Hifimässa - Malmö 2011 (5-6 November)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-08 17:26

varför låter det då så dåligt på mässorna och varför görs inget åt saken? men publiken strömmar ju till ändå och fler besökare lär man ju aldrig kunna locka till sig - inte ens med bättre ljud! så kanske skulle hopslagning med erotikamässan kunna sprida apparatdyrkandet till fler tjocka gubbar med små snoppar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 18:10

Mässor handlar om att titta (porr) och det sociala, nätverka. Dock finns det gott om exempel på utställare som lyckats med att få till bra ljud och det går att få till det bra även utan massa dämpskivor iaf. om man kan få ner störbullernivån, så man inte behöver spela så jäkla starkt.

Jag tyckte Fjonks recension var riktigt bra, kändes nästan som om jag varit på mässan själv :)

Sen tycker jag det är kul att listan på tillverkare som vi tydligen är tvingade till att hålla oss till enligt extremisterna växer, för några år sedan var det alltid 2-3 namn, nu räknade jag till hela 5 st. :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2011-11-08 18:46

Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?

Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston? :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-08 19:20

Marantz
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-11-08 19:39

FBK> Dra nu inte ner fina Bryston i Denon-träsket! :cry:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-11-08 19:43

FBK skrev:Naturligtvis ska man skriva ner sina upplevelser då alla vill läsa ärliga svar och åsikter, men det har historiskt sätt varit klart mer negativa intryck här än på andra forum.

Har du funderat på varför det är så, alltså försökt göra det med öppet sinne?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:20

Panelguy skrev:
Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.

Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.

Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 20:23

DanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?

Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märken :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:25

DanNorman skrev:Edit: Ino, Denon, Pionner, Nad och Bryston? :)

Sentec, Halcro, Oppo... ...Sirius/GamuT...

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-11-08 20:27

Alexi skrev:
DanNorman skrev:Alexi: Vad menar du med det sista du skrev?

Ja, jag menar att det finns en förutfattad bild hos vissa så som exempelvis FBK att de flesta på faktiskt på något sätt är märkestrogna vissa märken. Tidigare så påstods att vi bara fick äga Nad och Denon, så jag är bara glad att deras trångsynta bild av oss nu utvecklats till att innehålla dubbelt så många märken :D

Skit också, jag har ju inga av dom :(
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:30

StefanL skrev:Skit också, jag har ju inga av dom :(

Du sitter lugn och fin i båten tills du fixat akustiken, sen kollar vi på finslipandet. :wink:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-11-08 20:32

Nattlorden skrev:

Du missar helt poängen :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 20:51

Alexi skrev:
Nattlorden skrev:

Du förstod inte poängen själv om du tror jag missade den. *suck*

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 20:59

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:
Johan_Lindroos skrev:Å andra sidan skrev nog de flesta på detta forum att de tyckte att TAD lät bra på Sheraton.

Okey, men från att tycka att TAD lät bra till att tycka att exempelvis Maxx3 lät dåligt är för mig aningen underligt.

Varför - om t.ex. 80% av allt ljudet du lyssnat på kommer ifrån rummet och det inte är bra?

Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-11-08 20:59

Nattlorden skrev:
Alexi skrev:
Nattlorden skrev:

Du förstod inte poängen själv om du tror jag missade den. *suck*

Om ironi funkar dåligt på nätet, så funkar metahumor riktigt, riktigt illa.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:02

Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

På vilket sätt skiljer sig det rummet från ett normalt? Har du koll på vid vilket avstånd från högtalaren det är 50/50 egentligen? Om inte, så tror jag du blir chockerad över hur kort det där... :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 21:29

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

På vilket sätt skiljer sig det rummet från ett normalt? Har du koll på vid vilket avstånd från högtalaren det är 50/50 egentligen? Om inte, så tror jag du blir chockerad över hur kort det där... :wink:

Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum. Jag kan väl inte säga att jag skulle fått intryck av att det vimlar av sådant som stämmer in på den beskrivningen i medlemspresentationerna :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:32

Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.

Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-11-08 21:43

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Nej. Hursomhelst skulle inte jag kunna säga att det lät dåligt men de som tyckte så måste ha de mest fantastiska anläggningar i de mest fantastiska rum.

Varför det? Ett par väluppställda mellanpris Dali med en vettig elektonik uppställda hemma spela ofta ifrån high-end högtalare i ett dåligt mässrum.

Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt. Däremot är det oftare man kan läsa typ att Maxx lät dåligt och rummet var dåligt.

Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:46

Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt. Däremot är det oftare man kan läsa typ att Maxx lät dåligt och rummet var dåligt.

Det går naturligtvis inte att svara på om man saknar övrig information. Det känns dock logiskt att anta att Maxx inte kom till sin rätt pga att rummet var dåligt. Det går inte att svara på om Dalin hade spelat sämre i samma rum eller om Maxx hade spelat bättre i Dalins rum. Men det vore troligt att anta att Maxx i sitt optimalaste rum hade spelat ifrån Dalin in sitt optimalaste rum, men det är naturligtvis inte en sanning.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 21:48

Nattlorden skrev:

Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-08 21:53

Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.

Det beror säkert till stor del på vad för parametrar som är de viktigaste för dig och huruvida du lyssnar efter "möjlighet till välljud" eller "existerande välljud".

Jag har hört en dåligt placerad liten svensk (märke har jag glömt) bokhyllehögtalare driven av en instegs-rotel spela ifrån en Wilson Watt/Puppy med stora Krell, transparentkablar och strömrenare för väl över miljonen på ren musikaliskt njutningsbara meriter. Talar vi "absolut upplösning" hade de naturligtvis inte en suck.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-08 21:59

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:Det håller jag inte med om. Det skulle möjligtvis vara i något skräckexempel där man tex ställt in en alldeles för stor baskapabel högtalare i ett alldeles för litet rum med rejäl basBOOM som följd. Det har väl också förekommit dyra system som låtit totalt livlöst i stora konferansrum men oftast tycker jag inte det låter tillnärmelsevis så dåligt som en del vill ge sken av.

Det beror säkert till stor del på vad för parametrar som är de viktigaste för dig och huruvida du lyssnar efter "möjlighet till välljud" eller "existerande välljud".

Jag har hört en dåligt placerad liten svensk (märke har jag glömt) bokhyllehögtalare driven av en instegs-rotel spela ifrån en Wilson Watt/Puppy med stora Krell, transparentkablar och strömrenare för väl över miljonen på ren musikaliskt njutningsbara meriter. Talar vi "absolut upplösning" hade de naturligtvis inte en suck.

Jo men just en uppblåst, bumlig och luddig bas tycker jag kan förstöra den musikaliska njutningen mer än det mesta annat även om det finns många parametrar som skall stämma för att vällud skall infinna sig.
Därav mitt val av Maggie 3.7 :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-11-09 00:24

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Nu tror jag inte 80% av ljudet kom från rummet i fallet med MAXX3 men visst, rummet var väl inte idealiskt. Det tror jag dock inte att TAD-rummet var heller.

Hmm, med en rumsradie på någon meter och ett lyssningsavstånd på kanske 3 meter så var den siffran nog inte så förfärligt illa. 67% får jag det till. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-11-09 13:29

Visst är det väl bra att man får skriva ärligt om sina upplevelser men samtidigt känns det ofta som att det blir gnälligare än det hade behövt vara.
Inte helt sällan handlar det säkert om semantik?

Vill man då provocera eller falla offer för en gruppmentalitet så stegras det hela tiden.

Det som fått mig att tappa hakan det senastet året är att kunna besöka mässor med dyrfi där jag går från rum till rum och skakar på huvudet för att min lilla bugetanläggning hemma låter minst lika bra som lyxprylar i flerahundratusenkronorsklassen.

Jag har INGET akustikfix hemma utöver en matta på golvet och bokhyllor på ena väggen.
Rummet har standarddimensioner och är absolut inget märkvärdigt.
En normalbegåvad individ som arbetar med ljud borde kunna matcha mitt vardagsrum i sömnen?
Varför låter man rummen sabotera så mycket?
Varför bryr man sig inte om uppställningen?
Varför accepterar man ett undermåligt resultat?

Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Som avslutning får jag väl säga att jag fortfarande inte riktigt begriper hur man kan få så dyra saker att låta så mediokert?
Eller är det verkligen så illa att priset har slutat spela någon roll? Att highend numera bara återspeglar prislappen och att det inte har något att göra med själva ljudet?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-09 14:00

markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-11-09 15:10

paa skrev:
markusA skrev:Kanske är det dags att börja fundera på en ny karriär och låta någon som faktiskt bryr sig och engagerar sig få dema produkterna?

Jag tror inte många funderar på en annan karriär oavsett vilket yrke dom har och oavsett om dom ligger över eller under medelnivån för gruppen när det gäller yrkeskunskap, och det är väl förmätet att kräva att hifihandlare ska ha någon högre moral än andra yrkesverksamma?

Ok, jag kanske var lite i giftigaste laget där men andemeningen består, de kanske borde granska sin egen insats lite mer? Det är direkt dåliga affärer att skrämma bort potentiella kunder med undermåliga demos.
Med detta sagt så finns det även duktiga människor som gör ett kanonjobb.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-11-09 15:13

Harryup skrev:Betyder det att Dali är bättre då eller betyder det att Maxx är dåliga eller betyder det att Maxx inte kom till sin rätt? Den sista slutledningen ser man extremt sällan på faktiskt.

Det är emellertid inte alltid så lätt att göra rätt slutledningar. När jag exempelvis var på High End-mässan i Göteborg för några veckor sedan, var det rejält bastungt i flera rum. Jag gjorde misstaget att utgå från att rummet ställde till det, men när jag frågade en av utställarna om man inte kunde få ner basnivån litet grand, fick jag svaret att det skulle låta så.

För mycket bas kan säkert låta imponerande på viss sorts musik och ett tag, men till slut kräks åtminstone jag på sådant. Och all välinspelad akustisk (eller elektroakustisk) musik låter ju alltid fel och blir för min del i praktiken ospelbar.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-11-09 18:24

MichaelG skrev:För mycket bas kan säkert låta imponerande på viss sorts musik och ett tag, men till slut kräks åtminstone jag på sådant. Och all välinspelad akustisk (eller elektroakustisk) musik låter ju alltid fel och blir för min del i praktiken ospelbar.

Håller helt med. Dessutom blir dessa basiga högtalare väldigt svåra att få till i ett normalt rum.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-11-10 10:18

felpost
Senast redigerad av Max_Headroom 2011-11-10 10:38, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi