Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Naturligtvis ska man skriva ner sina upplevelser då alla vill läsa ärliga svar och åsikter, men det har historiskt sätt varit klart mer negativa intryck här än på andra forum.
Panelguy skrev:Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.
Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märkenDanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?
Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
Alexi skrev:Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märkenDanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?
Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
StefanL skrev:Skit också, jag har ju inga av dom
Alexi skrev:Du missar helt poängenNattlorden skrev:DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
Sentec, Halcro, Oppo... ...Sirius/GamuT...
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.
Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?
Nattlorden skrev:Alexi skrev:Du missar helt poängenNattlorden skrev:DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston?
Sentec, Halcro, Oppo... ...Sirius/GamuT...
Du förstod inte poängen själv om du tror jag missade den. *suck*
Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
På vilket sätt skiljer sig det rummet från ett normalt? Har du koll på vid vilket avstånd från högtalaren det är 50/50 egentligen? Om inte, så tror jag du blir chockerad över hur kort det där...
Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.
Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.
Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt. Däremot är det oftare man kan läsa typ att Maxx lät dåligt och rummet var dåligt.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.
Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.
Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.
Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.
Det beror säkert till stor del på vad för parametrar som är de viktigaste för dig och huruvida du lyssnar efter "möjlighet till välljud" eller "existerande välljud".
Jag har hört en dåligt placerad liten svensk (märke har jag glömt) bokhyllehögtalare driven av en instegs-rotel spela ifrån en Wilson Watt/Puppy med stora Krell, transparentkablar och strömrenare för väl över miljonen på ren musikaliskt njutningsbara meriter. Talar vi "absolut upplösning" hade de naturligtvis inte en suck.
Panelguy skrev:Nattlorden skrev:Panelguy skrev:Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.
Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?
Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?
paa skrev:markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?
Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?
Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt.
MichaelG skrev:För mycket bas kan säkert låta imponerande på viss sorts musik och ett tag, men till slut kräks åtminstone jag på sådant. Och all välinspelad akustisk (eller elektroakustisk) musik låter ju alltid fel och blir för min del i praktiken ospelbar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster