrev:I de två citat jag angivit tycker jag att man mycket entydigt kan sluta sig till att Öhman påstår sig ha både lyssnat och mätt på apparaten i fråga.
rhenrics skrev:m_persson79 skrev:rhenrics:
Har du något emot Ingvar Öhman personligen?
Nej....
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:I de två citat jag angivit tycker jag att man mycket entydigt kan sluta sig till att Öhman påstår sig ha både lyssnat och mätt på apparaten i fråga.
Tja jag håller inte med om det. Och om du läser igenom det du har citerat några gånger till så kanske du även ser felet i din slutsats. Kräver fövisso att man är bildad i antingen digitalteknik, filosofi och/eller matematik (lämpligen med början i mängdläran).
Naqref™ skrev:Ang min kommentar om pm.rhenrics skrev:m_persson79 skrev:rhenrics:
Har du något emot Ingvar Öhman personligen?
Nej....
rhenrics skrev:Duger en civ ing från F-linjen på KTH?
"det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det"
"påståenden om att denna apparat kritiserades utan att jag hört eller var bekant med dess mätegenskaper. Detta är nonsens och jag har klargjort att det inte stämmer. Inte på någon punkt! "
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:Duger en civ ing från F-linjen på KTH?
"det har antytts (av någon som har mycket kvar att lära) att jag varken mätt eller lyssnat på den vill jag klargöra att det har jag visst det"
"påståenden om att denna apparat kritiserades utan att jag hört eller var bekant med dess mätegenskaper. Detta är nonsens och jag har klargjort att det inte stämmer. Inte på någon punkt! "
F kan duga men behöver inte nödvändigtivs göra det. Har själv läst på F i Lund.
Om du går vidare i att analysera citaten vidare så kanske du inser att de inte säger samma sak även om man vid en ytlig betraktelse kan få för sig det.
För att svara på frågan om det inte är rimligt att man avläser disten på en förstärkare om man vill bilda sig en uppfattning om dess beteende så håller jag med dig.
rhenrics skrev:Det andra stycket öppnar för en vidare tolkning: bekant med dess mätegenskaper. Det är sant att detta inte med nödvändighet implicerar egenutförda mätningar. Men, om det är andras mätningar som avses och dessa gjort gällande att TacTs egna spec är missvisande, så är detta fortfarande graverande i min argumentering.
Det handlar i grund och botten inte om huruvida mätningarna genomförts av Öhman själv, utan om att han påstått sig ha information om TacT:ens egenskaper som skiljer sig ifrån de som uppges av TacT själva och som jag hänvisat till. Det är där pudelns kärna ligger! Om denna information fanns hos Öhman för 4 månader sedan är det synnerligen märkligt att den nu synes som fullständigt bortblåst, och uppenbarligen motiverar honom till att starta en tråd för att utröna just denna egenskap hos nämnda förstärkare.
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:Det andra stycket öppnar för en vidare tolkning: bekant med dess mätegenskaper. Det är sant att detta inte med nödvändighet implicerar egenutförda mätningar. Men, om det är andras mätningar som avses och dessa gjort gällande att TacTs egna spec är missvisande, så är detta fortfarande graverande i min argumentering.
'graverande i min argumentering' är lite tvetydigt. Bättre att skriva 'graverande enligt min argumentering'.Det handlar i grund och botten inte om huruvida mätningarna genomförts av Öhman själv, utan om att han påstått sig ha information om TacT:ens egenskaper som skiljer sig ifrån de som uppges av TacT själva och som jag hänvisat till. Det är där pudelns kärna ligger! Om denna information fanns hos Öhman för 4 månader sedan är det synnerligen märkligt att den nu synes som fullständigt bortblåst, och uppenbarligen motiverar honom till att starta en tråd för att utröna just denna egenskap hos nämnda förstärkare.
Tja om Lyngdorf ändrar specen på sina prylar så är det väl inte så konstigt att IÖ frågar om vad där stod tidigare om dessa uppgifter inte finns kvar längre?
rhenrics skrev:Varför är det alls intressant vad TacT publicerar för data, nu eller tidigare, ang en förstärkare om man nu mätt själv eller sett resultaten från andras oberoende mätningar?
rhenrics skrev:Om vi ska avhandla privat korrespondens här så visst: jag har för Öhman förklarat att jag håller en högre aggressionsnivå i mina inlägg till honom pga att han från första början lagt ribban på en sådan nivå att jag omöjligen kunde se någon anledning att inte ge tillbaka med samma mynt. Att jag skulle ha något personligt emot honom är dock lika sant som att han skulle ha något personligt emot mig.
dawen skrev:rhenrics skrev:Om vi ska avhandla privat korrespondens här så visst: jag har för Öhman förklarat att jag håller en högre aggressionsnivå i mina inlägg till honom pga att han från första början lagt ribban på en sådan nivå att jag omöjligen kunde se någon anledning att inte ge tillbaka med samma mynt. Att jag skulle ha något personligt emot honom är dock lika sant som att han skulle ha något personligt emot mig.
Det hela är alltså ungefär såhär djupt från din sida rhenrics:
Det var han som började fröken!
![]()
dawen skrev:Om vi ständigt klagar på människor, gör vi saken bättre då marbrink?![]()
En omstart tycker jag är bra, så slipper man prata om gammalt groll och kan diskutera annat, exempelvis "digitala" förstärkare.
dawen skrev:Om vi ständigt klagar på människor, gör vi saken bättre då marbrink?![]()
En omstart tycker jag är bra, så slipper man prata om gammalt groll och kan diskutera annat, exempelvis "digitala" förstärkare.
Piotr skrev:rhenrics,
IÖ är förundrad över en (som jag förstår det) ändring i specen på TacT´s hemsida..
VAD I HELA VÄRLDEN har detta att göra med huruvida han har mätt/lyssnat på apparaten i fråga???
Att döma av ditt beteende så kan jag bara dra slutsatsen att du är ett troll SAMT att du inte kopplat in hjärnan.
Skärpning, fattar du inte att det är läge för dig att ta en funderare vid det här laget?
/Peter
Sanny_X skrev:rhenrics
Oavsett sakfråga verkar ditt (enda?) mål vara att misskreditera Öhman. Detta är jävligt tröttsamt!
Vad jag tänkt starta denna tråd med är att göra alla uppmärksamma på att det nuförtiden på Tacts hemsida för KlassD-förstärkaren M2150 står:
THD+N (all power levels 20 Hz) < 0,01 %
Kanske står det olika på olika ställen, men där jag kollade står det faktiskt så numera.
Vad hände med THD+N (all power levels 20 -20 000 Hz) < 0,01 % ?
(I manualen står det fortfarande 20 - 20 000 Hz.)
Är osäker på om det är en felskrivning bara, eller om det ha ändrat från tidigare. Någon som vet?
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:Varför är det alls intressant vad TacT publicerar för data, nu eller tidigare, ang en förstärkare om man nu mätt själv eller sett resultaten från andras oberoende mätningar?
Kan inte svara för Öhmans del men själv är jag rätt intresserad av dylika jämförelser för då har man lite lagom på benen att bedöma om företaget ljuger eller inte nästa gång de publicerar mätningar.
rhenrics skrev:
Tja, den slutsatsen får du nog stå för helt själv, så kunnig du nu är inom digital teknik, matematik, filosofi, mängdlära och svenska.
Att ett företag ändrar i sin publicerade spec betyder välnäppeligen att de ljuger/ljög medvetet med syftet att vilseföra avsiktligt. En annan helt plausibel förklaring skulle kunna vara att de helt enkelt upptäckt ett fel som de valt att korrigera.
Men som jag skrev i ett annat inlägg av ovan, så är denna ändring just ingen ändring. Det står olika saker på två olika ställen, men de olika sakerna är inte varandras motsatser och utesluter inte att bägge är sanna. Det ena påståendet utgör en delmängd till det andra.
Och mig veterligen har det som sagt alltid sett ut så här på TacTs hemsida, beträffande just TacT 2150 för såväl M som S modellen.
Naqref™ skrev:rhenrics skrev:
Tja, den slutsatsen får du nog stå för helt själv, så kunnig du nu är inom digital teknik, matematik, filosofi, mängdlära och svenska.
Så generöst av dig att du låter mig tänka självAtt ett företag ändrar i sin publicerade spec betyder välnäppeligen att de ljuger/ljög medvetet med syftet att vilseföra avsiktligt. En annan helt plausibel förklaring skulle kunna vara att de helt enkelt upptäckt ett fel som de valt att korrigera.
Tja det är din ytterst spekulativa tolkning av vad jag sa. Den är du fri att ha men den stämmer inte speciellt väl överens med vad jag skrev.Men som jag skrev i ett annat inlägg av ovan, så är denna ändring just ingen ändring. Det står olika saker på två olika ställen, men de olika sakerna är inte varandras motsatser och utesluter inte att bägge är sanna. Det ena påståendet utgör en delmängd till det andra.
Och mig veterligen har det som sagt alltid sett ut så här på TacTs hemsida, beträffande just TacT 2150 för såväl M som S modellen.
Om det nu har sett ut så här hela tiden så kunde du inte kläcka ur dig det i ditt första inlägg utan måste naturligtvis dra in på något annat som får tråden att vandra iväg till en massa sidospår. Ska försöka att inte moralisera över detta utan bara konstatera att vi alla har olika syften med våra liv.
rhenrics skrev:Andemeningen stämmer ganska väl överens med vad du skrev, den är till yttermeravisso inte särskilt spekulativ: "då har man lite lagom på benen att bedöma om företaget ljuger eller inte nästa gång de publicerar mätningar". Du kan inte dra någon slutsats som helst åt endera hållet, vare sig du tyckte min tolkning var extrem åt det ena hållet eller inte. Poängen är just att du inte kan dra någon slutsats alls.
Vad har jag för ansvar att kläcka ur mig något som står och stått att läsa sedan flera månader tillbaka, här på just detta forum? Jag utgår ifrån att folk själva är läskunniga. Det är väl snarare ditt ansvar att hålla ordning på trådarna isåfall? Och som sagt, min förvåning över att Öhman öht taget ställde frågan överskuggades helt av andra för mig mer intressanta faktum, vilka jag redan redogjort för.
dawen skrev:hajen1: Nej.
rhenrics: Jag vet inte ens vad diskrepans betyder. .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster